Hij zal al wel 1000 x hier langsgekomen zijn...maar voor mij is het een dream come true.. Wie weet maak ik nog een doos..voor aan de muur... De tekening van Outerzone is binnen en hangt al wel aan de muur.. Tja...en hoe nu verder? Wel...vriendje Arthur is zo vriendelijk geweest de printwood tekening om te zetten in een snijfile..DANK !!! En Janhein is/ gaat aan het snijden...Wat kan je nieuwe machine zoal aan JanHein? Dacht knap groot? Zodra je aan het branden bent kan er dan een filmpje komen? Het gaat m'n derde Spectre worden..hu?? Ja..uit de nalatenschap van Tiemen ter Velde heb ik er ook 2 gehad maar..daar was weinig eer meer aan te behalen... Dus we beginnen nu maar van voren...Ik heb er wel een leuke motor voor..op de tekening staat een 2,5 cc ED Racer aangegeven..ligt nog op de plank!!!
3 tips... In de buitentip, een kastje voor trimlood, plak er naast al 15 gram vast in. In de binnentip, verstelbare lead outs. En, midden in de vleugel, een tuimelaar met tussen de lijnen min. 85 mm.
nieuwe laser staat op zijn plek en ik moet alleen de perslucht leiding voor de kop nog verlengen. als dat klaar is denk ik dat ik zaterdag kan proef draaien.
Zo'n tekening aan de muur is toch veel leuker dan een Rembrand van Gogh?? toch?? JanHein..doe dit maar..en de printwood tekeningen zal ik hier ook droppen..over meerdere posten..staat ook het eea aan diktes op.. Stabilo en hoogteroer 5 mm balsa Kielvlak 5 mm balsa Voorste spanten 3 mm triplex Alle overige delen 3 mm balsa
Kom je er zo uit??? anders refereren naar de afbeeldingnummers..of zo?? Maar Arthur zal het wel een beetje bij elkaar genest hebben???
Ik heb nu alles precies zo staan als het op het printwood staat. Ik begrijp dat al het balsa dus 3mm is behalve het kielvlak en het stabilo? 3mm triplex is meestal Liteply is dat o.k. of moet het vliegtuigtriplex zijn?
Ja...klopt!! Liteply is prima..ik moet natuurlijk wel het hele kunstvluchtprogramma er mee kunnen doen...wanneer is het WK??? Of is dat te hoog gegrepen???
Ik adviseer toch berkentriplex. De krachten zijn toch wel behoorlijk. Te hoog gegrepen? Dat hangt helemaal af van de lijnlengte. Dat valt te bezien, want soms is hij met The Medicine Show, o nee, 'Mrs. Robinson' op toer.....
Gewoon 3 mm berken is geen probleem om te snijden , echt vliegtuig triplex dat met al die dunne laagjes is een ramp in de laser. je gaat er wel doorheen met voldoende vermogen maar de BBQ is er niks bij.
Let wel: vóór alles moet dit kistje LICHT blijven.... Anders wordt het een dr%l aan een touwtje. Rompzijkanten 3mm. Flaps, kielvlak, stabilo & hoogteroer 3mm Quarter grain Stuurstangen beter geen staaldraad, maar stukjes alu of carbon pijp 5 mm
In overleg hebben we besloten het kielvlak in 3mm te doen en het stabilo -5- te laten. In het kielvlak laten we de houtnerf dan in 3 richtingen lopen i.p.v. in 1
tot 2 mm heeft de laser er geen problemen mee. Het probleem zit in de lijm die in de plaat zit die verkoold en neemt veel warmte op. dan krijg je geen mooi snij resultaat .
Kielvlak OK! Die uitslag kan alleen wel wat (50%) kleiner, want als je de romp onder een hoek met de vliegrichting brengt, introduceer je weerstand en verspil je dus motorvermogen. Lijntrek komt alleen uit massa en rotatiesnelheid, aerodynamica doet daar vrijwel niets. Bovendien gaat de zaak meer reageren op wind tegen of wind mee en begint de kist dus te schommelen. (yaw instability) en via de besturring wordt dat overgedragen op het hoogteroer, waardoor de vlucht ook nog eens begint te golven. You don't want that. Stabilo 5mm? Dit kistje is kleiner dan een SuperSuppi en die heeft 5mm. De Suppi (2,5-3,5 cc) heeft volgens mij 4.Lijkt me ook een prima maat voor een Spectre. Dat profiel hoeft er ook niet in (is extra werk en levert niks op). gewoon recht laten met een afgeronde kant is voldoende. Wel is quarter grain belangrijk: is torsiestijver. Ook belangrijk voor de flaps (ook niet extreem puntig schuren). Bij de meeste kunstvluchtmodellen is het zaak de boel achterin licht te houden. Want: minder massatraagheid > minder stuurkracht nodig en vliegt uit zichzelf dus strakker. Ook loont het om de tank niet vast in te bouwen. Wet van Murphy> Een vast ingebouwde tank: 1. raakt lek 2. blijkt een los korreltje tin binnenin te hebben 3. zit te hoog of te laag ( daarom de ruimte 5mm hoger maken dan de tank, dan kun je die shimmen op de juiste hoogte) 4. enz.... En dan nog de besturing: Op de schets van het kielvlak staat de horn afgebeeld. Het gat daarin zit niet recht onder de scharnierlijn. Heb nog niet naar flaps en tuimelaar gekeken. Zijn ook belangrijk. Bij dit soort kleine modellen is 1 mm vaak al een heleboel. Je wilt vooral dat flaps en hoogteroer van uit de neutrale stand evenveel de ene als de andere kant op gaan. Goed kijken en nauwkeurig werken!
Janhein heeft er een prachtige shortkit van gemaakt...en het wachten is nu op sneeuw... Ja..want het gaat een winterproject worden...dus nu maar hopen dat het eerdaags gaat sneeuwen..hoewel ik dat de komende maand nog niet zie gebeuren..