BB Colin Archer 1/15

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door reinaart, 8 okt 2020.

  1. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hallo reinaart, t is haar zus Heidi ook niet mee te spotten overigens!
     
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Nee Freek, Heidi is het kleine zusje en verder hebben ze nog een tamelijk sneu broertje ;).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb de lijnwerper , bolders op het achterdek en kachelpijpen gemonteerd. De lijnwerper op de huidige CA RS1 ziet er anders uit dan die van de bouwdoos :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    walter10, Bert V en k-k vinden dit leuk.
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Nou Arjan, ik denk dat Helga daar wel mee overweg kan :D.

    Groet, Bert
     
    k-k en reinaart vinden dit leuk.
  5. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Leuk, en mooie foto's. Krijg ook zin om mijn model sloep weer op te pakken.
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Philip, over welke sloep heb je het ?

    Ik ben gisteren begonnen met het maken van een gips mal voor de lood ballast die in de kiel van de CA moet komen. Groot nadeel van de gekochte boot is dat het dek er al op zat en de schroefas al ingebouwd was. Normaal gesproken zou je natuurlijk eerst ballast plaatsen voordat je het dek verlijmt. Het gieten van het gips ging dan ook wat moeizaam en ik hoop nu maar dat ik de gips mal er na droging een beetje redelijk uit krijg .

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2020
  7. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    432
    Locatie:
    zeeland
    ziet er allemaal goed uit arjan.
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Walter, leuk dat je hier weer op het forum zit . Ik hoop volgende week met jouw lood en dat van de andere clubleden aan de slag te gaan. Ik heb wel het bange vermoeden dat het gips dat ik in de kiel gegoten heb er niet spontaan uit gaat komen. Ik had de romp van te voren wel met vaseline ingesmeerd maar dat lijkt vooralsnog niet te volstaan .....

    Groet,

    Arjan
     
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Heeeej die klemmetjes zijn handig! Ze komen me erg bekend voor....:thumbsup:
     
    reinaart vindt dit leuk.
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Wat een prachtschip..... ik ben er stil van.... ik mag wel erg goed uitkijken wat ik doe..... wauw....
     
    reinaart vindt dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben inmiddels al weer enige tijd met mijn CA model bezig geweest. Ik heb een mal gemaakt (mengsel van gips en fijn zand) voor de ballast kiel en hoop er in de komende dagen lood in te kunnen gieten. De mal is inmiddels goed uitgedroogd en ik ga ervan uit dat er niet te veel vocht meer in zit (droogtijd van zo'n 14 dagen nu). De ballast kiel gaat uit 4 afzonderlijke delen bestaan.

    Heb me verder met het achterschip bezig gehouden. Het roer was door de vorige eigenaar gebouwd en geschilderd maar het beslag was door dermate dikke lagen verf en lijm bedekt dat ik het hele roer eerst een paar dagen heb laten weken in de ovenreiniger. Daarna kon ik de verf- en lijmkoeken redelijk eenvoudig verwijderen. Het roer plus helmstok moet ik nu dus later opnieuw schilderen. Het onderwaterschip ga ik trouwens ook overschilderen in roodbruin hetgeen de enige juiste kleur lijkt te zijn. Vreemd genoeg was de schilderinstructie hiervoor zwart bij de vroege BB CA kits.

    [​IMG]

    Een lastig klusje was het in de juiste vorm buigen van het messing rondstaf voor de overloop voor het grootzeil en de bezaan. Die overlopen zien er zo uit :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit brengt me bij de BB blokken. Overloop grootzeil met dubbel blok :

    [​IMG]

    Volgens de bouwbeschrijving van BB moeten alle blokken voorzien worden van takelgaren rondom om een oogje te kunnen bevestigen. Dit zal ongetwijfeld zijn om de bevestiging van het oogje aan het blok te verstevigen maar realistisch ziet het garen rondom zeker niet uit :

    [​IMG]

    Ik heb dan ook zelf oogjes met een schroefdraad besteld die naar mijn idee toch wat beter ogen. Gaatjes voorboren is een precisie werkje maar ik denk dat ze toch behoorlijk stevig zitten :

    [​IMG]

    Arjan
     
    Marijke, k-k, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooie vorderingen Arjan, leuk om het allemaal te zien / te volgen en dat gaat helemaal goedkomen met de CA ;).
    Ben benieuwd naar je ballastkiel en straks je (lood)giet-ervaring daarvan.
    Groet, Bert
     
    reinaart vindt dit leuk.
  14. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Dat zijn mooie kleintjes!
     
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Marijke vindt dit leuk.
  16. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ja, ik wil er mee zeilen. Ik denk dat de schroefoogjes sterk genoeg zijn (heb bij de bevestiging ook nog ca lijm gebruikt). Maar ik heb geen ervaring met rc zeilen dus de tijd zal het leren. Mochten de oogjes er toch uitgetrokken worden dan kan ik natuurlijk alsnog gaan voor de originele BB bevestiging van de oogjes (oogjes bevestigd aan takelgaren of koperdraad rondom het blok).

    Groet,

    Arjan
     
    Marijke vindt dit leuk.
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Als de blokken in het staande touwwerk zitten zie ik geen problemen, als de schoten er doorheen lopen en daadwerkelijk de kracht van de zeilen er op komt te staan, dan zou ik klapgijpen ten alle tijde vermijden, zeker als er wat wind staat.

    De oplossing met een aangeknoopt, oog dat om het blok vast zit, heeft een aanmerkelijk grotere kans om te overleven. De krachten bij een 'RC klapgijp' zijn veel harder dan op een echt schip, waar je de schoten kunt geleiden om de klap op te vangen.

    Ik heb de laatste dagen veel gezeild met m'n Voyager, die met z'n lage zeilplan veel wind kan hebben en zelfs daar voorkom ik het gijpen in de volle wind, want dat zijn geen misselijke klappen...

    Groeten, Jan.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    goeie info! Ga dit zeker meenemen.... eerst eens op zoek naar de juiste servo’s...
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Servo's of zeilwinches?
    De Irene van Gary Webb is ook een schoener en de manier waarop hij de zeilen bedient is nagenoeg 'Idiotensicher'.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina