Bouwverslag: M1200

Ik neem aan dat de ontsteking volledig stand-alone is, waarom dan niet 1 accu (lipo) en 2 spanningsregelaars?
Dat kan, en ik heb in principe geen eens twee regelaars nodig, want die ontsteking slikt alles van 2 of 3 cellen LiPo rechtsstreeks.
Als je gewicht in de neus nodig hebt, een AAA 4 cellen NiMh?
Anders een paar diodes in de voeding lijn naar de retracts?
Dat zou ook een optie zijn. Ik weet het gewoon nog niet.

Ik weet ook niet wat, oprookspanning van die retracts is. Voor hetzelfde geld kunnen ze gewoon 6 volt hebben.
De ontsteking kan 5,5 volt wel aan, denk ik, maar die heb je met 4 cellen NiMH dus maar héél kort...
Ik heb een spanningsregelaar die 5, 5,5 en 6 volt kan doen maar die LiPo past weer niet zo heel erg lekker in het neusje. Alles kan, maar toch...

Dusssss.... weet iemand wat de oprookspanning van die freewing retracts is?
 
Dusssss.... weet iemand wat de oprookspanning van die freewing retracts is?

Het antwoord staat op de website van Motion-RC, de leverancier van de retracts :

upload_2022-10-30_17-34-17.png


Grt,

Arnoud.
 
Tsja... ik kan die gegevens niet zelf terugvinden, maar vind ze ook nogal verwarrend... want waarom zit er dan een fabriekslabeltje aan de snoertjes?
Verder: die gegevens kloppen niet met wat ik hier heb, want bijvoorbeeld de snoerlengte is FORS korter, en ik vind een idle current van 100 mA en dan een "Current draw Operating (no load)" zou 10 mA moeten zijn, maar een blokkeerstroom van 900 mA? Ik zie die getallen niet als ik zelf even vluchtig meet, dus ik vraag me af of ik wel naar het zelfde apparaat kijk.

Ik vind dat in elk geval ERG wazige gegevens...
 
Hierbij het linkje naar de Retracts op de website : Freewing Electronic Retract for 4.1mm Diameter Shafts - Type A [E820] Motion RC Europe [E820] Motion RC Europe
De Avanti staat vernoemd bij deze retracts, dus ga ik er vanuit dat deze inderdaad onder de Avanti zitten. (Je kunt jou retracts opmeten en deze vergelijken met die op de website)
Dat de draadlengte anders is kan heel goed, in het linkje hierboven staan de losse retracts, de Avanti kit heeft mogelijk retracts met aangepaste draadlengtes.

Grt,

Arnoud.
 
Waarom niet gewoon een 2s lipo als ontstekingsaccu en een BEC eraan voor de rest? Je houdt het dan simpel met 1 accu, lipo's
gaan prettig lang mee en je beschermt alles wat niet tegen 8.4 V kan. Ik neem aan dat je servo's daar ook niet tegen kunnen, dus
ook daar heb je een reductie nodig.

Als je LIPO niet lekker past, daar zjin 100 soorten en maten van. Even zoeken bij Hobbyking naar een passende.
 
Als aanvulling op de retract specs, de stroom bij in- / uittrekken van de retract heb ik zojuist gemeten. De stroom ligt tussen de 90 en100 mA.
De retracts zitten bij mij aangesloten op de bec van een regelaar (5V).
De stroom in rust is 10 mA. De gegevens op de website kloppen dus met de retracts die ik heb. (Blokkeerstroom ga ik niet meten, is niet van toepassing)
Nu is de vraag of jij dezelfde hebt. ;)

Grt,

Arnoud.
 
Jaaaaaren terug moest ik twee Robbe aileron servos monteren. Nog bij Henk de Haan in Roden gekocht. Limiet 4,5v. En dan ook niets meer. Gaf twee spanningsreductoren mee. Met lipo en BEC 5v werkspanning op de Multiplex servo’s.
Midden in het Futaba snoertje. Idd een printplaatje, kwam keurig 4,5v uit.

Zeer eenvoudig is een diode bruggetje. Zeer compact op te stellen, en licht.

Stroomafname in neutraal kan je even meten met een ‘voltmeter’?
 
Waarom niet gewoon een 2s lipo als ontstekingsaccu en een BEC eraan voor de rest? Je houdt het dan simpel met 1 accu, lipo's
gaan prettig lang mee en je beschermt alles wat niet tegen 8.4 V kan. Ik neem aan dat je servo's daar ook niet tegen kunnen, dus
ook daar heb je een reductie nodig.
Ik ga nog simpeler, gewoon alles op 5,5 volt, en als de ontsteking dat niet trekt (99% kans van dat dat WEL goed gaat) dan kan ik altijd nog 6 volt overwegen. Één 2S 1600 mAh LiPo... Ben nu bezig dat in te bouwen. Past niet heel supergeweldig, maar daar verzinnen we wel wat op.
Vanwege de dikke stekkers die er aan accu en voltregelaar zitten (om een of andere reden heb ik daar ooit XT60 aan geplakt, dat ga ik nog een keer veranderen)., verder geen schakelaar, al is het zonder meer wat onhandig om die cockpit iedere keer open te moeten schroeven.
 
Nu is de vraag of jij dezelfde hebt. ;)
Ik heb de verpakkingen niet meer, dus ik kan geen bestelnummers controleren, maar ik heb gewoon de pootjes van de 80 mm Avanti besteld.

10 mA in rust... ben ik dus al 30 mA constant aan de retracts kwijt, komt 400 voor de ontsteking bij, gemiddeld 100 mA voor de solenoid... bijna 550 mA en dan bestuur ik nog helemaal niks :D :D :D
Maar dat is bij 5,5 volt slechts 370 mA van de LiPo (bij 7,4V) dus daar zou toich echt wel een uurtje of anderhalf aan veilige vliegtijd in moeten zitten...
 
Goede keuze die tip fins.
Qua uiterlijk en practische handling is het zonder meer de beste oplossing, maar of het aerodynamisch zo goed uitpakt weet ik niet. Dat staat nog te bezien, maar hoe dan ook kan ik daar vanwege de bevestiging met schroeven nog alle kanten uit qua hoeken.
Heb van Maarten Cornelissen begrepen dat winglets heel onvoorspelbare invloed kunnen hebben, zoals rolneigingen bij gierbewegingen, of verschuiving van het neutraalpunt.
We gaan het zien, ALS hij klaar is, ga ik eerst heel voorzichtig wat take-off runs doen.
 
Hierbij het linkje naar de Retracts op de website : Freewing Electronic Retract for 4.1mm Diameter Shafts - Type A [E820] Motion RC Europe [E820] Motion RC Europe
De Avanti staat vernoemd bij deze retracts, dus ga ik er vanuit dat deze inderdaad onder de Avanti zitten. (Je kunt jou retracts opmeten en deze vergelijken met die op de website)
Dat de draadlengte anders is kan heel goed, in het linkje hierboven staan de losse retracts, de Avanti kit heeft mogelijk retracts met aangepaste draadlengtes.
Ik heb inderdaad de complete (Avanti-specifieke) retracts besteld, omdat ik niet alleen de mechaniekjes moest hebben maar ook pootjes waarvan ik zeker wist dat ze zouden gaan voldoen.
 
Ik ga nog simpeler, gewoon alles op 5,5 volt, en als de ontsteking dat niet trekt (99% kans van dat dat WEL goed gaat) dan kan ik altijd nog 6 volt overwegen. Één 2S 1600 mAh LiPo... Ben nu bezig dat in te bouwen. Past niet heel supergeweldig, maar daar verzinnen we wel wat op.
Vanwege de dikke stekkers die er aan accu en voltregelaar zitten (om een of andere reden heb ik daar ooit XT60 aan geplakt, dat ga ik nog een keer veranderen)., verder geen schakelaar, al is het zonder meer wat onhandig om die cockpit iedere keer open te moeten schroeven.

Waarom is dat simpeler? Of bedoelen we hetzelfde? Als je toch een 2s lipo aansluit, kun je die na de XT60 2 sets draden geven: 1x volle spanning via 2 draden direct naar je ontsteking, en via 2 andere draden voed je je BEC, en daaraan komt de rest (ontvanger, servos, retracts). Je hoeft dan maar 1 stekker in/uit te pluggen voor de batterij wissel, en de rest werkt.

Of is die ontsteking iets wat niet permanent aan mag staan na inpluggen batterij? Waarschijnlijk mis ik iets :-)
 
Waarom is dat simpeler? Of bedoelen we hetzelfde? Als je toch een 2s lipo aansluit, kun je die na de XT60 2 sets draden geven: 1x volle spanning via 2 draden direct naar je ontsteking, en via 2 andere draden voed je je BEC, en daaraan komt de rest (ontvanger, servos, retracts). Je hoeft dan maar 1 stekker in/uit te pluggen voor de batterij wissel, en de rest werkt.

Of is die ontsteking iets wat niet permanent aan mag staan na inpluggen batterij? Waarschijnlijk mis ik iets :)

Simpeler omdat ik geen dingen apart bedraad... die ontsteking gaat het vermoedelijk wel op 5,5 volt doen, en die pootjes doen het met wat geluk ook wel op 6 volt, dus het is het een of het ander.

Die ontsteking mag inderdaad niet permanent aanstaan om verschillende redenen, maar dat is ook met twee verschillende spanningen van één accu nog steeds wel te realiseren.
Maar ik wil gewoon de bedrading zo veel mogelijk minimaliseren. Dus één dradenpaar naar de BEC, en verder alles vanaf de ontvanger rail gevoed.
 
Soo hee... dan komt de overspannenheid even knalhard binnen zetten:
Beginnetje gemaakt met foliën, en daar begon de hersenpan flink tegen te stribbelen...
Daar moet ik toch echt even heel rustig aan mee doen. Heel raar, alsof de hersens op slot gingen en zeiden "doe het zelf maar". Nu heb ik dat natuurlijk ook wel gedaan, maar toch, het was even een heel rare gewaarwording dat ik halverwege een beetje verdwaasd met dat strijkijzer in handen stond... "En nu?"

Affijn, eerste tipfin/winglet/dingus zit in de folie.
20221030_231324[1].jpg
 
Bouwmoeheid. Gewoon effe wegleggen. Laten bezinken.
Ik staar ook wel eens naar een model, zonder dat er wat uit de handen vloeit.
Hoe dan de vastlopers op te lossen, dus even laten gisten in de achtergrond.

Simpele bedradingen? Heb een kist tjok vol telemetrie.
En het vliegt gewoon.

Laagspanning UNEC voor ontvanger, hoogspanning voor de vonkendoos.
Alleen de rode draad los klappen bij de ontvanger voor de aansturing vonkendoos.

BECjes komen al zeer compact. Of toch dat super simpele diode brugje naar de klappootjes?

Motorfiets pakken. En lekker tuffen.
Ken dat wel.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top