heimhelicopters
verslagschrijvers
Hoi,
Speciaal voor mijn maat Harkalt zijn we samen bezig om zijn Kalts om te bouwen naar electrische aandrijving.
We zijn al even op weg, de langste slag was het bedenken van de manier waarop de aandrijving geplaatst moest/kon worden. Door de geometrie van het mechaniek met de schuin geplaatste brandstofmotor destijds was het eigenlijk niet mogelijk om de electro motor op de plek van de brandstof motor te plaatsen. Vervolgens zijn we de weg van een bovengeplaatste motor gegaan met als inspiratie een topic op de Kalt facebook pagina.
Hier het overzicht tot op dit moment. De motormount is hier nog een houten plaatje. We hadden nog geen idee van hoe die worden zou. De kunststof beugeltjes die het servohuis met het chassis verbonden zijn vervangen voor 2 aluminium hoekprofieltjes. Daardoor is er wat hoogte gecreëerd zodat de motormount er precies op terecht komt en gemonteerd kan worden.
Zoals vaker wordt gedaan hebben we de koppeling wederom gebruikt. Ook handig omdat niet elke ESC een fatsoenlijke spool-up heeft. We wilden de motor zo laag mogelijk inbouwen zodat de motor nog enigszins een estetisch verantwoord uiterlijk geeft met de cockpitkap. Tot zover zijn we geslaagd.
De aandrijfas heeft een 3e lager erbij gekregen die op de oude brandstofmotormount is bevestigd. daarvoor moest er een tekening en een Ctrl^frees opdracht gegeven worden. Hier onder het resultaat:
In tweevoud gemaakt want er zijn 2 Space barons. Hier de proefpassing op de brandstof motormount:
De koppeling zat op de koelfan die een aangegoten stuk aluminium had van 25mm diameter. We hebben daarom nu 2 alu schijven nodig om de koppeling op de 10mm as te monteren. de koppeling zelf moet in het centrum ook opgewerkt worden naar 10mm diameter.
De alu schijven , hier al als half fabrikaat:
Hier de koppeling erop gepast om de boutgaten af te tekenen voor de bevestiging van de koppeling op de alu schijf:
gaatjes boren voor m3:
Proefpassing:
Onderdeeltjes bij elkaar:
dan een klemring uit alu vervaardigd. echt handig zo'n portaalfrees:
En hier het onderdelen overzicht van wat er op de as gaat. Van links naar rechts: lagerplaat voor het derde lager, Klemring die de koppelingsklok op zijn plek houd, montageschijf voor de koppeling, koppeling en koppelingsklok. Erbovon hoe het geheel op de 10mm as zit. Die zit vervolgens weer op de 6mm as van de motor.
De verjonging op de motoras komt in het derde lager .
Volgende keer de motormount tekenen en frezen.
Steven en Harrie.
Speciaal voor mijn maat Harkalt zijn we samen bezig om zijn Kalts om te bouwen naar electrische aandrijving.
We zijn al even op weg, de langste slag was het bedenken van de manier waarop de aandrijving geplaatst moest/kon worden. Door de geometrie van het mechaniek met de schuin geplaatste brandstofmotor destijds was het eigenlijk niet mogelijk om de electro motor op de plek van de brandstof motor te plaatsen. Vervolgens zijn we de weg van een bovengeplaatste motor gegaan met als inspiratie een topic op de Kalt facebook pagina.
Hier het overzicht tot op dit moment. De motormount is hier nog een houten plaatje. We hadden nog geen idee van hoe die worden zou. De kunststof beugeltjes die het servohuis met het chassis verbonden zijn vervangen voor 2 aluminium hoekprofieltjes. Daardoor is er wat hoogte gecreëerd zodat de motormount er precies op terecht komt en gemonteerd kan worden.
Zoals vaker wordt gedaan hebben we de koppeling wederom gebruikt. Ook handig omdat niet elke ESC een fatsoenlijke spool-up heeft. We wilden de motor zo laag mogelijk inbouwen zodat de motor nog enigszins een estetisch verantwoord uiterlijk geeft met de cockpitkap. Tot zover zijn we geslaagd.
De aandrijfas heeft een 3e lager erbij gekregen die op de oude brandstofmotormount is bevestigd. daarvoor moest er een tekening en een Ctrl^frees opdracht gegeven worden. Hier onder het resultaat:
In tweevoud gemaakt want er zijn 2 Space barons. Hier de proefpassing op de brandstof motormount:
De koppeling zat op de koelfan die een aangegoten stuk aluminium had van 25mm diameter. We hebben daarom nu 2 alu schijven nodig om de koppeling op de 10mm as te monteren. de koppeling zelf moet in het centrum ook opgewerkt worden naar 10mm diameter.
De alu schijven , hier al als half fabrikaat:
Hier de koppeling erop gepast om de boutgaten af te tekenen voor de bevestiging van de koppeling op de alu schijf:
gaatjes boren voor m3:
Proefpassing:
Onderdeeltjes bij elkaar:
dan een klemring uit alu vervaardigd. echt handig zo'n portaalfrees:
En hier het onderdelen overzicht van wat er op de as gaat. Van links naar rechts: lagerplaat voor het derde lager, Klemring die de koppelingsklok op zijn plek houd, montageschijf voor de koppeling, koppeling en koppelingsklok. Erbovon hoe het geheel op de 10mm as zit. Die zit vervolgens weer op de 6mm as van de motor.
De verjonging op de motoras komt in het derde lager .
Volgende keer de motormount tekenen en frezen.
Steven en Harrie.
Laatst bewerkt: