PT-19

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Op verzoek van Bruno toch maar een topic gemaakt.
Hij heeft me ook geholpen met de gebruikte lijnen te maken (eigenlijk andersom maar vooruit) dus dan moet je wat.
Van Martijn een PT-19 gekocht.
Daar een HP 40 Gold Cup op gezet en een venturie voor gemaakt;
En gisteren voor het eerst mee gevlogen. Daar hebben we een mooi voetbalveld voor.
En het ging eigenlijk super vond ik.:yes:
In de jaren 70 ben ik begonnen met lijnvliegen maar al snel over gegaan op RC vliegen.
Afgelopen anderhalf jaar een kleine tiental vluchtjes hiermee gemaakt.
Eigenlijk veel nerveuzer.
De PT-19 vond ik veel fijner vliegen.
En het landen ging ook verassend mooi.
Ook nog een filmpje van de maiden.
En van de tweede vlucht van een andere positie opgenomen.
Nog maar flink wat oefenen:)

Jan
 
Kijk, met een corona-vriendelijke zelfstarter! En in de eerste vlucht al stunten ook. Ziet er goed uit! De HP 40 is een prima stutmotor, blijkt maar weer eens.
 
Die zelfstarter zag ik op de laatste LB dag in Almere.
Dus heb ik er een nagemaakt:)
Erg handig en inderdaad Corona proef.

Jan
 
Ik heb een "De Luxe" versie gemaakt van een garagedeur afstand bediening, servotester en voltage regulator (alles uit China voor een paar euro) en een oude servo. Werkt prima
. tempImage0Iapuy.pngtempImageG9Y4KK.png
 
De HP 40 is een prima stuntmotor, blijkt maar weer eens.
Bill Werwage vloog er mee in de Perroquet, een Ares / Juno achtig geval op het WK 1976 in Utrecht.

En, zo bedenk ik nu, ook mijn goede Oostenrijkse F2B collega Franz Wenczel heeft jarenlang met HP .40 gevlogen.
Dat mag geen toeval heten, hij woont namelijk in... Hirtenberg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer 2 vluchten gemaakt.
Op aanraden van Bruno het zwaartepunt iets naar voren geplaatst door 10 gram extra lood op de neus te plakken.
Dat pakte erg goed uit. Het vloog veel strakker:) Had niet verwacht dat 10 gram zoveel zou uitmaken.
Dus bedankt Bruno:thumbsup:
Ook het vliegen ging weer een stukje beter.
Wat later down geven bij een achtje zag er een stuk beter uit.

Jan
 
En nu maar hopen op de Almere LB dagen....

Ik geef je het huiswerk vast mee...
full

Nee hoor, eerst maar de krakeling, looping achterover en enkele wingover -dus geen have ronde rugvlucht.
Het oude beginnersprogramma waren de figuren 1 t//m 5, 9 & 15...
Je begint die wingover te oefenen door precies bovenwinds iets te klimmen tot je na een kwart ronde wind mee hebt en vanaf dat punt weer langzaam zakken tot je precies benedenwinds weer op ooghoogte uitkomt.
Als dat netjes lukt ga je steeds iets steiler klimmen totdat je, na een aantal pogingen, recht over je hoofd kunt vliegen.
Je lichaamspositie t.o.v. de wind maakt of -letterlijk- breekt deze figuur.
De laatste kwart ronde, voordat je bij het 'klimpunt' bent aangekomen, draai je door zodat je rechter schouder in de windrichting staat (wind in je rechteroor), Je arm loopt dan achter, maar daardoor kun je het startpunt van de wingover heel goed zien aankomen.
Nog belangrijker, je blijft de hele wingover stil staan, alleen je arm en schouder bewegen.
Doe je dat niet dan ben je, zodra je de grond niet meer in beeld hebt, je hele orientatie kwijt.
En komt de grond weer in beeld, dan ben je al heel laat, schrik je je wild en dat ziet de jury heel goed aan je kist....:D
Moet je niet willen....
Begin ook met niet te scherpe hoeken, alleen als je kist lekker doorkachelt naar boven is er niks aan de hand.
Maar houdt 'ie in, dan kan het rennen voor je leven worden als de lijnen slap vallen en het geval 2 meter achter je inslaat.
Vraag maar aan Max @CL carrier ... :frustie::oops:
Dus gewoon 1/4 ronde klimmen, 1/4 ronde dalen, 1/2 ronde vlak. enz. Uiteindelijk vlieg je recht over je hoofd
Pas als je moeteloos 10 ronden op de rug kunt vliegen, kun je veilig het tweede -rugvlucht deel proberen.
En dan nog met hele ronde hoeken (ter groottte van kwart loops zijn ze voor de eerste keren prima).
Als je trouwens alle figuren wat groter houdt dan in de schetsen, kom je niet zo snel in lijntrekproblemen.
Als de kist eenmaal optimaal getrimd is moet 'ie ook figuren tussen 0 en 45 ° probleemloos aankunnen.
Nu jij nog....:beer:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wat te doen zie ik:koud:
Maar rustig het een en ander proberen maar plezier is het eerste belangrijke.
En hopelijk kan de LB dag doorgaan.
En anders kom je een keer langs om het voor te doen:D

Jan
 
Even off topic, onderstaande modelletje kwam in mijn bezit.
0.3 cc Cox.
Blijft leuk.
Zullen wel korten lijnen zijn.

Jan
 
Ik geloof dat vliegen het niet echt meer gaat worden.
Het plastic is ook keihard.
Ik las op internet dat dit model van eind jaren 50 stamt dus logisch dat de weekmakers er uit zijn.
Maar blijf het een leuk stukje nostalgie vinden:thumbsup:

Jan
 
Zo een bedoel je:D
Maar dat is 0.8 cc.
Die plastic Pitts heeft een 0.3 cc motortje.
Deze.
Toen blijkbaar het kleinste motortje en kleinste vliegtuigje volgens de info op de doos.

Jan
 
Back
Top