Nieuws van Ab Hoving:
Bij eerdere gelegenheden heb ik op diverse fora uitgelegd dat echt betrouwbare informatie over de vorm en constructie van 17e-eeuwse Nederlandse schepen zeldzaam is. (http://www.papermodelers.com/forum/ships-watercraft/35441-17th-century-dutch-fluit-14.html, https://shipsofscale.com/sosforums/...h-fluit-and-making-mistakes.6183/#post-153834, https://modelshipworld.com/topic/26047-about-reconstructing-a-dutch-fluit-and-making-mistakes/ ) Vanaf nu is echter de mogelijkheid gecreeerd om virtueel door een schip van die tijd te wandelen, waarvan de vorm en constructie geheel door Witsen is gedicteerd.
De Amsterdamse diplomaat, advocaat, verzamelaar en burgemeester van Amsterdam, Nicolaes Witsen (1641-1717), was de eerste die in 1671 een boek schreef over de Nederlandse scheepsbouw, Aeloude en Hedendaegse Scheepsbouw en Bestier. Om zijn verhaal te illustreren, beschreef hij de bouw van een gemiddeld schip van zijn tijd, een gewapende koopvaarder, in die tijd bekend onder de naam 'pinas'. Drie masten, 134 voet lang, 24 kanonnen, bemand met honderd koppen. Het kostte me 6 jaar om Witsens gegevens over het schip om te zetten in werktekeningen en om het model te bouwen.
De kennis die ik tijdens dit werk opdeed, maakte de weg vrij voor een nieuwe carrière: hoofd van de Restauratieafdeling Marinemodellen bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Na de Nederlandse en Engelse publicatie over Witsen en zijn pinas, ben ik in 2006 begonnen met te proberen de tekeningen om te zetten naar 3D. Ik kreeg hulp van de Belgische Rene Hendrickx, die een expert bleek te zijn in het werken met het gratis te downloaden scheepsbouwprogramma Delftship. We hebben meer dan drie jaar samengewerkt om elk onderdeel van Witsens schip te transformeren naar 3D. Uiteindelijk vormden duizenden dossiers bij elkaar het onbetwistbare beeld van een gemiddeld 17e-eeuws schip.
De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gaf Tijdlab, een jong bedrijf dat historische 3D-voorstellingen maakt, de opdracht om onze resultaten te gebruiken voor een programma waarmee de pinas op een website voor het publiek beschikbaar werden gesteld: https://witsenscheepsbouw.nl.
Te zeggen dat het een zwaar programma is geworden is een understatement. Het downloaden van de verschillende onderdelen neemt enige tijd in beslag. Daarom heeft de (Microsoft)gebruiker de mogelijkheid om het volledige programma, zowel de Nederlandse als de Engelse versie, direct op de eigen harde schijf te downloaden. Dit bespaart veel tijd als u er meer dan eens toegang toe wilt hebben (wat ik ten zeerste aanbeveel). Mac-gebruikers moeten het voorlopig doen met de online versie, bij voorkeur via Chrome, dat net iets minder van beeldkwaliteit is, maar toch zeker de moeite waard om te bezoeken.
Na het openen van de site heb je drie opties:
1. Je kunt 14 bouwfasen van het schip interactief volgen. Dit is met name handig voor het begrip van de destijds in Nederland toegepaste shell-first constructiemethode, waarbij eerst de buitenste planken en pas daarna de spanten worden geplaatst.
2. Hier kun je met de w, a, s en d toetsen op je toetsenbord door het schip wandelen. Het is de bedoeling dat je in de volgende update de naam kan vragen van elk deel van het schip dat je ziet.
3. Deze namen kunnen worden opgezocht in de encyclopedie, die de locatie van het onderdeel in het schip laat zien, evenals alle gegevens die Witsen over dat onderdeel in zijn boek heeft gegeven. Het object kan natuurlijk ook van dichtbij worden bekeken door het naar believen te verplaatsen en te draaien.
In een forum voor scheepsmodelbouwers zou het een omissie zijn om de bouwtekeningen van het schip, het enige gemiddelde schip uit de 17e eeuw waarvan de vorm en constructie vast staat, niet beschikbaar te stellen. Daarnaast zijn er ook links naar de online versie van Witsen's boek, samen met een andere 17e-eeuwse auteur over dit onderwerp, Cornelis van Yk, met zijn boek De Nederlandse Scheeps-bouw-konst open-gestelt uit 1697.
Aangezien dit de bètaversie is (we hopen deze binnenkort te updaten met meer informatie in het programma), nodigen we iedereen met opmerkingen of vragen uit om te reageren en hun mening te delen zodat we de gebruiker in de toekomst nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij rekenen op uw medewerking!
Bij eerdere gelegenheden heb ik op diverse fora uitgelegd dat echt betrouwbare informatie over de vorm en constructie van 17e-eeuwse Nederlandse schepen zeldzaam is. (http://www.papermodelers.com/forum/ships-watercraft/35441-17th-century-dutch-fluit-14.html, https://shipsofscale.com/sosforums/...h-fluit-and-making-mistakes.6183/#post-153834, https://modelshipworld.com/topic/26047-about-reconstructing-a-dutch-fluit-and-making-mistakes/ ) Vanaf nu is echter de mogelijkheid gecreeerd om virtueel door een schip van die tijd te wandelen, waarvan de vorm en constructie geheel door Witsen is gedicteerd.
De Amsterdamse diplomaat, advocaat, verzamelaar en burgemeester van Amsterdam, Nicolaes Witsen (1641-1717), was de eerste die in 1671 een boek schreef over de Nederlandse scheepsbouw, Aeloude en Hedendaegse Scheepsbouw en Bestier. Om zijn verhaal te illustreren, beschreef hij de bouw van een gemiddeld schip van zijn tijd, een gewapende koopvaarder, in die tijd bekend onder de naam 'pinas'. Drie masten, 134 voet lang, 24 kanonnen, bemand met honderd koppen. Het kostte me 6 jaar om Witsens gegevens over het schip om te zetten in werktekeningen en om het model te bouwen.
De kennis die ik tijdens dit werk opdeed, maakte de weg vrij voor een nieuwe carrière: hoofd van de Restauratieafdeling Marinemodellen bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Na de Nederlandse en Engelse publicatie over Witsen en zijn pinas, ben ik in 2006 begonnen met te proberen de tekeningen om te zetten naar 3D. Ik kreeg hulp van de Belgische Rene Hendrickx, die een expert bleek te zijn in het werken met het gratis te downloaden scheepsbouwprogramma Delftship. We hebben meer dan drie jaar samengewerkt om elk onderdeel van Witsens schip te transformeren naar 3D. Uiteindelijk vormden duizenden dossiers bij elkaar het onbetwistbare beeld van een gemiddeld 17e-eeuws schip.
De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gaf Tijdlab, een jong bedrijf dat historische 3D-voorstellingen maakt, de opdracht om onze resultaten te gebruiken voor een programma waarmee de pinas op een website voor het publiek beschikbaar werden gesteld: https://witsenscheepsbouw.nl.
Te zeggen dat het een zwaar programma is geworden is een understatement. Het downloaden van de verschillende onderdelen neemt enige tijd in beslag. Daarom heeft de (Microsoft)gebruiker de mogelijkheid om het volledige programma, zowel de Nederlandse als de Engelse versie, direct op de eigen harde schijf te downloaden. Dit bespaart veel tijd als u er meer dan eens toegang toe wilt hebben (wat ik ten zeerste aanbeveel). Mac-gebruikers moeten het voorlopig doen met de online versie, bij voorkeur via Chrome, dat net iets minder van beeldkwaliteit is, maar toch zeker de moeite waard om te bezoeken.
Na het openen van de site heb je drie opties:
1. Je kunt 14 bouwfasen van het schip interactief volgen. Dit is met name handig voor het begrip van de destijds in Nederland toegepaste shell-first constructiemethode, waarbij eerst de buitenste planken en pas daarna de spanten worden geplaatst.
2. Hier kun je met de w, a, s en d toetsen op je toetsenbord door het schip wandelen. Het is de bedoeling dat je in de volgende update de naam kan vragen van elk deel van het schip dat je ziet.
3. Deze namen kunnen worden opgezocht in de encyclopedie, die de locatie van het onderdeel in het schip laat zien, evenals alle gegevens die Witsen over dat onderdeel in zijn boek heeft gegeven. Het object kan natuurlijk ook van dichtbij worden bekeken door het naar believen te verplaatsen en te draaien.
In een forum voor scheepsmodelbouwers zou het een omissie zijn om de bouwtekeningen van het schip, het enige gemiddelde schip uit de 17e eeuw waarvan de vorm en constructie vast staat, niet beschikbaar te stellen. Daarnaast zijn er ook links naar de online versie van Witsen's boek, samen met een andere 17e-eeuwse auteur over dit onderwerp, Cornelis van Yk, met zijn boek De Nederlandse Scheeps-bouw-konst open-gestelt uit 1697.
Aangezien dit de bètaversie is (we hopen deze binnenkort te updaten met meer informatie in het programma), nodigen we iedereen met opmerkingen of vragen uit om te reageren en hun mening te delen zodat we de gebruiker in de toekomst nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij rekenen op uw medewerking!
Laatst bewerkt: