Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 24 nov 2021.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog effe wat plaatjes.

    IMG_0685.jpg

    IMG_0686.jpg

    IMG_0687.jpg

    IMG_0688.jpg

    IMG_0689.jpg

    IMG_0690.jpg
     
    flymax en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ahhh, dus wat je eronder hebt is gewone transparante krimpfolie.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja en dat maakt het sterker maar wel lastiger, want enkel tissue is gemakkelijker.
    En denk dat het met vlies ook makkelijk is.
    Met plastic onder de tissue heb je veel last van luchtbobbels.
    Denk dat ik de volgende keer flink wat gaten in de folie gaat prikken beetjes als voor de magnetron.
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerste onderdeeltjes voor het Stabilo

    IMG_20211227_215445.jpg
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    :banana::wavegoed bezig Frans
     
  6. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Mooi Frans, en een mooi dik rompje waar je makkelijk wat RC in kan verstoppen;)
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie Willie Wortel oplossing, ik begrijp alleen nog niet hoe hij dan op de thermiekrem gaat.

    Dat van dat veld kan ik wel bevestigen, ik heb er van de zomer 3 uit de boom gehaald en die waren vol RC. :)
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het onderste pennetje waar het elastiekje om zit moet dan een soort sleepkoppeling worden.
    Elastiekje vervangen door een veertje.
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Stabilo sturen en laten opklappen kan met 1 servo en met een close loop aangestuurd wiel ( zoals dat in de moderne F1A modellen wordt toegepast).

    Door het wiel te draaien krijg je up/down en bij extreem veel down ( via een mix naar een schakelaar) draait het wiel zover dat het paaltje achterover gaat staan en de achterlijst vrijgeeft waardoor de DT in komt. (zijn RTF te koop).

    electronic-bunt.jpg

    Mogelijk wat eenvoudiger te maken is een enkele scheef geplaatste hamer.

    Normaal wordt bij een mechanisch timer VIT een dubbele hamer gebruikt..klapt de 1e weg gaat het stabilo iets naar boven naar de zweefstand en klap dan ook de 2e weg komt de DT in.

    Buck_600_Page_4.jpg



    Maar servo gestuurd kan het ook met 1 hamer. In plaats van rechtop zet je die bv 15 graden voorover en laat je de hamer voor- en achteruit gaan krijg je wat down/up.

    Door extreem uitslag naar achter (weer met de mix naar een schakelaar) komt het stabilo vrij en volgt de DT. (stukje lijn aan het stabilo zetten om de DT uitslag te begrenzen).

    Bij deze methode moet je er wel voor zorgen dat de bout in de hamer ( waarmee je tevens de instelhoek kunt trimmen) gemakkelijk over de stabilo achterlijst glijd....of rolt.( hard plaatje op de achterlijst en bolkop/glijschoentje/wieltje aan de bout )

    De hamer wordt aangestuurd met 1 staalkabel en is veerbelast zodat de hamer wanneer je "up" geeft naar achter gaat.

    Doordat de hamer voorover staat krijg je een aanzienlijke verticale verplaatsing van de hamerbout en kun je voldoende uitslag realiseren.

    Teken het maar en dan zul je zien dat je het stabilo gemakkelijk een 5 mm of meer kunt laten bewegen op de achterlijst (in ieder geval genoeg om voldoende up te geven in de bocht).
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met het wipje heb ik nu zo 2.5 mm up en 2.5 mm doen. Opklappen dacht ik met een vergrootte slag van de richting of hoogteroer Servo te doen. (DR of mix)

    Het wieltje is een mooie oplossing. Dus binnen een bepaald bereik verstel je (traploos) het stabilo. Bij grote uitslag klap armpje weg en klap Stabilo op.

    Begrijp ik het goed dat. De hamer origineel bedoelt is voor twee stabilo posities die je kan instellen met het stelschroefje. De mechanische timer laat alleen de hamer los en verstelt normaal niet traploos. Idee hier is om de hamer aan te sturen met een servo om zo het stabilo traploos te verstellen.
    Het elastiek aan de voorkant van het stabilo zorgt voor opklappen en dat het stabilo tegen de hamer(s) wordt gedrukt.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Helemaal goed begrepen.
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo das wel effe hightech en zou een prima werkend systeem kunnen worden, leuke optie zo.
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    High, maar toch low-tech. Leuk.
    Arthur had een leuk idee voor het wipje.
    Ga dat en een variant op het wieltje ff in cad zetten.
     
    wie1963 vindt dit leuk.
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerste deel bijna klaar :banana:

    IMG_20211228_173016.jpg

    Achterlijst ophogen met 1/32" 0.8 mm.
    De voorlijst moet worden opgehoogd met "cartridge paper" wat dat ook mag zijn. Na opmeten op tekening zou dit ongeveer 0.5 mm moeten zijn. Lijkt te kloppen, neuslijst loopt mooi over naar de ribben.

    IMG_20211228_221903.jpg
     
    ArthurP en wie1963 vinden dit leuk.
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat ziet er strak en netjes uit.
    En ook lekker degelijk zal zeker tegen een stootje kunnen.
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    En hier natuurlijk ook weer een stukje verder.

    IMG_0691.jpg

    Blijft lastig maar zeker leuk werk dat geklieder met tissue en spanlak
    En het patroon zomaar wat voor de vuistweg knippen en plakken

    IMG_0692.jpg

    Staartje nog niet geplakt , onder kielvlak mag nog verder in de romp maar zit goed zo kan het rudder ook stiekem wat groter.
     
    Frans Bal en wie1963 vinden dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    daar is tie weer

    IMG_0693.jpg

    IMG_0694.jpg

    IMG_0695.jpg
     
    HansH, wie1963, Frans Bal en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Volgende, de onderdelen voor de vleugel maken. Spanwijdte is niet zo groot maar toch is de vleugel gedeeld in het midden.

    IMG_20211230_161904~2.jpg

    De vleugel delen worden verbonden met twee rond 2,5 mm verenstalen pennen.

    De tekening is niet heel precies. De bussen voor de pennen zijn op een andere positie getekend dan die in de verschillende ribben.
    De eerste twee ribben W1 en W2 zijn afwijkend van de rest W3. Waarom, geen idee. Wellicht voor wat meer stevigheid.
    W1 heeft een bijna vlakke onderkant. Het profiel dat echter op de romp is getekend komt weer overeen met W3. En W3 is echt hol aan de onderkant.
    Maakt niet veel uit, heb besloten de deling weg te laten en de vleugel uit een deel te maken. 1,25 m, kan makkelijk.
    Blijven ribben W3 en W4 over om te maken.

    IMG_20211230_161839.jpg

    Lekker old skool stapeltje balsa tussen de malletjes en schuren maar.
     
    Ton van Munsteren en Theo P vinden dit leuk.
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Zo doe ik het ook altijd..
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met de vleugel begonnen.
    De liggers zijn vuren i.p.v. balsa zoals op tekening

    IMG_20220102_204819.jpg
     
    wie1963 en Ton van Munsteren vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina