Kalt Space Baron electrified

M'n eerste heli les was in '95 met de Space Baron van Willem Willemsen op de TRMC (was toen 15 jaar).

Laat deze hier geconverteerde heli nou ook uit Wim zijn hangar komen! Deze heeft ook die mooie metalen kop. Harrie's andere Kalt is zijn originele die hij destijds had aangeschaft en als het goed is heeft Harrie ook 1 heli voor de onderdelen in een doos liggen.
 
Ik zie dat ik Willem schreef, het is inderdaad Wim. [emoji4] Mooie tijd vroeger bij de TRMC op de vliegbasis. Gerrit Hannink kan ik me ook nog goed herinneren.
 
Mooi hoe jullie dit project oppakken. Mocht de acculade te zwaar zijn danvstuur mij het model maar en print ik hem uit voor jullie. Maar pas als ik klaar ben met hey printen van de Eagle van Planeprint.
Toch fijn om te weten dst wat mij in de weg stond zo mooi een tweede leven krijgt.

Overigens heb ik nog een gloed nieuwr Baron 30 in de doos staan. Helaas ontbreken er enkele delen, bv de hoofdas en enkele delen meer. Mag weg maar deze is niet gratis ;-)
 
Gerrit Hanning van Hobby Express was destijds gecharmeerd van de Space Baron als een soort opvolger van de Shuttle, en heeft er toen nogal wat van verkocht. Rond Enschede zouden er dus nogal wat moeten rondzwerven, of op z’n minst op de zolders moeten staan, als ze niet gecrashed zijn :) .
Komt deze ook weg
 
Ook hier maar weer eens wat plaatjes plakken. Nu mijn maatje er niet meer is heb ik al de helicopter spullen van zijn weduwe mogen ontvangen. Harrie heeft in de tussentijd de elektrische aandrijving in elkaar geschroefd. Op onderstaande foto zijn eigen heli die hij destijds zelf nieuw had aangeschaft. Ik wil deze eerst gaan opbouwen als eerbetoon aan Harrie. Ik hoop hem in het voorjaar te kunnen laten vliegen. Ik bouw de besturing en dergelijke weer origineel op zoals het al die tijd heeft gewerkt enkel dus nu een elektrische aandrijving en een Jeti ontvanger.

y4mx6Md7Ox8OMYFWSt-jLRETH7UmtXyZu3QToVap6lp401sW6AFj8QBQP6kkx3CvZ7gvcN7_gduEbBY0ySJDXHw6Vxph7Nfc0raq6LGHObJ0jOIvDvLQsKR_w8jp4F45aKd6ne5hm8vq5k25lL4KybM7rtnHe5rKoey9W1x3atf2POsIxU79NH6YK_E6ZCQdcfR


Enige herstel werkzaamheden aan de m3 boutjes waarmee de kop op de as zit en aan de stuurhevels onder de tuimelschijf.

y4mIZlR0u3Hz6BE24hgEAmvPUvQWbpeWlbNSMAVkZn42zc7u4sSzydfzPjIB975MBvBrtLqDBKz3Oim1KqMLHx8ilfGuUsbznOTRuZQEhQsRTobItmmQ8hGLENfZ7zbDUxgJAntwQKM4Y-ByvniojXsLoAlQfTgjYRn99GzvH2dxSufMLWUMxpNAmkfx8YRmhnf


De originele servo's weer ingebouwd en de accu montageplaat gemonteerd.

y4mvQahuCnvSJa78-WyQA6yyPOa7uvCs0Z0DYB3LlF7uZEqrd0XxLntDsVL5jw4MzRk227v2O8-jKA4F5sJfPrAstapr1STXwDQFcgY3kl0Ez2PErx8iyrxj6GPsqIqagtm2RTZWlhoI2mplxIem8UFdu77CTSN6LBvUdJlovwGCZsLpCi5HY2T9qhWPdyOsVF-


De originele kap erop en dan blijkt dat de kap mooier op de motor aansluit dan de blauwe kap. Bij de blauwe kap zijn de gaatjes van de kapbevestiging dus niet geheel op de juiste plek geboord. Maar ik heb daar toch al het plan om een "shark " romp omheen te bouwen.
Tot zover zit het mooi.

groet, S.
 
Mocht je nog onderdelen nodig hebben, ik heb voor mijn space baron een hele zwik aan voornamelijk nieuwe onderdelen, gears , lagers, linkjes etc etc etc. Vlieg de mijne oa met de ( originele upgrade) carbon torqe tube, en de alu rotorkop. Transformeerde het vlieggedrag van de heli compleet in de meest positieve zin van het woord. Dacht dat ik nog zo'n carbon torque tube op voorraad moet hebben. Heerlijke heli die ik op de mooie zomerdagen nog vlieg. Uiteraard met de mechanische tolgyro. De originele servos heb ik 2 jaar geleden "geupgrade" voor nieuwe 3001 servos [emoji4].
48ccf266b1c59a222153622daa8c5a7f.jpg
 
De eerste hovers zijn een feit geworden vandaag, echter moet er nog wel wat aan deze heli gesleuteld worden. Ik vraag me af of we er vroeger genoegen mee namen maar naar mijn bescheiden mening is het nu een no go.
De nick en tail stuurhevels en stangen constructie heeft veel te veel speling waardoor het sturen een uitdaging wordt. Maar goed toch wel even gehoverd. De elektro ombouw is in ieder geval wel okay!


Met wederom de hartelijke groeten van mij.
 
Ik vraag me af of we er vroeger genoegen mee namen maar naar mijn bescheiden mening is het nu een no go.
De nick en tail stuurhevels en stangen constructie heeft veel te veel speling waardoor het sturen een uitdaging wordt.

Ik denk dat we daar vroeger redelijk genoegen mee namen...

Maar je moet ook niet vergeten dat jij natuurlijk met je wedstrijdheli's met superstrak afgestelde FBL systemen "nogal verwend" bent, en daarnaast heb ik de sterke indruk dat je maar relatief vrij weinig toeren draait.

Ik vind hem in ieder geval, voor een heli waar je voor het eerst mee hoovert, en nog op een lastige plek ook, best acceptabel rustig hangen.
Ik had daar in ieder geval geen maiden gedaan, en ik ben toch wel wat gekkigheid gewend wat dat betreft.
 
Een beetje headspeed vind de Space wel fijn indd. Welke servo/ gyro heb je op de staart? Een te snelle moderne set in combinatie met de dunne verenstalen as werkt ook niet gunstig op het stuurgedrag... Herken het niet in mijn heli. Tuurlijk reageert het iets "sompiger" vergeleken met een moderne heli maar dat vind ik juist het charmante er van. Een van mijn fijnst vliegende helis ooit was een Schluter junior 50 II in een degelijke ( lees zware) Robbe schluter MD500 romp. Met 7,5 cc niet bepaald overpowerd maar donders wat vloog dat lekker op snelheid. Tolgyro, 3001 op de staart, verenstalen as, a symmetrische bladen. Bert heeft dat motortje nog eens voorzien van nieuwe lagers [emoji3]
 
Bert heeft dat motortje nog eens voorzien van nieuwe lagers
emoji3.png
Sterker nog: je had toen twee motoren waar allebei wat mee was (weet niet meer wat de individuele klachten waren) en ik heb toen van twee slechte motoren één goeie gebouwd, met inderdaad een nieuw setje lagers er bij. Je stond er bij, keek er naar, klaar-terwijl-U-wacht, gewoon op het keukenblok... :D

Daar heb je nog best wat uurtjes mee gevlogen naderhand. En die heli vloog inderdaad best mooi, strak en voorspelbaar.
 
Nou, met name op de nick gaat het mis. De lagerbus van de nickhevel die onder de tuimelschijf zit heeft veel te veel speling, waardoor eerst e hevel zich verplaatst en dan pas de stuurbeweging op de tuimelschijf overgebracht wordt. Dat zou met het plaatsen van kogellagertjes m.i. al verholpen moeten kunnen worden. De staart is een soortgelijk verhaal waarbij de stuurstang eerst zijwaarts gedrukt wordt in het voerende buisje voordat de stuurbeweging op de staart komt.
De gyro is een luxe tolgyro van futaba met een S3001 servo.
 
Zal morgenavond eens even zien wat ik heb liggen aan parts voor de nick. Volgens mij heb ik destijds mijn staart rotor stuurstang wel eens gepolijst omdat deze ook wat stroefjes liep. En beetje WD40 door het plastic geleidebuisje gespoten... Word tijd dat die heli weer eens van de plank komt. Laatste keer dat ik er mee zou vliegen was in sept, moet je wel de brandstof meenemen.... [emoji1]
 
Nou, met name op de nick gaat het mis. De lagerbus van de nickhevel die onder de tuimelschijf zit heeft veel te veel speling, waardoor eerst e hevel zich verplaatst en dan pas de stuurbeweging op de tuimelschijf overgebracht wordt. Dat zou met het plaatsen van kogellagertjes m.i. al verholpen moeten kunnen worden. De staart is een soortgelijk verhaal waarbij de stuurstang eerst zijwaarts gedrukt wordt in het voerende buisje voordat de stuurbeweging op de staart komt.
De gyro is een luxe tolgyro van futaba met een S3001 servo.

Tsja... speling op de aanstuurhevels, daar is natuurlijk niks tegen opgewassen, maar dat hadden ze nieuw uit de doos ook nog niet, en vanuit het geheugen weet ik nog dat je daar geleidelijk aan wende in exact hetzelfde tempo waarin die speling toenam... Heli vloog twee jaar heerlijk zonder klachten, en dan verving je wat en was het opeens een openbaring hoe strak het weer vloog... Voor je gevoel beter dan nieuw, dus eigenlijk had je een heli die met iedere revisie steeds beter werd.
Dat heb je nu niet meer met die moderne kogelgelagerde heveltjes troep, dus eigenlijk is helivliegen minder leuk geworden...

Die stuurstang van de hekrotor, je kunt eens kijken of je een teflon binnenmantel in het voerende buisje kunt wurmen. Dat is me een aantal keren gelukt en scheelt een hoop.

:D :D :D
 
Zowel de hevel als bussen heb ik wel. Al heeft Kalt in de loop der tijd wel een modificatie hierop uitgebracht.
Screenshot_20230316_233107_com.google.android.apps.docs.jpg
IMG_20230316_203427.jpg
IMG_20230316_203504.jpg
 
Deze space baron heeft inderdaad nog de glijbusjes. De andere Space Baron heeft wel kogellagers in de rol en nick hevels. En dat beweegt 1000x beter en strakker. Ik ga kijken of ik geschikte lagertjes heb liggen. De rol hevel is eigenlijk al net zo beroerd. En ik verwacht dat ik de klemring waar de hevels op geschroefd zitten moet vervangen. Bij de 2e space is ie van aluminium. Da's wel fraai. Tekeningetje en ctrl^frees wordt dat denk ik....
 
De aluminium klemring heb ik ook in een spare machaniek zitten. Maar die is geanodiseerd blauw en dat vind ik zo lelijk staan op die heli staan dat ik em nog niet gebruik [emoji23] Keertje opschuren en zwart spuiten...
 
Ik ben op 4 fronten aan de slag momenteel, dus ook even met de Kalt. Ik hoop dat ie samen met de Bell 212 mee kan naar de oldie meeting dit jaar.

De speling op de tuimelschijf had meerdere oorzaken. Ik heb aan alle oorzaken iets gedaan. Ten eerste de servo voor nick. Dit was een S100 servo met een kap van een S3001. Die S100 heeft geen kogellager maar wel heel veel speling op de uitgaande as. Even een echte S3001 gemonteerd.
Dan de ongelagerde nick hevel. Ik heb een paar mooie flenslagertjes van een berg shuttle onderdeeltjes gepakt. De gaatjes van de nickhevel van 5 naar 6mm opgeboord en de lagertjes gemonteerd. Ook de centrale montage beugel moest vervangen worden. Ik had er nog 1 in de doos van de Baron 30 die toch al incompleet was. Ik heb er ook gelijk m3 inbusboutjes in gedaan ipv die 2,9mm zelftappers.

y4mR4i909ivy2xGj5OF3HRc7s5C_U-ufNNguczRM6rT-OKIZibA7bC8H97Z3vCof3pySpNrp-LdDtfq1LWFNkSiVyUHgUqnKo5jprBoSlOimIeFPdmXNmvsVA3cTCJv-kf2TAw-kGHeC4LP3Fy0JtEWF-_2OXJ0gFn2aDANLRoybUO_1IIeEYGjj4c0pGD4EBdI


Dat past allemaal heel mooi.

1 van de kogellinkjes van de rol was gebarsten. Helaas waren die al uit de Baron 30 doos verdwenen en daarom heb ik dat (voor nu) alternatief opgelost.

y4mi8eVG57VbAI7QunIpzgBnU93iTd5T9ayx-5DElcZAPBRPzyh5AsWBsYCTLNaf4FJNxikSinM1m-j2A9FXBDj7uqgdFqPUDI4ttVdLI19LWPJN_29g-KhNqfWZXs2VVTudACsG3SIy-hzlmL0it6YgMLpxjjQVpIgn8Kc4VPsopB9z48Ln1HoqeNV1cW2C9IA


Ik heb er een gebroken 30mm dubbele kogellink van de shuttle voor gebruikt. Die zijn op de arm massief namelijk. En zo komt afval weer prima van pas. Oude kogellink eraf geknipt. De halve Hirobo link er tegen aan gelegd, 2 gaatjes van 1,5mm geboord en 2 korte m2 boujes erdoor gehaald. Beter als voorheen.

y4mFnYH3qSwB0FvFtpBTfOG02VDRjOxG9w5pOgIA83Vh_iiwKKSVQ6wSDoXZDaFaxuZ9ERM7gBfTBYEAs_dJXJ2BDZyUp-81qEO7urFBcjrokr331uYF6p2LXjMajX0Nf8bL2NgN58Y0y-yUgCnww4OB13a4C-TO62UwV35MRTSMU4ARHKj5ldofm7EuOfNTsvI


En een andere tuimelschijf. Ook uit de Baron 30 doos. Bij die van de Space zat de onderschijf toch een beetje los op het lager wat ook speling gaf.

Aanstonds maar weer eens een proef vluchtje.

groet, S.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top