BB Colin Archer 1/15

Nee Freek, Heidi is het kleine zusje en verder hebben ze nog een tamelijk sneu broertje ;).

zMSRENN.jpg

DIZE6ME.jpg


Groet,

Arjan
 
Bedankt Philip, over welke sloep heb je het ?

Ik ben gisteren begonnen met het maken van een gips mal voor de lood ballast die in de kiel van de CA moet komen. Groot nadeel van de gekochte boot is dat het dek er al op zat en de schroefas al ingebouwd was. Normaal gesproken zou je natuurlijk eerst ballast plaatsen voordat je het dek verlijmt. Het gieten van het gips ging dan ook wat moeizaam en ik hoop nu maar dat ik de gips mal er na droging een beetje redelijk uit krijg .

Groet,

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Merci Walter, leuk dat je hier weer op het forum zit . Ik hoop volgende week met jouw lood en dat van de andere clubleden aan de slag te gaan. Ik heb wel het bange vermoeden dat het gips dat ik in de kiel gegoten heb er niet spontaan uit gaat komen. Ik had de romp van te voren wel met vaseline ingesmeerd maar dat lijkt vooralsnog niet te volstaan .....

Groet,

Arjan
 
Ben bezig geweest met het bijwerken van de door de vorige eigenaar vervaardigde boegspriet. De vierkante balk op het voordek waar de boegspriet aan bevestigd wordt heb ik voorzien van een stuk M4 draadeind . De balk is daarna met een moer aan de onderkant bevestigd. De balk moet behoorlijk stevig bevestigd worden vandaar het gebruik van een stuk draadeind. Heb de achterkant van het rondhout aan drie zijden afgevlakt en de inkeping voor de balk kleiner gemaakt. Eigenlijk hoort die inkeping daar helemaal niet te zitten maar het is wel zo handig om de boegspriet te fixeren.

0aGvTET.png

rdzFN0l.png

hJWJpEy.png

HwW8nEi.jpg

ucXbxZ7.jpg

JTtO6tl.jpg

kietX58.jpg


Ik ga de boegspriet nu nog wat plamuren en daarna in een lichtere kleur schilderen.

Groet,

Arjan
Heeeej die klemmetjes zijn handig! Ze komen me erg bekend voor....:thumbsup:
 
Ben inmiddels al weer enige tijd met mijn CA model bezig geweest. Ik heb een mal gemaakt (mengsel van gips en fijn zand) voor de ballast kiel en hoop er in de komende dagen lood in te kunnen gieten. De mal is inmiddels goed uitgedroogd en ik ga ervan uit dat er niet te veel vocht meer in zit (droogtijd van zo'n 14 dagen nu). De ballast kiel gaat uit 4 afzonderlijke delen bestaan.

Heb me verder met het achterschip bezig gehouden. Het roer was door de vorige eigenaar gebouwd en geschilderd maar het beslag was door dermate dikke lagen verf en lijm bedekt dat ik het hele roer eerst een paar dagen heb laten weken in de ovenreiniger. Daarna kon ik de verf- en lijmkoeken redelijk eenvoudig verwijderen. Het roer plus helmstok moet ik nu dus later opnieuw schilderen. Het onderwaterschip ga ik trouwens ook overschilderen in roodbruin hetgeen de enige juiste kleur lijkt te zijn. Vreemd genoeg was de schilderinstructie hiervoor zwart bij de vroege BB CA kits.

eVJkQoG.jpg


Een lastig klusje was het in de juiste vorm buigen van het messing rondstaf voor de overloop voor het grootzeil en de bezaan. Die overlopen zien er zo uit :

nji5GQc.jpg

R51nLTh.jpg

df1Y7tX.jpg


Dit brengt me bij de BB blokken. Overloop grootzeil met dubbel blok :

6vg6lCg.jpg


Volgens de bouwbeschrijving van BB moeten alle blokken voorzien worden van takelgaren rondom om een oogje te kunnen bevestigen. Dit zal ongetwijfeld zijn om de bevestiging van het oogje aan het blok te verstevigen maar realistisch ziet het garen rondom zeker niet uit :

n8iUQpc.png


Ik heb dan ook zelf oogjes met een schroefdraad besteld die naar mijn idee toch wat beter ogen. Gaatjes voorboren is een precisie werkje maar ik denk dat ze toch behoorlijk stevig zitten :

zulTHfW.jpg


Arjan
 
Mooie vorderingen Arjan, leuk om het allemaal te zien / te volgen en dat gaat helemaal goedkomen met de CA ;).
Ben benieuwd naar je ballastkiel en straks je (lood)giet-ervaring daarvan.
Groet, Bert
 
Ben inmiddels al weer enige tijd met mijn CA model bezig geweest. Ik heb een mal gemaakt (mengsel van gips en fijn zand) voor de ballast kiel en hoop er in de komende dagen lood in te kunnen gieten. De mal is inmiddels goed uitgedroogd en ik ga ervan uit dat er niet te veel vocht meer in zit (droogtijd van zo'n 14 dagen nu). De ballast kiel gaat uit 4 afzonderlijke delen bestaan.

Heb me verder met het achterschip bezig gehouden. Het roer was door de vorige eigenaar gebouwd en geschilderd maar het beslag was door dermate dikke lagen verf en lijm bedekt dat ik het hele roer eerst een paar dagen heb laten weken in de ovenreiniger. Daarna kon ik de verf- en lijmkoeken redelijk eenvoudig verwijderen. Het roer plus helmstok moet ik nu dus later opnieuw schilderen. Het onderwaterschip ga ik trouwens ook overschilderen in roodbruin hetgeen de enige juiste kleur lijkt te zijn. Vreemd genoeg was de schilderinstructie hiervoor zwart bij de vroege BB CA kits.

eVJkQoG.jpg


Een lastig klusje was het in de juiste vorm buigen van het messing rondstaf voor de overloop voor het grootzeil en de bezaan. Die overlopen zien er zo uit :

nji5GQc.jpg

R51nLTh.jpg

df1Y7tX.jpg


Dit brengt me bij de BB blokken. Overloop grootzeil met dubbel blok :

6vg6lCg.jpg


Volgens de bouwbeschrijving van BB moeten alle blokken voorzien worden van takelgaren rondom om een oogje te kunnen bevestigen. Dit zal ongetwijfeld zijn om de bevestiging van het oogje aan het blok te verstevigen maar realistisch ziet het garen rondom zeker niet uit :

n8iUQpc.png


Ik heb dan ook zelf oogjes met een schroefdraad besteld die naar mijn idee toch wat beter ogen. Gaatjes voorboren is een precisie werkje maar ik denk dat ze toch behoorlijk stevig zitten :

zulTHfW.jpg


Arjan
Dat zijn mooie kleintjes!
 
Ja, ik wil er mee zeilen. Ik denk dat de schroefoogjes sterk genoeg zijn (heb bij de bevestiging ook nog ca lijm gebruikt). Maar ik heb geen ervaring met rc zeilen dus de tijd zal het leren. Mochten de oogjes er toch uitgetrokken worden dan kan ik natuurlijk alsnog gaan voor de originele BB bevestiging van de oogjes (oogjes bevestigd aan takelgaren of koperdraad rondom het blok).

Groet,

Arjan
 
Ja, ik wil er mee zeilen. Ik denk dat de schroefoogjes sterk genoeg zijn (heb bij de bevestiging ook nog ca lijm gebruikt).
Hallo Arjan,

Als de blokken in het staande touwwerk zitten zie ik geen problemen, als de schoten er doorheen lopen en daadwerkelijk de kracht van de zeilen er op komt te staan, dan zou ik klapgijpen ten alle tijde vermijden, zeker als er wat wind staat.

De oplossing met een aangeknoopt, oog dat om het blok vast zit, heeft een aanmerkelijk grotere kans om te overleven. De krachten bij een 'RC klapgijp' zijn veel harder dan op een echt schip, waar je de schoten kunt geleiden om de klap op te vangen.

Ik heb de laatste dagen veel gezeild met m'n Voyager, die met z'n lage zeilplan veel wind kan hebben en zelfs daar voorkom ik het gijpen in de volle wind, want dat zijn geen misselijke klappen...

Groeten, Jan.
 
Hallo Arjan,

Als de blokken in het staande touwwerk zitten zie ik geen problemen, als de schoten er doorheen lopen en daadwerkelijk de kracht van de zeilen er op komt te staan, dan zou ik klapgijpen ten alle tijde vermijden, zeker als er wat wind staat.

De oplossing met een aangeknoopt, oog dat om het blok vast zit, heeft een aanmerkelijk grotere kans om te overleven. De krachten bij een 'RC klapgijp' zijn veel harder dan op een echt schip, waar je de schoten kunt geleiden om de klap op te vangen.

Ik heb de laatste dagen veel gezeild met m'n Voyager, die met z'n lage zeilplan veel wind kan hebben en zelfs daar voorkom ik het gijpen in de volle wind, want dat zijn geen misselijke klappen...

Groeten, Jan.
goeie info! Ga dit zeker meenemen.... eerst eens op zoek naar de juiste servo’s...
 
Back
Top