ZLin 226A, welke elektromotor en welke propeller?

Beste mensen,

Ik ben nieuw in dit forum. Heel lang geleden heb ik ooit gevlogen met een J3 Piper van SIG. Met een 6 cc motor dacht ik. Nu ik met pensioen ben wil ik weer eens beginnen en heb ik een oude Zlin 226A Acrobat op de kop getikt. Spanwijdte 1420 mm. Daar zou volgens de beschrijving een 3,5 cc McCoy op kunnen, maar ik wil er graag een elektromotor in zetten. Welke zouden jullie mij aanbevelen en welke propeller?

Het leeggewicht is ca 1 kg.

Zelf heb ik nog een paar brushless outrunner motoren liggen die van drones afkomstig zijn. ca 600 en 900 kV.
Ik dacht die ervoor te gaan gebruiken.

Er moet ergens een database elektrovliegtuigen zijn, maar die kan ik (nog) niet vinden. Misschien staat het antwoord op mijn vraag daar al in?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Dirk
 
heb je al lipo packs die je evt wilt hergebruiken in je vliegtuig? die afmeting en capaciteit kan mede bepalend zijn voor je motor keuze.
 
De k dat het handig is om even te vermelden welke motoren je hebt, hoeveel kv zegt niets over wat de motor kan leveren, het vermogen (max aantal amperes of watt) verteld meer of de motoren geschikt zijn

3s kan maar word wel licht, met 4s heb je welliswaar meer massa maar ook meer vliegtijd
 
Dank je voor je reactie!

De motoren die ik heb zijn:
DJJ 2211/920 kV
  • KV(rpm/v): 920.
  • Max Power: 370W.
  • Max Thrust: 1200 grams.
  • Weight: 53 grams.
  • Shaft Diameter: 4mm.
  • Shaft Length: 49mm Recommended Propeller for battery: 12x4.5 for 2S battery; 10x4.5 for 4S battery.
  • Battery: 2S-3S Li-Po.
  • ESC (A): FMT 30A (recommended).

NTM Prop Drive Series 28-30A
Kv: 800rpm/v
Max current: 20A
Max Power: 300W
Shaft: 3mm
Weight: 65g
ESC: 20~30A
Cell count: 3s~6s Lipoly

Recommended propeller:
8x4E - 22.2V / 310W / 13.9A / 1.11kg thrust
10x5E - 18.5V / 315W / 17.3A / 1,27kg thrust
11x7E - 14.8V / 260W / 17.8A / 1.05kg thrust
12x6E - 14.8V / 276W / 18.7A / 1.20kg thrust


De Lipo's die ik heb zijn:

2S, 30C, 2200 mAh, deze vind ik zelf niet sterk genoeg, maar is wel heel licht.

3S, 20-30C, 1800 mAh, deze vind ik zelf niet sterk genoeg, maar is wel heel licht.

4S, 45C, 5000 mAh, deze zou ik het liefst gebruiken, maar die weegt 550 g.



Hartelijke groet,

Dirk
 
Een McCoy .19 (simpel kamzuigermotortje) trok meestal wel een 9x6 prop, dus als je nu uitgaat van een 10x6 (lijkt me prima voor zo'n kist) en daar de motor/accucombinatie bij zoekt, die hem op 9.000 - 11.000 toeren kan houden, dan moet dat gewoon werken.
 
Oke, dank je!

0.19 cubic inch = 3.11354 cc. Dus dat komt in de buurt van de 3.5 cc die ze in de spec voor deze kist aangeven.
Ik heb ergens gelezen dat je moet rekenen met 100W per kg vlieggewicht? Deze kist zou met motor, accu, ontvanger, servo's etc op ca 2 kg uitkomen.

Dus als ik het goed begrijp en naar de specs van de motoren kijk zou 300W met een 10x5 prop ruim vodoende zijn.
Als ik dan reken met een motor van 800 kV bij ca 14.2-16V op een 4S lipo zou dat max 11.360-12.800 toeren moeten opleveren.
Dus ruim voldoende en goed te regelen, lijkt het. Dat is iets boven de 9.000-11.000 die je aangeeft. Maar ik hoef hem niet helemaal open te zetten.
Klopt dat zo ongeveer?

Dan denk ik dat ik de NTM Prop Drive Series 28-30A (800 kV/300W maar eens ga proberen, met een 45A ESC.

Grtz,

Dirk
 
Ik heb ergens gelezen dat je moet rekenen met 100W per kg

Dat klopt niet helemaal..

ze gaan uit van 100W / kg voor een zwever, 200W /kg sportvliegtuig/trainer en 300W/kg voor een 3D/full acro model..

Niet om negatief te doen maar
Je 4s Lipo is wel heel erg zwaar voor dat vliegtuigje.. 3200mah zou ideaal zijn

denk eraan, hoe zwaarder je hem maakt hoe slechter hij vliegt en vooral hoe slechter hij land, veel snelheid bij het landen omdat je niet traag kan vliegen door het hoge gewicht, doe je dat wel.. stall is je gevolg dan..

Succes in elk geval met de heropstart
 
Laatst bewerkt:
Dan kan ik dus beter de DJI 221/920 kV motor gebruiken die is max370 watt.
En ik vond de 5000 mAh ook al erg zwaar inderdaad ... bedankt voor de tip!

Het zit niet mee. Nu moet ik dus een dure Lipo kopen :-)

Grtz,

Dirk
 
Dat vermogen is piek, kortstondig, je mag voor een veilig continu vermogen max. 3X het gewicht rekenen als je motor goed gekoeld is.
Dus nooit langdurig laten draaien op de testbank , hoe ik dat weet :oops:
 
Dan kan ik dus beter de DJI 221/920 kV motor gebruiken die is max370 watt.
En ik vond de 5000 mAh ook al erg zwaar inderdaad ... bedankt voor de tip!

Het zit niet mee. Nu moet ik dus een dure Lipo kopen :)

Grtz,

Dirk


Ja.. bij HK 30 euro, dat valt mee maar blijkbaar niet in stock.. ergens anders eentje online zoeken is meestal het goedkoopste..
 
Ai, inderdaad natuurlijk!
Wat bedoel je precies met "je mag voor een veilig continu vermogen max. 3X het gewicht rekenen" ?
 
Ja.. bij HK 30 euro, dat valt mee maar blijkbaar niet in stock.. ergens anders eentje online zoeken is meestal het goedkoopste..
Ja die had ik gezien... de reast is veel duurder. Het gewicht van die 3200 mAh (385g) scheelt echter maar 165g met die 5000 mAh (550g). Maar dat zal wel significant zijn op een kistje van ca 1 kg?
 
persoonlijk zou ik iets meer vermogen dan 300 watt willen in een Zlin 226 acro met 1420mm span, het vliegt maar je hebt niet veel over
een vergelijkbare setup 400watt 1000kv op 3s 2200mAh vlieg ik in een 900mm acro toestelletje
 
persoonlijk zou ik iets meer vermogen dan 300 watt willen in een Zlin 226 acro met 1420mm span, het vliegt maar je hebt niet veel over
een vergelijkbare setup 400watt 1000kv op 3s 2200mAh vlieg ik in een 900mm acro toestelletje

Dank je!
Het lijkt erop dat mijn oude drone motoren niet zo geschikt zijn voor die Zlin 226.
En mijn accu's ook niet ....
Ik begin wel een steeds beter beeld te krijgen.
 
Dat ziet er heel goed uit inderdaad, die 1100 kV.
Zou ik daar een 10x5 prop op kunnen zetten?
Het is mij overigens niet duidelijk hoe je die bevestigt.
Ik zie dat er gewoon een 5 mm gladde as op zit?
 
Bij die motor zit een naafklem en kruis om te bevestigen
Als je de 900 KV kiest kan je op 4S vliegen of met een 12 X 6 prop
Die motor heeft reserve, maar omdat dit een kist is die waarschijnlijk ontworpen is voor brandstof heb je met electro te weinig gewicht.
Dus een beetje extra vooraan is beter dan lood.
 
Oke, ik snap het. Het lijkt mij inderdaad een erg geschikte motor.
Hij kan zo te zien 3-5s. Ik denk dat ik die ga bestellen. Goede tipo. Thnx!

Mij werd geadviseerd 3s 3200 mAh lipo te nemen vanwege het gewicht.. Die weegt 385g
Zelf heb ik een 4s 5000 mAh lipo. Maar die weegt dus 550g. Ik weet niet of dat een echt groot bezwaar is.
Ik kan mij echter wel voorstellen dat het bij het landen een bezwaar zou zijn, omdat je dan kennelijk met een te grote snelheid zou moeten landen.
 
Reken eens uit wat het totaal gewicht word met die 5000 4S de motor weegt 154 gr.
IK had die motor ook op een hoogdekker van 140 cm span totaal gewicht 1900 gr vlieg klaar
 
Back
Top