Hout vs schuim

Hij heeft flaps, maar daar heb ik helemaal geen verstand van.
Die zitten ook niet aangesloten dacht ik.
Niet te hopen dat ik dat ook nog allemaal moet leren.

Alles is aangesloten.
Je moet het alleen activeren in je zender.


Zo kan het ook @ 5.50min


Dat is geen landen, dat is prikken.
En dan zit ie nog niet eens op de seconde.. knoeier.


Die HJK modellen zijn wel verrekte netjes gebouwd zeg, de materialen zijn allemaal erg hoogwaardig

Bekijk bijlage 425183 Bekijk bijlage 425182Bekijk bijlage 425184

Dat valt best mee.
Het is gewoon spreadtow carbon, niets speciaals.
De modellen zijn ook best zwaar.
Als je dan kijkt hoe een Avionik gebouwd is, dat is onder druk, in vacuum.
Dat is zo licht en zo ontzettend sterk, daar kan HJK nog wat van leren.
En als ik dan de prijzen zie van HJK, dat is gewoon afzetterij.

GJ
 
Dat is geen landen, dat is prikken.
En dan zit ie nog niet eens op de seconde.. knoeier.

Klopt GJ. Lawn Dart.. Belachelijk is dat. Sommigen doen dat nog veel harder. Dan breken de vleugels uit de romp. Wel een hoge score.. Snap niet hoe je zo met zulke dure spullen kan omgaan.

Ooit eens in verdiept. Die dingen kunnen namelijk extreem langzaam vliegen. Dat sprak me wel aan. Maar na het zien van video's over competities werd ik wat huiverig een 2ehands model aan te schaffen
 
Dat is geen landen, dat is prikken.
En dan zit ie nog niet eens op de seconde.. knoeier.

Dat valt best mee.
Het is gewoon spreadtow carbon, niets speciaals.
De modellen zijn ook best zwaar.
Als je dan kijkt hoe een Avionik gebouwd is, dat is onder druk, in vacuum.
Dat is zo licht en zo ontzettend sterk, daar kan HJK nog wat van leren.
En als ik dan de prijzen zie van HJK, dat is gewoon afzetterij.

GJ

kan jij vast beter he ;)

dat over de carbon zag ik al een beetje aankomen
duidelijk een gevalletje van klok horen luiden maar niet precies weten waar de klepel hangt...... ik geef toe dat je wel wat meer kennis hebt dan gemiddeld
leg me nou eens uit wat hier minder goed aan is, en wat het verschil is tussen Spread-tow en het gebruikelijke carbon weefsel, en wat is eigenlijk het effect van een hoger of lager vezelvolume verhouding in een composiet laminaat, en wat voor effect heeft het vezeltype eigenlijk
voor de duidelijkheid.... ik wil niet de popiejopie uithangen dat ik alles beter weet (dat laat ik aan jouw over), het is gewoon een vraag

Die reactie van jou is zoooooooo......... "de mijne is lekkur beturr" doet me denken aan die reclame van de ROLO van vroeger :D

ik ga nu vast een hele lading stront over me heen krijgen, gelukkig sta ik daar boven

p.s. je mag ook gerust bij ons op de zaak langs komen, ik wil je best een rondleiding geven en meer vertellen over composieten (je bent nooit te oud om te leren)

wederom .... No hard feelings :friends:
 
Laatst bewerkt:
Ik zal straks, als ik thuis ben, exact uitleggen wat hjk doet en waarom een avionik beter is.
Ik hoef me trouwens niet tegenover jpu te bewijzen, ooit wel eens modelvliegtuigen uit mallen gebouwd?
Dat kan je niet vergelijken met een 1:1 ding.
Ik heb ook een echte boot uit mallen gebouwd, dat is echt veel makkelijker.
Ik sta nu te wachten bij de bouwmarkt, antwoord volgt later.

IMG_20210301_142142.jpg
 
Ik zal straks, als ik thuis ben, exact uitleggen wat hjk doet en waarom een avionik beter is.
Ik hoef me trouwens niet tegenover jpu te bewijzen, ooit wel eens modelvliegtuigen uit mallen gebouwd?
Dat kan je niet vergelijken met een 1:1 ding.
Ik heb ook een echte boot uit mallen gebouwd, dat is echt veel makkelijker.
Ik sta nu te wachten bij de bouwmarkt, antwoord volgt later.

Bekijk bijlage 425219

jazeker. zowel met prepreg, infusie, als HLU methode
kan je inderdaad niet vergelijken met een boot (vraag me af waarom het nu ineens over boten gaat) maar eerder met de productie van Medical equipment of racerij
 
Nee hoor, geen mening maar feiten.
Ik weet waar en hoe de hjk modellen gebouwd worden, heb ik zelf gezien.
Ook ben ik enkele keren bij Paritech geweest, dat is de fabrikant die bijna alle topmodellen bouwt.
En ik weet hoe Sergey bouwt.
En ik heb zelf tientallen modellen uit mal gebouwd, vliegtuigen en ook 1 echte raceboot.
Dus ik kan goed vergelijken en daarom kan ik ook zeggen dat hjk geen topkwaliteit is.
En veel te duur is.

GJ
 
Nee hoor, geen mening maar feiten.
Ik weet waar en hoe de hjk modellen gebouwd worden, heb ik zelf gezien.
Ook ben ik enkele keren bij Paritech geweest, dat is de fabrikant die bijna alle topmodellen bouwt.
En ik weet hoe Sergey bouwt.
En ik heb zelf tientallen modellen uit mal gebouwd, vliegtuigen en ook 1 echte raceboot.
Dus ik kan goed vergelijken en daarom kan ik ook zeggen dat hjk geen topkwaliteit is.
En veel te duur is.

GJ
blijft inderdaad mooi om te zien hoe iedereen bouwt, en dat je zelf een aantal gebouwd hebt, blijft altijd een pielwerkje met dat kleine dunne spul, maar wel vreselijk leuk

maar nou weten we nog steeds niet waarom het CF van sergej nou beter is dan het spread-tow..... is dat ook iets wat je gehoord of gezien hebt of weet je daardwerkelijk ook welke vezel sergej gebruikt

ik probeer je niet uit de tent te lokken hoor maar ben gewoon benieuwd...... vind dat altijd leerzaam ;)
ik doe dit nu ongeveer 25 jaar maar je bent nooit te oud om wat nieuws op te steken he :thumbsup:
 
Ik sta nog steeds bij de bouwmarkt een wil er eigenlijk niet te veel tijd aan besteden dus reageer nu maar even.

HJK gebruikt spreadtow puur optisch.
HJK bouwt niet onder vacuum.
Carbon krijgt alleen maar zijn eigenschappen als je vacumeert en beter nog, dan ook tempert, dus onder warmte.
Allemaal dingen die ze niet doen.
Plus dat het allemaal modellen zijn met een oud ontwerp.
Ik heb Andi 1 van zijn eerste mallen geleverd.

Paritech vacumeert wel en gebruikt voor veel modellen aluminium mallen die verwarmd worden.
Dus die leveren goed spul.
Sergey vacumeert en gebruikt ook de ballonmethode.
Dan gaat er een ballon in de mal die opgeblazen word tot 3,5 bar.
Dus een hogere druk dan mogelijk is met vacumeren.
Zo haal je de hoogste sterkte met carbon.
Sergey werkt bij sukhoi, dus de techniek die hij gebruikt komt uit de echte luchtvaart.



Zelf bouwde ik altijd vacuum, niet altijd carbon.
 
kan jij vast beter he ;)

dat over de carbon zag ik al een beetje aankomen
duidelijk een gevalletje van klok horen luiden maar niet precies weten waar de klepel hangt...... ik geef toe dat je wel wat meer kennis hebt dan gemiddeld
leg me nou eens uit wat hier minder goed aan is, en wat het verschil is tussen Spread-tow en het gebruikelijke carbon weefsel, en wat is eigenlijk het effect van een hoger of lager vezelvolume verhouding in een composiet laminaat, en wat voor effect heeft het vezeltype eigenlijk
voor de duidelijkheid.... ik wil niet de popiejopie uithangen dat ik alles beter weet (dat laat ik aan jouw over), het is gewoon een vraag

Die reactie van jou is zoooooooo......... "de mijne is lekkur beturr" doet me denken aan die reclame van de ROLO van vroeger :D

ik ga nu vast een hele lading stront over me heen krijgen, gelukkig sta ik daar boven

p.s. je mag ook gerust bij ons op de zaak langs komen, ik wil je best een rondleiding geven en meer vertellen over composieten (je bent nooit te oud om te leren)

wederom .... No hard feelings :friends:

Eens even kijken welk ontploffingsrisiconiveau deze reactie heeft op de schaal van Richther :D ? Ik schat zo'n 4 'a 5

Jij zit in dat werk Richard?
 
Eens even kijken welk ontploffingsrisiconiveau deze reactie heeft op de schaal van Richther :D ? Ik schat zo'n 4 'a 5

Jij zit in dat werk Richard?
Klopt Wil,
technisch specialist op gebied van Hoogwaardige composieten, ik doe zowel verkoop als ook presentaties, en demonstraties bij bedrijven die zich wat meer willen specialiseren op dat gebied
klanten die bepaalde problemen hebben of iets niet geproduceert krijgen komen uiteindelijk bij mij uit :p.
vroeger zelf meer dan 20 jaar in de praktijk werkzaam geweest, zowel jachtbouw (bootjes :D) auto/motorsport / vliegtuig reparaties/ medische industrie / engineeringssupport bij een grot bekende firma / en een eigen firma in de composietenbranche gehad......... klinkt heel wat maar het maakt me niks meer of minder dan een ander, his is en blijft per slot van rekening gewoon werk !
 
Nog even wat, inmiddels weer thuis na 1 uur wachten voor een doosje pluggen.
HJK is puur commercieel.
Die bouwt voor, bot gezegd, domme mensen met teveel geld.
Een kennis van me heeft die LP 1.1 van Speedwings.
Hij heeft er 400 euro voor betaald, formaat Voodoo van Hoellein, die 189 euro kostte.
Het ding is lomp, best wel zwaar en hij heeft er een dikke motor inliggen die 2000 Watt levert.
Daarmee haalt ie 300-350.
Ik heb hem gezien, van binnen is ie gewoon 80 grams carbon, glimt ook nog een beetje aan de binnenkant dus is niet gevacumeerd.
Het nieuwste model van ze is de Elysium.
Dat is gewoon een oude F5B kist alleen kost dit ding 1499 euro.
Je koopt een demo versie F5B model, met dubbel carbon, ook niet kapot te vliegen in de lucht, plus nog eens een stuk sneller, voor rond de 800 euro.
Dat is dan een Speedfire.

Maar mensen kennen dit soort adressen niet dus kopen ze een HJK.
De echte speedmensen weten waar ze ze moeten kopen.
En op de speedcups zie je zelden een HJK.
De meeste zijn Typhoon, Crocoblade of Fireblade.
Die zijn niet alleen veel goedkoper maar ook sneller.

Zelfde als pylonmodellen, veel weten niet waar ze te koop zijn.
Toen ik F5B wilde opstarten was ik op zoek naar Avionik, via va kwam ik aan het mailadres van Sergey maar die wilde niet aan iedereen leveren en al helemaal niet in een aparte kleur (oranje).
Je moet bekend zijn in het wereldje om aan de goede spullen, al dan niet gebruikt, te komen.

En nog een puntje voor Sergey en anderen zoals F5B.cz en Rudi Freudenthaler.
Die moeten zich aan FAI regels houden wat betreft gewicht en afmetingen.
Dus kunnen ze niet zomaar een vrij massief model bouwen.
En er worden ook wedstrijden mee gevlogen, dus als er iets kapot gaat in de lucht dan staat je naam op het spel.
Anders dan bij HJK, als daar iets kapot gaat is er niemand bij, dus gebruikersfout.

GJ
 
Ik probeer even een objectieve opmerking te plaatsen. (ORN 4 :D).
In zijn algemeenheid zijn er maar weinig mensen, die zoveel verstand van de modelvliegwereld hebben als onze grote vriend GJ.
Dat hij het altijd even tactisch brengt, kan ik niet zeggen.

De (oude) rijdende rechter zou zeggen: "dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen ;)".
Maar goed, zelf ben ik ook maar een of andere halve zool die met vliegtuigjes speelt.
 
Back
Top