Twee componentenlijm en hun samenstelling

Nog even wat bouwbeschrijvingen van Scorpion motoren gelezen van Ralph Okon.
Hij gebruikt Endfest en anders de lijm van Scorpion, maar die is niet te koop.

GJ
 
Een magneet heeft toch ook aan de achterkant een magnetisch veld? Daar zit nou juist de ijzeren can.
Slotracers schrijven dat verschillende cans ook invloed hebben op het veld.
 
Dan gebruik toch die JB Wil.

Er is heel veel over te lezen. Wilde het zelf ook nog altijd eens aanschaffen. Trek sterkte moet je even op het kanaal van projectfarm kijken.

 
Een magneet heeft toch ook aan de achterkant een magnetisch veld? Daar zit nou juist de ijzeren can.
Slotracers schrijven dat verschillende cans ook invloed hebben op het veld.

Klopt.

Bij de oude borstelmotoren en zeker bij de speed 400 en 600 serie van Graupner waren enkele series die een extra metalen schild om het metalen huis hadden zitten. Puur en alleen om dat magnetisch schild te verbeteren voor betere prestaties.

Daarnaast werden de speed 400 motoren die we gebruikten in de pylon racers ingelopen in (gedemineraliseerd) water. Door dit te doen werden de koolborstels beter ingelopen op de stator zodat ze over het gehele oppervlak contact maakten en de koolborstels werden daar harder van zodat ze minder snel versleten. Zelf zo de nodige motoren gebruikt in mijn speed 400 racers.
 
Daar zijn we ook heel goed in.:D
De spleet tussen de metalen behuizing en magneet, moet zo klein mogelijk zijn.
Net zoals de luchtspleet tussen de rotor (draaiende gedeelte) en de stator (stilstaand gedeelte).

Dus wil je een redelijk dunne epoxy zonder vulling.
En tegenstrijdige adviezen, ik hou me vast aan mensen die hun sporen verdiend hebben en niet aan "mensen die denken het beter te weten" en die vind je vaak op fora.
Wat slotracers maar ook andere mensen schrijven is een ervaring, meestal niet onderbouwd met metingen.
Fabrikanten (en de goede bouwers) meten hun motoren, dan kan je aan de prestaties zien wat er wel en niet waar is.
Als je een Plettenberg koopt krijg je er een testrapport bij van de motor.
Dat was vroeger ook al zo, toen ze alleen nog borstelmotoren maakten.
Volgens mij is het ook het enige merk dat dat doet.
Maar alle motoren zijn dan ook handgebouwd, Hacker is gewoon chinees fabriekswerk, Kontronik is duits fabriekswerk.

GJ
 
Wil
Voor jouw toepassing lijkt mij de (metaal gevulde) JB weld de meest geschikte….
Niet elke lijmtoepassing word op dezelfde manier belast, de ene op trek, de andere bv. op schuifbelasting.. sommigen vereisen een extra eigenschap zoals een taaiheid, temperatuurbestendigheid etc etc…. Ik heb opleidingen gehad over lijmtoepasingen met al hun eigenschappen en toepassingen (epoxy, MMA, urethaan-acrylaat, etc etc) , het is niet zo simpel om te zeggen… pietje gebruikt dit dus dat is de allerbeste … Kijk en overweeg objectief welk product je gaat toepassen en probeer zoveel mogelijk te begrijpen waarom juist dat type geschikt is…
Ikzelf zou voor deze toepassing JB gebruiken,
 
Mag ik vragen waarom de metaalgevulde epoxy jouw voorkeur heeft.
Wat ik weet van motorenbouw is dat je een zo schoon mogelijk, dus niet verstrooid magneetveld wilt.
Ga je metaal toevoegen krijg je verstrooiing.
En door de vulling is de hars dikker, dus maak je spleten groter.
Allemaal dingen waarvan ik geleerd heb dat het nadelig is voor de prestaties.
In theorie zou dunne secondelijm de beste oplossing zijn maar die gaat op den duur los.
Ik heb een ochtendje met Ulf Herder, de ontwikkelaar en bouwer bij Plettenberg zitten kletsen en hij heeft me veel laten zien hoe men motoren bouwt.
Die gaan toch echt voor Endfest, verwarmen tot ik dacht 70 graden.
Dan hou je een hele dunne laag hars over.
JB Weld geeft geen, of amper data.
Alleen dat het de sterkste lijm is.
Ja, als je geen meetgegevens overlegd dan kan je van alles roepen.
Doen amerikanen wel vaker, ongefundeerde dingen roepen, of dingen beweren die niet kloppen.

GJ
 
Dus wil je een redelijk dunne epoxy zonder vulling.
Het ligt er aan hoe goed het materiaal (magneetje en stator huisje) op elkaar past.
Bij wijze van spreken, de magneetjes en de behuizing op elkaar in slijpen en als dat allemaal goed op elkaar past, alles schoon maken.
De magneetjes op hun plaats zetten, (door het magnetisme blijven ze toch al wel zitten) en vast plakken met lijm met een capillaire werking.
Dus plak met een lage viscositeit.
Als het echt goed vast moet zutten, dus de kei goede loctite plak, maar dan met de viscositeit van type 290.
 
In theorie zou dunne secondelijm de beste oplossing zijn maar die gaat op den duur los.
Het hoeft geen 100 uur of zo te blijven zitten.
Slotcar als het een paar heats mee gaat en WdW behaalt daar een succesje, dan boeit het toch niet dat na de race de magneetjes er uit sodemieteren?
 
Wil... je hebt Endfest liggen.
Ik zou dat eerst eens proberen.
Lekker heet stoken zodat het dun word.
Dan kijken wat het doet.
Je kan dan je eigen conclusie trekken.
Ik heb ook wel metaalgevulde hars voor je liggen.
Dat word gebruikt om de Lotus Elise in elkaar te lijmen.

GJ
 
Ik snap eigenlijk niet waarom je zoveel aandacht besteed aan verlijmen van de magneten.
Die zitten gewoon op 1 plek, worden amper mechanisch belast.
Er is veel meer winst te behalen in de stator.
Het materiaal, de blikdikte, wikkelingen, koperdikte en kwaliteit.
Daar kan je echt procenten mee winnen.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Wil... je hebt Endfest liggen.
Ik zou dat eerst eens proberen.
Lekker heet stoken zodat het dun word.
Dan kijken wat het doet.
Je kan dan je eigen conclusie trekken.
Ik heb ook wel metaalgevulde hars voor je liggen.
Dat word gebruikt om de Lotus Elise in elkaar te lijmen
.

GJ
Waarom zou Lotus dat gebruiken ?.
Even om misverstanden te voorkomen ……. Ik geef deze reactie niet om iemand tegen te spreken, maar om duidelijk te maken dat elke lijm/hars zijn eigen specificaties en eigenschappen heeft, wat dus betekend dat elke toepassing vraagt om een specifiek type :rolleyes:
 
Back
Top