ZLin 226A, welke elektromotor en welke propeller?

vergeet niet: de motor kan maximaal 900 watt leveren.......... maar met een lichtere prop trekt de motor minder amperes :)

als voorbeeld hoe ik er tegenaan kijk (maar ik kan het natuurlijk fout hebben): mijn Sebart Angel S heeft een NTM Propdrive 5060 380kv
deze motor mag belast worden tot 90 Ampere...
oftewel: hij kan leveren max 2665 watt @ 30 volt of 2000 watt @ 22 volt (6S lipo)
met een iets lichtere 16x10 prop trekt hij met ramvolle lipo 60 ampere (1320 watt) en even daarna 50 ampere (1100 watt)
hiermee zit ik lekker safe en fik de motor er niet zomaar uit, de regelaar kan 70 ampere constand aan en is dus ook prima...
zet ik er een 17x10 op dan is er nog steeds niks aan de hand maar zal ik wellicht een iets zwaardere regelaar nodig zijn

ik heb liever wat overkill dan constant volgas vliegen

Je hebt volgens mij een goed punt. Niet iedereen denkt er hetzelfde over heb ik gemerkt. Als ik die911watt, 900 kV motor zou gaan gebruiken kan ik hem ook nog eens op een andere kist zetten. De accu van 550 gram is wel wat zwaar op een kist met totaalgewicht, de inclusief accu, van 2100 gram. Maar volgens jou zou het dus wel gaan op die Zlin 226 met span van 142 cm?
 
Sorry!! Twee lijnen
Heb ik vroeger ook wel eens gedaan. Toen was ik vijftien. Mijn eerste kennismaking met de hobby. Plastic model met een half CC McCoy motortje. Het plastic model teerde helemaal weg maar het motortje heb ik nog steeds. Zal nu dik vijftig jaar oud zijn denk ik
 
Je hebt volgens mij een goed punt. Niet iedereen denkt er hetzelfde over heb ik gemerkt. Als ik die911watt, 900 kV motor zou gaan gebruiken kan ik hem ook nog eens op een andere kist zetten. De accu van 550 gram is wel wat zwaar op een kist met totaalgewicht, de inclusief accu, van 2100 gram. Maar volgens jou zou het dus wel gaan op die Zlin 226 met span van 142 cm?
het is wat zwaar maar met een motor die wat over heeft moet dat volgens mij wel kunnen, nadeel is dat je door de hogere massa wat harder binnenkomt met de landing,
flaps of flapperons instellen kan natuurlijk helpen de landingssnelheid wat te drukken
 
Een goede manier om achter de juiste setup van een model te komen is via het programma Ecalc : eCalc - reliable electric drive simulations

Dit is een online programma dat je gedeeltelijk gratis kunt gebruiken.
Echter, voor ca. €10,- per jaar heb je de meeste features en kun je allerlei zaken voor een elektro setup berekenen.
De uitkomsten kloppen met de praktijk. De waardes die uit het programma komen heb ik vergeleken met de gemeten waarden van mijn modellen, deze komen volledig overeen.

Voor de Zlin heb ik zomaar een voorbeeld ingevoerd :

upload_2023-3-23_17-5-38.png


Het geeft je een gevoel wat er mogelijk is met een bepaalde setup en geeft ook aan wat er gebeurd als je een andere maat (diameter en spoed) propellor gaat gebruiken.

Enige tijd terug heb ik een elektro setup gekocht voor het model dat in de avatar staat. De fabrikant van deze setup gaf aan dat een 13x10 propellor de beste prop zou zijn voor deze setup en het model.
Ook in diverse reviews werd dit gezegd.

Zelf had ik er geen goed gevoel over (prop heeft te weinig spoed), toch heb ik deze propellor geprobeert, het model vloog ermee als een dweil.

De gehele setup heb ik hierna in Ecalc gezet, een 12x12 propellor zou veel beter moeten zijn. Deze 12x12 propellor geprobeert, het model vliegt nu strak, zoals het hoort.

Succes!

Grt,

Arnoud/.
 
Een goede manier om achter de juiste setup van een model te komen is via het programma Ecalc : eCalc - reliable electric drive simulations

Dit is een online programma dat je gedeeltelijk gratis kunt gebruiken.
Echter, voor ca. €10,- per jaar heb je de meeste features en kun je allerlei zaken voor een elektro setup berekenen.
De uitkomsten kloppen met de praktijk. De waardes die uit het programma komen heb ik vergeleken met de gemeten waarden van mijn modellen, deze komen volledig overeen.

Voor de Zlin heb ik zomaar een voorbeeld ingevoerd :

Bekijk bijlage 532863

Het geeft je een gevoel wat er mogelijk is met een bepaalde setup en geeft ook aan wat er gebeurd als je een andere maat (diameter en spoed) propellor gaat gebruiken.

Enige tijd terug heb ik een elektro setup gekocht voor het model dat in de avatar staat. De fabrikant van deze setup gaf aan dat een 13x10 propellor de beste prop zou zijn voor deze setup en het model.
Ook in diverse reviews werd dit gezegd.

Zelf had ik er geen goed gevoel over (prop heeft te weinig spoed), toch heb ik deze propellor geprobeert, het model vloog ermee als een dweil.

De gehele setup heb ik hierna in Ecalc gezet, een 12x12 propellor zou veel beter moeten zijn. Deze 12x12 propellor geprobeert, het model vliegt nu strak, zoals het hoort.

Succes!

Grt,

Arnoud/.

Hey Arnoud, dat is fantastisch! Dat je het hebt ingevuld. Thnx!
Ik ga het een checken. Zo op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit met die motor toch? 11x7 propeller?
 
Hey Arnoud, dat is fantastisch! Dat je het hebt ingevuld. Thnx!
Ik ga het een checken. Zo op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit met die motor toch? 11x7 propeller?

De motor die ik gekozen heb is een Turnigy 3548-5 900kv, de prop is inderdaad een 11x7.(Zomaar willekeurig als voorbeeld gekozen / In Ecalc kun je de meest gangbare motoren selecteren)
Mocht je andere waardes of variabelen willen zien en je komt er niet uit, laat maar even weten.
Dan voer ik de gegevens in Ecalc.

Grt,

Arnoud.
 
De motor die ik gekozen heb is een Turnigy 3548-5 900kv, de prop is inderdaad een 11x7.(Zomaar willekeurig als voorbeeld gekozen / In Ecalc kun je de meest gangbare motoren selecteren)
Mocht je andere waardes of variabelen willen zien en je komt er niet uit, laat maar even weten.
Dan voer ik de gegevens in Ecalc.

Grt,

Arnoud.

Ja dat is de motor die ik zo'n beetje op het oog heb. Die werd mij eerder in dit topic aanbevolen. Ik weet alleen niet of ik nu beter de 900 kV of de 1100 kV kan nemen.
Misschien als ik de 3s Lipo neem beter de 1100 kV en als ik de 4s Lipo neem de 900 kV?

Mooi programma dat eCalc. Mugen zei er ook al iets over maar nu ik je voorbeeld heb gezien heb ik ook maar een jaartje abonnement genomen.
Het is lastig om de juiste combinatie te vinden tussen Motor, prop en Lipo. De lipo in het programma lijkt mij erg licht voor het vermogen. Die heb ik nog nergens gezien.
Maar je kunt dat niet veranderen zie ik.

.
 
Als je via "setup finder" zoekt laat het programma een lijst met motoren en mogelijke propellors zien :

upload_2023-3-23_20-30-28.png


Als je er nu 1 selecteerd (zie hierboven in "blauw") krijg je het tweede veld te zien (zie hieronder), hier kun je een lipo kiezen en via de "bereken" knop kun je diverse waardes bekijken :

upload_2023-3-23_20-34-7.png



Voor 3S lijkt inderdaad een motor van 1100 kv een goede keuze. (Ecalc geeft 1250kv aan)
Voor 4 S is dat inderdaad 900 kv.
Je kunt dit echter allemaal uitrekenen met Ecalc.

Nog een tip, als je een losse motor en regelaar koop let dan goed op de instellingen van de regelaar. (Anders kan de motor / regelaar behoorlijk warm worden)
Met name timing en pwm zijn belangrijk.

De timing stel je in a.d.h.v. de gegevens van de motor. Mocht je die niet weten dan kun je beginnen met "auto timing".

PWM = Pulse With Modulation en bepaald hoe vaak de motor wordt aangestuurd door de Regelaar. Is de PWM te hoog dan gaat het vermogen van de motor omhoog, echter de regelaar kan dan zeer heet worden.

De PWM kun je berekenen :

PWM = Kv v/d motor X Volt (3,7 x aantal cels) X aantal polen v/d motor / 20 = xxxxx Khz.

Voorbeeld :

Motor = Joker 5060-7 V3
Kv = 377
Timing = 21°
Polen = 14
Battery (6S) = 22,2 V

PWM = 377 X 22,2 = 8369,4 X 14 = 117171,6 / 20 = 5858,58 Hz.

De PWM setting van de regelaar moet in dit geval 8 Khz zijn. (Lagere instelling is niet mogelijk)

Grt,

Arnoud.
 
Als je via "setup finder" zoekt laat het programma een lijst met motoren en mogelijke propellors zien :

Bekijk bijlage 532911

Als je er nu 1 selecteerd (zie hierboven in "blauw") krijg je het tweede veld te zien (zie hieronder), hier kun je een lipo kiezen en via de "bereken" knop kun je diverse waardes bekijken :

Bekijk bijlage 532916


Voor 3S lijkt inderdaad een motor van 1100 kv een goede keuze. (Ecalc geeft 1250kv aan)
Voor 4 S is dat inderdaad 900 kv.
Je kunt dit echter allemaal uitrekenen met Ecalc.

Nog een tip, als je een losse motor en regelaar koop let dan goed op de instellingen van de regelaar. (Anders kan de motor / regelaar behoorlijk warm worden)
Met name timing en pwm zijn belangrijk.

De timing stel je in a.d.h.v. de gegevens van de motor. Mocht je die niet weten dan kun je beginnen met "auto timing".

PWM = Pulse With Modulation en bepaald hoe vaak de motor wordt aangestuurd door de Regelaar. Is de PWM te hoog dan gaat het vermogen van de motor omhoog, echter de regelaar kan dan zeer heet worden.

De PWM kun je berekenen :

PWM = Kv v/d motor X Volt (3,7 x aantal cels) X aantal polen v/d motor / 20 = xxxxx Khz.

Voorbeeld :

Motor = Joker 5060-7 V3
Kv = 377
Timing = 21°
Polen = 14
Battery (6S) = 22,2 V

PWM = 377 X 22,2 = 8369,4 X 14 = 117171,6 / 20 = 5858,58 Hz.

De PWM setting van de regelaar moet in dit geval 8 Khz zijn. (Lagere instelling is niet mogelijk)

Grt,

Arnoud.

ook een goeie.

Bij mijn drones is dat ook zo inderdaad
Ik zit te denken aan BLHeli ESC. Die heb ik nog liggen 45A
Van BLHeli heb je een tuning app. Maar van andere regelaars weet ik dat niet.
 
Dat zal kloppen ik max 45 A
Ik vlieg deze met een 10/6 klapprop op mijn zwever 308 cm span 2300 gr lipo 3S 3000 mA 3 min vol gas heb ik nog 30% over en kan ik zonder thermiek 20 min zweven
 
Dat zal kloppen ik max 45 A
Ik vlieg deze met een 10/6 klapprop op mijn zwever 308 cm span 2300 gr lipo 3S 3000 mA 3 min vol gas heb ik nog 30% over en kan ik zonder thermiek 20 min zweven

Oke!
Dat lijkt mij wel heel spectaculair zeg. 3 m span, pfff
20 minuten vliegen is ook wel heel lekker
 
Voor een zwever is 3 m span nog niet hecht groot, maar deze past met vleugels in 2 delen net in de auto .
Als je dit op schaal ziet is het 1/5 , veel schaal zwevers gaan naar schaal 1/3 1/2.5 dat is echt spectaculair .
Als het lang geleden is dat je vloog, laat dan door iemand met ervaring je kist afstellen want een slecht afgestelde kist vliegt zeer moeilijk
 
Oke!
Dat lijkt mij wel heel spectaculair zeg. 3 m span, pfff
20 minuten vliegen is ook wel heel lekker

Mijn 5 metertje :) al veel zalige vluchten mee gedaan van meer dan een uur :)

Hier zit een batterij in van 600gr maar zwever weegt ook tegen de 8kg.

Screenshot_2023-03-24-22-10-37-69.jpg
 
Back
Top