Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Die robbe Bavaria heb ik nog gehad, en daarna de Little Hiny, daarna wilde ik doorgaan met a2 modellen zoals Arno Hacken ze toen bouwde bij de KSI.
 
Ben begonnen aan de afwerking, niet mijn favoriet maar moet tenslotte toch gebeuren.
Enkel Tissue is niet sterk genoeg maar heb geen Mylar, wilde ook iets steviger en op de HK site komt opeens transparante folie voorbij.
Zou toch gaan foliën dus twee vliegen in een klap , folie met tissue erop geplakt was de wens dus maar proberen.

IMG_0615.jpg


IMG_0616.jpg


Eerst een testje om te kijken of de tissue blijft zitten op de folie en dat ging prima, met enkel spanlak zit het vast , maar met natte tissue zat deze nog beter vast.

IMG_0617.jpg


Folie zit erop en ging prima.

IMG_0619.jpg


IMG_0620.jpg


Dit ging niet helemaal lekker , nat maken en spanlakken is geen goede combinatie

IMG_0621.jpg
 
Altijd goed voor de motivatie om zo'n video te zien. Wel stinkend jaloers op de locatie want wat is dat een mooie helling om te slope vliegen.
Zou denk het zelfde doen als John, elke maand een nieuwe zwever bouwen om daar te vliegen.
En dan ook nog zo leuk voorvliegen.

Over motivatie gesproken ben al weer wat verder.
IMG_0670.jpg


Vleugel in de folie.

IMG_0676.jpg


Onderzijde

IMG_0680.jpg


Eerste kleurtje tissue zit erop.

IMG_0682.jpg


IMG_0683.jpg


IMG_0684.jpg
 
Ziet er inderdaad netjes uit, ik had alleen webbing tussen de liggers gedaan: in elk geval van de hoofdvleugel..
 
In het filmpje lijkt de A2 een hoogteroer te hebben. En is het richtingroer vergroot.

Screenshot_20211227-153803.png


Naast de richting te kunnen beïnvloeden lijkt mij een hoogteroer ook wel handig. Niet zo zeer om er een RC zwever van te maken, maar om wat meer controle te hebben. Veld waar ik vlieg ligt tussen bomen en ander uit de grond stekende objecten.

Testopstelling

IMG_20211226_140011.jpg


IMG_20211226_140701.jpg


IMG_20211226_135939.jpg


Werkt goed. Begrenzing is hoe stevig het thermiekrem-elastiek moet zijn. Servotje moet wel sterk genoeg zijn.

IMG_20211226_135949.jpg


 
In het filmpje lijkt de A2 een hoogteroer te hebben. En is het richtingroer vergroot.
Dat heeft hij inderdaad.
Naast de richting te kunnen beïnvloeden lijkt mij een hoogteroer ook wel handig. Niet zo zeer om er een RC zwever van te maken, maar om wat meer controle te hebben.
Daar wilde ik het net over hebben:
Het uitgangspunt: single channel komt natuurlijk mooi overeen met het oorspronkelijke karakter.
Maar ikzelf nijg ook naar een bediening van elevator er bij: meer als trim en escape dan voor het normale vliegwerk. Voor het regulie vliegpatroon blijf je dan zoveel mogelijk mogelijk van hoogte af.
Eigenlijk ook van richting: gewoon getrimd cirkels vliegen komt het meeste overeen met het origineel. en alleen sturen als je weer naar huis wil.
Op de helling: daar is het een hele leuke toepassing als lichte omstandigheden vliegertje, maar zal je meer moeten kunnen sturen.
Tevens: wat worden bruikbare startmethoden: de ouderen onder ons zullen niet graag meer lijnstarten (kniehoog door de hei: ik trek het in ieder geval niet) en om betrouwbaar te kunnen bungee starten (mijn voorkeur) heb je eigenlijk wel elevator nodig.
Slepen en huckepakken zal toch meestal maar incidenteel beschikbaar zijn en staat nog verder af van deze kistjes.
e-motor: dan wordt het moeilijk nog het streefgewicht te houden en gaat het wel erg af van de oorsrong.
Zijn hier gedachten over?

NB: ik denk wel dat het handhaven van de mogelijkheid van de thermiekrem nogsteeds bijdraagt aan de feestvreugde.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er netjes uit. Hoe heb je het papier er toch strak op gekregen?
Geen water gebruiken enkel spanlak en starten met het vastzetten op een hoofdligger en dan naar de randen insmeren.
Gaat eigenlijk heel eenvoudig en doe dat het zelfde met de folie.
Dus van de hoofdligger naar de neuslijst en van de hoofdligger naar de achterlijst.
 
Ziet er inderdaad netjes uit, ik had alleen webbing tussen de liggers gedaan: in elk geval van de hoofdvleugel..
Is niet origineel dus komt er dan ook niet tussen.
Gaat ook maar heel rustig omhoog en webbing is dan niet direct nodig mag voor deze keer zonder.
 
In het filmpje lijkt de A2 een hoogteroer te hebben. En is het richtingroer vergroot.

Bekijk bijlage 472730

Naast de richting te kunnen beïnvloeden lijkt mij een hoogteroer ook wel handig. Niet zo zeer om er een RC zwever van te maken, maar om wat meer controle te hebben. Veld waar ik vlieg ligt tussen bomen en ander uit de grond stekende objecten.

Testopstelling

Bekijk bijlage 472735

Bekijk bijlage 472736

Bekijk bijlage 472737

Werkt goed. Begrenzing is hoe stevig het thermiekrem-elastiek moet zijn. Servotje moet wel sterk genoeg zijn.

Bekijk bijlage 472738

Dan heb je altijd een tweede servo nodig dan kun je net zo goed een pendelhoogteroer gebruiken.
Kijk ook uit met gewicht in de staart dit systeem ziet er heel leuk uit maar wel zwaar.
 
Dat heeft hij inderdaad.

Daar wilde ik het net over hebben:
Het uitgangspunt: single channel komt natuurlijk mooi overeen met het oorspronkelijke karakter.
Maar ikzelf nijg ook naar een bediening van elevator er bij: meer als trim en escape dan voor het normale vliegwerk. Voor het regulie vliegpatroon blijf je dan zoveel mogelijk mogelijk van hoogte af.
Eigenlijk ook van richting: gewoon getrimd cirkels vliegen komt het meeste overeen met het origineel. en alleen sturen als je weer naar huis wil.
Op de helling: daar is het een hele leuke toepassing als lichte omstandigheden vliegertje, maar zal je meer moeten kunnen sturen.
Tevens: wat worden bruikbare startmethoden: de ouderen onder ons zullen niet graag meer lijnstarten (kniehoog door de hei: ik trek het in ieder geval niet) en om betrouwbaar te kunnen bungee starten (mijn voorkeur) heb je eigenlijk wel elevator nodig.
Slepen en huckepakken zal toch meestal maar incidenteel beschikbaar zijn en staat nog verder af van deze kistjes.
e-motor: dan wordt het moeilijk nog het streefgewicht te houden en gaat het wel erg af van de oorsrong.
Zijn hier gedachten over?

NB: ik denk wel dat het handhaven van de mogelijkheid van de thermiekrem wel bijdraagt aan de feestvreugde.
Helemaal mee eens het is maar wat je wil en wat mogelijk is op locatie.
De bedoeling is fun met het vliegen van deze modellen en de vraag is dan welk risico durf je te nemen.
Of is risico juist de grote funfaktor met deze modellen, voor mij wel een beetje want geen hoogteroer is 100 keer spannender dank welk 3D figuur dan ook.:thumbsup::thumbsup:
 
Dan heb je altijd een tweede servo nodig dan kun je net zo goed een pendelhoogteroer gebruiken.
Kijk ook uit met gewicht in de staart dit systeem ziet er heel leuk uit maar wel zwaar.
Ja, aan een tweede servo ontkom je dan niet.
Het leuke is dat de thermiekrem behouden blijft. Dat heb je met een pendel hoogteroer niet.
Zwaar, dat valt wel mee. 1 gram.
Maar zeker uitkijken, 1 gram in de staart is 5 in de neus.
 
Ja, aan een tweede servo ontkom je dan niet.
Het leuke is dat de thermiekrem behouden blijft. Dat heb je met een pendel hoogteroer niet.
Zwaar, dat valt wel mee. 1 gram.
Maar zeker uitkijken, 1 gram in de staart is 5 in de neus.
Is wel heel leuk om te proberen en zal zeker meer vertrouwen geven in het vliegen.
En zolang je maar met een A1 model van start gaat ben ik al :banana:
 
Back
Top