AHoogendijk
PH-SAM
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
M'n eerste heli les was in '95 met de Space Baron van Willem Willemsen op de TRMC (was toen 15 jaar).
Komt deze ook wegGerrit Hanning van Hobby Express was destijds gecharmeerd van de Space Baron als een soort opvolger van de Shuttle, en heeft er toen nogal wat van verkocht. Rond Enschede zouden er dus nogal wat moeten rondzwerven, of op z’n minst op de zolders moeten staan, als ze niet gecrashed zijn.
Ik vraag me af of we er vroeger genoegen mee namen maar naar mijn bescheiden mening is het nu een no go.
De nick en tail stuurhevels en stangen constructie heeft veel te veel speling waardoor het sturen een uitdaging wordt.
Sterker nog: je had toen twee motoren waar allebei wat mee was (weet niet meer wat de individuele klachten waren) en ik heb toen van twee slechte motoren één goeie gebouwd, met inderdaad een nieuw setje lagers er bij. Je stond er bij, keek er naar, klaar-terwijl-U-wacht, gewoon op het keukenblok...Bert heeft dat motortje nog eens voorzien van nieuwe lagers![]()
Nou, met name op de nick gaat het mis. De lagerbus van de nickhevel die onder de tuimelschijf zit heeft veel te veel speling, waardoor eerst e hevel zich verplaatst en dan pas de stuurbeweging op de tuimelschijf overgebracht wordt. Dat zou met het plaatsen van kogellagertjes m.i. al verholpen moeten kunnen worden. De staart is een soortgelijk verhaal waarbij de stuurstang eerst zijwaarts gedrukt wordt in het voerende buisje voordat de stuurbeweging op de staart komt.
De gyro is een luxe tolgyro van futaba met een S3001 servo.