PT-19

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Beton, 25 jan 2021.

  1. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Huizen
    Gisteren met Bruno met de PT-19 gevlogen:)
    Het was natuurlijk top weer en erg gezellig.
    En vooral heel veel van Bruno kunnen leren en veel nuttige tips gekregen. Goed om iemand met ervaring een keer te laten vliegen!
    Bedankt Bruno:thumbsup:

    Jan
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Eerste vlucht door Jan vond ik wel wat erg vlot. Naald ruim een kwart slag verder open gezet, toen 5,0 aan 18 m lijnen. Niks meer aan doen.

    Wat we verder ontdekten:
    De nieuwe lijnen waren wat plakkerig, een slag in de rondte gepoetst en dat was dan dat. :thumbsup:

    Kist vloog met de buitentip bijna 10 cm lager dan de binnentip.
    Omdat de vleugel relatief laag in de romp zit ging natuurlijk als eerste mijn verticale zwaartepuntsalarm meteen af. :rolleyes:
    Maar opgetild aan de leadouts hing de vleugel toch vrijwel verticaal. :hammer:
    Dan van achteren uitgepeild en ja hoor, achterlijst rechts loopt een mm of 8 omhoog. :eek: Gaat gecorrigeerd worden.

    Ondanks dat ik mijn handvat goed had uitgelijnd, toch behoorlijk asymmetrisch.
    Inspectie leerde ons, dat "tuimelaar neutraal" geen neutraal hoogteroer opleverde. Gaat gecorrigeerd worden.

    De kist was, ondanks het zwaartepunt dat wel ongeveer goed ligt (post 1990 opvattingen) en het kleine handvat dat ik had meegebracht, toch wel erg gevoelig.
    Dat gaat dus toch een langere horn worden. Kan mooi in één moeite mee met de neutraalcorrectie.

    Ondanks dat de motor braaf op en af schakelde, ging dat wel met een beetje te veel enthousiasme en zat er ook nog een klein verschil in voor- en achterover. Aan het eind van de eerste wingover op de rug gegooid, sprintte het ding er meteen vandoor... :eek: :D
    De tank moet een mm of wat zakken en bovendien, naar mijn idee, een kwart slag gedraaid, zodat deze relatief platter wordt waardoor de power iets constanter wordt afgegeven.

    Maar ik heb met bewondering staan te kijken hoe zeker Jan deze kist al stuurt.
    Eerst af en toe een looping, wat krakelingen en toen plotseling, uit het niets, naar 45° en een loop voorover. En later die middag eentje die op 50° begon, onderin op ooghoogte uitkwam en vrijwel rond was.....
    Ik wilde nog uitleggen dat loops voorover vanuit rugvlucht beginnen, maar rugvlucht had hij nog niet geprobeerd....
    Kortom, geef een goed modelvlieger een behoorlijke kist, wat handige tips en voor je het weet staat 'ie netjes te vliegen... :beer:
     
  3. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    253
    Bruno van Hoek en Beton vinden dit leuk.
  4. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Huizen
    Bruno, nogmaals dank voor de duidelijke uitleg!!
    Erg nuttige en diverse dingen die ik niet gezien heb.
    Stap voor stap ga ik er mee bezig.
    Ik heb als eerste de tuimelaar neutraal afgesteld. Ik heb de gevoeligheid zo gelaten.
    Ik vond het zelf wel meevallen. Zeker na het modelletje uit de eerste post is dit echt een verademing:)
    De vleugel moet ik nog even over nadenken wat de beste optie is.
    Voor de motor komen nog wat delen binnen dus dan kunnen we weer verder.
    Maar voorlopig kan ik wat ervaring opdoen.
    En vliegtechnisch gezien denk ik toch dat ook na zo'n 40/45 jaar dat basis gevoel blijft hangen. Je verleert het niet helemaal ook al ben ik in het verleden niet verder gekomen dan met een 1.5 cc combat te vliegen.

    Jan
     
  5. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor het aanbod:)
    Maar vliegen gaat het niet worden met dat oudje.
    Ze hangt in de vitrine kast boven allerlei mooie motoren dus ze is in goed gezelschap en het ziet er erg leuk uit :thumbsup:

    Jan
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    686
    Als je de romp op tafel fixeert zodat de (kromme) vleugel uitsteekt kun je met een folie boutje zowel de onderkant als bovenkant verwarmen terwijl je een torsie op de vleugel uitoefent. Je kunt de vleugeltip dan in stapjes terugbrengen naar neutraal. Als alles netjes recht is een weekje laten rusten en zo nodig herhalen. Meestal blijft het daarna recht.
     
  7. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb dat inderdaad al meerdere keren toegepast met veel succes maar die vleugels hadden veel minder torsie stijfheid dan deze dus vraag ik me af of dat gaat lukken.
    Maar ik ga het zeker proberen.
    Bedankt voor de tip:)

    Jan
     

Deel Deze Pagina