WA verzekering voor modellen van 20 tot 25kg (EU 785/2004)?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 2 jan 2021.

  1. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Met een tonnetje of twee red je dat niet :(
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb net de voorwaarden gelezen van Centraal beheer.

    Dus indien men recreatief vliegt (is een voorwaarde) volgens de geldende (EU) wetgeving, en dit is nu ook de geldende Regeling onbemande luchtvaartuigen met een modelvliegtuig in de category A3 dan ben je nog gewoon verzekert.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, toen ik op Schiphol werkte was er een bagagedeur beschadigd van een 737.
    Je zag het amper, geschatte schade 3 ton, in guldens toen nog maar dat kan je nu gerust in euro's rekenen.
    Ik zie nu in Duitsland ook verzekeringen verschijnen specifiek voor drones, dat zou dus betekenen dat je die niet als modelvliegtuig kan verzekeren, dat is wel een goede zaak, dat verzekering die wel willen scheiden.


    GJ
     
  4. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk

    helaas navraag bij Interpolis dat exact de zelfde termen in zijn voorwaarden gebruikt , levert onderstaand antwoord op :

    Citaat uit de brief van Interpolis :


    Vandaag hebben wij elkaar gesproken over de dekking op de aansprakelijkheidsverzekering v.w.b. vliegen met modelbouwvliegtuig vallend in de categorie A3.

    Overleg met Interpolis leert dat er geen dekking is op de aansprakelijkheidsverzekering. De regels die Interpolis hanteert:

    “Schade met of door een modelvliegtuig, modelraket of drone waarmee gevlogen wordt in de open categorie A1 en A2 en/of waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik”.


    Met vriendelijke groet,


    Martin Moors

    Advies particulieren.

    ik vond bovengenoemde voorwaarden ook onduidelijk, vandaar mijn vraag aan de verzekering, A3 valt buiten de dekking , ook als je recreatief vliegt , ook als je een model onder de 4 kilo hebt dat door zelfbouw toch in A3 valt.

    Het is misschien mogelijk dat er door de medewerker een foute interpretatie is gemaakt,
    Misschien als er genoeg mensen bellen met Interpolis /Centraal Beheer dat ze van gedachten veranderen?

    met vriendelijke groet Johan
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat niet alleen, ook alle modellen die horizontaal harder kunnen dan 30m/s dat is zo'n 108km/h.
    Daar ga ik met 124gram piepschuim nog overheen.
     
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dat óf' werkt misleidend en zo suggereert men dat recreatief modelvliegen ook in een andere categorie er altijd een dekking is voor schade zoals het voorheen ook was. Het recreatief vliegen is dus een vereiste en sluit zo het vliegen met beroepsdrones uit, die verzekering zal ook veel hoger zijn.

    Edit: afstand tot mensen verwijdert.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat vodje van de overheid is meer voor de mediamarkt en coolblue drone's
    Ik weet niet wat er exact in de nieuwe polisvoorwaarden komt te staan, maar als dat A1 / A2 is, dan is dat tot 1 jan 2023 max 500 gram en 19m/s
    En kun je uit de voeten met een A1/A3 certifikaat.
    Voor A2 is een extra certificaat noodzakelijk.

    Bij clubs ligt dat anders maar wat nu nog niet is geschreven dat telt niet, net zoals de modelvliegzone's zolang de roverheid dat nog niet extern bekend heeft gemaakt, telt dat ook niet.
    Rekken communiceren en afhouden.

    Ik weet het ik heb even een erg negatieve instelling wat mede veroorzaakt wordt door een akkefietje met een bepaalde gemeente die voor mijn gemeente wat ambtelijke administratieve taken uit voert.
    Ze schijnen op meerdere fronten een geheel eigen procedure volgorde te hanteren dan wat de rijksroverheid voorschrijft, jouw wel bekend.

    Voor A2, heb je ook een A2 certificaat nodig en tot 1 jan 2023 mag het maximale gewicht 2kg bedragen.

    Na 1 jan 2023 staat marktplaats vol met afgedankte drone's, dat is na de overgangsperiode naar nog strakkere regelgeving.
    Drone's m.u.v. het zelfbouw spul moeten voorzien zijn van heel veel opsporing en traceer snufjes.
    Op dat moment gaat het gewicht van 2kg in A2, omhoog naar max 4kg.

    Maar wat ik nu wel weet is dat het volledige modelvliegsportgebeuren, niet meer onder de normale WA verzekering gaat vallen, ook niet mijn vederlichte schuimpjes.

    Als ze het hebben in de spelregels over horizontale snelheid en het raken van mensen, dat zal het mij niet verbazen als dit ook bij indoor van toepassing is.
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hier de voorwaarden van de Aegon WA verzekering. (onder voorbehoud).
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Indoor valt niet binnen de EASA regels.
    Dus je hebt geen certificaat nodig, ook geen exploitantennummer.
    Denk dat dat dan gewoon aangemerkt word als speelgoed?
    Want het is geen luchtvaartuig volgens de regels van de wet.

    GJ
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    @Hans, dat polisblad is te oud, heb je er ook ééntje van 2021?
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb vanmorgen mijn tussenpersoon gesproken. Mijn advies is dat iedereen dit moet doen. De polis voorwaardes zijn aangepast. De wa die ik nu heb vergoed de schades door drones veroorzaakt tot maximaal 600 euro. Ze zijn nu voor mij aan het kijken wat we moeten doen om volledige dekking te hebben voor de gehele schade.

    De 2021 voorwaarden heb ik net ontvangen, maar moet ik nog nakijken.
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Deze polis voorwaarden komt rechtstreeks van de site van Aegon af en daarom heb ik er 'onder voorbehoud' bij geschreven.
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb ook al polissen gezien waar een maximaal oppervlak van 1,5m2 gemeld word voor modelvliegtuigen. Bij navraag bij de betreffende maatschappij over de berekenmethoode van deze 1,5m2 werd aangegeven dat deze berekend word door simpelweg de lengte vd romp te vermenigvuldigen met de spanwijdte.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom doen jullie allemaal zo moeilijk.
    Ik heb een gewone WA verzekering, die kost me 37 euro per jaar en dekt modelvliegtuigen tot 5 kilo.
    Maar dan wel mits, mits mits...
    Daarnaast heb ik een DMFV verzekering, alleen voor modelvliegtuigen, die kost me 56 euro per jaar maar zal nooit moeilijk doen als ik schade veroorzaak.
    Modellen tot 150 kilo, ook bodemverzekering en verzekerd als ik mensen les geef en ook verzekerd als ik aan het wildvliegen ben.
    Enige mits is dat het moet mogen, dus ik mag niet in een stad in de straat gaan vliegen.

    GJ
     
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Omdat nu blijkt dat meerdere verzekeringen hun polisvoorwaarden wijzigen moet er een advies zijn uit gegaan zijn. Ik kom dan al snel uit bij het verbond van verzekeraars uit. Daar staat wel vermeld wat de nieuwe risico's zijn met een afbeelding van een Drone zijn maar verder is er geen informatie over te vinden.
     
  17. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    @GJVO

    we doen wat moeilijk omdat onze verzekering van de ene op de andere dag de voorwaarden wijzigt, en dit zonder een melding aan de consument.
    Het is dat ik het zelf heb nagevraagd bij de verzekering, en die moesten het eerst zelf nog intern / met het hoofdkantoor navragen wat er nu precies bedoelt werd.

    Op mijn vraag waar dit dan eventueel bij te verzekeren is , hadden ze ook geen antwoord,

    Er schijnt bij Univé nog tot volgend jaar wel gewoon modelvliegen tot 25 kilo in de voorwaarden te staan.

    en anders zal je inderdaad de Duitse verzekering moeten gebruiken.

    ik plaatste mijn bijdrage hier vooral als waarschuwing voor anderen, je zult maar denken dat alles geregeld is , en dan gebeurt er wel wat..

    met vriendelijke groet Johan
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Laat ik een berekening los op mijn zwever 1.40 X 3.50 dan zou het oppervlak 4.9 m2 zijn. Ik denk dat geen rechter deze berekenmethode zal accepteren omdat er sprake is van een hiaat (een taalkundig begrip voor iets dat ontbreekt in een tekst) dus hoe ze het berekenen.
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is allemaal speelgoed, alleen de fabrikant zet maar al te vaak in handleiding "dit is geen speelgoed".

    Bij indoor is het je eigen WA verzekering die aangesproken wordt, en als die bepaalde drone's uitsluiten van de dekking ben je indoor onverzekerd bezig.
    Mijn tamelijk vlotte delta 90 gram oei dat gaat wel erg hard, (kan ook langzaam) dan valt dat fladdertje qua gewicht onder de eigen wa verzekering, maar niet voor de snelheid.

    Ja tijd om wat dingetjes te gaan escaleren, nu meer duidelijkheid boven tafel komt wat voor oor ons modelbouwers door de roverheid en belanghebbende ons nu wordt aangenaaid.

    Ja mooi, maar dan moet wel ff iemand of als het zich voordoet die procedure starten.
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Klopt maar daar vliegen wij gewoon te veilig voor en daardoor blijven die procedures uit. :)

    99% zal van het oppervlak uitgaan wat door de fabrikant is opgegeven, in mijn geval is dat 69.45 dm2, lieg ik dan?
     

Deel Deze Pagina