Leuk dat er weer een topic over de Lesro airboot is, ik ga hem zeker volgen, ben heel benieuwd naar je resultaat.
Een best poosje geleden ben ik ook met een Lesro boot aan het stoeien geweest, maar kreeg hem toen niet knap varend, dus hij is op de plank komen te staan.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/lesro-airboat.270765/
Door jou topic heb ik dit weekeinde toch weer eens een lipo er in gedrukt en ben weer met hem naar het water gegaan.
Helaas stond er vrij veel wind en redelijke golven, maar goed, als ik er dan toch ben moet er ook maar gevaren worden.
Was eigenlijk best leuk, onverwachts deed hij het niet slecht op het ruwe water, ik heb er zelfs wat sprongetjes op de golven mee kunnen maken.
Echter helaas nog steeds hetzelfde probleem (is niet over gegaan door stil staan, raar…..) hij trekt heel erg 1 kant op, en op snelheid schiet hij opens de andere kant op in de ronte, is dus eigenlijk niet normaal mee te varen.
Wellicht is dat een overweging voor je, een simple boot (op electro) is al niet netjes varend te maken.
Hoewel er mensen zijn die zeggen er perfect recht mee gevaren te hebben zijn er ook redelijk wat forum posts of you-tube filmpjes waar uit blijkt dat hij niet te controleren is.
In jou geval wil je ook nog eens geen normale boot maken, maar redelijk wat speciaaltjes er op aanbrengen, wat ik zo lees:
brandstof en electro, beide moet mogenlijk zijn
4 takt ipv 2 takt
Brandstof zelf starter
Gewicht op spindels in de boot
Ik weet dat er veel mensen zijn die bouwen en expirimenteren leuker vinden als varen/rijden/vliegen, dus de keuze is jou, maar als je ook werkelijk wilt varen zou ik simpeler beginnen.
De 4 takt met zelfstart lijkt me vrij zwaar, het extra gewicht komt ook hoog op de boot.
Voor de zelfstart heb je een redelijke batterij en een motor nodig (gewicht), en dan wil je ook nog gewicht op spindels zetten, die ook weer een motor nodig hebben, lijkt me allemaal nogal zwaar worden.
Brandstof en electro, leuk maar waarom? kies gewoon wat je leuk of makkelijk vind en ga daarvoor.
Gewicht op spindels is toch niet nodig, je kunt altijd gewich bij plaatsen of verschuiven 1x goed blijft goed, is toch geen ingewikkeld spindel meganisme voor nodig?
Het zou jammer zijn als je heel veel “speciaaltjes” in de boot bouwt, en hij dan uiteindelijk toch niet vaart.
Als je hem eerst eens leuk aan het varen krijgt kun je later altijd leuke dingen toevoegen, moet je alleen het bovendek niet vast lijmen op de romp, dan kan je er later nog prima bij.
Maar success met je project, ik ga het volgen.
PS1 mijn boot staat weer terug op de plank, mischien later nog weer dingen proberen als het water wat strakker is.
PS2, ik weet niet of je een ervaren “varer” bent, ik dus niet, de beste tips die ik heb gekregen zijn:
Doe een aantal tampons in de romp, die voorkomen water wat heen-en-weer gaat klotsen als er water in de boot komt.
Neem een werphengel met gewicht en drijver mee, ideal om de boot “terug te vissen” als er iets mis gaat.