De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
In F5B is tegenwoordig 10S toegestaan.
Maar daar vliegen ze met 7000 watt of meer.
En vroeger was daar maar 6S toegestaan, dan kreeg je stromen van 400 Ampere en meer.
Om dat terug te brengen hebben ze het naar 10S gebracht.

GJ
 
Vandaag wat langer rugvlucht gevlogen met de Curare. Als je eenmaal weet hoeveel down je moet drukken,
gaat dat redelijk goed. Zo ook een paar bochten gemaakt. Daarna recht omhoog gegaan en hem weer opgevangen.
Niet/bestaande figuren gevlogen zeg maar.

Daarna pech met de Xtra. Op hoogte vloog de grote cockpit eraf. En er zal al een extra magneet in.
Toch nog te weinig dus. De kap kwam in een paar stukken naar beneden. Straks even kijken of ik hem
zelf kan repareren.

Het was vandaag heerlijk weer om te vliegen. Een zonnetje, weinig wind, een graag of 10.
Morgen weer.
 
  • Like
Reactions: jve
Vandaag wat langer rugvlucht gevlogen met de Curare. Als je eenmaal weet hoeveel down je moet drukken,
gaat dat redelijk goed. Zo ook een paar bochten gemaakt. Daarna recht omhoog gegaan en hem weer opgevangen.
Niet/bestaande figuren gevlogen zeg maar.

Daarna pech met de Xtra. Op hoogte vloog de grote cockpit eraf. En er zal al een extra magneet in.
Toch nog te weinig dus. De kap kwam in een paar stukken naar beneden. Straks even kijken of ik hem
zelf kan repareren.

Het was vandaag heerlijk weer om te vliegen. Een zonnetje, weinig wind, een graag of 10.
Morgen weer.


Zelfde gehad met mijn sukhoi. Ondanks dat iedereen beweerd dat het onmogelijk is met elektro.

Raakte de mijne kwijt tijdens de maiden. Ding vloog heel raar zonder canopy.

2 lipjes links en rechts eraan stuur zo wel foto.
 
In F5B is tegenwoordig 10S toegestaan.
Maar daar vliegen ze met 7000 watt of meer.
En vroeger was daar maar 6S toegestaan, dan kreeg je stromen van 400 Ampere en meer.
Om dat terug te brengen hebben ze het naar 10S gebracht.

GJ


Je had toch in draadjes setups met meer dan 10s? Of waren dat speed setups. Volg het af en toe ook niet meer.

Allang blij dat ik het verschil ondertussen een beetje weet tussen de 'zwevers' haha
 
Laatst bewerkt:
Dit was vroeger ook een magneet constructie.

Kan het toestel momenteel niet van de plank halen omdat het te vol is. Anders had ik de kap er af gehaald.

In de romp een slagmoer 2x m3

Aan de canopy 2 lipjes die voor de slagmoeren links en rechts van de romp vallen.

2 m3 schroefjes door de romp en klaar.


16124628444831816919110929083865.jpg

20210204_191859.jpg
20210204_191911.jpg





Of zo,

1612463157896961614102671064994.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog even terug komend op het prop verhaal..
Met de prop die ik wil gebruiken, 9x25, heb ik 10000 rpm nodig

Met 25" spoed moet zo'n prop toch vrijwel direct overtrekken in de start?
Het lijkt me dat zoiets alleen werkt als het toestel al aardig op snelheid is.
Maar hoe komt die snelheid er in dan?
Heel voorzichtig op het gas zo rustig mogelijk weg vliegen?
 
Volgens wijlen Pe Reivers, en ook anderen, kunnen props niet overtrekken.
In de praktijk..
In F5B vliegen we ook met overvierkante props, 17x22 en groter.
Dat weegt 1700 gram en vliegt gewoon uit je hand weg, je hoeft amper te gooien.
Je kan gewoon volgas wegvliegen, geen probleem.
Om wat efficienter te zijn kan je een curve op je gas zetten, dat heet ramping.
In F5B voorkomt dat ook dat gesnerp.
De curve loopt over 0.8 tot 1.5 seconde.

GJ
 
Daarna pech met de Xtra. Op hoogte vloog de grote cockpit eraf. En er zal al een extra magneet in.
Toch nog te weinig dus. De kap kwam in een paar stukken naar beneden.

De bouwer heeft de kap dan niet volgens tekening vast gezet. Origineel zit de kap met 2 kunststof boutjes vast. Omdat die van jou elektro is kun je dat beter met een schuifje doen. Dan is de kap sneller er af bij accu wissel.
Bij mijn edf jet zit de kap wel met magneetjes, wel 4 stuks aan de achterzijde van de kap en aan de voorzijde een centreerpen. Tot op heden is dat goed blijven zitten.
Het eraf waaien van de kap heeft mogelijk met de aërodynamica te maken, de magneetjes hebben dan onvoldoende kracht.

Grt, Arnoud
 
De bouwer heeft de kap dan niet volgens tekening vast gezet. Origineel zit de kap met 2 kunststof boutjes vast. Omdat die van jou elektro is kun je dat beter met een schuifje doen. Dan is de kap sneller er af bij accu wissel.
Bij mijn edf jet zit de kap wel met magneetjes, wel 4 stuks aan de achterzijde van de kap en aan de voorzijde een centreerpen. Tot op heden is dat goed blijven zitten.
Het eraf waaien van de kap heeft mogelijk met de aërodynamica te maken, de magneetjes hebben dan onvoldoende kracht.

Grt, Arnoud

Aanvankelijk zat de zeer grote kap slechts met twee pennen voor en twee magneetjes achter vast.
Dat voelde niet goed, daarom de eerste vluchten met een tape achter ondersteund. Daarna een extra
magneet achter aangebracht. Helaas was het toch te zwak.
De constructie is ook niet alles. Ik denk dat de kap wat steviger moet zijn. Aan de achterkant zit de schade.
Tijdens de reparatie wil ik eens kijken op het geheel iets stijver kan worden en inderdaad links en rechts een pennetje.
 
Maar dat gesnerp zal dan toch overtrek zijn.
Interresant concept, ga ik eens op googelen prop en overtrek.

Ik heb destijds Pe Reivers gevraagd over een prop en een MVVS.
Ik wilde een 19x22 op een MVVS 152 zetten maar ik vroeg me af of dat ging en of het model (25 kilo) dan nog wel wegkwam omdat ik dacht dat de prop dan zou overtrekken.
Toen kwam hij met het antwoord, een prop overtrekt niet.
De bouwer van het model en de bouwer van de prop kwamen met hetzelfde verhaal.
Dat gesnerp kan je denk ik, wilde gok, vergelijken met het caviteren van een propeller onder water.

GJ
 
Volgens wijlen Pe Reivers, en ook anderen, kunnen props niet overtrekken.
In de praktijk..
Nou... dat doen ze toch echt wel hoor... Caviteren KAN niet in lucht, want lucht kan niet "nogmaals verdampen", dat is al een gas.
Mijn Saphir (12 x 11 prop) snerpt als een dolle bij de start, en ongeveer de eerste 3 a 4 seconden na take off, en dan word ie opeens een stuk stiller, en merk je dat de kist even extra versnelt.
Als ik hem op de grond met de neus omhoog houd, trekt de prop minder dan het gewicht. Als hij vliegt gaat hij oneindig omhoog (ofwel, trekt de prop méér dan het vlieggewicht).

Dat is een overtreksituatie.
Dat een prop toch flink wat trekkracht levert, komt omdat de "onderzijde" van het bladprofiel nog steeds heel veel lucht naar achteren lepelt.
In de lucht komt het inderdaad niet voor tenzij je hele extreme theoretische situaties zou nemen (verticale klim, gas terug nemen, toestel achteruit naar beneden laten vallen en dan weer gas geven. Nagenoeg onmogelijk om bewust uit te voeren).
Normaal rustig gas geven in de start, komt het ook niet echt voor.
 
Het snerpen wat je hoort is de onderdruk bel die gemaakt wordt door de prop aan profielkant welke weer dicht slaat. Net zoals in water grofweg de cavitatie bellen. Implosie genoemt.
 
Nou... dat doen ze toch echt wel hoor... Caviteren KAN niet in lucht, want lucht kan niet "nogmaals verdampen", dat is al een gas.
Mijn Saphir (12 x 11 prop) snerpt als een dolle bij de start, en ongeveer de eerste 3 a 4 seconden na take off, en dan word ie opeens een stuk stiller, en merk je dat de kist even extra versnelt.
Als ik hem op de grond met de neus omhoog houd, trekt de prop minder dan het gewicht. Als hij vliegt gaat hij oneindig omhoog (ofwel, trekt de prop méér dan het vlieggewicht).

Dat is een overtreksituatie.
Dat een prop toch flink wat trekkracht levert, komt omdat de "onderzijde" van het bladprofiel nog steeds heel veel lucht naar achteren lepelt.
In de lucht komt het inderdaad niet voor tenzij je hele extreme theoretische situaties zou nemen (verticale klim, gas terug nemen, toestel achteruit naar beneden laten vallen en dan weer gas geven. Nagenoeg onmogelijk om bewust uit te voeren).
Normaal rustig gas geven in de start, komt het ook niet echt voor.

Pe Reivers maar ook Ralf Fuchs en de man van Air-C-Race, geen domme mensen, hebben me echt verteld dat overtrekken niet kan.
Dus als ik lieg lieg ik in commissie.
Ik heb geen verstand van aero of hydrodynamica maar wat Serge zegt lijkt mij te kloppen.
Dat idee had ik namelijk zelf ook, dat zoiets gebeurde.

Een hele oude tekst van Pe Reivers over cavitatie..
Bij snelheden onder Mach 0.7 zijn lucht en water gelijk te behandelen, stromingstechnisch, als rekening gehouden wordt met de dichtheid van het medium. Deze dichtheid is onderdeel van alle weerstands en lift formules, dus dat is geen probleem. Samendrukbaarheid van het medium komt pas bij hogere mach getallen in beeld.


GJ
 
Passen jullie een beetje op de onderwerpen!
Bij zulke zware kost raakt Wil misschien wel overperikelt[emoji16]

Wel leuk:
Draadje begint zo ongeveer met "hoe moet ik vliegen"
Eindigt (tot nu toe dan) met overvierkante props, speedmodellen.....enz.....

Hoezo vooruitgang! [emoji106][emoji4]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top