Hout vs schuim

Het schijnt efficienter te zijn.
Denk dat het te maken heeft met hoe de luchtstroom het blad verlaat.
Volgens mij draait ie lichter dan een normale prop, dus meer toeren.
Hij is ook stiller, klinkt ook anders dan een normale prop.
Luister maar.
 
Jezus wat gaat dat hard. Apart geluid trouwens bijna dat van brandstofmotor met meerdere cilinders..

Zelfde setup?
 
Ja, zelfde setup.
Dit is ongeveer 300-320 km/u.
In F5B demo's zat ik op 375 km/u.
Het went allemaal, voor mij was dit gewoon een beetje recreatievliegen.
Maar met een ander rompje voor 1 cel meer zit 400 km/u in dit modelletje, dus dat is nog 100 km/u sneller dat wat je in de video ziet.
Dan begint het weer spannend te worden.

GJ
 
Ja, het is iets met hoe de lucht het blad verlaat of zo, of hoe het aanstroomt.
Het is in ieder geval geen modetrend, het heeft echt effect.

GJ
 
Daarom zeg ik ook tegen Wil, niet naar je model kijken, dat volgt wel.
Maar kijk een meter of 50 voor je model uit.
Bij F5B ook, als ik met mijn ogen op mijn keerpunt was, bij een rak, dan was het model er nog niet.
Maar daardoor kan je ook op de meter keren, op 150 meter bij je vandaan, soms gaat net het rompje voorbij het rak, en dat telt, zo precies moet je dan sturen.

Maar dit modelletje is gewoon voor de lol, beetje leuk vliegen.
Geen wedstrijden of zo.

GJ
 
In de windmolenbranche zie je die zaagtanden ook wel, daar is het om de turbulentie van de luchtstroom te verminderen. (Minder lawaai)
Man man, dat blad staat bijna haaks op de draairichting :eek:

Lijkt me imposant om te zien vliegen, maar is niet echt mijn ding, net als 3D heli vliegen...... ongelooflijk knap maar ikzelf heb er niks mee.

Ben wel benieuwd wat Wil zou denken als hij zn eerste vlucht gaat maken met zo’n ding......... knikkende knietjes :D
Of zoals we in het noorden zeiden: het stront lup em uut de broekspiepm. :yes:
 
Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd wat Wil zou denken als hij zn eerste vlucht gaat maken met zo’n ding......... knikkende knietjes

Wil gaat eerst met de houten speeder vliegen, die ligt nu voor hem klaar, ik heb alle uitslagen opgemeten en hij kan het zo in zijn zender zetten.
Daarna de Turnleft, dat gaat 180 a 200 en veel kleiner.
En daarna de Avionik.
Maar de slechtste methode om ergens mee te gaan vliegen is door zenuwachtig te zijn.
Ik heb altijd zoiets van 123 in godsnaam
Als het ding enigszins luchtwaardig is dan kan ik hem wel weer heelhuids op de grond krijgen en daar wil ik Wil ook naartoe krijgen.
Hij heeft in korte tijd al enorme stappen gemaakt.
Toen ie hier bij mij in de Eifel was hebben we dingen geoefend, daarna heeft ie met JVE verder geoefend en die begeleid hem nu ook naar snellere modellen.
Een andere piloot uit Nederland die hier was heb ik ook wat tips gegeven en gekeken wat er verbeterd kon worden, die vloog eind van de dag, en de volgende dag helemaal, een stuk beter.
Veel zekerder, zijn model hadden we ook beter afgesteld, dat is ook al een enorme verbetering.
8 maart ga ik Wil de spullen brengen, dan kan ie staan kwijlen.

GJ
 
Gaat me ook wat te hard dit. Wel gaaf te zien. Zou niet graag de verantwoordelijkheid dragen dit te besturen



Hij leek wel heel rustig te kunnen landen wat ik zo zag.
 
Gaat me ook wat te hard dit. Wel gaaf te zien. Zou niet graag de verantwoordelijkheid dragen dit te besturen



Hij leek wel heel rustig te kunnen landen wat ik zo zag.


Hoezo, als je kan vliegen en eraan gewend bent?
Toen ik merkte dat ik me niet meer kon concentreren heb ik ook alles weggedaan want je kan iemand doodvliegen maar als je gewoon normaal functioneert kan iemand dit langzaam opbouwen.
Ik vond in de tijd dat ik die snelle dingen vloog trainers doodeng.
Had steeds het idee dat ze uit de lucht vielen.
Vooral de landing vond ik eng.
Net als zwevers, die dingen die ik had waren nogal groot en dan lijkt de snelheid nog veel lager.
Dus je moet echt heel goed op het gedrag van het model gaan letten, of ie nog wel reageert op zijn roeren en dat soort dingen.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hoezo, als je kan vliegen en eraan gewend bent?
Toen ik merkte dat ik me niet meer kon concentreren heb ik ook alles weggedaan want je kan iemand doodvliegen maar als je gewoon normaal functioneert kan iemand dit langzaam opbouwen.
Ik vond in de tijd dat ik die snelle dingen vloog trainers doodeng.
Had steeds het idee dat ze uit de lucht vielen.
Vooral de landing vond ik eng.
Net als zwevers, die dingen die ik had waren nogal groot en dan lijkt de snelheid nog veel lager.
Dus je moet echt heel goed op het gedrag van het model gaan letten, of ie nog wel reageert op zijn roeren en dat soort dingen.

GJ


Ja dat klopt wat je zegt. Maar voor mij persoonlijk oogt het echt hard hard. Zou zelf bloed nerveus zijn, dat zorgt er voor dat je de fout in gaat inderdaad.. Zou het zelf daarom niet durven te besturen. Geoefende vlieger met vewl ervaring hem eerst laten vliegen. Dan over pakken op veilige hoogte en dat zo opbouwen. Na dat je vertelde hoe veel moeite je had de VooDoo heelhuids aan de grond te krijgen, en dat met jou vaardigheden, nou sindsdien ligt die veilig in zijn koffertje in de kast.


Maar een erg mooie kist die Avionik. Prachtig ding.

Word hoogte pull pull ivm de krachten?
 
Nee hoor, gewoon een roerhoorntje met een stang.
Mensen vergissen zich altijd enorm met hoeveel kracht er op komt te staan.
Die 2 meter F5B kisten konden gewoon met een D47 servootje op hoogte vliegen, 1 kilo servootje.
Gewoon zorgen dat de servo volledige uitslag maakt en dat met de roerhoorn zo regelen dat je uitslag mechanisch klopt.
Uitslagen op hoogte zullen hooguit 3mm zijn.
Ook die grotere modellen, die 8 en 10 kilo servos zijn onzin.
Vroeger vlogen dezelfde soort modellen met 3 kilo servos, alleen konden mensen vroeger bouwen en hadden ze geen computerzenders, toen moest het mechanisch allemaal kloppen.
En zo leer ik het leerlingen ook.
De computer in de zender gebruik je voor fijnafstellingen en mixers.
Niet voor servo uitslagen.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Mensen vergissen zich altijd enorm met hoeveel kracht er op komt te staan.
Sowiso, zolang het heveltje maar aan de bovenkant zit, zodat up geven de stuurstang op trek belast, is er weinig aan de hand... Je geeft zelden vol down op volle snelheid...
 
  • Like
Reactions: Cnn
3mm? Dat is ook voldoende met landen?

Ja ik zag laatst al hoe jij je servo hevels aanpaste om volledige uitslag te kunnen gebruiken.

Ja klopt. Grote hevels nemen en dan de uitslag op 60% is onzin inderdaad.. kracht en gevoel kwijt.

Maar met de hevels maak je geen 1 op 1 overbrenging of wel? Daarom dacht ik dat ondanks de lichte servo's er toch wel kracht op het hoogteroer kwam. Plus dat 400 kmh echt extreem snel is.


Aansturing met een carbon buisje? Of verenstaal?
 
Nee Bert, de aansturing komt onderop.
Dus drukken bij hoogte.
Aansturing met carbon buisje of staafje, ik moet nog even bedenken welke maat.
In f5b is het hoogteroer veel groter en daar gaat het met een 2mm buisje, maar dat is wel korter.
Ik moet eerst mijn servos hebben, dan kan ik een beetje kijken hoe het allemaal komt.
En ook kijken hoe goed ze zijn, ik ken ze niet, kst x08h.
Maar ik heb ze bij een bevriende modelbouwboer besteld, die moet ze voor me bestellen dus het kan een week of 2 duren.
Maar het scheelde me 40 euro op 4 servos, dan wacht ik wel even.
Maar alles zal te lezen zijn in het bouwdraadje.

GJ
 
Ja, zelfde setup.
Dit is ongeveer 300-320 km/u.
In F5B demo's zat ik op 375 km/u.
Het went allemaal, voor mij was dit gewoon een beetje recreatievliegen.
Maar met een ander rompje voor 1 cel meer zit 400 km/u in dit modelletje, dus dat is nog 100 km/u sneller dat wat je in de video ziet.
Dan begint het weer spannend te worden.

GJ

Ik zie me dit 1-2-3 nog niet doen en 4-5-6 ook niet.
 
Back
Top