De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar wat ik dan gevaarlijk vind met zo'n schakelaar is dat je kan vergeten hem om te halen na de touch down.
Dan komt het model kwartgas richting pits en vliegt iemand aan.

En Wil wil met modellen zonder wielen vliegen.
Dus moet ie nu leren landen zonder motor.
Ik had ook modellen met wielen die met draaiende motor gewoon niet te landen waren, dan vlogen ze te snel.

GJ

Een schakelaar ga ik niet doen.
 
je moet de kist gaan "lezen"

hou je vanaf het begin sleepgas, houdt dit in dat je een stuk vlotter aankomt dan wanneer je het gas dicht doet.

je zet het gas dicht, om snelheid te verliezen.
je neus gaat omlaag, dus je toestel pikt snelheid op.
door je gas dicht te zetten, verliest het geheel gemiddeld misschien wat snelheid.

Toch, kom je wat steiler omlaag, pikt ie alsnog snelheid op.
Kom je vlak, remt ie af.
Dat is het spelletje.

En dat is waar je jezelf op moet trainen, "lezen" of de kist wat extra gas nodig heeft of niet

En hij komt al zo snel binnen.

De kist niet goed lezen, dat is wat ik verkeerd deed. In de bovenkamer werkte het even niet goed.
 
Wil, het kan beide, net wat je lekker vind.
Maar als je die hotliners en speedkisten gaat vliegen dan kan je niets met sleepgas.
Je moet dus leren zonder gas te landen en goed in te schatten hoeveel ruimte het model nodig heeft in de laatste poot.
Zo leerden wij het beginners, op een bepaalde hoogte de laatste bocht draaien en dan rustig het gas eraf en als je net even tekort kwam een beetje gas erbij en dan weer gas dicht.
Een electrozwevertje is ideaal om dit mee te leren, bij een zwever moet je veel beter inschatten hoe je landingcircuit moet worden.
Wij moesten op de seconde, op de meter landen, dan leer je wel hoe hoog je moet zitten en hoever je model doorzweeft en met hoeveel hoogteverlies.
En dan kan je ook niet even je motor aanzetten.
Ander ding is, met een brandstofmotor had je wel eens dat ie in de lucht uitsloeg, dan kan je al helemaal niet met sleepgas landen.
Dat kan ook met een electromotor gebeuren, als de regelaar ingrijpt bij een te lage accuspanning.

GJ

Bij zuidenwind op het veld (bomenrij) en een nerveuze kist, lijkt me sleepgas wel zinvol.
Bij deze Curare is het waarschijnlijk niet noodzakelijk.

Ik ga op hoogte een kijken, bij welke snelheid hij overtrekt.
Zojuist stiekum GJ hierover gebeld. St......tegen niemand zeggen :D.
 
Bij zuidenwind op het veld (bomenrij) en een nerveuze kist, lijkt me sleepgas wel zinvol.
Bij deze Curare is het waarschijnlijk niet noodzakelijk.

Ik ga op hoogte een kijken, bij welke snelheid hij overtrekt.
Zojuist stiekum GJ hierover gebeld. St......tegen niemand zeggen :D.

Bij een schuimpie helpt sleepgas ook niet meer...
Ik heb nog nooit een leerling leren landen met sleepgas, en geen enkele instructeur op de club deed dat.
Je moet gewoon inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt en daarop de hoogte en snelheid aanpassen.
Turbulentie, iets harder binnenkomen.
En niet vergeten het laatste stukje, die 50cm hoogte, het model af te vangen met hoogte.
Anders moet je weer naar Hobby In een prop halen, en met wat pech een nieuwe motoras.

GJ
 
bij eigenlijk ieder toestel zie je het vlot genoeg, als je weet waar je op let.
ze kunnen je altijd wel een keer verassen. maar dat houd de spanning erin.

let maar op.
vlieg gewoon eens een keer of 20 laag over het veld, ongeveer 1 meter hoog. of 2.
in ieder geval zodanig dat je wel heel de aanvlucht hetzelfde doet als met de landing.
doe hem iedere keer wat rustiger.
maar zorg dat je niet lager gaat dan 1 meter.
en niet opeens van volgas naar opeens zonder gas laag overvliegen, maar iedere keer een tikkie rustiger.
als je op het circuit bent, ga je ook niet per 10 km harder de bocht door. alles of niks.

je komt vanzelf op een snelheid, waarop de kist een beetje gaat fladderen
beetje overdreven reageren op commando's (of juist niet)
er zit een verschil in op een bepaald punt.
als je dat punt gaat zien, ga je ook wennen aan de snelheid die erbij hoort.

waarom doe je dit in de aanvlucht..
omdat dit een ander beeld op je toestel geeft.
je kan hem hoog, voor je uitmelken, kijken wat er gebeurt.
alleen als het toestel op je af vliegt (zoals bij de landing) weet je nog niks.
recht voor je, hoog en je weet of hij redelijk vlot of redelijk langzaam stallt.
daarna in de landingsaanvlucht proberen. niet te stallen..
maar om er voldoende boven te blijven.
 
Bij een schuimpie helpt sleepgas ook niet meer...
Ik heb nog nooit een leerling leren landen met sleepgas, en geen enkele instructeur op de club deed dat.
Je moet gewoon inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt en daarop de hoogte en snelheid aanpassen.
Turbulentie, iets harder binnenkomen.
En niet vergeten het laatste stukje, die 50cm hoogte, het model af te vangen met hoogte.
Anders moet je weer naar Hobby In een prop halen, en met wat pech een nieuwe motoras.

GJ
Dan ben je geen goede instructeur wat dat betreft. Mij is het wel geleerd. Door een zeer ervaren schaal vlieger.
 
Dat kan.
Maar niemand op de club gaf les met sleepgas.
Is ook helemaal niet nodig.
Je moet mensen pas later trucjes gaan leren, niet helemaal in het begin.
Je ziet het nu ook weer aan Wil, die weet nu niet meer wat ie moet doen.
Als je iemand gewoon normaal laat landen, met gas dicht, en wat doseren in het laatste pootje, dan kan ie alles landen.
Nu heeft ie leren landen met sleepgas, doet dan een keer wat anders en klapt tegen de grond.
Laten ze het model eerst maar eens normaal leren beheersen, dan kan je later bepaalde dingen aan laten leren.


GJ
 
bij eigenlijk ieder toestel zie je het vlot genoeg, als je weet waar je op let.
ze kunnen je altijd wel een keer verassen. maar dat houd de spanning erin.

let maar op.
vlieg gewoon eens een keer of 20 laag over het veld, ongeveer 1 meter hoog. of 2.
in ieder geval zodanig dat je wel heel de aanvlucht hetzelfde doet als met de landing.
doe hem iedere keer wat rustiger.
maar zorg dat je niet lager gaat dan 1 meter.
en niet opeens van volgas naar opeens zonder gas laag overvliegen, maar iedere keer een tikkie rustiger.
als je op het circuit bent, ga je ook niet per 10 km harder de bocht door. alles of niks.

je komt vanzelf op een snelheid, waarop de kist een beetje gaat fladderen
beetje overdreven reageren op commando's (of juist niet)
er zit een verschil in op een bepaald punt.
als je dat punt gaat zien, ga je ook wennen aan de snelheid die erbij hoort.

waarom doe je dit in de aanvlucht..
omdat dit een ander beeld op je toestel geeft.
je kan hem hoog, voor je uitmelken, kijken wat er gebeurt.
alleen als het toestel op je af vliegt (zoals bij de landing) weet je nog niks.
recht voor je, hoog en je weet of hij redelijk vlot of redelijk langzaam stallt.
daarna in de landingsaanvlucht proberen. niet te stallen..
maar om er voldoende boven te blijven.
U bent een wijs man.
 
Dat kan.
Maar niemand op de club gaf les met sleepgas.
Is ook helemaal niet nodig.
Je moet mensen pas later trucjes gaan leren, niet helemaal in het begin.
Je ziet het nu ook weer aan Wil, die weet nu niet meer wat ie moet doen.
Als je iemand gewoon normaal laat landen, met gas dicht, en wat doseren in het laatste pootje, dan kan ie alles landen.
Nu heeft ie leren landen met sleepgas, doet dan een keer wat anders en klapt tegen de grond.
Laten ze het model eerst maar eens normaal leren beheersen, dan kan je later bepaalde dingen aan laten leren.


GJ
Verschillende meningen van ervaren mensen .......... . Er rest maar 1 manier, kijken wat voor mij het beste werkt.
Het heeft in ieder geval de hoogste prioriteit.
 
bij een schuimpie is sleepgas noodzakelijk om een beetje natuurgetrouwe landingsvlucht te doen...
die krengen komen zo'n beetje neus recht omlaag naar beneden, trekken een keer elevator, en landen dan alsnog met een lage snelheid.

als ik dat doe met een "niet schuimpie" zit je met 200km/u in de grond.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Je moet sowiezo leren met gas dicht te landen.
Dat sleepgas is leuk bij sommige modellen maar bij een hele hoop ook gewoon niet bruikbaar.
Je moet leren inschatten hoe lang een model nodig heeft om van een bepaalde hoogte en afstand te komen.
Dat werkt bij elk model, of het nu een motor of geen motor heeft.
Sleepgas word veel gebruikt bij grotere wat zwaardere modellen die met weinig snelheid vliegen.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een kunstvluchtvlieger met sleepgas en electro binnen zien komen.
Vaak draait de prop nog wel maar dan in vrijloop, dus geen rem op de regelaar.
Dat wordt gebruikt om het model af te remmen.
Maar als jij straks met je speedkistje probeert binnen te komen met sleepgas, dan blijf je eeuwig vliegen.
Ook je Curare, daar zit een 10" spoed prop op.
Al zou je echt stationair kunnen draaien, dus iets van 2000 toeren, dan gaat ie nog steeds te snel om te landen.
Dat had ik ook met mijn Cosmic Wind, daar zat een 15cc viertakt op met een 12x13 prop.
Als de motor stationair draaide dan moest ik echt van heel ver aan komen vliegen om het goed uit te mikken.
En jouw regelaar en motor zijn zo agressief, dat als je een beetje gas geeft hij al vooruit schiet.

GJ
 
Verschillende meningen van ervaren mensen .......... . Er rest maar 1 manier, kijken wat voor mij het beste werkt.
Het heeft in ieder geval de hoogste prioriteit.

niet vergeten een beetje tussen de regels door te lezen, en eruit te halen wat de gemene deler is:
want eigenlijk zeggen we hetzelfde.
sleepgas is geen standaard.
het is iets wat gebeurt als je merkt dat je toestel te langzaam gaat, en je nog een stuk afstand moet overbruggen.
of het toestel komt goed aan, maar je merkt dat hij een beetje kritisch gaat reageren, dat gefladder. geef je een streepje gas op, reageert de boel weer een stuk beter.
Gaat het ding echt raar reageren, flink gas erop en doorstarten.

het werkelijke neerzetten doe je inderdaad zonder gas.

tuurlijk, specifieke typen of klassen toestellen hebben hun eigen manier qua omgang.
maar in hoofdlijn moet je zelf even weten waar je op moet letten, en wat de mogelijkheden zijn
 
Daarom zeg ik ook, je moet inschatten hoe ver je model is, wat de snelheid is en in het laatste pootje voor de landing kan je een beetje met het gas spelen.
Ik noem dat geen sleepgas.
Sleepgas is als je achterovergetrokken binnenkomt, dat is meer schaal maar voor de meeste modellen en piloten totale onzin.
En wat ik Wil al jaren zeg, en Gerben ook, ga op hoogte kijken hoe het model zich gedraagd bij lage snelheid.
Zodra hij minder direct gaat sturen geef je iets gas bij zodat hij weer redelijk normaal reageert.
Als je dat op hoogte kan dan kan je het ook boven de grond, dan weet je exact, als het model binnenkomt voor de landing, of je sneller of langzamer moet binnenkomen.
Hij moet blijven reageren op rol.
Doet ie dat niet of slecht, gas erop en doorstart.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Vlieg veel met flaps. Dan is een beetje gas een must.

Gas dicht op 30a40 cm boven het veld

Heeft je kist veel weerstand. Ja dan is sleepgas handig. Maar net hoe je het noemen wilt. Gas geven indien nodig. Kwestie van aanvoelen


Een pylon zwever heeft het niet nodig nee.

Echte piloten regelen met hun gas de hoogte. Niet met het hoogte roer.

Als ik me niet vergis moeten ze ook sneller binnen komen als de motor uit is. Ivm ontbreken van propwind over de staart.

Zoals GJ al zegt is een 'stationair' toerental op een schakelaar lastig bij een elektro motor. Ik had dat op een grote sukhoi. Zat een Plettenberg op met een folding prop. De propbladen raakte telkens de cowl. Op advies van een grote Belgische modelbouwzaak een stationair toerental ingesteld. Ding bleef maar doorvliegen. Was op 12s. Vond het ook wel spannend dat de prop bleef doordraaien dmv een schakelaar. Werd niks.
 
Laatst bewerkt:
gewoon veel oefenen .... :thumbsup:
neem een toestel die je goed in de vingers hebt en dan lekker vaak een lowpass doen, ik heb wel eens van die dagen dan oefen ik een hele middag de (motor-uit) noodlanding
willekeurig het gas dicht en dan veilig naar het veld toe en een landing inzetten, ik vind dat leuk om te doen en krijg goed inzicht op elk willekeurig moment of je het veld goed haalt, te hoog/laag zit of dat je moet uitwijken

ik persoonlijk gebruik bijna nooit sleepgas, enkel als ik wat te laag of ver weg zit, dan geeft een tikje sleepgas minder onrust dan korte stoten gas
 
  • Like
Reactions: Cnn
Je moet sowiezo leren met gas dicht te landen.
Dat sleepgas is leuk bij sommige modellen maar bij een hele hoop ook gewoon niet bruikbaar.
Je moet leren inschatten hoe lang een model nodig heeft om van een bepaalde hoogte en afstand te komen.
Dat werkt bij elk model, of het nu een motor of geen motor heeft.
Sleepgas word veel gebruikt bij grotere wat zwaardere modellen die met weinig snelheid vliegen.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een kunstvluchtvlieger met sleepgas en electro binnen zien komen.
Vaak draait de prop nog wel maar dan in vrijloop, dus geen rem op de regelaar.
Dat wordt gebruikt om het model af te remmen.
Maar als jij straks met je speedkistje probeert binnen te komen met sleepgas, dan blijf je eeuwig vliegen.
Ook je Curare, daar zit een 10" spoed prop op.
Al zou je echt stationair kunnen draaien, dus iets van 2000 toeren, dan gaat ie nog steeds te snel om te landen.
Dat had ik ook met mijn Cosmic Wind, daar zat een 15cc viertakt op met een 12x13 prop.
Als de motor stationair draaide dan moest ik echt van heel ver aan komen vliegen om het goed uit te mikken.
En jouw regelaar en motor zijn zo agressief, dat als je een beetje gas geeft hij al vooruit schiet.

GJ

Ik begrijp hieruit dat elke situatie, toestel, set-up, e.d. anders kan zijn.
 
bij een schuimpie is sleepgas noodzakelijk om een beetje natuurgetrouwe landingsvlucht te doen...
die krengen komen zo'n beetje neus recht omlaag naar beneden, trekken een keer elevator, en landen dan alsnog met een lage snelheid.

als ik dat doe met een "niet schuimpie" zit je met 200km/u in de grond.

Ik heb kleine schuimpjes al verticaal zien landen. Er zaten ook nog flaps op.
 
Ik begrijp hieruit dat elke situatie, toestel, set-up, e.d. anders kan zijn.

Zelfs 2 dezelfde modellen gebouwd door verschillende mensen kan een compleet ander vlieggedrag geven.
Ook die volgfk modellen.
Ik heb iemand destijds met mijn Surprise 16 laten vliegen en hij zei dat ie compleet anders vloog dan die van hem.
Hij vond mijne fijner sturen.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik met een heel achterlijk zwaartepunt vlieg met kleine uitslagen.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top