.
Dat zijn hele mooie retracts!
Yesss
.
Dat zijn hele mooie retracts!
Er komen in mijn Mossie twee OS viertaktmotoren op methanol.
Yesss

.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Er komen in mijn Mossie twee OS viertaktmotoren op methanol.
Tuinhandschoentje aan helpt tegen affakkelen van het haar op je handen![]()
De 25gr glasmat, ik ben ermee gestopt, het blijft echt overal aan haken en het gewichtsverschil met 50 grams is minimaal. Het is ook veel sterker en véél makkelijker om mee te werken.
Ik ben de laatste maanden veel met een twin aan het vliegen (sorry, een "piep" van HK, best een grote van 160cm spanwijdte, de "Beechcraft King Air" (aka King Twin)), uiteraard met e-motoren, maar wat vliegt dan ding super.
enneeeee, 6 mossies op rijtje..... heb je dat nog ergens staan dan hoef je nooit meer te werken.....
naast eindeloos touch and goes oefenen
(..) Dus ik land nu met een tikkie gas op, is wel ff wennen. (..)
Vwb. de slipmeter:
In de K7 en de K8 zat zo'n ding:
![]()
Vertekent een beetje, balletje is eitje geworden . . .
Ik denk dat het verschil in crashes is dat je met de echte er in zit en voelt wat er gebeurt . Met modelvliegen reageer je op zicht en gehoor waardoor je achter de feiten aan stuurt eigelijk.Ja, Jan, dat is de slipmeter die je gebruikt. Tegenwoordig zijn dat (op het scherm) elektronische symbolen en krijgen ze hun info vanuit de air data computer. Er werden en worden toch nog vaak (in de schrik en stress direct na een motorstoring, vlak na de start) nog aardig wat fouten gemaakt met de correcte interpretatie, dus verongelukken er toestellen omdat de vlieger links "voeten" geeft (rudder naar links) indien de linkermotor er mee stopt en hij/zij dus juist RECTS voeten had moeten geven!. Loopt meestal niet goed af, als er niet supersnel ingegrepen wordt. Gelukkig is de training tegenwoordig allemaal op simulators, het heeft vroeger genoeg doden gekost dat "life" te oefenen. Een belangrijke kreet die je als vlieger moet onthouden is "trappen aan de kant van het balletje" ofwel balletje naar links, geef links "voeten" om het weer terug naar het midden te krijgen.
Nee, het draadje, daar werken we niet mee in de gemotoriseerde luchtvaart (gaat ook nét de andere kant op als het balletje)...
Ja, mooi klein stripje, dat was ff oefenen om er daar steeds mooi op terecht te komen, normaal (met bvb een grote sleper) gebruik ik de rest van veld, is prima voor wat grotere wielen. Maar dat kleinere spul verdaagt die kunstgrasmat beter.
Bipe, ik vlieg veel grote en zware modellen, van jets tot sleepkisten en allemaal land ik ze met gas dicht. Dit is de enige uitzondering! Ter info, ook met een "full scale" B747 landt je zo, rond de 10m hoogte gaan de throttles dicht en zweeft hij mooi uit, je moet dan uiteraard wel hoogteroer bijtrekken om het zakken van de neus tegen te gaan. Ik zeg vaak genoeg, zoveel verschil is er niet tussen "full scale" en modellen. Modelvliegen is doorgaans wel moeilijkerIk heb tot nu toe schadevrij "full scale" gevlogen, kan dat helaas niet zeggen van mijn modelvlieghistorie!
De krachten die je met je voet moet uitoefenen zijn echt zeer zwaar, ik schat 25 kg