Hout vs schuim

Welk type precies? Er zijn 5 soorten van de KST x08H

Nee hoor, er is 1 soort KST X08H, de H slaat op Horizontal Lugs, dus de bevestigingspunten zitten horizontaal, een vleugelservo dus.
En waarschijnlijk ga ik die afzagen maar Sergey gaf me de tip deze servo's te nemen.
Een kennis waar ik destijds 2 GFK zwevers gekocht heb, de JS1 en de Mistral 4900 is ook dealer van KST en Leomotion.
Dus die even een belletje gegeven en hij kende me nog.
Hij heeft een mooi prijsje voor die servo's gemaakt en voor de Leomotion zou ie ook navragen, hij kende deze motor niet omdat ie alleen maar in de grote dure zwevers zit.

Zo.. vandaag zit ik weinig op het forum, de 2e slaapkamer afmaken, de hobbykamer even anders indelen en dan even naar de Nordschleife om aan de mannetjes daar te vragen of er al bekend is wanneer er weer Industriefahrten zijn op het circuit want ze willen een record zetten met de SSC Tuatara en een Tesla.
Dat wil ik wel zien.
Vooral als ze crashen.

GJ

Er is de x08H v1 tot de v5. En de x08H plus:

The KST X08H Plus is a version of the KST X08 Plus servo with horizontal mounting lugs (also called mounting tabs), making it suitable for use in wing and other flying surfaces.The KST X08H Plus is a very light (9.5 g) low/medium/high voltage metal cased servo. It is based on the well regarded KST X08H V5 servo but with a larger motor fitted.

Maar je zal de standaard v5 hebben denk ik.

Succes met klussen!

Oh, maar alleen de v5 is nog leverbaar.
Ze hebben steeds updates aan de electronica gedaan maar technisch zijn ze gelijk.
Dat is het verschil tussen V5 en de rest.
Maar de H is altijd met horizontale bevestiging.

Ja, ik ben eerst nog even voor een beginner, ja met de houten WOT, bezig om een kielvlak in te pakken want die ik meegeleverd had mist wat schroefdraad af fabriek.

En daarna naar boven, schuren en verven.

GJ

Dat kan, maar het zou mijn keuze niet zijn...

Er komt echt amper kracht op te staan.
Dit roertje is op het breedste punt 13mm en totale lengte 220mm.
Een F5B roer is minimaal het dubbele en dat gaat prima met een 1 kilo servo.
En er is ook geen andere mogelijkheid, de romp loopt onder het stabilo door, dus je kan alleen maar van onderaf drukken.

CIMG4520.JPG

Ja, dynamic soaring, ook gedaan.
Wij haalden 250 of zo maar dat was achter een duinpan dus vrij weinig ruimte.
Ik heb alleen wel mijn twijfels over hoe er gemeten word en of dat correct is.
Wij hadden, met een goeie gun, dezelfde die ze in het filmpje gebruiken, best wel aardig wat foutmetingen.
Alleen als ie echt recht op je afkomt kan je goed meten.
Daarom gebruiken ze bij de speedcup lichtsluizen waar je doorheen moet vliegen om tot een meting te komen.
Maar het gaat wel hard.
Ook bij ons, op een gegeven moment gaat het geluid over van fluiten naar bulderen, je hoort de lucht splijten lijkt het wel.
Dan wisten we dat het echt hard ging.
Maar een dagje vliegen was met pech een paar modellen aan gort, en allemaal stevig volgfk en carbon.

GJ

Die prop is een gedachtegoed van ongeveer 20 jaar gelee. Eerst dat ik er over gelezen had, was in het tijdschift De Ingenieur.
Meen dat er onderzoek naar was op de TU-Delft @Rick NL kan daar vast veel verheffends meer over vertellen.

De vorm is geënt op de vinnen van een Walvis. Die zwemt op de hoogst mogelijke efficiëntie, zo min mogelijk energie verbruikend.
Zou de laminaire flow verbeteren, en lichtere aanzet door het water. Alleen zwemt het dier bij lage snelheden, en daar zit het dier z'n winst. In de constante van Noord naar Zuid, duizenden kilometers... trek...
Men heeft die bladvorm onderzocht, en gekeken of er efficiëntere bladen voor windturbines konden worden ontwikkeld.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
In F5B hebben ze het ook getest maar dat is niets geworden.
Toerental ligt vrijwel gelijk en de snelheid is ook vrijwel gelijk.
Nou hebben ook niet de beste vliegers ermee getest, misschien dat Gerben verschil zal merken?
Als Marcel er wereldkampioen mee kan worden en een ander word met die prop 2e dan zal er toch wel winst inzitten.
Ach.. ik vind het er gewoon mooi uitzien en het klinkt anders, dat is ook een enorm pluspunt.

GJ

Mijn hevels aan Wilco F5B en Enigma F5B gingen beetje analoog aan wat GJ nu weer opbouwt...
Uiteraard met een eigen wendingen in materiaal... zelfbouw...wel ooit even goed gekeken hoe GL en Gerben dat oplosten...

Rol, flaps, hoogte. Uitslagen goed op resolutie gezet.
Hoogte beweegt amper.... 3 mm is al heel veel...
De flaps gaan als sluisdeuren... lucht barricades...

DSCN6110.JPG DSCN6107.JPG DSCN6073.JPG

DSCN6105-LR.jpg DSCN6135.JPG DSCN6104.JPG DSCN6096.JPG DSCN6097.JPG

DSCN6061-LR.jpg DSCN6063.JPG

Een Gerben aansturing...

Foto-E83ZS8CW.jpg

DIN-Bas-norm...
Zo een staart plande je eerst even met een hulpmiddel.. stukkie tahw...
En het heveltje wat breder... verdeling krachten wat anders... maar het maakt
niet echt veel uit... koffie vloeit denk ik beter... of anders...

DSCN6055.JPG DSCN6058.JPG

En de Wilco? Die blijft mooi... gaat nu 10 jaar in... Zit daar schuim aan?
Wel... een klein beetje op de uiteinden van de 4S Lipo's... dus dat telt mee!
Net geen 1Kw... maar snort perfect op 1450 gram...
Zet er 3 wielen onder, en je hebt een betere vliegtrainer dan een Calmateaux

21122214_1460125420745266_2995007622364382308_o.jpg

21122539_1460125447411930_8297626755956457322_o.jpg

Zal straks weer druk worden in de winkels :confused::rolleyes:

Foto's zijn van clubgenoot Jaap...

Laatst bewerkt:
Ja, dat was de glorietijd Bas.
Ik weet al hoe ik de aansturing ga maken.
Op de jouw bekende GJ methode, stangetje met een touwtje er omheen.
En voor de hoogteroerservo moet ik misschien een houdertje printen, of ik lijm er gewoon in.
Ik weet dat ik nog een soort van contourmal had maar die is waarschijnlijk gesneuveld in de verhuizing.
Ik wil een standaard voor de romp maken zodat ik weet dat ie goed blijft liggen en ik alles recht en haaks kan verlijmen.
Ik ben sowiezo alles kwijt vandaag, mesjes voor het Stanleymes, spoorloos en gisteren zag ik ze nog ergens liggen..
Dementie?

GJ

Ja! Mooie bedachtselen GJ... je takeling werkt uitstekend!

Beste is niet te veel op te ruimen... Chaos is orde zegt men in heelal-termen :)
Maar ik raak tegenwoordig ook schroefjes kwijt op de vloer... flikkert het uit mijn handen...
tegen beter weten in ga ik er gewoon weer mee door.... maar het houdt de rug fit... zolang het matje niet naar het Oosten wijst, komt het goed...
En een zaklampje natuurlijk... voor de kijkfocus... soms gooi ik dan er nog eenje extra tegenan... voor de vormherkenning... is toch wat?

Laatst bewerkt:
Voor schroefjes heb ik magneten.
Laatst een M8 bout weg, van de auto.
In de tuin, in het gras.
Magneetjes in de handen en heen en weer en ja hoor, teruggevonden.
Mesjes inmiddels gevonden, maar wel een uur achterstand.
Dan maar niet naar de nurburgring, eerst maar dit afmaken.

GJ

Een Gerben aansturing...

Bekijk bijlage 424969

DIN-Bas-norm...
Zo een staart plande je eerst even met een hulpmiddel.. stukkie tahw...
En het heveltje wat breder... verdeling krachten wat anders... maar het maakt
niet echt veel uit... koffie vloeit denk ik beter... of anders...

Bekijk bijlage 424968 Bekijk bijlage 424970

En de Wilco? Die blijft mooi... gaat nu 10 jaar in... Zit daar schuim aan?
Wel... een klein beetje op de uiteinden van de 4S Lipo's... dus dat telt mee!
Net geen 1Kw... maar snort perfect op 1450 gram...
Zet er 3 wielen onder, en je hebt een betere vliegtrainer dan een Calmateaux

Bekijk bijlage 424972

Bekijk bijlage 424973

Zal straks weer druk worden in de winkels :confused::rolleyes:

Foto's zijn van clubgenoot Jaap...

Mooie foto's Bas

Toch nog even een filmpje voor diegenen die vinden dat balsa ongeschikt voor indoor is.
(toegegeven bij een midair tussen balsa en piep is de reparatie van een balsa kistje lastiger)
Wel moet ik zeggen dat de meeste schuim piloten teveel de muren of andere kisten raken.

Daar is niks mis mee, zo te zien.

In een werkplaats waar ik veel kwam hing aan de muur een bordje met de tekst. Vertaald vanuit het Duits was het zoiets als: simpele mensen hebben netheid en orde nodig, genieën beheersen de chaos.

Vanmiddag op een clubje geweest waar hoofdzakelijk brandstof werd gevlogen toen ik er was. Dat heeft ook wel wat hoor..

Bij ons op de club vloog er ook zo'n houten Bleriot maar ik denk dat die zwaarder was, die moest veel harder vliegen.
En daar is het nu leeg, bij een normale indoor hangt er van alles in de zaal, dan kan je geen sneller model rondvliegen.

GJ

Vanmiddag op een clubje geweest waar hoofdzakelijk brandstof werd gevlogen toen ik er was. Dat heeft ook wel wat hoor..

Brandstof is het echte vliegen.
Voordeel van met brandstof vliegen is dat je je veel meer bewust bent van veiligheid en voorbereiding.
Bij electro is het een accu inprikken en gaan.
Bij brandstof moet je tanken, choken, gloeiplugklem erop, aanslaan, dan afstellen, testen of ie wel goed blijft lopen en pas dan kan je gaan vliegen.

GJ

Back