Lesro Airboat

Tbird.

Vriendelijk bedankt voor jouw info. Ben ik zeer content mee :yes:
Ik had jou post ook gelezen en gevolgd. Dus ook een beetje dankzij jou topic mijn Lesro tot de kast uit gerukt :cool:
Zelf had ik geschreven dat ik mijn Airboat goed vond varen ± 40 jaar geleden, echter is dit ook wel een beetje lang geleden en vond ik hem toen misschien goed varen terwijl het bagger was :eek:
Wat betreft Brandstof of Brushless is alleen een kwestie van een appendage op de bestaande steun plaatsen.
deze steun staat nu in de plamuur en als het meezit morgen of overmorgen in kleur.
Wat jij zegt qua experimenteren klopt als een bus. Ik zit net zo vol ideeën als een bok vol keutels :p
Wil sowieso de brandstof motor incl zelfstart proberen maar neig net als je zei ook naar Brushless
Laat ook de spindels even wat ze zijn en doe een vaste opstelling.
Qua ligging in het water kan ik hem in jacuzzi testen.

PS. Ik ben geen ervaring met varen van RC boten dus werphengeltje en vrouwtje gaan mee;)

Soms heb je even bepaalde duwtjes nodig Bedankt daarvoor Tbird2 :)

Tbird2

Welke benzinetank hoeveel centiliter adviseer jij ?

Groet Albert.

Hey Unusual,
Heb even zitten Googelen op de Scen Airboat ik moet zeggen een gaaf ding :yes:
Die is zeker geschikt voor alle terreinen :cool: Heb je hem nog ?

Groet Albert.
Helaas was het ABS plastic, en het heeft de tand des tijds niet overleefd!

Overigens zou ik, als ik ooit eens een airboat ga maken, kiezen voor een vlakke bodem, zoals het origineel in de VS die door de moerassen glijden.

En een groter model, wat gewoon beter vaart. Die jij nu hebt is al een stuk groter dan mijn Scen!

Helaas was het ABS plastic, en het heeft de tand des tijds niet overleefd!

Overigens zou ik, als ik ooit eens een airboat ga maken, kiezen voor een vlakke bodem, zoals het origineel in de VS die door de moerassen glijden.

En een groter model, wat gewoon beter vaart. Die jij nu hebt is al een stuk groter dan mijn Scen!

Unusual RC,

Bedankt voor je info en uitleg :yes:
Weet jij toevallig welk tank qua inhoud ik voor mijn boot moet hebben ?

Groet Albert.

Voor mij is het 25 jaar geleden dat ik mijn laatste brandstofmotor startte ;)
Ik zou kijken wat jou 4-takter voor een vliegtuig voor maat zou moeten hebben.
Staat meestal wel in de handleiding.

Unusual,

Ik heb al een houder gemaakt voor een tankje van 280 ml :confused:
Maar heb geen idee of dit voldoende is :hammer:

Groet Albert.
tank ophanging.jpg

Tbird2

Welke benzinetank hoeveel centiliter adviseer jij ?

Ik heb de boot niet hier staan, ik zal er van het weekeinde even naar kijken.
Maar kan je zo al zeggen dat mijn tank veel kleiner is, en er een gillende 2-takt op staat (hoger verbruik).

Als ik zo naar jou tank kijk dan denk ik dat hij meer als groot genoeg is, tenzij je er 2 dagen mee wilt varen zonder te tanken.
Maw, ik zou kleiner kiezen, minder gewicht.
Je hebt de tank nu ook achter de steun geplaatst, cf de bouwtekening hoort hij volgens mij tegen de zijkant van de steun.
Ik snap waarom je hiervoor gekozen hebt, maar icm de grote, dus het gewicht, en dan zover achter op de boot, zal je best wat gewicht in de neus bij moeten leggen.

Ik denk ook (omdat de tank zo groot is en zo ver naar achter ligt) dat je verschil in CG tussen een volle en lege tank nu best wel groot word.
Dit zal best werken, te klein is hij zeker niet, eerder te groot.

Zier er allemaal wel heel mooi uit, mooi werk!

Laatst bewerkt:
PS, je keuze om de motor recht op te zetten is wel mooi, en wellicht noodzakelijk voor de zelf starter, maar houd er rekening mee dat je CG wel hoog komt te liggen zo.
Met wat voor prop ga je draaien, ik neem aan 10 of 11"?
Zet dan de motor in ieder geval niet hoger als absoluut noodzakelijk voor de prop, en overweeg of je de motor horizontaal kunt plaatsen.

Geen idee of de invloed groot zal zijn, maar laag CG is beter als hoog CG, en met de boot op de kop in het water... gaat de motor niet fijn vinden.
En met de motor horizontaal kan de tank wellicht aan de zijkant van de motor steun ipv er achter.

Ik heb de boot niet hier staan, ik zal er van het weekeinde even naar kijken.
Maar kan je zo al zeggen dat mijn tank veel kleiner is, en er een gillende 2-takt op staat (hoger verbruik).

Als ik zo naar jou tank kijk dan denk ik dat hij meer als groot genoeg is, tenzij je er 2 dagen mee wilt varen zonder te tanken.
Maw, ik zou kleiner kiezen, minder gewicht.
Je hebt de tank nu ook achter de steun geplaatst, cf de bouwtekening hoort hij volgens mij tegen de zijkant van de steun.
Ik snap waarom je hiervoor gekozen hebt, maar icm de grote, dus het gewicht, en dan zover achter op de boot, zal je best wat gewicht in de neus bij moeten leggen.

Ik denk ook (omdat de tank zo groot is en zo ver naar achter ligt) dat je verschil in CG tussen een volle en lege tank nu best wel groot word.
Dit zal best werken, te klein is hij zeker niet, eerder te groot.

Zier er allemaal wel heel mooi uit, mooi werk!

TBird2

Je hebt gelijk ik wijk van tekening af maar moet ook zeggen dat het tankje er ook groot uitziet op de foto
Wat betreft het rechtop zetten is een keus van mezelf qua zelfstarter was dit niet zo`n probleem
Maar vond het wel gaaf staan, De prop is een 11x5 (27.9 x 12.7 cm) de speling is exact wat tekening aangeeft
Ga hem dus maar even rustig uit proberen als alles klaar is
Het is net wat je zei je hebt er niets aan als hij omslaat:eek:
Maar ben wel nieuwsgierig hoe het vaargedrag van het bootje is ;) met de 4 takt
De steun voor de Brushless is bijna klaar en in kleur hoop hem er morgen even op te zetten.
Als ik me goed voel ga ik de boot dit weekend spuiten, Vandaag eerst mijn kamertje opgeruimd
Tjonge wat een bende kun je in een paar uurtjes van je werkbankje makeno_O
Maar in het voorjaar wordt mijn kamertje een beetje een kamer als alles goed gaat krijg ik er 12 M2 bij
en zal hij plusminus 25 M2 zijn :kwijl: zo krijg ik ook ruimte aan de muur om mijn modellen te stallen.

TBird2 Bedankt voor je input ben er content mee :beer:
Groet Albert

• Like
Reactions: Cnn
die tank staat in de weg voor je luchtstoom of wind.. zo komt hij niet vooruit hoor
alsof je een blok hout in de afzuigkap gooid....

mits je die tank als roer wil gaan gebruiken natuurlijk

https://www.flatbottomboatworld.com/how-do-airboats-work/

Unlike mechanical or manual propulsion via water displacement, or sails which gather wind, an airboat pushes air away from the boat. By pushing air behind the boat the attached fan creates the thrust needed to move the vessel. Think of it is terms of a giant high-powered desk fan that is pointing away from you instead of at you.

die tank staat in de weg voor je luchtstoom of wind.. zo komt hij niet vooruit hoor
alsof je een blok hout in de afzuigkap gooid....

mits je die tank als roer wil gaan gebruiken natuurlijk

https://www.flatbottomboatworld.com/how-do-airboats-work/

Unlike mechanical or manual propulsion via water displacement, or sails which gather wind, an airboat pushes air away from the boat. By pushing air behind the boat the attached fan creates the thrust needed to move the vessel. Think of it is terms of a giant high-powered desk fan that is pointing away from you instead of at you.

Poebe.

Tank is 49 millimeter breed Poppeller 28 cm
Lijkt me erg overtrokken dat hij belemmering vertoond ook als je hem aan de zijkant zet zit hij er ook voor
En NEE!!! ga hem niet als roer gebruiken daarvoor zitten er luchtroeren op :frustie:
En ga ook geen blok hout in de afzuigkap gooien vind de vrouw niet zo prettig:rolleyes:

Ik had hem precies liggend achter de motor, om idd. het frontale silhouet zo klein mogelijk te houden. Dit is idd. wel een hele grote tank!

Vooruit gaat hij wel komen, maar poebe heeft wel een punt.

Vraag me af of de motor de brandstof wel naar boven kan pompen als de tank bijna leeg is?

Heb net gekeken.
Op de brandstof boot stond een 125 ml tankje.
4 x 4.5 x 8, op de zijkant van de motor steun, een fractie lager als de motor.
Cf de maten zou het ongeveer 140 ml zijn, dus precies de helft van de jouwe.

Ik heb de boot overigens zo (compleet) gekocht, niet zelf gebouwd en ook (nog) niet gevaren.
Wilde eerst de electro boot goed hebben voor ik de brandstof boot ga proberen.

Het is duidelijk dat het met de electro boot niet wil vlotten, dus het brandstof motortje staat nu met het tankje op een proefbankje, die wil wel zeg maar

• Like
Reactions: Cnn
Heb net gekeken.
Op de brandstof boot stond een 125 ml tankje.
4 x 4.5 x 8, op de zijkant van de motor steun, een fractie lager als de motor.
Cf de maten zou het ongeveer 140 ml zijn, dus precies de helft van de jouwe.

Ik heb de boot overigens zo (compleet) gekocht, niet zelf gebouwd en ook (nog) niet gevaren.
Wilde eerst de electro boot goed hebben voor ik de brandstof boot ga proberen.

Het is duidelijk dat het met de electro boot niet wil vlotten, dus het brandstof motortje staat nu met het tankje op een proefbankje, die wil wel zeg maar

Vandaag niet zo`n productieve dag, beetje aan de boot geschuurd.
voor de rest van de dag was Morfine mijn beste vriend:confused:
Morgen weer een dag zal ik maar zeggen :bye:

Groet Albert

Back