Ik dacht toch echt even te lezen dat Brutus het over Trekkende poppen te hebben![]()
Jouw wens is blijkbaar de vader van jouw gedachten...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik dacht toch echt even te lezen dat Brutus het over Trekkende poppen te hebben![]()
De expo op de de ailerons teruggebracht naar 25% en mechanisch op de ailerons 1 gaatje verder naar buiten.
Nu vliegt hij minder fel, maar ook weer niet te soft.
Daarom daal hoek aanhouden met sleep gas. Ik doe het met alle motor toestellen .Het prettige aan een remmende prop (langzaam draaiend) is dat je veel korter (van grotere hoogte dichter bij de baan) "duikend" binnen kunt komen.
Tenminste, dat vind ik.
Ik heb van lang geleden geleerd een landing ruim op te zetten, en uit gewoonte doe ik dat over het algemeen nog steeds, gewoon omdat het er "echter" uitziet, maar dat houdt wel in dat ik een haartje sleepgas moet houden. Maar als je te lang onderweg bent in die laatste poot van het circuit, dan duurt de spanningsboog ook langer. Voor makkelijke kisten, geen enkel probleem overigens. Maar met de pittigere, meer overtrekgevoelige kisten, kan het een behoorlijke extra moeilijkheidsfactor opleveren.
Een beetje testen met hoe steil je ongeveer naar beneden kunt met langzaam (stationair) draaiende prop, en je kunt vaak verrassend steil naar beneden komen, en dat maakt landen vaak wel makkelijker.
Met die grote zware Focke Wulf 190 is het zelfs de enige manier om consistent veilig aan de grond te komen, want met landingskleppen vol uitgedraaid een gestrekte aanvlucht, dan vergt het in de gaten houden van je snelheid echt HEEL veel aandacht, ben je continue bezig te voorkomen dat je overtrekt in de aanvlucht.
Daar heb je met de "remmende prop, flink aanduiken" geen last van, want een overtrek is min of meer onmogelijk zolang die neus maar duidelijk naar beneden wijst.
Toch mijn advies opgevolgd..
Je kan nog even proberen naar 20% expo te gaan, dan gaat ie meer aan je knuppel hangen.
Als dat niet bevalt dan ga je weer terug.
Stond expo de verkeerde kant op, zoals ik liet zien?
Wat betreft sleepgas, soms wel soms niet.
Ik geef de voorkeur aan een stilstaande prop, of bij een brandstofkist een stationair lopende motor.
Het model remt dan en ik kan hem dan exact plaatsen waar ik wil.
Met sleepgas gat ie altijd net even verder dan ik hem in gedachten had.
Het is gewenning en ligt aan het model, gewicht, profiel, zwaartepunt.
De Curare is vrij zwaar en zet behoorlijk door.
Ik weet niet hoe hij zich gedraagt als je langzaam vliegt, overtrekt ie snel dan zou ik hem niet te veel uitmelken en met sleepgas binnen vliegen, dat is dan het veiligst.
GJ
Daarom daal hoek aanhouden met sleep gas. Ik doe het met alle motor toestellen .
Dat heb ik ook wel eens gehoord.
sterker..
ik heb een kist met een belachelijk grote prop erop.
20x8.
Als ik dat toestel volgas in een duik zet, en halverwege de duik trek ik mn gas dicht naar stationair, hoor je de prop fluiten en zie je het toestel gewoon remmen.
dit is me bij andere kisten, (sport of acro) nooit echt opgevallen.
het gebeurt wel. maar gewoon minder zichtbaar.
Bijkomend voordeel van sleepgas: er blijft wat meer lucht over de stuurvlakken stromen.
is de boel wat minder gevoelig voor turbulentie.
Is ook heel erg afhankelijk van het toestel.
ik heb er zelf een aantal die gewoon gas dicht (brandstof, dus stationair) willen landen.
ik heb er ook wat waarbij het gas wat open moet blijven, omdat ie anders heel vlot gaat fladderen dicht bij de grond. en dat wil je niet.
Dat was nou exact waar ik op doelde met die suggestie voor een schakelaar die een bepaald stationair toerental vastlegt...Wat ik wil proberen is het volgende;
ruim voor de landing al terug gaan naar sleepgas en dat zo laten tot hij geland is. Is dat de moeite waard?
Ja, maar dat is duidelijk een andere situatie...Ander ding is, met een brandstofmotor had je wel eens dat ie in de lucht uitsloeg, dan kan je al helemaal niet met sleepgas landen.
Dat kan ook met een electromotor gebeuren, als de regelaar ingrijpt bij een te lage accuspanning.
Geen kwart gas... dat is veel te veel...Dan komt het model kwartgas richting pits en vliegt iemand aan.
Dan gaat die kist ECHT niet "onstopbaar over het veld... AL mijn vliegtuigen komen vanzelf tot stilstand met stationair draaiende brandstofmotoren. Waarom zou een electrokist dat niet doen? OK...asfalt baan, mischien. Maar ik had begrepen dat Wil op gras vliegt (iets met hele grote wielen onder zijn Curare?)Dat toerental moet zodanig laag zijn, dat je er onmogelijk hoogte mee kunt houden, maar wel goed een langzaame dalende vlucht kunt uitvoeren zonder dat de snelheid oploopt.
Klopt dat gaat pas dicht bij rotatieDan zet je de gas gedurende de hele landingspoot niet helemaal dicht. Klopt dat Serge?
Geen kwart gas... dat is veel te veel...
We weten verdorie toch nog wel wat "stationair" is? Of is de ver-onnozeling van de sameleving al te ver gevorderd?
sterker..
ik heb een kist met een belachelijk grote prop erop.
20x8.
Als ik dat toestel volgas in een duik zet, en halverwege de duik trek ik mn gas dicht naar stationair, hoor je de prop fluiten en zie je het toestel gewoon remmen.
dit is me bij andere kisten, (sport of acro) nooit echt opgevallen.
het gebeurt wel. maar gewoon minder zichtbaar.
Bijkomend voordeel van sleepgas: er blijft wat meer lucht over de stuurvlakken stromen.
is de boel wat minder gevoelig voor turbulentie.
Is ook heel erg afhankelijk van het toestel.
ik heb er zelf een aantal die gewoon gas dicht (brandstof, dus stationair) willen landen.
ik heb er ook wat waarbij het gas wat open moet blijven, omdat ie anders heel vlot gaat fladderen dicht bij de grond. en dat wil je niet.
dus inderdaad: gas gaat niet helemaal dicht, tot je de grond raakt.
2e, wat brutus ook aangeeft, pak de ruimte waar je hem hebt.
maak je laatste draai lekker ver weg.
heb je heel de route omlaag en naar het veld om hem recht te zetten, en op hoogte te komen.
dan moet je wel wat gas houden, anders staat hij voor het veld al op de grond.
3e: geen schaamte.
vaak niet benoemd.
vaak wel een factor.
oefen je aanvlucht met een toestel.
kom gewoon 1000x in een vlucht laag over.
test dingen uit.
dan weet je op een punt wat het toestel lekker vind, wat het meest ontspannen werkt.
veel mensen doen het niet.. want straks denken de anderen dat je niet kan vliegen..
schijt.
jouw toestel. jouw manier.
ik vlieg met een toestel, zeker als ik de eerste keer in een tijd met het ding vlieg, of als de wind ff een beetje raar doet, ook makkelijk 10 of 20 keer over.
wil niet zeggen dat ik een geweldige piloot ben.
misschien juist niet.
maar het ding komt wel heel op de grond, zonder al te grote zweetplekken (bij mij en de omstanders )
Geen kwart gas... dat is veel te veel...
We weten verdorie toch nog wel wat "stationair" is? Of is de ver-onnozeling van de sameleving al te ver gevorderd?
Ik had mijn bericht aangevuld met
Dan gaat die kist ECHT niet "onstopbaar over het veld... AL mijn vliegtuigen komen vanzelf tot stilstand met stationair draaiende brandstofmotoren. Waarom zou een electrokist dat niet doen? OK...asfalt baan, mischien. Maar ik had begrepen dat Wil op gras vliegt (iets met hele grote wielen onder zijn Curare?)