Bouwverslag: M1200

Naahmoe! Als een phoenix uit de as herrezen[emoji106]

Als daar al niet een laser cut van is gemaakt? Cabinekap is een gipsplug.
Dat is vanuit een origineel onversneden exemplaar een stuk makkelijker. Vol storten, plug dieptrekken.

Maar met een generieke kap van een compacte zwever kan je vaak ook voort. Of je maakt het bread-and-butter uit balsaplank en uitgehold.
Je kan alle kanten op DIY.

Laatst bewerkt:
Als daar al niet een laser cut van is gemaakt?
Rob heeft in ieder geval de frees-files van de vleugel, en als het goed is gaat hij de romp er ook bij tekenen (ik heb een outline van de rompzijwanden gemaakt die hij kan inscannen).

Er zijn geen plannen om iets te gaan produceren, maar ik denk niet dat Rob er problemen mee heeft om de files te delen als ze klaar zijn.
Het zou leuk zijn als er mensen zijn met een ongebruikte wankel, die hier iets in zien, en er meer M1200's over de nederlandse velden rond gaan spoken.
Ik verwacht dat met name de type II wankel deze kist BAKKEN vermogen gaat geven.

Overigens: ik heb nogmaals een ruwe weging gedaan, en die heb ik "ruim" genomen (ontsteking in verpakking, tank in verpakking, alle losse onderdelen in hun volle zakjes, een rol van 2,5 meter folie inclusief beschermpapier, dat soort dingen), en toen bleef ik nog steeds onder de 2200 gram. er gaat vermoedelijk ongeveer 80 tot 100 gram ballast nodig zijn. Ik denk dat de feitelijke bouw met ongeveer 2100 gram ophoudt, en dan die ballast er bij, dan is denk ik 2200 gram ongetankt vliegklaar, dat dat realistisch is. Niet verkeerd, denk ik.

Intussen worden er BULTEN (ik had willen zeggen "kilo's" maar zoveel hout zit er niet eens in die kist) balsastof geproduceerd in huize Brutus...

20221026_164659[1].jpg

20221026_164704[1].jpg

20221026_164715[1].jpg

20221026_164724[1].jpg

Hoewel ik het resultaat van in vorm geschuurd Balsa eigenlijk altijd erg charmant vind, is de klus zelf maar gewoon ronduit vervelend. Ben héél blij met mijn electrische powerfile... Anders had ik het halverwege opgegeven.

Maar de andere kant moet nog...

Nou... De houtbouw is klaar. alles wat te tonen valt daarover, is al getoond.
Nu komt de grote klus: er een daadwerkelijk vliegtuig van maken: dus het inbouwen van de apparatuur. Dat gaat ook nog een dingetje worden...

Met name de aansturing van de neuspoot gaat nog een dingetje worden...

En... weer verder... :p

Ik gebruik voor de M1200 de retracts van de 80 mm Avanti, en dat is natuurlijk een ARF, helemaal ontworpen voor deze pootjes. Stiekum de kunst afgekeken hoe daar die aansturing zit, maar zoals ze het daar doen, dat werkt met een "speciaal" servoheveltje wat de stuurstang horizontaal en precies op de juiste hoogte houdt.
Maar daar kun je van onderen goed bij voor vervanging/reparatie, en dat is bij de M1200 een beetje anders.
Iets werkends verzinnen is op zich het probleem niet zo. het probleem is, om iets werkends te maken wat ook nog demonteerbaar is in de nogal beperkte ruimte van die neus.

Ik denk dat ik geslaagd ben:
20221027_180124[1].jpg

Het is een beetje een ingewikkelde procedure, maar als ik de poot intrek en dwars draai kan ik bij het stuurheveltje om een zelfborgende kwiklink in te hanngen.
Dan klap ik de poot weer uit, en kan ik van binnenuit van bovenaf de stuurstang inschroeven.
Is dat gedaan, dan zorgt het balsa ondersteuninkje er voor dat zodra de stuurstang in de servohevel ingehangen is, de stuurstang horizontaal blijft.

De zender heb ik zo geprogrammeerd, dat bij intrekken van het onderstel, éérst de neuspoot naar neutraal draait, en daarna de stuurservo inactief wordt.
Verder is hij zo geprogrammeerd dat het stuursignaal voor de pootjes slechts 5 seconden actief blijft, en daarna weer naar de middenstand terugvalt.
Daarmee is gegarandeerd dat ALS er een poot blokkeert, dat dan die poot geen stroom blijft trekken. Mischien zit iets dergelijks ook al in de pootjes ingebouwd, dat weet ik niet, maar ik neem het risico niet.

Laatst bewerkt:
Er zit inderdaad een stroombeveiliging in de retracts ingebouwd. Ik gebruik dezelfde retracts in mijn Curare. Echter met eflite struts vanwege de lengte, gaat al 178 landingen goed, nog nooit een "failure" gehad.
Ze zijn goedkoop en zeker goed ! :)

Grt,

Arnoud.

In dat geval heb ik dan nu een dubbele beveiliging :D :D :D

Ik ben even wat beducht voor de neuspoot. Die heb ik in "naar voren intrekkende" positie ingebouwd, en zo zit hij ook in de Avanti, maar bij mij op de club zetten sommigen een steunblok achter de poot, zodat de klappen niet op het mechaniek komen. Of dat nodig is weet ik niet, maar ik heb er in elk geval géén ruimte voor om dat ook te doen.
Daar staat dan wel weer tegenover dat de M1200 fors lichter is dan die Avanti, en vermoedelijk (hopelijk) ook langzamer binnenkomt...

Intussen is het neuswiel omringd door de vier HS65HB servootjes, morgen de stuurkabels aanleggen.
20221028_010929[1].jpg

Bij stom geluk bewegen alle vier de servo's de goede kant uit, dat is alvast weer een meevaller (al is dat natuurlijk uitermate simpel recht te zetten.
Het is wel allemaal heel erg krap: met de pootjes naar buiten is er een zee van ruimte in die neus, en het pootje is relatief iel, maar met de poot naar binnen neemt ie opeens verdomd veel ruimte in.
Voor de trekkracht en de ontsteking moet ik nog overstappen naar een 5 cellen NiMH, of mischien een LiPo met spanningsregelaar. Daar moet ik nog eens even goed over nadenken.

Voor wie het zich afvraagt: Ja, ik ben ook vandaag nog steeds bezig, maar weinig fotogenieks: stuurkabels en roerscharnieren zijn niet de meest fotogenieke objecten...
Vordert langzaam en is gewoon "onleuk" werk... Ook al omdat het GOED moet, dus drie keer denken, passen en meten, en dan pas plakken.

Het is wel een leuk verslag.
Ik heb de orginiele 1200 ook gehad.
Hij vloog toch wel leuk.
Ik had er een 10 cc met lange pijp op gezet.
Heb je al een idee wanneer de maiden is?

Heb je al een idee wanneer de maiden is?
Geen flauw idee! Als ik nog twee weken extra verlof zou hebben, zou ik zeggen, binnen een week, twee tops (tenzij het weer tegenzit). Maar ik moet over een week of twee al weg, en dat betekent dat ik volgende weeg dingen moet gaan afronden. En ik heb geen zin om te haasten, ik heb ook geen zin in een door gehaast mislukte maiden, want dan gaat dat nog maanden door mijn hoofd spoken.
Dus doen we kalm aan en komt de maiden wanneer ie komt.
Maar ik denk wel dat ik deze week nog aan foliën toe kom.

Haasten is nooit echt handig.
Ik had even geen erg in je onregelmatige werktijden.
Ga gewoon rustig verder zou ik zeggen.
Het wordt een erg leuk model in ieder geval.
Al vind ik de orginiele staartvin juist erg mooi maar dat zijn smaken.

Al vind ik de orginiele staartvin juist erg mooi maar dat zijn smaken.
Oh, maar die is NIET weggelaten omdat ie lelijk was, hoor...

Die is weggelaten om twee practische redenen: Ten eerste moet ik tijdens het starten met één hand het model vasthouden EN met een vingertop de carb of tank af kunnen sluiten, en daarvoor zit die vin in de weg. Dat is op te lossen met een helper of een stevige startbok o.i.d.
De tweede reden is dat ik vanwege het zwaartepunt de romp volledig toegankelijk wilde hebben, zodat ik meer vrijheid voor het plaatsen van de spulletjes heb (er moet een zware ontsteking mee) en dát betekende een afneembare rug... En een afneembare rug met daarop een vin stelt hoge eisen aan de vergrendeling.

Vandaar dat die rugvin ergens anders moet komen, en dan zijn winglets in elk geval qua bouwen de meest practische oplossing.

Pffff....

Ik heb mezelf weer eens wat op de hals gehaald... De retracts hebben een labeltje met "5~5,5V", en de ontsteking zegt 6~12V... Hoe gaan we DAT nu weer oplossen? Ik kan kiezen uit een 5 cellen NiMH, een een 2S lipootje met voltregelaar. of alternatief een 4 cellen NiMH en een apart 400 mAh 2S lipootje voor de ontsteking...
Ik kan ook hopen op dat die retracts gewoon 6 volt kunnen hebben, al zit een tjokvol geladen 5 cellen NiMH daar toch wel beduidend boven.

Ik denk dat de veiligste keuze een LiPo met 6V voltregelaar is.

Alternatief kan ik een oudere ontsteking gebruiken die nog 4,8V kan hebben, maar de pset is dat de enige oudere ontsteking die ik nog heb, een rotte bougiekap heeft.

Daar moet ik maar eens rustig over nadenken.

Intussen, de stand van zaken:

Er is een buis in de neus geplaatst als Pitot-buis houder, zodat de pitotbuis "retractable" is.
20221030_100346[1].jpg

De servo's waren al geïnstalleerd, maar:
20221030_095655[1].jpg

De stuurkabels zijn nu ook definitief geplaatst (ze zitten vastgelijmd, dus....)
20221030_095704[1].jpg

De romprug hadden we ook al eerder gezien, MAAR...
20221030_095904[1].jpg

Die scharniert nu dus ook open en dicht...
20221030_095910[1].jpg

Eigenlijk is het nu dus een heel ingewikkeld vliegend sigarenkistje geworden... :p

pitotbuis "retractable" is dat is een goed idee, dan heb je geen snelheid meting bij het landen, want dat zal toch het moment zijn dat je deze intrekt ?

pitotbuis "retractable" is dat is een goed idee, dan heb je geen snelheid meting bij het landen, want dat zal toch het moment zijn dat je deze intrekt ?
En voor het transport neem ik aan ;)
Die pitotbuis is puur "handomatic" naar achteren te schuiven en dat is puur en uitsluitend voor het transport. Het zijn, net als stabilo's, kielvlakken, landingsgestellen en hekrotors, notoire deurpost-detectors.
In de landing heb je helemaal NIETS aan die pitotbuis om twee redenen: ten eerste heb je dan helemaal geen tijd om naar het scherm te kijken, en afgeroepen snelheid is te traag, en ten tweede zit er vanwege de zuiverheid van de meting ongeveer 1 a 1,5 seconde vertraging op het signaal, dus ook als ingesteld alarm is het nutteloos, want de waarschuwing komt gewoon te laat. En al kwam hij op tijd, je kunt daar gewoon domweg niet meer op reageren op die laatste kritieke momenten.

De Pitotbuis is uitsluitend nuttig om bijvoorbeeld propellerkeuze te optimaliseren, en als "nice to know"... Street-cred (kijk eens, de mijne heeft een pitotbuis) is ook stiekum een beetje een reden, alsmede dat er tóch gewicht in die neus moet... :p

Back