Heren Micro Magic kenners en/of schippers,
Sinds kort ben ik in het bezit van een half afgebouwde
(dat wil zeggen; er is ooit een beginnetje gemaakt) Micro Magic Classic waarvan ik denk dat deze al verschillende jaartjes oud is.
Voor degene die mij een beetje kennen, de vraag en het antwoord:
Waarom ook nog een MM terwijl je al een (Hegi) Inga IV, een Draak, een Robbe Diana, een onlangs gebouwde Gaffelschoener en nog de nodige andere scheepjes hebt?
De reden daarvoor is dat ik ongeveer een jaar geleden na zo'n 40 jaar mijn (laatste) 1:1 zeilboot verkocht heb en daardoor ook min of meer een punt achter deze prachtige, maar op zijn tijd ook best wel arbeidsintensieve vrijetijdsbesteding gezet heb.
Om vervolgens niet direct, te vroeg, of te gemakkelijk achter de geraniums te verdagen, hebben we (mijn vrouw en ik) mede omdat we dachten dat dat ook nog wel voor een poosje leuk zou kunnen zijn, toch nog een bescheiden toercaravannetje terug gekocht.
Met deze voor ons nieuwe vorm van vrijetijdsbesteding zijn we inmiddels al weer met veel plezier een aantal keren weggeweest en tja ......... het water blijft toch trekken, dus zoeken we daarbij nog steeds graag iets met de nabijheid van een aardige waterkant op.
Bij een waterkant horen of passen, zeker als je op dat moment tijd te over hebt, (model)bootjes, maar geen van mijn huidige vloot bootjes is wat omvang en zonder dat ze steeds in de weg staat of het risico op averij, makkelijk in ons bescheiden toerverblijfje mee te nemen.
En zie daar het linkje richting de MM; klein, compact, tussendoor makkelijk ergens onder een bank o.i.d. op te bergen, op die manier altijd wel bij te kunnen hebben, en niet geheel onbelangrijk; ook nog eens leuke vaareigenschappen heeft.
De MM was mij reeds een beetje bekend; Vooral heel klein dus, en ik herinner me dat de Waterkampioen er vroeger ooit eens een of meerdere(?) artikels aan gewijd heeft, maar heb er tot dusver geen enkele ervaring mee.
Als vanzelfsprekend en zoals dat hoort heb ik, om de boot en mogelijke eigenschappen daarvan wat beter te leren kennen, al wel het nodige op het www gezocht en gevonden, zo ook hier op het MBF.
Misschien heb ik er overheen gelezen of ben ik ze inmiddels al weer vergeten, maar ik heb toch nog een paar vragen en/of opmerkingen:
Nogmaals het betreft dus een wat oudere nog niet helemaal afgebouwde boot van het type Classic(?) met tweedelige aluminium mast en de (zeker op oudere plaatjes wel eens voorkomende) rode zeiltjes.
- Volgens wat ik her en der lees, waren de aluminium mastjes aan de zwakke kant en werden of worden ze nog al eens vervangen door (eendelige?) koolstof exemplaren. Dat wil ik zondermeer voor waarheid aannemen, maar omdat compact opruimen en vervoeren om eerder genoemde reden hoog in het vaandel staat; Hoe staat het met de ervaring omtrent het gebruik van de deelbaarheid ervan? Volgens de beschrijving die ik heb zouden de twee delen toch in elkaar gelijmd moeten worden
. Het zou voor mij mooi zijn als straks de mast, waarbij natuurlijk het zeil er afgenomen moet worden, ook gewoon in het nu nog te maken kistje (met een maximale lengte van de romp) van de boot zou passen. (zaken als de windkracht die veel hoger dan 3 of 4 is hoeft voor mij niet per se te kunnen, maar alles wat hij wel kan zie ik als mooi meegenomen).
- Nog een vraagje: In mijn MM tref ik op de onderkant van het dek en in de romp een met viltstift aangebrachte “NED. 1454”. Dit lijkt een beetje overeen te komen met een mogelijk zeil- of registratienummer, maar kan er, op bijvoorbeeld de zeilen zelf, de beschrijvingen in of op de doos, verder niets over vinden. Iemand een idee wat het werkelijk zou zijn of aan moet geven? Of is het een misschien gewoon een of andere aantekening van de eerdere eigenaar zelf?
- Als ik naar het scheepje en de doos kijk zou ik echt niet weten wat ik er verder nog over moet vragen of zeggen, maar wie weet later toch nog eens ………..
Groet, Bert