Waar zitten de vliegers die 200+ gaan in het land?

Dan moet je even goed omschrijven wat je verstaat onder gewoon vliegen.
 
Dan moet je even goed omschrijven wat je verstaat onder gewoon vliegen.

Ik begrijp de verwarring. Het is de bedoeling circa 5 minuten achter elkaar.
Zoals ik nu met de Curare vlieg, maar dan 2x zo snel. Varierend van halfgas tot volgas.

Dus niet een paar seconden recht omhoog en dan naar beneden zweven.

De Ion Pro was het eerste echt snellere toestel. Later kwamen GJ en ik op het idee van een pylonracer.
Een Speeder vind ik ook prima.
 
F5B is niet gewoon vliegen.
Dat is aan/uit en de F1 van modelvliegen.
Te technisch, te complex als je het als recreatie wilt doen.

Ik neem aan dat Wil met gewoon vliegen bedoelt, gas op de knuppel en ook halfgas kunnen vliegen.
Ik heb tegen je gezegd, van de zomer gaan we wel eens kijken bij shows en wedstrijden, dan kan je mensen leren kennen die weten waar ze het over hebben.
@Gerben de contest eurotour wedstrijden zijn nog niet bekend?

Er zijn bij mij hier op de club 3 mensen die snelle modellen vliegen.
1 daarvan bouwt ook zijn eigen (houten) modellen.

En wat ik al eerder gezegd heb, zegt Gerben nu ook, voor je model uitkijken, je model hoef je niet te zien.
En ook de tijd hebben en nemen om om je heen te kijken als je vliegt.
De Curare loopt 200 en vliegt als een snel goed uitgebalanceerd model.
Het model kan het altijd, die Avionik vliegt neutraler dan een trainer.
Geen last van wind of turbulentie.
De Turn Left ook.
Wat ik voelde aan de Speeder is dat ie ook gewoon als een speer gaat.

Ik denk dat de meeste mensen die ruime ervaring hebben vrijwel allemaal op mode 1 vliegen.
Mode2 is de amerikaanse manier van vliegen, volgens mij ontstaan toen de eerste bouwdozen uit de US kwamen en wildvliegers zichzelf gingen proberen te vliegen.
De oude garde heeft de duitse methode, mode 2.



GJ
 
Mode2 is de amerikaanse manier van vliegen, volgens mij ontstaan toen de eerste bouwdozen uit de US kwamen en wildvliegers zichzelf gingen proberen te vliegen.
De oude garde heeft de duitse methode, mode 2.
Twee keer hetzelfde?
 
F5B is niet gewoon vliegen.
Dat is aan/uit en de F1 van modelvliegen.
Te technisch, te complex als je het als recreatie wilt doen.

Ik neem aan dat Wil met gewoon vliegen bedoelt, gas op de knuppel en ook halfgas kunnen vliegen.
Ik heb tegen je gezegd, van de zomer gaan we wel eens kijken bij shows en wedstrijden, dan kan je mensen leren kennen die weten waar ze het over hebben.
@Gerben de contest eurotour wedstrijden zijn nog niet bekend?

Er zijn bij mij hier op de club 3 mensen die snelle modellen vliegen.
1 daarvan bouwt ook zijn eigen (houten) modellen.

En wat ik al eerder gezegd heb, zegt Gerben nu ook, voor je model uitkijken, je model hoef je niet te zien.
En ook de tijd hebben en nemen om om je heen te kijken als je vliegt.
De Curare loopt 200 en vliegt als een snel goed uitgebalanceerd model.
Het model kan het altijd, die Avionik vliegt neutraler dan een trainer.
Geen last van wind of turbulentie.
De Turn Left ook.
Wat ik voelde aan de Speeder is dat ie ook gewoon als een speer gaat.

Ik denk dat de meeste mensen die ruime ervaring hebben vrijwel allemaal op mode 1 vliegen.
Mode2 is de amerikaanse manier van vliegen, volgens mij ontstaan toen de eerste bouwdozen uit de US kwamen en wildvliegers zichzelf gingen proberen te vliegen.
De oude garde heeft de duitse methode, mode 2.
GJ

Klopt allemaal
 
Als je 5 minuten achter elkaar kunt vliegen, gaat je model niet hard genoeg :)

Een F5B rakkenvlucht is 180 seconden.
Mijn topsnelheid in een eerste rak was iets van 300.
En ja, dat ging niet hard genoeg.
Maar de thermiektaak is te lang.

GJ
 
Bij het pylon style hard vliegen zoals Wil dat wenst draait het om de kick. Als je dat 5 minuten vol kunt houden, had je nog sneller kunnen gaan, met een grotere kick.

Voor diegene die daarvan houdt, kan 1 minuut high speed vliegen op het topje van je kunnen, volledig gefocust op het model, op en top concentratie en ´in de zone´, een grotere voldoening geven dan wat dan ook. Op dat gevoel doelde ik.

Gerben
 
Bij het pylon style hard vliegen zoals Wil dat wenst draait het om de kick. Als je dat 5 minuten vol kunt houden, had je nog sneller kunnen gaan, met een grotere kick.

Voor diegene die daarvan houdt, kan 1 minuut high speed vliegen op het topje van je kunnen, volledig gefocust op het model, op en top concentratie en ´in de zone´, een grotere voldoening geven dan wat dan ook. Op dat gevoel doelde ik.

Gerben

Tijdens het slotracen, kwam er aardig wat adrenaline vrij.

 
Die in het zuiden van het land is ermee gestopt. En hij vloog mode 2 en bij F5B gas nog steeds op de stik en niet op schakelaar, kon daar niet aan wennen.

Heb hier wel nog een vleugel liggen die bedoeld was voor een speedkist en een bouwpakket van de Pond Racer van Burt Rutan. Die Pond Racer mag weg tegen de kostprijs, die vleugel mag zo weg voor de geïnterneerde. wel afhalen.
 
Hoe bestuur je die dingen, enkel gas geven neem ik aan?

Ziet er zeker flitsend uit maar het is toch Iets heel anders dan (snel) vliegen..

Je hoeft niet te sturen.
Dat scheelt een hoop.
Dat had ik ook toen ik bij de NS werkte als machinist, er zit in sommige treinen wel een stuur maar daar geef je gas, of beter stroom, mee.

GJ
 
Je focus ligt dus op 1 kanaal..

en dat zijn er nu met het vliegen 3 geworden. :)

Plus het feit dat je niet in een spoor zit.

En variabele door het weer en omgeving.

Toch wel net iets meer uitdaging dus, go for it :)
 
Voordeel van dit soort modellen is dat ze als op rails vliegen.
Maar je moet wel de neus de goede kant opzetten.
Ik ben niet bang dat Wil het niet kan, hij heeft alleen nog geen zelfvertrouwen.
Ik heb al andere snelle modellen met hem gevlogen en dat was in de tijd dat ie slecht les kreeg.
Nu krijgt ie les zoals ik gezegd heb, of eigenlijk, zoals het hoort.
En hij kan ook tijdens het vliegen wegkijken en dan weer naar het model kijken en sturen.
Allemaal dingen die nodig zijn om een kleiner sneller model te kunnen besturen.
Wat ie nog niet gedaan heeft is werpen en landen zonder landinggestel.
Dat zou ie moeten leren, handigste is dan een leraar/leerlingsysteem.
Of leren... het is gewoon een kwestie van durven.

GJ
 
Voordeel van dit soort modellen is dat ze als op rails vliegen.
Maar je moet wel de neus de goede kant opzetten.
Ik ben niet bang dat Wil het niet kan, hij heeft alleen nog geen zelfvertrouwen.
Ik heb al andere snelle modellen met hem gevlogen en dat was in de tijd dat ie slecht les kreeg.
Nu krijgt ie les zoals ik gezegd heb, of eigenlijk, zoals het hoort.
En hij kan ook tijdens het vliegen wegkijken en dan weer naar het model kijken en sturen.
Allemaal dingen die nodig zijn om een kleiner sneller model te kunnen besturen.
Wat ie nog niet gedaan heeft is werpen en landen zonder landinggestel.
Dat zou ie moeten leren, handigste is dan een leraar/leerlingsysteem.
Of leren... het is gewoon een kwestie van durven.

GJ

Vriend JVE wil mij vast wel leren, hoe je zo´n snelle(re) jongen start en landt.
In de tussentijd kan ik hem vast in de lucht vliegen.
Dat lijkt me een strak plan.
 
Hoe bestuur je die dingen, enkel gas geven neem ik aan?

Ziet er zeker flitsend uit maar het is toch Iets heel anders dan (snel) vliegen..

Voor mij was langzaam vliegen al een stuk moeilijker dan slotracen.

Maar het laatste duurt zeker een jaar, voor je een beetje mee kunt doen. In het begin vlieg
je er overal uit. Het is geen Carrera o.d. Dan is een race winnen nog lang niet aan de orde.
Dus verkijk je er niet op. Je moet alles zelf bouwen, vanaf de can rechtmaken, tot de body.
Je moet snelle motors hebben, bodies met een goede wegligging, kunnen sleutelen en rijden.
In Uden ligt de enige Blue KIng baan (MDF) van Nederland. Helaas zijn er nog maar weinig leden.

Ik denk er wel eens aan, om het ´s winters weer op te pakken. Dan kun je ´s avonds toch niet vliegen.
 
Back
Top