Ik probeer even een objectieve opmerking te plaatsen. (ORN 4

).
In zijn algemeenheid zijn er maar weinig mensen, die zoveel verstand van de modelvliegwereld hebben als onze grote vriend GJ.
Dat hij het altijd even tactisch brengt, kan ik niet zeggen.
De (oude) rijdende rechter zou zeggen: "dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen

".
Maar goed, zelf ben ik ook maar een of andere halve zool die met vliegtuigjes speelt.
dat zijn weer wijze woorden Wil,
Dat hij verstand heeft van modelvliegen dat is duidelijk, zeker met zijn staat van dienst !
het zal hem naar mijn mening sieren als hij iets minder hoog van de toren zou blazen dat hij alles beter weet
het verhaal wat er zojuist uitkwam over spread-tow wat enkel voor optisch gebruikt word ........ tja.... (beetje kortzichtig en doet me denken aan het gezegde over klok en klepel)
voor degene die het interesseert heb ik er toch even een reactie over geschreven.
wat de sterkte van het carbon betreft.... met of zonder vacuum, die vezel blijft dezelfde treksterkte (tensile strength) houden daar veranderd helemaal niets aan
de werkelijke eigenschappen kan je inderdaad aanpassen door het meer of minder te compacteren, hiermee pas je voornamelijk de vezelvolume verhouding aan
in vrijwel alle gevallen wil je deze hoog hebben, maar in sommige specifieke toepassingen juist weer laag, je veranderd hiermee vrijwel niets aan de sterkte maar meer aan de eigenschap en gewicht van het laminaat.
wat meer effect heeft op de sterkte is het type (carbon) vezel wat toegepast word, maar ook hier heeft elke vezel weer zijn eigenschappen, zo heeft bijvoorbeeld R-glas een hogere tensile strength dan High modulus carbon of zelfs High strength Carbon, kijk je dan weer naar de Tensile Modulus dan heeft die High strength vezel net aan de helft van de stekte vergeleken met die van de High Modulus.
een andere factor is de matrix die de vezels bij elkaar houden, deze (in dit geval) epoxyhars is er in erg veel verschillende soorten met elk hun specifieke eigenschap, je moet wel heel erg kortzichtig zijn als je zegt dat de epoxy van merk-A het beste is want dan zeg je hetzelfde als je beweert dat elk koperkleurige buis een trompet is
elk type heeft zijn eigen kwaliteiten en eigenschappen, welke voor jouw toepassing het beste is kan je het beste vragen aan de vertegenwoordiger / specialist, die kan je prima adviseren.
idem het verhaal van de spread-tow, dit is echt wel iets meer dan een weefseltje met grote blokjes wat er leuk uit ziet

, voor wie dit interesseert wil ik gerust gedetaileerde info toezenden
dit draadje begint al weer lang te worden en eigenlijk besteed ik veel te veel tijd in deze discussie .. thuiswerken is wel fijn maar niet efficiënter op deze manier
