De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik nummer ze niet hoor.
Ik pak een rol schilderstape, en plak gewoon de boel zo aan elkaar.
doorgaans maak je de romp of de vleugel toch in 1 keer af. dus die ruimte moet je ergens toch al vrijhouden:D

ga je de boel echt verlijmen, maak je het ff los. en kun je het goed in elkaar steken.
 
ik nummer ze niet hoor.
Ik pak een rol schilderstape, en plak gewoon de boel zo aan elkaar.
doorgaans maak je de romp of de vleugel toch in 1 keer af. dus die ruimte moet je ergens toch al vrijhouden:D

ga je de boel echt verlijmen, maak je het ff los. en kun je het goed in elkaar steken.

Met schilderstape? Dan ontploft de boel zeker in de lucht :D.
 
Ik heb ook zoiets van: Moet ik dat ook nog allemaal gaan leren? Op mijn leeftijd?
Misschien bouw ik wel nooit meer?

Ik overigens 2 Massimo's. Van de eerste maak ik telkens een foto bij elke belangrijke stap.
De tweede kan ik dan zelf nabouwen.
Doe wat je leuk vind om te doen.....de tijd gaat al zo hard!

Als je er geen bal aan vind om dat allemaal te leren, lekker niet doen. Met mensen om je heen die het wél leuk vinden én graag helpen komt het ook wel goed
Kost je dan af en toe wel een taart [emoji56]
 
als je het permanent wilt tapen.. altijd ductape :D
of gorilla tape/lijm, ik heb begrepen dat dit operatief van de huis af gehaald moet worden bij sommige toepassingen...
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik ben omringd door mensen die al 40 jaar bouwen. Dat is ook geen eerlijk vergelijk.
De Venture en de Massimo zijn mijn eerste bouwkits.
Kon iedereen meteen bouwen? Zo, uit het niets?

Nee, natuurlijk niet! Mijn eerste bouwsels leverden wel iets op wat "min of meer" wilde vliegen, maar nooit heel erg goed of heel erg lang.

Zelfs mijn eerste succesvolle vliegtuig (een Robbe Charter, na drie andere probeersels de eerste die uiteindelijk echt gevlogen heeft) zat een kneiter van een bouwfout in: Naar de club, waar ze hem invlogen, en daarna mocht ik er uiteraard ook nog even een rondje mee vliegen.
Alles goed, clublid zet de kist netjes aan de grond, ik haal dat ding op van het veld, zet hem naast de startkist op de grond, valt zo spontaan het hele stabilo er af...

Verstevigingetje over het hoofd gezien...

Tsja... ik was toen 15 of 16, en nog lang niet zo snugger als nu...

Dat was vlot op te lossen en ik heb er nog een aantal maanden mee gevlogen tot een radiostoring het ding in een bos deed verdwijnen. Want ook die spullen, die waren nog niet zo goed als nu...
 
Kon iedereen meteen bouwen? Zo, uit het niets?

Volgens mij wel, ik was denk ik 12-13 toen ik mijn eerste bouwdoos kreeg, de Robbe Charter.
Mijn voordeel destijds was dat ik in Amsterdam, om de hoek van een modelbouwwinkel op het Europaplein, Hobby Shack, woonde.
Dus daar liep ik dan heen als ik vragen had.
Het enige waar ik toen problemen mee had was het bespannen met solarfilm.
Met moeders strijkbout, die daarna onbruikbaar was omdat ie onder de folie zat.
Vroeger moest je echt bouwen als je wilde vliegen.
Dus als je schade vloog was het allemaal makkelijk te repareren, je had het namelijk ook zelf gebouwd.
ARF begon pas ergens rond 1997 of zo te komen.
In de winkel kwam regelmatig een man die zijn modellen ergens liet bouwen.
Ik was het op een gegeven moment ook helemaal zat en ben naar die bouwer gegaan, mijnheer Beevendorp uit Purmerend.
Die bracht ik elke maand of zo een bouwdoos en dan bouwde hij hem voor me, compleet gefolied.
Dus dat was mijn ARF, alleen dan wel goed gebouwd.
Je ziet nu dat mensen veel minder gevoel bij hun model hebben.
Als je iets zelf gebouwd hebt heb je veel meer voldoening als het vliegt, met ARF en helemaal met schuimpies, heb je geen binding.

Wat betreft Wil zijn bouwsels, ik heb hem bij de Massimo ook wat tips gegeven, dat ie de folie het beste kan snijden met een soldeerbout en zo.
Maar de Massimo vind ik niet echt een bouwdoos, de Venture wel.
Dat is nog old school.
En binnenkort moet ie weer iets nieuws leren.
Gaten frezen in een vol carbon vleugel en dan daar de servo's in monteren.
En een motor in een rompje schuiven zonder dat je daar met je handen bij kan.
Ik heb hem al een hulpmiddeltje gegeven dat ie uit kan proberen bij de Turnleft, daar moet ie ook de motor inzetten.
Veel bouwgedoe is toepassen van trucjes, alleen moet je die trucjes kennen.
Dan zijn mensen met veel bouwervaring om je heen wel handig.

GJ
 
Naast de vliegclub ben ik ook lid van de lokale modelbouwclub, dat is een club die voor 80% uit bootjesbouwers bestaat
Een echt leuke en beregezellige club, in de winterperiode op de woensdagavond heerlijk club avond waarbij iedereen zijn bouwwerk meeneemt... daar zie je een diversiteit aan kennis en kunde, de een heeft veel handigheid in electronica, de ander kan erg goed met hout, of kunstof overweg, daarnaast bouwt de een netter dan de ander maar !!!!!! Iedereen heeft respect en bewondering voor elkaars bouwwerk
En dat is nou precies waarom ik daar zo graag naar toe ga, niemand die andermans keuze en kunde afzeikt maar bewondering en respect voor elkaar :thumbsup:
 
Ik ben omringd door mensen die al 40 jaar bouwen. Dat is ook geen eerlijk vergelijk.
De Venture en de Massimo zijn mijn eerste bouwkits.
Kon iedereen meteen bouwen? Zo, uit het niets?


Nee hoor.

Sprak van de week nog iemand van de OLC die had leren bouwen van mijn opa. Nog steeds was de man erg dankbaar. Leuk om te horen, mijn vader kon ook goed bouwen. Jammer genoeg is het bouwen mij vreemd. Nu ik het graag zou willen leren, zijn mijn leermeesters niet meer onder ons.

Vind dat je het ERG goed doet wil. Je bent veel verder dan ik met bouwen. Ik kan tekeningen lezen. Alleen het hout bewerken ligt mij niet zo.
 
Naast de vliegclub ben ik ook lid van de lokale modelbouwclub, dat is een club die voor 80% uit bootjesbouwers bestaat
Een echt leuke en beregezellige club, in de winterperiode op de woensdagavond heerlijk club avond waarbij iedereen zijn bouwwerk meeneemt... daar zie je een diversiteit aan kennis en kunde, de een heeft veel handigheid in electronica, de ander kan erg goed met hout, of kunstof overweg, daarnaast bouwt de een netter dan de ander maar !!!!!! Iedereen heeft respect en bewondering voor elkaars bouwwerk
En dat is nou precies waarom ik daar zo graag naar toe ga, niemand die andermans keuze en kunde afzeikt maar bewondering en respect voor elkaar :thumbsup:

Bootjesbouwers, om het een beetje denigrerend te noemen, zijn veel betere bouwers dan vliegtuigbouwers.
De meeste vliegtuigen zijn rechttoe rechtan, geen rondingen en als die er wel zijn kan je fouten wegwerken met folie.
Bootjesbouwers hebben alles in het zicht en moeten dus veel strakker en netter bouwen.
Echt respect voor wat daar soms gemaakt word.

GJ
 
Ik heb als klein snotjong avonden bij mijn pa staan kijken aan de bouwtafel. Mijn eerste model heb ik zelf gebouwd onder zijn begeleiding een svensson prima. Dat ging redelijk goed. Daarna kreeg ik om het bouwen te oefenen een guilows spitfire. Man was dat gelijk een stap omhoog in bouwtechniek voor mij als jochie. Ik zal toen 9 of 12 zijn geweest. Het leren vliegen was nogal een Debakel, ik wilde alles perfect doen voor mijn pa want hij was ook altijd perfectionistisch en ik vond dat ik dat ook moest zijn.
Later ben ik doorgegaan met zweefvliegen. Ik keek toen erg op naar Henk Schrader die bleef maar boven en wist elk stukje thermiek te vinden. Dat wilde ik ook kunnen. Hij heeft mij toen op speelse wijze het thermiek zoeken en vliegen bij gebracht. God wat heb ik gelopen toen voor de lijn starts.
Ook het hellingzweven als jochie geleerd met een twee assig zwever, eerst de graupner highly en later de Carrera Favorit. In de eifel.
Toen was er een pauze,zo rond 1988 internaat, kamertraining, leger als kvv technisch specialist. Getrouwd, Autos opvoeren atmosferisch tot aan idioot leuk. En tussendoor getrouwd. Het rc gebeuren is hier in een rode lijn toch tussen door gelopen in de vorm van auto's, op methanol. Serpent sprint, impact en de vector.
Rond 2006 ergens kreeg ik van mijn pa op het modelvlieg veld de zender in de handen gedrukt, kijk eens of je het nog kunt, daar is de passie weer begonnen. Met een fvk mini relax electro zwevertje. Daarna toch weer aan het bouwen gegaan en dat bevalt me het beste. Eerst alles met de hand, toen een electrische vibro figuurzaag. Zelf wat zwevers gebouwd en diverse motor kisten.
Voordeel is dat als je eerst alles met de hand leert, je veel fijner leert werken, geduld kweekt en systematisch leert werken.
Sinds een maandje heb ik pas een mini tafelzaag erbij. Wat je toen een half uur koste doe je nu in 2 Minuten.
Leren bouwen is bij elk toestel wat je bouwt een ervaring of 20 erbij wat je meeneemt naar het volgende toestel.
 
Ik heb als klein snotjong avonden bij mijn pa staan kijken aan de bouwtafel. Mijn eerste model heb ik zelf gebouwd onder zijn begeleiding een svensson prima. Dat ging redelijk goed. Daarna kreeg ik om het bouwen te oefenen een guilows spitfire. Man was dat gelijk een stap omhoog in bouwtechniek voor mij als jochie. Ik zal toen 9 of 12 zijn geweest. Het leren vliegen was nogal een Debakel, ik wilde alles perfect doen voor mijn pa want hij was ook altijd perfectionistisch en ik vond dat ik dat ook moest zijn.
Later ben ik doorgegaan met zweefvliegen. Ik keek toen erg op naar Henk Schrader die bleef maar boven en wist elk stukje thermiek te vinden. Dat wilde ik ook kunnen. Hij heeft mij toen op speelse wijze het thermiek zoeken en vliegen bij gebracht. God wat heb ik gelopen toen voor de lijn starts.
Ook het hellingzweven als jochie geleerd met een twee assig zwever, eerst de graupner highly en later de Carrera Favorit. In de eifel.
Toen was er een pauze,zo rond 1988 internaat, kamertraining, leger als kvv technisch specialist. Getrouwd, Autos opvoeren atmosferisch tot aan idioot leuk. En tussendoor getrouwd. Het rc gebeuren is hier in een rode lijn toch tussen door gelopen in de vorm van auto's, op methanol. Serpent sprint, impact en de vector.
Rond 2006 ergens kreeg ik van mijn pa op het modelvlieg veld de zender in de handen gedrukt, kijk eens of je het nog kunt, daar is de passie weer begonnen. Met een fvk mini relax electro zwevertje. Daarna toch weer aan het bouwen gegaan en dat bevalt me het beste. Eerst alles met de hand, toen een electrische vibro figuurzaag. Zelf wat zwevers gebouwd en diverse motor kisten.
Voordeel is dat als je eerst alles met de hand leert, je veel fijner leert werken, geduld kweekt en systematisch leert werken.
Sinds een maandje heb ik pas een mini tafelzaag erbij. Wat je toen een half uur koste doe je nu in 2 Minuten.
Leren bouwen is bij elk toestel wat je bouwt een ervaring of 20 erbij wat je meeneemt naar het volgende toestel.

Mooi verhaal Serge. Leuk om te lezen.
 
Ik heb als klein snotjong avonden bij mijn pa staan kijken aan de bouwtafel. Mijn eerste model heb ik zelf gebouwd onder zijn begeleiding een svensson prima. Dat ging redelijk goed. Daarna kreeg ik om het bouwen te oefenen een guilows spitfire. Man was dat gelijk een stap omhoog in bouwtechniek voor mij als jochie. Ik zal toen 9 of 12 zijn geweest. Het leren vliegen was nogal een Debakel, ik wilde alles perfect doen voor mijn pa want hij was ook altijd perfectionistisch en ik vond dat ik dat ook moest zijn.
Later ben ik doorgegaan met zweefvliegen. Ik keek toen erg op naar Henk Schrader die bleef maar boven en wist elk stukje thermiek te vinden. Dat wilde ik ook kunnen. Hij heeft mij toen op speelse wijze het thermiek zoeken en vliegen bij gebracht. God wat heb ik gelopen toen voor de lijn starts.
Ook het hellingzweven als jochie geleerd met een twee assig zwever, eerst de graupner highly en later de Carrera Favorit. In de eifel.
Toen was er een pauze,zo rond 1988 internaat, kamertraining, leger als kvv technisch specialist. Getrouwd, Autos opvoeren atmosferisch tot aan idioot leuk. En tussendoor getrouwd. Het rc gebeuren is hier in een rode lijn toch tussen door gelopen in de vorm van auto's, op methanol. Serpent sprint, impact en de vector.
Rond 2006 ergens kreeg ik van mijn pa op het modelvlieg veld de zender in de handen gedrukt, kijk eens of je het nog kunt, daar is de passie weer begonnen. Met een fvk mini relax electro zwevertje. Daarna toch weer aan het bouwen gegaan en dat bevalt me het beste. Eerst alles met de hand, toen een electrische vibro figuurzaag. Zelf wat zwevers gebouwd en diverse motor kisten.
Voordeel is dat als je eerst alles met de hand leert, je veel fijner leert werken, geduld kweekt en systematisch leert werken.
Sinds een maandje heb ik pas een mini tafelzaag erbij. Wat je toen een half uur koste doe je nu in 2 Minuten.
Leren bouwen is bij elk toestel wat je bouwt een ervaring of 20 erbij wat je meeneemt naar het volgende toestel.


Mijn vader was totaal niet technisch, bij een lamp aansluiten maakte hij nog sluiting.
Dus ik heb alles mezelf moeten leren.
Maar dat mist de latere generatie modelvliegers, het zelf MOETEN bouwen.
Het is naar de winkel, ARFje halen en dan vliegen.
Als ie stuk is koop je een nieuwe.
Ze hebben niet meer de basiskennis.
Bij mijn oude club zaten allemaal technische oude mannetjes met vaak Fokker als achtergrond, of gezagvoerder van een 747, dat soort mensen.
Zoveel mogelijk zelf bouwen, geen bouwdozen.
En het is erg leerzaam om met dat soort mannetjes te praten en te zien wat voor oplossingen ze verzinnen.
Er zijn nog maar heel weinig van dat soort mensen over en men kiest nu de makkelijkste weg, vliegend schuim en dan het liefst Bind & Fly.
Dus ook de hele technische kennis ontbreekt van hoe dingen veilig ingebouwd moeten worden.
Jammer maar het is nu eenmaal zo.
Ik zie het ook hier in Duitsland, vroeger was Duitsland het modelbouwparadijs.
Nu zie je mensen met veel te dure zenders met schuimpjes staan vliegen.
Alleen op een paar duitse vliegshows kom je nog echt mooi gebouwde modellen tegen maar op een gemiddeld veld vliegt er verpakkingsmateriaal of ARF zooi.

GJ
 
Zelfs de motoren waren zelfbouw.


Toendertijd was een fc18 het summum.

Robbe regelaars met stelschroefjes. Of een 3 traps mechanische regelaar aangestuurd door een servo. Spul was zo duur dat het telkens vanuit mijn bootje in mijn monstertruck moest. Geen geld voor een 2e esc. Nu een gereedschapskist vol met goedkope hk regelaars.

Tijden zijn veranderd inderdaad.

16138138029345669007786598169544.jpg
 
Mijn vader was totaal niet technisch, bij een lamp aansluiten maakte hij nog sluiting.
Dus ik heb alles mezelf moeten leren.
Maar dat mist de latere generatie modelvliegers, het zelf MOETEN bouwen.
Het is naar de winkel, ARFje halen en dan vliegen.
Als ie stuk is koop je een nieuwe.
Ze hebben niet meer de basiskennis.
Bij mijn oude club zaten allemaal technische oude mannetjes met vaak Fokker als achtergrond, of gezagvoerder van een 747, dat soort mensen.
Zoveel mogelijk zelf bouwen, geen bouwdozen.
En het is erg leerzaam om met dat soort mannetjes te praten en te zien wat voor oplossingen ze verzinnen.
Er zijn nog maar heel weinig van dat soort mensen over en men kiest nu de makkelijkste weg, vliegend schuim en dan het liefst Bind & Fly.
Dus ook de hele technische kennis ontbreekt van hoe dingen veilig ingebouwd moeten worden.
Jammer maar het is nu eenmaal zo.
Ik zie het ook hier in Duitsland, vroeger was Duitsland het modelbouwparadijs.
Nu zie je mensen met veel te dure zenders met schuimpjes staan vliegen.
Alleen op een paar duitse vliegshows kom je nog echt mooi gebouwde modellen tegen maar op een gemiddeld veld vliegt er verpakkingsmateriaal of ARF zooi.

GJ

Alles verandert Gert-Jan.
Veel mensen (jeugd) willen geen moeite meer doen.
Een muziekinstrument leren bespelen kost energie en vraagt om doorzettingsvermogen. Een spelletje op de computer nauwelijks.
De kinderen groeien dicht.
Als kind oefende ik elke dag 30 minuten op mijn instrument. Vertel ik dat nu tegen leerlingen, dan kijken ze mij vreemd aan.
De huidige generatie is opgegroeid in luxe en weelde. In mijn jeugd was er al geen honger meer. Dat was toen al heel wat.
Vroeger woonden hele generaties in 1 huis. Nu moet iedereen privacy. En de mensen zijn ego"istischer geworden.
Een auto, wintersport, een koophuis voor de gewone man. Dat had niemand geloofd.
Wij waren veel buiten: voetballen, stoepranden(wat?), rolschaatsen, verstoppertje spelen, etc. Nu kun je op woensdagmiddag
met 100 door een woonwijk scheuren, zonder ook maar iemand te raken.
Hebben ze de nieuwste I-phone nog niet, dan krijgen ze hem wel van opa en oma.
Alles verandert Gert-Jan.
 
Haha, ja we worden oud.

Als ik nu tegen een 16 jarige zou zeggen dat ik vroeger accordeon en orgel speelde zouden ze zich kapot lachen.
En dat ik DJ was met platen .. dat zullen ze ook niet snappen.
Zo zullen ze de modelbouwhobby ook niet snappen.
Ik begon met plastic bouwdoosjes, de speelgoedwinkels stonden er vol mee.
En nu moet je naar winkels zoeken die zoiets verkopen.
En een normale goed gesorteerde modelbouwwinkel?
Ik zou er geen 1 weten in Nederland.
Ze verkopen allemaal hetzelfde.

GJ
 
Even een Eifel kistje voor Wil klaargemaakt.
Dan kan ie rustig zittend op de helling, in de avondzon, een beetje thermiek zoeken.
En ook lekker voor mij om achter mijn huis mee te vliegen.
Het is hier nu heerlijk, windstil, 14 graden.

magic.jpeg
 
Gut.. ik ben een beetje auto-didact blijkbaar... Mijn eerste zwevertje ging onder toeziend oog van mijn oudste broertje...
niet dat hij dat geleerd had... maar bouwde radio's... wist het gewoon... ik nam het aan... de zwever ging de boom in om daar nooit meer uit te verdwijnen...
De tweede was een Der Kleine UHU... plaatje-praatjes bouw. 10 of 11 jaar oud... Graupner perfect daarin... maar het ging allemaal vol automatisch en logisch.
Vloog bezeten... en bestaat nog steeds...
Aan een half woord... of eerder.. een oog... had ik genoeg en kon ik weer verder. 1 ding leerde ik wel... informatie is koning.
Maar... je kan me suf informeren met muziek of andere abra-cadabra... maar het komt niet aan... dus er is wel sprake van de juiste
ontvang-instellingen... systeem-instellingen... op de smallere band... dat weet je dat van jezelf... kan je daarin door broddelen op brede sloffen :-)

Je leert vooral door te doen... door foutjes te maken... als het niet lukt het gewoon over te doen, tot het wel lukt.
Als gereedschap goedkoper was dan het laten uitvoeren van werk, kocht ik het gereedschap en deed ik het zelf.
Reviseer je op een dag een carburateur van een auto, sta je opeens te lassen als een pro...
en op de andere dag soldeer je SMD aan een harde schijf om die weer aan de praat te krijgen.
Doen, doen en nog eens doen. Maar het zijn je eigen drijfveren.

Op het MBF zitten veel van die doeners... enkele zeer, zeer grensverleggend in kundigheid.
Mooiste is de voortgang te lezen... en er naar te vragen... zien wat anderen allemaal ineen flansen...

Onthoudt... niets 'moet'... alles mag...
Zo nu aan mijn werk!
Gr Bas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top