glassen van model

HALLO FORUM LEDEN,
Kan ik om mijn vleugels te glassen met Keper weefsel gebruik maken van parket lak?
Alvast bedankt.
Mvgr Albertmobiel
 
ja dat kan heel goed :thumbsup:

Inderdaad :thumbsup:
Glassen doe ik altijd met parketlak, vind ik persoonlijk veel fijner werken dan epoxy.
Zelf heb ik goede ervaring met onder andere Glitsa Parketlak PT, hier bijvoorbeeld op m`n Sea Fury`s:

full


full


full


... en hier op m`n De Havilland Swallow:

full


full


full


full


Maar ik heb op andere kisten ook andere PU parketlakken gebruikt en ook dat werkt prima!

Groeten, Ramses
.
 
Al doe je 18..

Ligt er ook een beetje aan wat je er van verwacht.
Is het puur afwerking, onderlaag voor spuiten/verven: dan is 18 bijvoorbeeld zat.
de boel wordt er harder van, en er komt een tik sterkte mee.

Maar, ga je bijvoorbeeld de beplanking ipv 3 mm uitvoeren in 1mm dik omdat je er glas over doet..
Dan zal het waarschijnlijk in dit voorbeeld alsnog wel gaan.
Maar let er op dat de sterkte in het hout zit, en dat 18 of 25 grams doek als extra komt.

ga je de sterkte uit het weefsel halen, dan moet je er wat anders naar kijken.
 
Hallo Ramses,
Is 25 grams weefsel dik genoeg voor een kist met een spanw. van 120 cm?
M.v.gr Albert

Hoi Albert,

Zeker! Ik gebruik 25g weefsel ook voor grote(re) kisten.
Op mijn schaal 1/3 Fokker V.23 met 3m spanwijdte zit bijvoorbeeld ook 25g weefsel i.c.m. Glitsa op de vleugels (en neus van de romp):

full


Wat Student aangeeft is inderdaad wel belangrijk voor je keuze!
Ik gebruik het weefsel alleen voor de afwerking, niet voor constructieve sterkte.

En 18 grams kan inderdaad ook, zelf heb ik het nog niet gebruikt.
Ik begreep van anderen die wel 18 grams weefsel gebruikt hebben dat het weefsel meer "open" geweven is dan 25 grams weefsel?
En dat vergde meer vulmiddel en dergelijke om een mooie gladde huid te verkrijgen wat zorgde dat de 18g weefsel afwerking onder de streep zwaarder uitkwam dan 25g weefsel.
Maar nogmaals, dat is "van horen zeggen", niet mijn eigen ervaring...

Ik gebruik voor de afwerking vrijwel altijd 25g (en 50g) weefsel, ook voor grote(re) kisten.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ramses,
Is 25 grams weefsel dik genoeg voor een kist met een spanw. van 120 cm?
M.v.gr Albert

Ik, en velen, zouden eerder 49 grams gebruiken.
Ik gewicht scheelt het bijna niets maar het is iets dichter geweven, dus hoef je minder spuitplamuur te gebruiken bij afwerking.
Als je gaat kijken wat een model dat met 25 gram of 49 gram bewerkt is scheelt het in gewicht niets, ik heb zelfs gehoord dat sommigen met 49 grams lichter uitkwamen.

GJ
 
.
Ja, klopt, behalve:

In gewicht scheelt het bijna niets
Het scheelt de helft... :D

Maar je verhaal is precies hetzelfde verschil als ik daarvoor aangaf tussen het werken met 18g en 25g weefsel:
En dat vergde meer vulmiddel en dergelijke om een mooie gladde huid te verkrijgen wat zorgde dat de 18g weefsel afwerking onder de streep zwaarder uitkwam dan 25g weefsel.
Het weefsel is lichter maar door de benodigde afwerking kan het netto toch zwaarder worden...

Maar ik, en velen... :D, gebruiken geen zware spuitplamuur voor de afwerking maar light-weight filler.
Ik gebruik trouwens zowel 25g als 50g naar volle tevredenheid, de 25g afwerking is bij mij wel lichter dan de 50g.

Maar jij bouwt composietmodellen toch GJ?
Daar gebruik je het weefsel toch juist wel voor de sterkte?
Dan krijg je de afweging die Student aangaf en is dikker/zwaarder weefsel misschien inderdaad een betere keus.

Maar zoals altijd, vele wegen naar Rome! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Tipje... mooie vuller als je er naderhand een verfje of lakje overheen zet is de gipsplaatvuller.
Vroeger bij de Gamma maar die heeft hem uit het assortiment gegooid.
Nu onder andere bij Toolstation
https://www.toolstation.nl/zwaluw-gipsplaatvuller/p25313

En Finixa heeft nu ook een ultralight polyesterplamuur.
https://www.nonpaints.com/en/finixa-2k-polyester-putty-ultra-light-azure-hardener



Maar jij bouwt composietmodellen toch GJ?
Daar gebruik je het weefsel toch juist wel voor de sterkte?
Dan krijg je de afweging die Student aangaf.

Nee, niet altijd, ik bouw de laatste tijd veel hout of styro beplankte vleugels.
Dan wil je een harde huid, dus dan is het weefsel onder het balsa of weefsel over het balsa.
Ik heb een tijd geleden een delta gemaakt van styro, dat beplankt met balsa.
Toen een 49 grams weefseltje erover en na uitharden een laag verdunde epoxy erover.
Daarna schuren tot korreltje 2500 en dan polijsten.
Vleugel was als een spiegel en de gewichtstoename tussen voor en na het weefsel was minimaal en de huid was keihard.
Dikte is niet zo belangrijk, het gaat om de hechting tussen de weefsels.
Dus zo min mogelijk hars, zo veel mogelijk weefsel.
Daarom ook die 49 grams, dichter geweven, de weefsels maken de sterkte, de hoeveelheid hars blijft vrijwel gelijk maar omdat alle glas dichter op elkaar zit is het stijver.
In mallenbouw doe je een laag weefsel op een vleugel diagonaal, om torsiestijfheid te krijgen.
En je vacumeert om een hoger aandeel weefsel in je laminaat te krijgen met minder hars, hars is flexibel, weefsel niet.

GJ
 
Tipje... mooie vuller als je er naderhand een verfje of lakje overheen zet is de gipsplaatvuller.
Vroeger bij de Gamma maar die heeft hem uit het assortiment gegooid.
Nu onder andere bij Toolstation
https://www.toolstation.nl/zwaluw-gipsplaatvuller/p25313

En Finixa heeft nu ook een ultralight polyesterplamuur.
https://www.nonpaints.com/en/finixa-2k-polyester-putty-ultra-light-azure-hardener

Zo! :thumbsup:
Die gipsplaatvuller scheelt aanzienlijk in kosten vergeleken met de Alabastine lightweight-filler!
En ultralight polyesterplamuur, ik wist niet eens dat `t bestond...
Ik ga ze beiden bestellen en proberen, bedankt voor de tips!!

Groeten, Ramses
.
 
Ik heb altijd de lightweight filler van Finixa gebruikt, ook over epoxy.
Dat schuurt al vrij makkelijk.
De ultralight is nog een stukje fijner.
En laatst was ik bij de Gamma om weer wat tubes in te kopen maar helaas, uit het assortiment, daar was het maar 2,99.
Het werkt exact als de Alabastine, je kan het ook met waterverf inkleuren, als je balsahout vult een beetje bruin erin.
En verdunnen met water lukt ook prima.

GJ
 
.
Top tips :thumbsup:

Die Alabastine filler in pot heeft een velletje welke je steeds terug over de filler in de pot legt om uitdroging te voorkomen.
Toch wordt het soms wat harder, maar krijg je het nog eenvoudig uit de pot en met wat vocht erbij wordt het weer smeuïg.

Hoe gaat dat met zo`n "kit"koker qua gebruik?
Wordt dat niet hard in de koker op den duur, krijg je het er dan nog wel uit?

Groeten, Ramses
.
 
Ik heb 1 koker, die ligt in de kelder.
Die gebruik ik zelden en is nu zeker 8 maanden oud.
Nog steeds smeuig.
Ik gebruik de spuitmond niet om te spuiten maar ik snij de voorkant van de koker (waar je dan naderhand de mond opschroeft) en vanaf daar spuit ik het op het model of op een plaatje waar ik dan verder met een plamuurrubber of zo op het model mee aan de gang ga.
Om het af te sluiten doe ik een plastic zakje of cellofaanfolie (soms ook wel eens een nitril handschoen) over de opening en schroef dan de spuitmond erop.
Dan is het luchtdicht afgesloten,

GJ
 
Nou... vanochtend zat het balsa vast.
Even hard trekken aan het balsa en het komt los.
Het werkt dus niet..
Bruislijm en nog beter epoxy is naar mijn mening de way to go.

De foto na het lostrekken.
Er zitten wat bolletjes schuim op het balsa maar als je epoxy of bruislijm zou gebruiken zou je het niet eens los kunnen trekken.
CIMG4928.JPG



GJ
 
Je kan het zien, ik heb witte houtlijm, Pattex, gebruikt.
Maakt niet uit of je Bison, Cetabever of Pattex gebruikt, het is allemaal hetzelfde.
Maar het hecht dus niet goed genoeg op het schuim, je trekt het balsa vrij makkelijk los.
En dat betekend dat het onder folie misschien wel lijkt alsof het allemaal goed vast zit maar je krijgt dus een vleugel die niet stijf is, omdat de hechting niet goed is kan ie torderen.
Als je een vleugel met bruislijm verlijmt zit ie wel overal muurvast, dus is ie torsiestijf.
En met epoxy helemaal als je er ook nog een weefseltje onder zet.

GJ
 
Oh jee.. alle chemische modelbouwzooi slaat op mijn hersens..
Zit ik nu te antwoorden in het verkeerde draadje?

Ik heb toch niemand een dickpick gestuurd, of ergens gepost... toch??


GJ
 
Back
Top