Bouwverslag: M1200

Dank je... Ik doe mijn best :p

En erg gaaf ook die Wankel!
En om dat "koelen" nog even wat te verduidelijken, heb ik het originele Graupner spantje even zodanig aan stukken gezaagd dat ik het er als voorbeeld bij kan houden, zodat het verschil in koeling tussen origineel en mijn aanpassing een beetje inzichtelijk wordt.

Hoewel iets verder naar achteren dan werkelijkheid, dit is de originele romp "diameter" van de X1200, ter hoogte van de motorspant:
20221024_184856[1].jpg

Vrij duidelijk te zien, dat de gehele motor precies in de luwte van het motorschot zit. De standaard afstand tussen koelring en motorschot is slechts 1,5 cm, en de originele romp maakt maar een hééél flauwe conushoek, dus de lucht zal gewoon rechtdoor schieten en hooguit langs de koelring strijken.

Mijn aanpassing van het ontwerp:
20221024_184016[1].jpg

Duidelijk te zien een toenemende konushoek die over de laatste cm nog verder toeneemt. Het Coanda-effect dwingt de lucht nu min of meer naar het hart van de motor toe, en er zal veel meer lucht langs de feitelijke motor zelf stromen, maar ook de lucht langs de koelring zal toenemen.
Tenminste, dat is de verwachting en de redenatie.

Uiteraard is dit maar "jan Boerefluitjes aerodynamica" (voor de engelse meelezers, want die zijn er: Jan Boerefluitjes is zoiets als "redneck engineering") dus de effectiviteit staat uiteraard niet bepaald vast, maar het lijkt mij, dat het er in ieder geval niet slechter op kan worden.

Verder heb ik een verdere aanpassing aan het ontwerp gedaan, die nog uitgevoerd moet worden. Aanvankelijk was het idee om in plaats van de ene rugvin van de X1200, vanwege die afneembare romprug, te kiezen voor het dubbele kielvlak van de Barracuda, waarvan het vleugelontwerp afkomstig is.
Maar die oplossing was ik eigenlijk nooit echt gelukkig mee. De M1200 wordt net als de X1200, een kist uit één geheel, geen afneembare vleugel en dergelijke, en dat maakt het een lastie qua vervoer. Dubbele kielvlakken maken zowel het afwerken van de bespanning, als ook het vervoer lastiger, en een kielvlak op een vleugelribbe, capstrips of niet, is niet de meest stevige optie.
Daarom hebben Rob en ik even verder gekeken wat er nog meer is in Delta-land, en de Stratos (oud Hanno Prettner funfly-ontwerp) heeft de kielvlakken aan de tips. En wel deels boven en deels onder de vleugel. Volgens Rob vermindert dat de neiging tot tipstall behoorlijk, en stabiliseert het de kist aanmerkelijk in grond-effect. Vermoedelijk draagt het ook bij aan de lift in grondeffect.
Dergelijke kielvlakken kunnen ERG makkelijk afneembaar gemaakt worden, veel meer dan een paar inslagmoeren en nylon boutjes is daar niet voor nodig.

Dus DÁT gaan we doen. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook mooier zal staan.
 
Verder met romprug/toegangsluik:

Eerst een frame gebouwd op de romp. Dan weten we in elk geval zeker dat het ongeveer de juiste afmetingen heeft, en wat er ook scheef moge zijn aan de romp, het zit nu ook in dat frame, dus het gaat vrij letterlijk "passen als gegoten" ook al heb ik nog nooit giethout gezien, maar allee.
Boterhamzakjes er tussen, anders plakt de bende vast, en dat willen we niet.
20221024_220054[1].jpg

Het voorste spant van het frame (niet te zien op de foto) is uit 3 mm vol balsa, want daar hoeven alleen maar (stuur)kabels onderdoor.
Het achterste spant is weer uit de sandwich van 2 mm Balsa en 2 x 0,4 mm triplex opgebouwd, want dat spant moet weer smal zijn omdat het nog boven de tank zit.
In het midden zit een afstandsbalkje om te voorkomen dat met de indekking er op door de spankracht van het dekhout de breedte gaat afwijken.

Want het indekken kan helaas niet op de romp plaatsvinden, dat gaat heel lastig worden omdat de dekplaat nog pas gemaakt moet worden en dát kan weer pas als die plaat op het frame zit. Alweer zo'n "kip en het ei" dilemma... Tsja... blijkbaar bouw ik wat onconventioneel... :rolleyes:
20221024_222713[1].jpg


En om die spanning in het dekhout te verminderen heb ik die toch maar nat gemaakt en opgespannen. Hoe span je 45 cm hout op als je geen lange kokers hebt? Nou, zo:
20221024_224354[1].jpg

Maar nat hout kun je niet lijmen, dus ik moet nog even wachten...
 
Nou... dan is hier het eindresultaat van die romprug:
20221025_120832[1].jpg


20221025_120837[1].jpg


Op de romp geplaatst geeft dat dit:
20221025_120925[1].jpg


Ik moet eerlijk bekennen dat het wat lomper en hoekiger oogt dan ik verwacht/gehoopt had: de romp verjongt naar achteren toe, maar dat valt optiesch wat weg doordat het kontje nóg sterker verjongt, en dat geeft de romp een wat lomp aanzien. Mischien dat ik dat nog eens overnieuw doe, want dat is het voordeel: ik kan later altijd nog een nieuwe, vloeiender verlopende rug maken.

Over het vastzetten van de rug heb ik mij een beetje de kop gebroken, tot ik me bedacht, waarom niet met scharnieren in de zijnaad, een beetje zoals een oldtimer motorkap?
Dat zou dan zoiets worden:
20221025_120948[1].jpg

uiteraard kan hij dan in uiteindelijke uitvoering helemaal wegklappen tot op de vleugel, maar an sich helemaal geen gek idee. Alleen nog even een goed slot-mechanisme verzinnen.

Het gewicht van het rompruggetje is maar 24 gram, en het totaalgewicht inclusief motor maar zonder afwerking en RC is NU min of meer op de kop af 1400 gram.
Dan mist nog de neuskegel en de rompbodem van de neus.
Het lijkt mij dat ik met 800 gram ruimschoots een neuskegeltje, een rompbodempje, folie RC, tank, accu en ontsteking voor elkaar moet kunnen boxen.
 
Keurig resultaat. Ik doe dat natte dan nog even met een stevige plens ammonia.
Aangebracht met een keukenspons. Wordt het zeer gedwee van.
Maar dan wel 24 uur laten uitdampen op eigen kracht, zonder föhn.
Mooi hoor! Complimenten!
Gr Bas
 
eten koken is er zo niet meer bij of wel :D
Het is even wat improviseren, maar het gaat wel hoor... Mits je niet al te uitgebreid aan het kokkerellen slaat. Macaroni, spaghetti, Bami of Nasi gaan prima.

Maar koken, daar heb ik de laatste tijd gewoon mijn kop niet naar staan, dus echt een probleem is het niet. Ik heb een Magnetron en de Jumbo heeft prima ping-maaltijden...
 
[QUOTE="brutus, post: 4274146, member: 16973"en de Jumbo heeft prima ping-maaltijden...[/QUOTE]

Daarin verschillen we dan wel van mening....
Over de M1200 kan ik alleen meer met je eens zijn, ziet er prima uit!:worship:
 
Daarin verschillen we dan wel van mening....
Denk dat dat wel meevalt, en dat dat meer een kwestie van "nulpunt" is: Als je het vergelijkt met "zelfgekookt" (wat natuurlijk ook weer afhangt van iemands kookkunsten) dan is het niet alles. Maar als je het vergelijkt met de magnetron zooi die je bij de Attent haalt, dan is het echt een wereld van verschil, en ten goede.
Over de M1200 kan ik alleen meer met je eens zijn, ziet er prima uit!:worship:
Dank, dank! Hij begint ook rap de voltooiing te naderen. Nu met het neusje bezig. Nog geen foto's, want vanavond les-avond van de helischool, dat moet ook doorgaan..
 
Denk dat dat wel meevalt, en dat dat meer een kwestie van "nulpunt" is: Als je het vergelijkt met "zelfgekookt" (wat natuurlijk ook weer afhangt van iemands kookkunsten) dan is het niet alles. Maar als je het vergelijkt met de magnetron zooi die je bij de Attent haalt, dan is het echt een wereld van verschil, en ten goede.
Van Attent ken ik niet, niet hier in de buurt, van de Lidl best wel te nassen...(zeker met een vacuum getrokken biertje) haha
 
De pingbami en pingnasi zijn idd best goed te doen :D
Andere pingzooi waag ik me niet aan, dan trek ik wel een blik Bonensoep van de jumbo los …..
Keje lekkr van drietn jaah :D
 
Proudly presenting: the M1200!

20221026_114603[1].jpg


20221026_114611[1].jpg


20221026_114618[1].jpg


Nu zijn eigen kinderen natuurlijk de mooiste van de hele wereld, dat snap zelfs ik heel goed, maar zelfs als ik mezelf daarvoor een beetje "corrigeer", dan vind ik nog steeds, in de woorden van de onnavolgbare Dick van Bil: "het heb wel wat, ja..."

Hij is nog bepaald niet klaar, maar dit is wel de uiteindelijke vormgeving. Uiteraard moet er nog behoorlijk wat gebeuren. De rompbodem moet nog afgemaakt (het stukje achter de neuspoot ontbreekt nog), de winglets moeten nog in profiel geschuurd, de bevestiging daarvan moet nog uitgevogeld worden, de Pitot-buis moet nog retractable gemaakt worden (want dat is een notoire deurposten-zoeker), de RC, tank en ontsteking moeten er nog in... Minstens nog twee weken werk en dat ga ik ook niet meer redden voor ik weer naar zee moet, maar qua vormgeving is dit het toch wel.

Zit me nog de kop te breken over een mooi custom made uitlaatje voor de Wankel, want het originele potje gaat van geen kanten werken in deze opstelling: Graupner zei destijds dat je dat potje gewoon verticaal naar beneden moest draaien, maar dat komt in conflict met het feit dat ik een isolator tussen motor en carburateur gezet heb, waardoor die carb een cm verder naar buiten komt. Dus gaan uitlaat, brandstofleiding en gasstang vechten om de beschikbare ruimte.
Het ding verticaal omhoog zetten lost dat op, maar ziet er echt totáál niet uit. Ik weet dat de wankel significant beter gaat presteren met een lange dunne uitlaatpijp, maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om heel dun aluminium te lassen... Daar moet ik maar eens heel hard over nadenken.

Voor de kleuren heb ik "kanarie geel" voor de vleugel gekozen, en "ferrari rood" voor romp en winglets, dat zou een goed zichtbaar plaatje op moeten leveren. Belangrijk voor een delta.
 
Ziet er top uit man!:wave
Mocht je een 2.0 versie plannen, de vleugel misschien iets hoger op de romp plaatsen, om de rug wat minder "massief" te laten lijken?
(je eigen kritiek hé, niet de mijne)
 
Ziet er top uit man!:wave
Mocht je een 2.0 versie plannen, de vleugel misschien iets hoger op de romp plaatsen, om de rug wat minder "massief" te laten lijken?
(je eigen kritiek hé, niet de mijne)

Ik denk, zeker achteaf bekeken, dat dat wat problemen zou hebben gaan opleveren met de plaatsing van de motor (die had dan min of meer "in" de vleugel gezeten) en het had de constructie van de onderkant ook wat lastig gemaakt.
Ik moet zeggen (zei ik via whatsapp ook al tegen Rob) dat ik een beetje aan de vormen begin te wennen.

Er zijn al wat kleine aanpassingen gedaan aan het ontwerp, maar die liggen meer in de bevestiging/inbouw van de pootjes, en uiteraard, ik heb dit ding gebouwd met wat brokstukken van de oude X1200 op de plank, zoals het cockpitje en dergelijke, en dat heeft niet iedereen. Dus wie hem na wil bouwen, zal daar iets op moeten verzinnen...

En ook niet iedereen heeft een Wankel, dus ook aan die romp kan iedereen net zo veel veranderen als ie zelf wil...
 
Back
Top