Hout vs schuim

Klopt Wil,
technisch specialist op gebied van Hoogwaardige composieten, ik doe zowel verkoop als ook presentaties, en demonstraties bij bedrijven die zich wat meer willen specialiseren op dat gebied
klanten die bepaalde problemen hebben of iets niet geproduceert krijgen komen uiteindelijk bij mij uit :p.
vroeger zelf meer dan 20 jaar in de praktijk werkzaam geweest, zowel jachtbouw (bootjes :D) auto/motorsport / vliegtuig reparaties/ medische industrie / engineeringssupport bij een grot bekende firma / en een eigen firma in de composietenbranche gehad......... klinkt heel wat maar het maakt me niks meer of minder dan een ander, his is en blijft per slot van rekening gewoon werk !

Dat is een duidelijk verhaal. Daarmee kan ik mij niet aan de indruk onttrekken, dat je er veel van moet weten.
 
Ik probeer even een objectieve opmerking te plaatsen. (ORN 4 :D).
In zijn algemeenheid zijn er maar weinig mensen, die zoveel verstand van de modelvliegwereld hebben als onze grote vriend GJ.
Dat hij het altijd even tactisch brengt, kan ik niet zeggen.

De (oude) rijdende rechter zou zeggen: "dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen ;)".
Maar goed, zelf ben ik ook maar een of andere halve zool die met vliegtuigjes speelt.
dat zijn weer wijze woorden Wil,
Dat hij verstand heeft van modelvliegen dat is duidelijk, zeker met zijn staat van dienst !

het zal hem naar mijn mening sieren als hij iets minder hoog van de toren zou blazen dat hij alles beter weet
het verhaal wat er zojuist uitkwam over spread-tow wat enkel voor optisch gebruikt word ........ tja.... (beetje kortzichtig en doet me denken aan het gezegde over klok en klepel)
voor degene die het interesseert heb ik er toch even een reactie over geschreven.


wat de sterkte van het carbon betreft.... met of zonder vacuum, die vezel blijft dezelfde treksterkte (tensile strength) houden daar veranderd helemaal niets aan
de werkelijke eigenschappen kan je inderdaad aanpassen door het meer of minder te compacteren, hiermee pas je voornamelijk de vezelvolume verhouding aan
in vrijwel alle gevallen wil je deze hoog hebben, maar in sommige specifieke toepassingen juist weer laag, je veranderd hiermee vrijwel niets aan de sterkte maar meer aan de eigenschap en gewicht van het laminaat.
wat meer effect heeft op de sterkte is het type (carbon) vezel wat toegepast word, maar ook hier heeft elke vezel weer zijn eigenschappen, zo heeft bijvoorbeeld R-glas een hogere tensile strength dan High modulus carbon of zelfs High strength Carbon, kijk je dan weer naar de Tensile Modulus dan heeft die High strength vezel net aan de helft van de stekte vergeleken met die van de High Modulus.

een andere factor is de matrix die de vezels bij elkaar houden, deze (in dit geval) epoxyhars is er in erg veel verschillende soorten met elk hun specifieke eigenschap, je moet wel heel erg kortzichtig zijn als je zegt dat de epoxy van merk-A het beste is want dan zeg je hetzelfde als je beweert dat elk koperkleurige buis een trompet is :hammer:

elk type heeft zijn eigen kwaliteiten en eigenschappen, welke voor jouw toepassing het beste is kan je het beste vragen aan de vertegenwoordiger / specialist, die kan je prima adviseren.
idem het verhaal van de spread-tow, dit is echt wel iets meer dan een weefseltje met grote blokjes wat er leuk uit ziet :rolleyes:, voor wie dit interesseert wil ik gerust gedetaileerde info toezenden
dit draadje begint al weer lang te worden en eigenlijk besteed ik veel te veel tijd in deze discussie .. thuiswerken is wel fijn maar niet efficiënter op deze manier :frustie:
 
Wil waarom zou ik er omheen draaien?
Ik heb jaren op mijn werk, toen ik manager was, om de hete brei heen moeten draaien omdat mensen niet graag direct benaderd worden.
Dit is hobby, dan speel ik geen toneel.
En dat ik hoog van de toren blaas.. ja, typisch Nederlands, dat als je zegt dat je iets kan, dat word niet geaccepteerd,
In de US, waar ik ook een managersopleiding gehad heb, is het juist positief als je laat zien dat je iets kan.

Maar ik weet met mallenbouw wel redelijk waar ik het over heb.
Je wilt in een constructie als een vleugel, een laag aandeel hars hebben.
Hars is flexibel, dat wil je niet in een vleugel, dus wil je een hoog aandeel vezels en een laag aandeel hars, dus vacumeren en met temperen kan je het aandeel hars nog iets omlaag krijgen en de stijfheid omhoog.
Wat HJK doet is:
Een laag polyester gelcoat, met als excuus, UV bestendigheid voor de onderliggende epoxy.
Dan leggen ze daar spreadtow op en dan gaan ze verder met 80 of 160 grams weefsel.
Harsaandeel is dan in het gunstigste geval 60%, dus je hebt dan maar 40% weefsel.
Als je gaat vacumeren dan kom je al naar 50/50 en vaak nog beter, dus 55% weefsel en 45% hars.
Dan krijg je een veel stijfer, of beter gezegd, minder elastisch laminaat.
Dus tordeert of buigt je vleugel minder.
HJK compenseert dat door meer weefsel en een dikkere of meerdere liggers toe te passen.

En ik ben helemaal geen Avionik fan hoor, ik ben in F5B bewust met een RFM Surprise blijven vliegen omdat ik de Avioniks spuuglelijk vond en ook spuuglelijk afgewerkt vond.
Tot ik op een gegeven moment een Avionik kon vliegen in een F5F wedstrijd, waar ik altijd een Surprise 15 vloog.
Deze Avionik had ik van iemand gekregen, hij zei, vlieg hem eens voor me.
Dus mijn motor erin, geen enkele testvlucht maar meteen de wedstrijdvlucht.
De toenmalige beste F5F vlieger was voor me aan de beurt, Bernd Bosmann.
Hij vloog geloof ik 42 rakken.
En toen ik..
Nou, die Avionik vloog als vanzelf, echt niet normaal.
En aan het einde van de vlucht.. 44 rakken, dus 2 meer dan de beste piloot.
Daarna een Avionik F5B besteld en die gewoon voor de fun gevlogen.
Ook zo makkelijk!
Dus ja, hij kan wel ontwerpen en bouwen.
En die pylonracer die ik nu heb, ik zat te denken hem te kopieren maar ik kan hem voor dat geld gewoon niet zo bouwen.
Alles is zo licht, stijf en strak, dat kan ik gewoon niet.
Ik weet ook niet hoe hij het doet.
Ik heb ook gecrashte F5B modellen gezien, dus ook de binnenkant van de vleugel.
Ik snap niet hoe hij het maakt, hoe de ligger aan de schaal verlijmt is, geen idee.
Het lijkt erop alsof ie in de vleugel ook een ballon gebruikt, dus druk, maar dan kan niet, denk ik.
Een model als een HJK kan ik makkelijk maken, dat is een koud kunstje.
En zo'n LP 1.1 die 400 euro kost kan ik gevacumeerd en al, in spreadtow denk ik voor een honderdje of 2 bouwen, dan haal ik na een model of 10 mijn mal er ook uit en dan reken ik ook nog arbeidsloon.

Dus nee, geen respect voor de HJK modellen.

GJ
 
Maar ik weet met mallenbouw wel redelijk waar ik het over heb.
Je wilt in een constructie als een vleugel, een laag aandeel hars hebben.
Hars is flexibel, dat wil je niet in een vleugel, dus wil je een hoog aandeel vezels en een laag aandeel hars, dus vacumeren en met temperen kan je het aandeel hars nog iets omlaag krijgen en de stijfheid omhoog.
Wat HJK doet is:
Een laag polyester gelcoat, met als excuus, UV bestendigheid voor de onderliggende epoxy.
Dan leggen ze daar spreadtow op en dan gaan ze verder met 80 of 160 grams weefsel.
Harsaandeel is dan in het gunstigste geval 60%, dus je hebt dan maar 40% weefsel.
Als je gaat vacumeren dan kom je al naar 50/50 en vaak nog beter, dus 55% weefsel en 45% hars.
Dan krijg je een veel stijfer, of beter gezegd, minder elastisch laminaat.
Dus tordeert of buigt je vleugel minder.
HJK compenseert dat door meer weefsel en een dikkere of meerdere liggers toe te passen.


En die pylonracer die ik nu heb, ik zat te denken hem te kopieren maar ik kan hem voor dat geld gewoon niet zo bouwen.
Alles is zo licht, stijf en strak, dat kan ik gewoon niet.
Ik weet ook niet hoe hij het doet.
Ik heb ook gecrashte F5B modellen gezien, dus ook de binnenkant van de vleugel.
Ik snap niet hoe hij het maakt, hoe de ligger aan de schaal verlijmt is, geen idee.
Het lijkt erop alsof ie in de vleugel ook een ballon gebruikt, dus druk, maar dan kan niet, denk ik.
Een model als een HJK kan ik makkelijk maken, dat is een koud kunstje.
En zo'n LP 1.1 die 400 euro kost kan ik gevacumeerd en al, in spreadtow denk ik voor een honderdje of 2 bouwen, dan haal ik na een model of 10 mijn mal er ook uit en dan reken ik ook nog arbeidsloon.

Dus nee, geen respect voor de HJK modellen.

GJ

GJ Het spijt me zeer maar een deel van wat je zegt klopt niet, ik vind het lullig om het te zeggen maar het is echt zo,
ik kan je sterkte testen overhandigen en de uitslagen liegen niet !!
als je gaat temperen(post-curen) gaan het overgroote deel van alle waardes dalen ipv dat ze hoger worden, vaak zie je wel dat de elongation at break en de elongation at max load hoger worden maarrrrrrr de koolstofvezel heeft een lagere waarde (gemiddeld 2% tegen 5% voor de epoxy) dus in de praktijk haal je die waarde niet :rolleyes:....
waarom zou je dan post-curen (temperen) zou je dan denken: nou simpel: dat doe je om de crosslinking van de componenten te bevorderen, nog belangrijker.. om de TG omhoog te krijgen want die is van epoxyhars na uitharding op kamertemp niet zo erg hoog
om een welles nietus discussie te voorkomen heb ik hieronder wat testresultaten gezet van een laminaat die getest is na verschillende postcures, je ziet dat de waardes dalen na een postcure

Knipsel 1.JPG


een polyester gelcoat is op zich helemaal niet slechter dan een epoxy gelcoat, die laatste is erg kritisch qua hechting en problemen idealer zou een Poly Urethane coating zijn maar dat is kut aanbrengen op een mal die in de loswas staat...... je kan zonder een coating maar heb je het risico van pinholes

met spread-tow geeft een sterker en eenvoudig een hogere vezelvolumeverhouding, dit benut je optimaal als je daarachter UD gaat leggen, ga je er een weefseltje achter leggen dan doe je de voordelen inderdaad teniet, neemt niet weg dat Spread-tow (mits goed toegepast) wel degelijk voordelen heeft mbt sterkte

ennuh.... als je goed kan handlamineren kan je zonder vacuum 60% vezel en 40% hars halen ..... echt waar :eek:
ik geloofde het eerst ook niet maar bij de opleiding bij Enercon hebben we dit uitvoerig getraind en na 2 weken konden alle werkers onze ploeg dit, (al onze testlaminaten werden getest in het lab bij enercon)
neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat een gevacumeerd laminaat beter is, je kan de vezels in de vorm wat meer impregneren en door het vacuum haal je het overtollige er weer uit, grote voordeel wat je kan halen (mits je het goed doet) is dat je void-content veel lager is.. maarrrrrr de voids die erin zitten worden wel groter zodra je het vacuum erop zet !
 
Laatst bewerkt:
Ik lees tegenstrijdigheden ten opzichte van dingen die ik bij Paritech en iemand die lamineerprofessor is bij Schleicher en bij HP gehoord heb.
Raarste is dat jij zegt dat laminaat met een hoger harsaandeel stijver is.
Dat geloof ik niet, ik heb het zelf in de praktijk meegemaakt, een droger laminaat is echt veel stijver.
En ook dat temperen, iemand die dingen voor F1 gemaakt heeft beweerd toch echt wat ik zeg.
Maar jij hebt er voor geleerd.
Maar dit gaat al lang niet meer over schuim.

GJ
 
Voor zo ver als bellen in het laminaat als vorm van schuim kan worden gekenmerkt.
Alles weer hoogst interessant... Top!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Epoxy kan je wel schuimen door er een middel aan toe te voegen.
Maar is het dan schuim?
Schuim zit op bier, bij electronica als verpakkingsmateriaal en in mijn bed, als matras.

GJ
 
Ik lees tegenstrijdigheden ten opzichte van dingen die ik bij Paritech en iemand die lamineerprofessor is bij Schleicher en bij HP gehoord heb.
Raarste is dat jij zegt dat laminaat met een hoger harsaandeel stijver is.
Dat geloof ik niet, ik heb het zelf in de praktijk meegemaakt, een droger laminaat is echt veel stijver.
En ook dat temperen, iemand die dingen voor F1 gemaakt heeft beweerd toch echt wat ik zeg.
Maar jij hebt er voor geleerd.
Maar dit gaat al lang niet meer over schuim.

GJ
Je hoeft het niet te geloven, dat is je goed recht ;)
En wat ze in de F1 gebruiken is heel wat anders, daar gebruiken ze Prepregs en geen pot hars die je met een harder mengt :D
Maar goed .... dat weet jij vast beter :yes:
 
ja, in de F1 gebruiken ze prepregs maar dat doen sommigen in de modelbouw ook.
Ik hou me vast aan mijn mensen die echte zwevers en modelvliegtuigen bouwen.
De mannen van Schleicher en Paritec weten hopelijk wel hoe het moet.
De ASW's vallen niet als bosjes uit de lucht en de diverse zwevers van topmerken als Baudis blijven ook heel.
Hoe Sergey zijn modellen echt bouwt en met wat voor weefsels zal ie niet vertellen.
Maar dat kan ik ook echt niet namaken voor het geld wat hij er voor vraagt.

GJ
 
Foto rechtsboven zie je dat die met 1 schroef vast zit aan de zijkant. Wat ook beter is dan 2 schroeven die tegenover elkaar zitten.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik weet iemand die dat wel weet.
Hij weet alleen nog niet dat jij dat niet weet.
Zodra hij dat weet, weet jij dat ook.
Ik weet het bijna zeker.


Wat een hoop grapjes weer Wil. Beetje teveel vitamine D naar binnen gewerkt na een tijdje huisarrest? Of ben je doorgedraaid van het binnen zitten


Dat zeg je dan wel. Maar vond een oud topic over deze prop op het forum. Daar had GJ het er inderdaad over deze GM 4.75x4.75 props
 
Laatst bewerkt:
Foto rechtsboven zie je dat die met 1 schroef vast zit aan de zijkant. Wat ook beter is dan 2 schroeven die tegenover elkaar zitten.


Dank. Zie het nu. Zat al te zoeken naar een gaatje. Diameter van de spinner komt ook overeen met mijn romp. Ben benieuwd of ik hem nog kan krijgen. Zal EM even een berichtje doen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top