flaperons aansturen

Als je moeite moeite hebt met trimmen om hem netjes recht te laten vliegen is dit wel het eerste waar je naar kan kijken.
Als je meer servo uitslag kan gebruiken heb je automatisch ook kleinere trim stapjes en speling in de servo vertaalt minder naar speling in de stuurvlakken.

Als je het met alleen een nieuw stuurstangetje kan oplossen zou ik het persoonlijk wel doen.
 
Laatst bewerkt:
Als je moeite moeite hebt met trimmen om hem netjes recht te laten vliegen is dit wel het eerste waar je naar kan kijken.
Als je meer servo uitslag kan gebruiken heb je automatisch ook kleinere trim stapjes en speling in de servo vertaalt minder naar speling in de stuurvlakken.

Als je het met alleen een nieuw stuurstangetje kan oplossen zou ik het persoonlijk wel doen.

Nooit problemen gehad... maar zal het eens proberen bij mijn volgende model...
 
Zeker de moeite waard. Het loont om een zo groot mogelijke flap uitslag naar beneden te halen
en toch voldoende aileron up. Het kan op meerdere manieren -

- je stelt je zender zo in dat beide servo's op ongeveer 30% "up" staan, en monteert vervolgens de boel met de flaperons precies neutraal (dus 0 uitslag).
Het eindresultaat is dat je dan ongeveer 1/3 omhoog kunt en 2/3 down.

- je stelt je zender (of servo's, met een tester) zo in dat de servo's precies op 0 staan, en gokt vervolgens de uitslag "down" die bij deze middenstand
past. Bijvoorbeeld 1 cm onder neutraal. Daarna servo's vastlijmen met beide roeren identiek in die positie.

Ik vind zelf de eerste methode het makkelijkst, omdat de neutraalstand van de roeren makkelijk vast te zetten is met een stukje tape.
Controleer van te voren even met een ontvanger, batterij en zender of je inderdaad de gewenste uitslag krijgt. Dat is vrij simpel te doen
door de servo even met de hand op zijn plaats te houden.
 
Back
Top