Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nee heb ik ook niet.. vandaar mijn vraag.
F3d is dan pylon?
Ik hoorde je altijd over 12s setups in f5b. Daarom begreep ik het niet.
Bedankt voor de informatie![]()
Vandaag wat langer rugvlucht gevlogen met de Curare. Als je eenmaal weet hoeveel down je moet drukken,
gaat dat redelijk goed. Zo ook een paar bochten gemaakt. Daarna recht omhoog gegaan en hem weer opgevangen.
Niet/bestaande figuren gevlogen zeg maar.
Daarna pech met de Xtra. Op hoogte vloog de grote cockpit eraf. En er zal al een extra magneet in.
Toch nog te weinig dus. De kap kwam in een paar stukken naar beneden. Straks even kijken of ik hem
zelf kan repareren.
Het was vandaag heerlijk weer om te vliegen. Een zonnetje, weinig wind, een graag of 10.
Morgen weer.
In F5B is tegenwoordig 10S toegestaan.
Maar daar vliegen ze met 7000 watt of meer.
En vroeger was daar maar 6S toegestaan, dan kreeg je stromen van 400 Ampere en meer.
Om dat terug te brengen hebben ze het naar 10S gebracht.
GJ
Met de prop die ik wil gebruiken, 9x25, heb ik 10000 rpm nodig
Daarna pech met de Xtra. Op hoogte vloog de grote cockpit eraf. En er zal al een extra magneet in.
Toch nog te weinig dus. De kap kwam in een paar stukken naar beneden.
De bouwer heeft de kap dan niet volgens tekening vast gezet. Origineel zit de kap met 2 kunststof boutjes vast. Omdat die van jou elektro is kun je dat beter met een schuifje doen. Dan is de kap sneller er af bij accu wissel.
Bij mijn edf jet zit de kap wel met magneetjes, wel 4 stuks aan de achterzijde van de kap en aan de voorzijde een centreerpen. Tot op heden is dat goed blijven zitten.
Het eraf waaien van de kap heeft mogelijk met de aërodynamica te maken, de magneetjes hebben dan onvoldoende kracht.
Grt, Arnoud
Maar dat gesnerp zal dan toch overtrek zijn.
Interresant concept, ga ik eens op googelen prop en overtrek.
Nou... dat doen ze toch echt wel hoor... Caviteren KAN niet in lucht, want lucht kan niet "nogmaals verdampen", dat is al een gas.Volgens wijlen Pe Reivers, en ook anderen, kunnen props niet overtrekken.
In de praktijk..
Nou... dat doen ze toch echt wel hoor... Caviteren KAN niet in lucht, want lucht kan niet "nogmaals verdampen", dat is al een gas.
Mijn Saphir (12 x 11 prop) snerpt als een dolle bij de start, en ongeveer de eerste 3 a 4 seconden na take off, en dan word ie opeens een stuk stiller, en merk je dat de kist even extra versnelt.
Als ik hem op de grond met de neus omhoog houd, trekt de prop minder dan het gewicht. Als hij vliegt gaat hij oneindig omhoog (ofwel, trekt de prop méér dan het vlieggewicht).
Dat is een overtreksituatie.
Dat een prop toch flink wat trekkracht levert, komt omdat de "onderzijde" van het bladprofiel nog steeds heel veel lucht naar achteren lepelt.
In de lucht komt het inderdaad niet voor tenzij je hele extreme theoretische situaties zou nemen (verticale klim, gas terug nemen, toestel achteruit naar beneden laten vallen en dan weer gas geven. Nagenoeg onmogelijk om bewust uit te voeren).
Normaal rustig gas geven in de start, komt het ook niet echt voor.
Bij snelheden onder Mach 0.7 zijn lucht en water gelijk te behandelen, stromingstechnisch, als rekening gehouden wordt met de dichtheid van het medium. Deze dichtheid is onderdeel van alle weerstands en lift formules, dus dat is geen probleem. Samendrukbaarheid van het medium komt pas bij hogere mach getallen in beeld.