Mr.Mulligan met CO2 motor

Taylorcraft

PH-SAM
Dit is een bouw verslag van Mr.Mulligan van het merk Dumas ( het eerdere Herr).
Alles laser gesneden en van een redelijke kwaliteit.
Pasvorm is goed maar de kwaliteit van het balsa ondermaats.
Sommige delen heb ik al vervangen.
Een CO2 motortje type GM300 zorgt voor de voortstuwing.
P_20211023_192846.jpg
P_20211023_192835.jpg
P_20211023_192816.jpg
 
Dit is een bouw verslag van Mr.Mulligan van het merk Dumas ( het eerdere Herr).
Alles laser gesneden en van een redelijke kwaliteit.
Pasvorm is goed maar de kwaliteit van het balsa ondermaats.
Sommige delen heb ik al vervangen.
Een CO2 motortje type GM300 zorgt voor de voortstuwing.Bekijk bijlage 463534 Bekijk bijlage 463535 Bekijk bijlage 463536

Leuk voor kit scale. Dit model heb ik al paar gezien en vliegt vaak erg mooi. Licht bouwen en volgens tekening en je zal hoog eindigen.
 
Leuk voor kit scale. Dit model heb ik al paar gezien en vliegt vaak erg mooi. Licht bouwen en volgens tekening en je zal hoog eindigen.
Ik ga mijn best doen om zo licht mogelijk te bouwen.
Enige zorg punt is de gewicht toename door de CO2 motor.
Is ook bedoeld voor indoor Nijmegen 2022.
 
Je gewichtstoename door je motor is gewoon een feit en kun je niks aan doen. De rest heb je zelf in de hand. Hoeveel lijm je gebruikt. Hoe je bekleed. Of je verft of niet enzovoort.

Zou mooi zijn als die dan vliegt.

Voor 2022 zijn er op indoor gebied nog wel meer plannen, maar daarover later meer...
 
Je gewichtstoename door je motor is gewoon een feit en kun je niks aan doen. De rest heb je zelf in de hand. Hoeveel lijm je gebruikt. Hoe je bekleed. Of je verft of niet enzovoort.

Zou mooi zijn als die dan vliegt.

Voor 2022 zijn er op indoor gebied nog wel meer plannen, maar daarover later meer...

nu jij het onderwerp lijmen aansnijdt, heb ik hier wel een vraag over.
Welke lijm is voor dit soort modellen het meest geschikt?
En nu ik toch aan het vragen ben, welk tissue merk is het meest geschikt?
Esaki is helaas gestopt met productie.
Ik zou het waarderen indien meerdere hun ervaringen hier willen delen.
 
nu jij het onderwerp lijmen aansnijdt, heb ik hier wel een vraag over.
Welke lijm is voor dit soort modellen het meest geschikt?
En nu ik toch aan het vragen ben, welk tissue merk is het meest geschikt?
Esaki is helaas gestopt met productie.
Ik zou het waarderen indien meerdere hun ervaringen hier willen delen.

Snijdt het topic tissue en Esaki eens aan op de Facebook groepen. Ik weet dat er mensen met alternatieven al bezig zijn. Zelf heb ik mij daar nooit in verdiept.

Wat betreft lijm gebruik ik vaak verdunde UHU hart of CA. CA heb ik een soort hulpmiddel voor om dit goed en zonder knoeien aan te brengen en niet al te veel.
 
Zeker weten die racers met zo'n dikke stermotor voorop zijn toch machtig.
Lijkt me lache zo'n pylonrace op de Nats.
Mis dat wel een beetje de Nats, eerst hellingzweven en daarna club20 op de Nats en veel andere klasse kijken en dan sávond het FF kijken geweldig.
 
Zeker weten die racers met zo'n dikke stermotor voorop zijn toch machtig.
Lijkt me lache zo'n pylonrace op de Nats.
Mis dat wel een beetje de Nats, eerst hellingzweven en daarna club20 op de Nats en veel andere klasse kijken en dan sávond het FF kijken geweldig.

Ik heb het vooral over de indoor nats. Die zijn tegenwoordig 2 dagen waarvan 1 dage vrije vlucht schaal is en de andere dag rc schaal is.

Daarbij hebben ze vaak een fun moment in de vorm van een pylon race. Aangezien ze die daar al hebben, hebben wij gekozen voor Glider scale als fun item.
 
Met een CO2 motor in een model ontworpen voor rubber, is het de vraag waar je de tank het beste neer kunt zetten. In ieder geval niet vlak achter de motor. Ideaal is als je de tank nog kunt verplaatsen om het zwaartepunt precies volgens tekening te krijgen. Voor lijm is verdunde PVA ook een goede optie. En het Engelse merk DeLuxe verkoopt Super 'Phatic, ook een hele dunne lijm op waterbasis.
 
Met een CO2 motor in een model ontworpen voor rubber, is het de vraag waar je de tank het beste neer kunt zetten. In ieder geval niet vlak achter de motor. Ideaal is als je de tank nog kunt verplaatsen om het zwaartepunt precies volgens tekening te krijgen. Voor lijm is verdunde PVA ook een goede optie. En het Engelse merk DeLuxe verkoopt Super 'Phatic, ook een hele dunne lijm op waterbasis.

PVA schuurt zo ontzettend moeizaam op die kleine modellen. UHU hart is toch wel het beste naar mijn mening.
 
Ik krijg enkele adviezen om UHU hart te gebruiken.
Nu heb ik deze lijm ruim dertig jaar geleden in de ban gedaan aangezien deze, na uit harden, zich moeilijk liet schuren.
Als PVA gebruik ik Pattex en dat gaat beter.
Als proef bouw ik nu dit model met CA en moet bekennen dat het to nu toe goed gaat.
Ook het gewicht verschil tussen PVA en CA spreekt mij aan.
Nadeel zou kunnen zijn dat door de CA de constructie breuk gevoelig kan worden.
Op Facebook, waar ik de vraag ook heb gesteld, zijn de meeste adviezen voor CA te gebruiken.
 
Ik krijg enkele adviezen om UHU hart te gebruiken.
Nu heb ik deze lijm ruim dertig jaar geleden in de ban gedaan aangezien deze, na uit harden, zich moeilijk liet schuren.
Als PVA gebruik ik Pattex en dat gaat beter.
Als proef bouw ik nu dit model met CA en moet bekennen dat het to nu toe goed gaat.
Ook het gewicht verschil tussen PVA en CA spreekt mij aan.
Nadeel zou kunnen zijn dat door de CA de constructie breuk gevoelig kan worden.
Op Facebook, waar ik de vraag ook heb gesteld, zijn de meeste adviezen voor CA te gebruiken.

Wat was er zo lastig aan te schuren dan?
Ik hoor meestal mensen zeggen dat t lastig schuren is als ze de lijm niet lang genoeg hebben laten uitharden.
CA kan een keus zijn. Echter kun je geen onderdelen meer herpositioneren als ze niet goed zitten. Met uhu hart beetje aceton en je kan nog wat aanpassen. CA vindt ik juist weer erg lastig schuren en je kan klodders in hoeken niet goed weghalen.

Een lijm keuze is erg persoonlijk, dus je moet vooral uitzoeken wat voor je werkt en daar t bij houden. Wil je snel dan CA, wil je eventueel de vrijheid dingen te kunnen aanpassen dan UHU hart..
 
Vandaag een linker vleugel in elkaar gezet en gewogen.
Nu valt mij de romp met motorkap qua gewicht een beetje tegen.
Deze is, zoals op de foto, 57 gram.
Ik verwacht een vlieggewicht van net iets onder de 120 gram.
Vleugelbelasting is met motor 12,63 gr/dm²
Zonder CO2 motor maar met rubber zou ik waarschijnlijk o 100 gram uitgebracht.
Dan is de vleugelbelating 10,50 gr/dm²
De 120 gram is een schatting die mogelijk lager uit kan vallen.

P_20211031_190004.jpg
P_20211031_185957.jpg
P_20211031_190211.jpg
 
Back
Top