balsa lijmen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Albertmobiel, 18 feb 2022.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, en vandaag de zomerbandjes onder de auto gezet.

    Ik heb even een stuk EPS 40 gepakt, gewoon degene die je bij de bouwmarkt kan kopen, niet de beste om vleugels van te snijden maar wel representatief omdat de meesten dat wel doen.

    De ingredienten (zeg maar als ik het fout doe).

    Witte houtlijm van de Action, stuk schuim, plaatje 1,5mm balsa en een kaartje om de lijm mee uit te smeren.
    CIMG4925.JPG



    Lijm op het schuim gespoten en daarna dun uitgesmeerd met het pasje.
    CIMG4926.JPG

    Plaatje balsa erop en de Besta plank erop en nu een nacht? laten liggen.
    Ben echt benieuwd want volgens mij had ik dat al meerdere malen zo geprobeerd en lukte het niet.
    CIMG4927.JPG



    GJ
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Fijn dat het beter gaat en je weer lekker aan de gang bent!
    Qua auto`s heb je goede smaak, ik begreep dat je ook Alfa rijdt? ;)

    Klopt, voor onze club Mustang vleugels hebben ze dat schuim ook gewoon bij de bouwmarkt gekocht.

    Niets fout qua ingredienten, precies zo :thumbsup:
    Enige verschil is dat we het schuim wel schuren van te voren (en kleefdoekje erover voor de lijm erop gaat).

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2022
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn smaak is beter, ik heb leukere en betere auto's dan een Alfa gehad.
    Peugeot 205 1.9 GTI, Clio 16V, Opel Speedster, Opel GT cabrio, Porsche Cayman S, de Alfa Mito is meer omdat ik snel een auto moest hebben in Duitsland en ik echt geen Golf of zo ga rijden.
    Als speeltje staat er nog een Toyota MR2 in de garage maar die gaat binnenkort weg en dan komt er een motorfietsje bij.


    Ik heb niet geschuurd maar dat zou niet zo heel veel uit mogen maken lijkt me.
    EPS100 is trouwens het schuim waar de professionele fabrikanten de vleugels van snijden.
    Dat is bij dakdekkersbedrijven te koop en hier ook gewoon bij de bouwmarkt.

    GJ
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Sorry, dat komt niet aan bij een Alfist, dat is onmogelijk :D
    Ik heb zo`n 10 wagens gereden en alle op een na waren Alfa`s, de uitzondering een SAAB :oops:
    Ben ook actief geweest binnen de SCARB (Alfaclub), circuitdagen met het Alfa75Register, tourritten uitgezet, technische dagen georganiseerd, artikelen Klaverblaadje geschreven, etc, etc...
    Was een hobby, groeide uit tot iets waar ik naast m`n werk verder full time mee bezig was...
    Persoonlijk hoogtepunt was een weekend Alfa75Experience op de Nordschleiffe, toen nog louter met Alfa`s en Ferrari`s.
    RSRacing bestaat trouwens nog steeds, met een heel ander wagenpark...
    Je bent bekent op de Ring, je zal vast over hem gehoord hebben of mischien kennen.

    Maargoed, ik heb geen oogkleppen op en kan andere auto`s ook erg waarderen en je somt een mooie lijst op! :thumbsup:
    Wat was de meest pure "rijders" auto?
    Ik gok dat je de Speedster gaat zeggen...

    Laat dat dan een Ducati zijn, past mooi bij je Mito :yes:

    Geen idee, heb wel een vermoeden, maar dat kan je net zo eenvoudig testen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2022
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De oude alfa's waren gaaf.
    Een kennis van vroeger, Marcel Violier had een tuningbedrijf, Arese.
    Daar kwamen de mooiste auto's, 90% was Alfa.
    De Speedster was een kart op de weg, te spartaans.
    De Cayman was wat echte wegligging de beste, ik heb samen met 2 vrienden op de Nordschleife gereden, beide rijden ze ook op Zandvoort.
    De ene had een Lambo Huracan mee, de andere een Corvette.
    Op de rechte stukken waren ze sneller maar de Cayman was onverslaanbaar in de bochten.
    Ik heb zelf ook in die Huracan gereden, leuk, als je ergens stilstaat dan staan er meteen mensen selfies te maken maar nee, geen goede auto.
    Hij heeft ook wat Ferraris en die rijden leuker.
    En wat motor betreft, absoluut geen Ducati.
    Ik heb altijd Yamaha gereden, leukste was een tweetakt, TZR250.
    Helaas onbetaalbaar geworden.
    Iedereen zegt dat ik het beste een offroader kan kopen dus ik denk aan een KTM Duke.
    Maar dat hangt ook af van wat de MR2 opbrengt... En hoe het gaat met die idiote Poetin want als het echt fout gaat dan stap ik op het vliegtuig naar Bali.

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Effe zoeken, maar dan heb je ook wat: een Cagiva Mito....
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Cagiva Mito ken ik, heb ik ook al eens op gereden maar is125cc, dat is te weinig.

    GJ
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Kost amper tijd en materiaal om nog een testje te doen... ;)
    Als je het nog eens exact hetzelfde doet maar nu wel schuren(!) en 24 uur laten drogen.
    Ik denk dat het resultaat dan anders zal zijn....

    Het is toch erg vreemd dat het bij ons wel perfect gaat en goed hecht?!
    Aangetoond in een test door @Mugen MRX-3 op de eerste pagina van dit topic zelfs:

    [​IMG]

    Dit ziet er heel anders uit dan jouw testresultaat:

    [​IMG]

    Nee hoor, zie het testresultaat hierboven.
    Dat zat echt goed vast zonder folie o.i.d.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2022
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar even het antwoord in het goede topic zetten...


    Nou... vanochtend zat het balsa vast.
    Even hard trekken aan het balsa en het komt los.
    Het werkt dus niet..
    Bruislijm en nog beter epoxy is naar mijn mening de way to go.

    De foto na het lostrekken.
    Er zitten wat bolletjes schuim op het balsa maar als je epoxy of bruislijm zou gebruiken zou je het niet eens los kunnen trekken.

    CIMG4928.JPG


    ik zal het nog een keer doen..
    Ik heb nog een half balsabos liggen.
    En nu zal ik het schuren en stofvrij maken.
    Maar ik blijf erbij, epoxy of bruislijm zijn de betere methodes, dat werkt altijd en is stijver.

    GJ
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanochtend de 2e test bekeken.
    Waar geen balsa zat was de lijm nog pikkerig.
    Probeerde het balsa eraf te halen... hmm, gaat lastig.
    Dan maar het schuim breken.
    En dan het balsa eraf pellen.
    Ja, dit zit beter vast, het komt amper los.
    Ik heb wel meer lijm gebruikt en inderdaad nu eerst ontvet, geschuurd en toen stofvrij gemaakt.
    Maar het voelt wel minder stijf dan iets dat gelijmd is met bruislijm.
    Brijslijm word denk ik ook harder en dat zal het verschil zijn.
    Witte houtlijm blijft iets flexibel, dat merk je ook als je opgedroogde lijm van je vinger haalt.
    Maar ja, het werkt wel.
    Geen idee waarom het me vroeger dan niet lukte, misschien vettig schuim?

    CIMG4936.JPG



    CIMG4937.JPG


    GJ
     
    ramses vindt dit leuk.
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zeggen dat je een betere smaak hebt, en dan een Opel noemen?:D:hammer:
    Gelukkig is de Speedster een vermomde Lotus;)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Erger nog.. de Opel Speedster was beter dan de Lotus Elise.
    Ik had nog de goede, de 2.2 liter en niet de 2 liter Turbo.
    En ik had het Opel logo laten vervangen door een Vauxhall logo, dus niemand zag dat het een Opel was.

    GJ
     

Deel Deze Pagina