Lesro Airboat

Op de brandstof boot stond een 125 ml tankje.
4 x 4.5 x 8, op de zijkant van de motor steun, een fractie lager als de motor.
Cf de maten zou het ongeveer 140 ml zijn, dus precies de helft van de jouwe.
Uit het geheugen (rond mijn 14e zowel deze airboat als de Mk II van Yu'Can gehad) zat bij beide boten een soort van stroomlijn "druppel" achter de motor waarin een 100 of 150 ml tankje geplaatst kon worden. Een beetje zoals die motor-opzetstukken voor zwevers in de jaren 80.
Moet wel zeggen, destijds werd ook het type uit dit draadje verkocht door Yu'Can (die van de Stock Cars) en volgens mij werden die door Yu'Can geproduceerd in licentie, niet door Lesro.
 
Oei... dat spul gebruiken de meeste mensen niet voor hun plezier! Sterkte!

Thanks Brutus,
Het klopt dat je het niet voor je plezier gebruikt.
Maar helaas krijg ik de kwaal niet met paracetamol onder de knie ;).
En is dit een goed alternatief Echter zijn deze pretpillen:p niet helend.
Maar zorgen er gelukkig wel voor dat ik in mijn kamertje kan prutsen :yes:

Groet Albert:bye:.
 
Uit het geheugen (rond mijn 14e zowel deze airboat als de Mk II van Yu'Can gehad) zat bij beide boten een soort van stroomlijn "druppel" achter de motor waarin een 100 of 150 ml tankje geplaatst kon worden. Een beetje zoals die motor-opzetstukken voor zwevers in de jaren 80.
Moet wel zeggen, destijds werd ook het type uit dit draadje verkocht door Yu'Can (die van de Stock Cars) en volgens mij werden die door Yu'Can geproduceerd in licentie, niet door Lesro.

Brutus.
Bedankt voor de input. Ik zal toch maar een 150 ml tankje bestellen.
Zo`n Stockcar heb ik ook nog gehad Wat ik me kan herinneren was het een zwaar ding.
Mijn kameraad had er ook 1 en vergat de ontvanger aan te zetten zodat hij Linea recta een sloot in reed :rofl:
Beetje te hard stationair bij mijn weten ;)

Gr Albert.
 
Ik zie nu hoe je de wissel methanol naar electro uitgedacht hebt, interresant, moet zo vrij vlot kunnen.
Zie ook dat je het bovendek over de breedte doorgesneden heb en uit 2 delen heb gemaakt, met een soort bulkhead voor de prop.
Leuke oplossingen, creatief.
Ik word steeds benieuwder hoe deze gaat varen en of er een groot verschil gast zijn tussen methanol en electro.
 
Ik zie nu hoe je de wissel methanol naar electro uitgedacht hebt, interresant, moet zo vrij vlot kunnen.
Zie ook dat je het bovendek over de breedte doorgesneden heb en uit 2 delen heb gemaakt, met een soort bulkhead voor de prop.
Leuke oplossingen, creatief.
Ik word steeds benieuwder hoe deze gaat varen en of er een groot verschil gast zijn tussen methanol en electro.

Hey Tbird2,:bye:
Dank voor je compliment. (heb toch 150ml besteld voor zekerheid;))
Was inderdaad even uitknobbelen maar door het deelbaar maken van het bovendek kan ik switchen van Brushless naar Brandstof zonder ingrijpende handelingen. Heb nu ook een aansluiting Brushless naast de motorsteun op bovendek
staat helaas niet op foto (volgende keer)
Ik ben ook benieuwd hoe zijn gedrag is met beide motoren.
Zal met dit weer geen kans krijgen om naar een meertje te gaan.
Maar zodra hij klaar is en vrouwlief is zo aardig om mee te gaan:thumbsup: maken we geheid een filmpje.

Gr Albert
 
  • Like
Reactions: Cnn
Uit het geheugen (rond mijn 14e zowel deze airboat als de Mk II van Yu'Can gehad) zat bij beide boten een soort van stroomlijn "druppel" achter de motor waarin een 100 of 150 ml tankje geplaatst kon worden. Een beetje zoals die motor-opzetstukken voor zwevers in de jaren 80.
Moet wel zeggen, destijds werd ook het type uit dit draadje verkocht door Yu'Can (die van de Stock Cars) en volgens mij werden die door Yu'Can geproduceerd in licentie, niet door Lesro.

Brutus,
Heb voor een poosje terug een CAD bestand van deze stockcar gedownload,
Niet dat ik hier zelf iets aan heb :jan: maar toch leuk om te hebben, heb ook de bestanden om in Auto-cad te laden
Degene die ze wil moeten maar even een gil geven:banana:

Yucan_08.jpg
 
Geweldig die V8!
Al decennia heb ik hier een ontwerp gemaakt om een true-scale airboat te bouwen, zoals ze in de Everglades rondvaren.
Dit is precies wat je nodig hebt voor de motor!

Overigens ligt dit project bij mij wel op de grote stapel, teveel om handen nu :p
 
Zo`n Stockcar heb ik ook nog gehad Wat ik me kan herinneren was het een zwaar ding.
Ja, die wogen nog wel wat... Yu'Can was vrij licht, relatief dunwandig frame. Er was nog een ander nederlands merk wat vrijwel identieke frames maakte, maar uit veel grovere en dikwandigere buis. Ben de naam daarvan effe vergeten, maar die waren flink zwaarder. Daar ben ik wel eens mee dwars door een fietswiel geknald, stuk of 6 spaken geknapt. Heb er ook wel eens een forse hoek mee uit een stoeprand gebeukt.
Ik was jong, weinig verstand, en gammele radiootjes die ik met moeite van mijn krantenwijk kon betalen... Dan gebeurde zoiets wel eens...
 
Ik word steeds benieuwder hoe deze gaat varen en of er een groot verschil gast zijn tussen methanol en electro.
Hooguit gaat de electroversie sneller, maar ik betwijfel of er verder veel verschil zal zijn.
Vermoedelijk is electro wel een stuk stabieler vanwege minder gewicht bovenin en meer gewicht onderin, maar daar zul je qua varen weinig van merken (de romp is nogal plat), hooguit minder kans op kenteren.
 
Ja, die wogen nog wel wat... Yu'Can was vrij licht, relatief dunwandig frame. Er was nog een ander nederlands merk wat vrijwel identieke frames maakte, maar uit veel grovere en dikwandigere buis. Ben de naam daarvan effe vergeten, maar die waren flink zwaarder. Daar ben ik wel eens mee dwars door een fietswiel geknald, stuk of 6 spaken geknapt. Heb er ook wel eens een forse hoek mee uit een stoeprand gebeukt.
Ik was jong, weinig verstand, en gammele radiootjes die ik met moeite van mijn krantenwijk kon betalen... Dan gebeurde zoiets wel eens...


Hahaha Brutus,

Jij komt volgens mij uit hetzelfde tijdperk als ik :rofl:
Mijn ouders vroegen nooit hoe lang blijf je weg? Maar altijd hoeveel guldens gaat dit duren :D
Je hebt gelijk je kon wel schade maken met die dingen ;)
Oja en ze lusten ook wel een servootje heel wat zakjes tandwieltjes wist hij te verstouwen:oops:
 
Zo'n stockcar stond begin jaren 80 bij onze verstiging van Bart-Smit.
Toen verkochten die nog Graupner, Robbe, Tamiya etc. Ook 10cc 2-takt stockcars.
Onbereikbaar voor mij als tiener :(
 
Zo'n stockcar stond begin jaren 80 bij onze verstiging van Bart-Smit.
Toen verkochten die nog Graupner, Robbe, Tamiya etc. Ook 10cc 2-takt stockcars.
Onbereikbaar voor mij als tiener :(

Was voor velen een utopie Unusual RC
Maar als je het geld ook bij elkaar had :goalwas het net dat waardering van waarde meer was;)
Althans dat gevoel heb ik!

gr Albert:bye:
 
We vervallen in nostalgie (maar daar is dit topic natuurlijk ook volledig op gebaseerd), maar inderdaad was RC destijds iets wat een hoge drempel kende.

Zo'n stock-car was meen ik compleet (RTR had nog nooit iemand van gehoord) bijna Fl 1000,- Zender, chassis, banden, kap, motor startset, en natuurlijk de brandstof!

Was al blij dat ik met zakgeld en mijn baantje als portiekenschoonmaker een Robbe TurboCat bij elkaar kon sprokkelen in delen. 11 jaar was ik. Zender kon ik mij pas maanden later veroorloven! Uren naar de doos en inhoud zitten kijken, youtube en facebook avant la lettre :D
 
Zo'n stock-car was meen ik compleet (RTR had nog nooit iemand van gehoord) bijna Fl 1000,- Zender, chassis, banden, kap, motor startset, en natuurlijk de brandstof!
Nou, volgens mij viel dat wel IETS mee, zal in de richting van de 500 a 600 gulden gelopen zijn als ik mij goed herinner. Rond de 100 piek voor een rollend chassis, iets van 150 piek voor een simpel 2-kanaals zendertje, ook zoiets voor de motor, en dan was je nog een kluit centjes kwijt aan "klein grut" denk ik. Maar ik heb nooit een nieuwe gehad of gekocht, allemaal tweedehands rommel. Starten deden we met een klein fietsje (kleine wieltjes) ondersteboven: Flinke zwieper aan de pedalen, en dan snel het vliegwiel op die achterband duwen.
Yu'Can had destijds ook een "startkoppeling" met een eenweglager er in, daarmee kon je (beweerde Yu'Can) de auto gewoon aanduwen, maar dat werkte voor geen meter.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Nou, volgens mij viel dat wel IETS mee, zal in de richting van de 500 a 600 gulden gelopen zijn als ik mij goed herinner. Rond de 100 piek voor een rollend chassis, iets van 150 piek voor een simpel 2-kanaals zendertje, ook zoiets voor de motor, en dan was je nog een kluit centjes kwijt aan "klein grut" denk ik.

We hebben ons destijds laten voorrekenen, en juist al die kleine dingen die je nodig hebt dreven het bedrag flink op. :frustie:
Meen ook dat het relatief grote motoren waren, groter dan 3,5cc wat later gangbaar werd in auto's.

Lel wel, dit was de lokale Bart shit. En niet een speciaalzaak.
Toen ik daar een zenderset ging kopen (inderdaad Fl 149,00 Robbe Economic met ontvanger en twee servo's) moest dat nog met betaalcheques, wie herinnert zich die nog? :jan:
Was 1985 als ik het goed teruggerekend heb.
 
We hebben ons destijds laten voorrekenen, en juist al die kleine dingen die je nodig hebt dreven het bedrag flink op. :frustie:
Meen ook dat het relatief grote motoren waren, groter dan 3,5cc wat later gangbaar werd in auto's.

Lel wel, dit was de lokale Bart shit. En niet een speciaalzaak.
Toen ik daar een zenderset ging kopen (inderdaad Fl 149,00 Robbe Economic met ontvanger en twee servo's) moest dat nog met betaalcheques, wie herinnert zich die nog? :jan:
Was 1985 als ik het goed teruggerekend heb.

Unusual RC,

Uiteraard ken ik de betaalcheques nog :D de Cheques en mijn hiërogliefen waren niet de ideale combo:rofl:
Trouwens is mijn Avatar ( XR311 )ook mijn eerste bouwmodel. Je kon een sigaret aan de snelheidsregelaar aansteken :yes:
 
Meen ook dat het relatief grote motoren waren, groter dan 3,5cc wat later gangbaar werd in auto's.
Nee hoor... dat waren gewone 3,5 cc vliegtuigmotoren, Ook toen werd er al met die dingen geracet, en de destijds geldende maximum cylinder inhoud voor wedstrijden was 3,5 cc (nu ook nog trouwens).
In die tijd zette niemand er een "echte" auto-motor in. Daar had je weinig aan zonder remmen en reed voor geen meter, Ik reed rondjes om een StockCar met een OS want dat ding ging veel te hard en remde totaal niet op de motor. Enya of Veco werkte meer dan goed genoeg en die kostten destijds zo tussen de 125 en 150 piek. Gewone simpele kamzuigermotortjes, niks bijzonders.

Ik weet nog dat ik rond die tijd een HB25 kocht voor mijn eerste Charter, en die kostte meen ik 160 gulden, dat waren in die tijd vergeleken met Enya en Veco erg dure motoren. Die HB 25 heb ik na "wat domheid" van mijn kant vervangen voor een Enya 29 die groter was qua inhoud, beter grotere props trok, en 2 tientjes goedkoper was.

Wat een mooie tijd was dat toen. Alles kon en mocht nog min of meer. Ik zou dat zo weer terug willen...
 
Back
Top