Misschien werkt het een tik anders dan bij een werkelijk geprofileerd profiel..
maar ze kunnen wel degelijk overtrekken.. lukt me vrij goed met mijn depron apparaten..
of het dan een laminaire stroom of een turbulente stroom is.. so what.
door die vlakke plaat heb je al zoveel verlies en inefficientie, dan maakt dat ook niet uit
het is me zelfs opgevallen dat je halfgas en volgas eigenlijk niet eens echt hoeft te corrigeren met elevator..
maar dit zal ook best met het ontwerp etc te maken kunnen hebben.
@helixer
een 3d toestel hoeft niet perse beter getrimt te worden dan een ander toestel.
al zie je wel vaak dat het zwaartepunt iets meer aan de achterkant wordt gelegt, om zo de elevator lekker "actief" te krijgen.
de kunst is om het toestel zo uit te wegen, dat hij met een stall precies een haartje neus omlaag gaat.
veel toestellen gaan bij een stall redelijk hard neus omlaag. een 3d toestel moet goed op het randje van stall kunnen blijven zitten.
2e, weeg hem links/rechts ook goed uit. dat zou altijd al moeten gebeuren.. maar een 3d toestel is o.a. gemaakt om op het randje van stall goed bestuurbaar te blijven.
als hij dan redelijk opzij trekt, wordt je daar niet gelukkig van.
je hebt nu aan het stabilo ook "side force generators" zitten.
aan de hoofdvleugel zijn ze logisch, stabilo wat minder.
daar heb je het roer al voor. en het is een hoop gewicht op een plek waar je dit niet wilt.
qua uitslagen, met name elevator moet veel kunnen doen.
uitslagen van 45 graden 1 kant op zijn niet gek..
en als je aan de prop hangt, is het wel makkelijk dat aileron en roer ook een goede uitslag hebben.