De Havilland DH-98 Mosquito B. Mk.XVI HS-R Night Pathfinder

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 26 jul 2022.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik heb inderdaad alleen het gerepareerde deel verstevigd met glas en epoxy.
    Zal inderdaad nog wat strengen aan de binnenzijde erbij leggen :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ramses, uiteraard bemoei ik me niet wat voor kleur je mooi vindt! Op er grond zien je kisten er prima uit, de nachtvliegkleuren vind ik ook prachtig, maar ik ga dat zelf nooit toepassen! Maar als jij er goed mee kunt vliegen, helemaal goed. Ik wil alleen maar zeggen dat het wel een risico is, bijvoorbeeld je bent een tel afgeleid, ziet het model ineens weer en maakt een stuurcorrectie....de verkeerde kant op. De foto van de e-zwever laat dat mooi zien, kijk er in een flits naar en dan zie je dat hij zowel in een linkerbocht als in een rechterbocht kan liggen. Pijlvleugeltoestellen geven dat ook (ooit in het begin van de model jetvliegerij de oorzaak van het neerstorten van een 8-motorige B52!) en mijn eigen ervaring zelfs een tweedekker zoals de Tiger Moth bij de juiste( ...verkeerde...) belichting tegen de avond kan dat effect opleveren, mja, die gaat zo langzaam, dat kun je nog herstellen.
    Hier is de video, grijze achtergrond, zwart silhouet: daar kun je diverse "stills" uit halen (zonder dat je de voorgaande beweging ziet), daar kun je niet uit halen hoe die enorme bak op dat moment in de lucht ligt!
     
    serge pot en ramses vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Geen enkel probleem Richard, ik zie dat niet als bemoeien, ik waardeer je tips! :thumbsup:
    Ik snap ook goed wat je bedoeld want krijg die tip/opmerking in elk verslag waarin ik aangeef een kist zwart te maken.

    Maar op de een of andere manier heb ik daar geen enkele last van, ik kan de zwarte kisten prima volgen in de vlucht.

    Na een middagje hellingzweven samen met Femmo met m`n geheel zwarte Sagitta hellingzwever, opmerking van Femmo in mijn Sagitta verslag:
    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2023
    jmk1 vindt dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De zwarte grondlaag licht geschuurd en er twee (nacht drogen ertussen) zwarte eindlagen op gezet met het penseel/kwast:
    De zwarte laklaag lijkt nat in eerste instantie wat blauwig, maar droogt mooi zijdeglans zwart op:

    [​IMG]

    De bovenkant van de vleugel en romp zijn nog wit.
    Daar komt groen/grijze camouflage op.

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1, ISOLA2, Kjel Postema en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Zwart is beter zichtbaar in de lucht. Om die reden is de PC- 7 van de Klu later ook zwart gespoten. Met als enige versiering de gele BDL streep.
    Geldt ook voor bijv. de Britse Hawks.
    Ook in het verkeer is een zwarte auto beter zichtbaar heb ik me laten vertellen
     
    ISOLA2 en ramses vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Inderdaad, dat wist ik niet!

    "The Royal Air Force did a comprehensive investigation into the best colour for visual acquisition of aircraft in the air in the UK.
    Black was the best colour in most circumstances, otherwise bright yellow – strobes were most noticable in poor visibility.
    Their training aircraft are now painted black with yellow stripes/flashes and have high intensity strobe lights."


    [​IMG]


    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Haha, ja. Maar de eisen voor zichtbaarheid bij full size, vliegend met meerderen, liggen anders dan voor ons als modelvlieger, besturend vanaf de grond. Zit je zelf ook IN de lucht en ben je hoger aan het vliegen, dan ben je omringd door "lucht" en maakt de grond maar een klein gedeelte uit van hetgeen je ziet. Mogelijk zelfs helemaal niet als je boven een wolkendek/mist vliegt.
    Dus zie je een andere kist met donkere kleuren veel beter. Als ik nu zo naar buiten kijk met het oog op de horizon dan is maar een derde "lucht".

    Feit is idd dat donkere kleuren zeer goed opvallen tegen een grijze en zelfs blauwe achtergrond. Ik zit al een jaar of 25 in het sleep/zweef gebeuren en ondanks dat al die zwevers minutieus hun kisten "schaal" proberen te bouwen, vroeg of laat maken ze de onderkant van de vleugels donker (-rood of-blauw). Want het "wit" lijkt op hoogte door de blauwe lucht opgeslokt te worden! De schrik die er door je heen gaat als je een paar seconden je $$$$$$$$ kist niet meer ziet is slecht voor je hart! En dan heb je nog geluk dat je hem terugvindt in de lucht. Ik heb voldoende sleepmeetings meegemaakt om te kunnen zeggen dat er al minimaal 10 modellen nooit meer terug gekomen zijn...of alleen als wrak.

    Bijkomstigheid voor ons als modelvlieger is dat we ons moeten oriënteren aan de ligging van het toestel, zoals we dat zien. Voor de vlieger van een full size zal het een worst zijn welke kleur zijn toestel heeft; rose, paars met glitters, daar heeft hij geen last van.
    Zoals ik al eerder zei, later op de avond of met tegenlicht zie je niet meer dan een silhouet, lastig om te zien of die met linker of rechter helling vliegt. Ik weet Ramses zijn leeftijd niet, maar met het verstrijken der jaren gaan dat soort dingen juist flink teruglopen en zijn goede kleuren en goede verlichting een forse bijdrage aan het prettiger vliegen met minder goed zicht op het model.

    Ik heb lang lesgegeven in full size en ooit had er een eigenaar bedacht zijn Piper Cub geheel zwart te maken in een "John Player" schema. Een ramp was dat ding, in het circuit, tegen de bekende chaotische achtergrond van alle kleuren donkergroen, het ding was niet te zien!
    Ook in het stukje van Ramses (ik vond die site ook, haha) staat duidelijk: against all DAYTIME skies...... de meeste "dogfight" training geschiedt in goede zicht condities, overdag.

    Maar goed, ver genoeg afgedreven van het thema, weer terug naar de Mossie! (vet mooi geel-rose kleurtje dan? :wave)
     
    serge pot en ramses vinden dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Precies, dat is ook hetgeen waar het in essentie in deze discussie over gaat.
    Niet sec de zichtbaarheid van de kist, maar de zichtbaarheid van de ligging van ons rc vliegtuig gezien vanaf de grond.

    En daarin heb je gewoon gelijk, alleen heb ik het geluk de zwarte kisten toch goed te kunnen volgen...
    Geluk, omdat ik zwarte kleurenschema`s op diverse kisten gewoon heel erg mooi vind.
    ... met het risico dat wanneer m`n zicht afneemt met het toenemen van m`n leeftijd er later andere kleurenschema`s op moeten...

    Lijkt me wel erg mooi, een JPS schema op een Cub!
    Toch moet ik zeggen dat wanneer ik mijn groene camo (RLM kleuren) Stuka voor een bomenrij langs vlieg de Stuka veel minder zichtbaar is dan wanneer ik bijvoorbeeld mijn zwarte Chip voor diezelfde bomenrij vlieg.
    Zwart is (logisch) wel beter zichtbaar dan camouflage in die omstandigheid.

    Wat ik zelf tot nu toe de moeilijkste kleur om te volgen vind, is blank aluminiumkleur.
    Vooral als de zon schijnt, ik kan erg slecht tegen de spiegelingen.

    Hahaha, geel -rose,... zoiets?

    [​IMG]

    Voor mij toch maar de onderste :p

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
    Hans Rijkuiter, coen_l, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    mooi draadje
    leerzaam op veel vlakken!
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Mooie Mossie voor de Gay Pride boven de grachten over een tijdje :)
     
    ramses vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Denk je, of weet je dat 'ie de grond in ging agv. verwisseling?

    Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat er sprake was van een stall in de bocht (maar ik kan me natuurlijk vergissen).

    Hij vliegt met de wind mee (het waaide behoorlijk (hoor het gebulder op de microfoon, zie het blauwe zeil en de windzak op 0.51)), de airspeed was (lijkt mij) al niet te hoog, en dan zet 'ie met die snelheid een bocht in met een helling van 60°, 70°, zoiets?

    Tsja.

    Vragen om moeilijkheden.

    Of zie ik het (toch) verkeerd?

    (Ja, klopt, dit is wat Nichols er zelf over zegt.)
    upload_2023-1-10_13-56-58.png

    'On a downwind pass, he lost orientation on the model.'

    Op dat moment al? :hammer:

    Zo'n ervaren vlieger?


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Precies!
    Daarom is het zo`n goed / toepasselijk voorbeeld van Richard :thumbsup:
    Ik denk dat ervaring er weinig mee van doen heeft, zicht des te meer.

    Ander voorbeeld:

    [​IMG]

    Nu is dit een still dus eigenlijk niet te bepalen / zien...
    Als je aan het vliegen bent weet je het pad van de kist, dan is het geen vraag.
    Maar heel even wegkijken van je model kan bovenstaande vraag wel veroorzaken en een reactie daarop met precies de verkeerde stuur input kan het gevolg zijn...

    Met een duidelijk kleurverschil tussen onder- en bovenkant van de kist kan je niet in die situatie terecht komen, dan zie je de ligging van de kist in één oogopslag.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Nee, juist niet!

    Ik denk dat de oorzaak was dat hij zich verkeken heeft op de prima groundspeed, maar een te lage airspeed had . . .

    Maar goed, in een ander draadje is dit al eens uitgebreid behandeld.

    Nu eerst de kerstboom ergens dumpen.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2023
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De vlieger geeft zelf (!) aan de orientatie te zijn verloren en daardoor de verkeerde stuur input gaf met de crash als gevolg, exact zoals Richard eerder aangaf.
    Ik snap jouw reactie dan niet, dat Richard het verkeerd heeft omdat het volgens jou alleen aan de airspeed lag :hammer:
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Ja, dat zegt hij.

    Waar wie zegt dat dat waar is?

    Vroeggah, als een beginnende modelpiloot de controle over z'n model verloor, riep die persoon vaak 'Storing! Storing!!!'.

    De kenners keken mekaar meewarig aan en gaven elkaar een knipoog.


    jan.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik denk dat hier ook kenners lopen die elkaar een knipoog geven nu.....
     
    coen_l, ramses en AHoogendijk vinden dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Dat kan, dat mag, it's a free country! :)

    Maar ik hoor nog geen inhoudelijk argument waaruit blijkt dat mijn versie niet klopt cq. niet kan kloppen.

    Het feit dat Richard (die ik hoog acht) een ervaren piloot en nog het een en ander is, is geen argument (maar een drogreden).


    jan.
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bij elkaar opgeteld:

    Hij is met veel te slechte weerscondities gaan vliegen, na de start krijgt de kist al flinke optaters, het toestel rolt en giert alle kanten op. Ik weet niet hoeveel hun ervaring was met dat model. Mja, een show, iedereen verwachtingsvol kijken, druk is hoog. Het was en is nog steeds een grote bak, en dat toen aan het begin van de model jets...). Grote druk om "door te duwen" met de beloofde vlucht, het heeft al aan duizenden vliegers het leven gekost....en nog véél meer modelvliegtuigen! Nee kunnen zeggen is moeilijker dan "we gaan het eerst ff proberen".
    Op downwind vliegt hij recht, snelheid is goed (denk er aan, het was een grote kist en hij vloog betrekkelijk ver weg, snelheid inschatten is lastig, het lijkt al gauw te langzaam. Kijk maar bij Schiphol, komt zo'n A380 binnen, statig langzaam, (afhankelijk van het gewicht). Daarna een Falcon privé jet, woow gaat die hard denk je. Misschien wel met dezelfde snelheid!
    De romp ligt enige tijd mooi vlak, geen vleugel te zien, alleen de sigaar van een romp! Dan komt er een tipje omhoog, door een turbulentie stoot. Vanaf dat moment is de vlieger de draad kwijt en begint mogelijk al tegen te sturen. Mja, de verkeerde kant op. De hellingshoek wordt steeds groter, hij geeft steeds meer aileron... de verkeerde kant op dus. Hij trekt niet aan de neus, dus die gaat zakken en het toestel komt in een spiraalduik terecht (is dus NIET gestalled!). Uiteindelijk denk ik, dat hij realiseert wat er gaande is en start te corrigeren, maar daar had hij nog zeker 100m hoogte voor nodig gehad...
    Grijze lucht met weinig licht, silhouet, pijlvleugel, complexe en peperdure kist, publiek, spanning/stress.

    Ik heb nog geen goede verklaring gelezen waarom pijlvleugels dat effect verslechteren. Maar het IS gewoon zo. Misschien bij een mooie lange rechte vleugel als bijvoorbeeld een Beaver zie je verschil in breedte van de koorde bij de tip, dus de dichtbij vleugel lijkt groter. Geen idee.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Aha, okay, duidelijk: spiraalduik, niet gestalled.

    Helder verhaal.

    Bedankt! :)


    jan.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Deltas kunnen ook zo gemeen zijn visueel in de lucht .
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina