Blanik van LMmodel

Weer een stap verder.

2,5 mm boortje in de elektrische handboor (wat een fijn ding is dat!)

upload_2023-4-14_19-14-21.png



en gaan.

upload_2023-4-14_19-14-56.png


En dan dus tot de aanslag.

Resultaat:


upload_2023-4-14_19-13-55.png



Wiel er in, proefpassen:

upload_2023-4-14_19-13-8.png



upload_2023-4-14_19-17-8.png


Hoe mooi kan iets zijn . . .

Vanavond afwerken.


jan.
 
en in de schaal positie! dus dit oogt echt goed! Op zich heeft de echte Blanik een intrekbaar wiel, maar in ingetrokken toestand gaat het maar half in. Dus als je het vergeet land je nog steeds op het wiel………
 
Zo, gebeurt hier nog wel wat?

Jazeker, maar laatste loodsjes, altijd . . .

Buizen voor stootstangen ingelijmd, stabilo ingelijmd, inbouw van servo's voor ontkoppeling en hoogte- en richtingroer voorbereid, tail skidje (Nederlands woord?) voor de romp, frame voor het kapje uit balsa gemaakt, instrumentenconsoles, etc.etc.

Aansturing van de rolroering gemaakt, ik denk, wa's dat nou?

upload_2023-4-24_15-29-37.png


Blijkbaar een klap gehad?

Spiksplinternieuw!

Moet 'm dus vervangen.

(Vrijdag op Prowing scoren! :))

Erg handig ding, zo'n tandarts haak.

upload_2023-4-24_15-30-45.png



Servo voor richtingroer gepakt . . .

Draadjes voor het solderen onder de ligger doorhalen!

upload_2023-4-24_15-31-49.png


Komt helemaal goed.

En toen dacht ik vanmiddag: mooi moment om het vleugelmiddenstuk in de romp te lijmen.

Eerst passen en meten natuurlijk.

upload_2023-4-24_15-33-34.png


Hij zit niet spontaan zo recht, dat de vleugels ook helemaal symmetrisch staan.

(Of de buizen zitten toch 'n fractie scheef.)

Anyway.

Ik moet zo weg; heb geen zin om het te haasten.

Morgen.

(Om rustig de tijd te hebben om de boel uit te richten wou ik 'm met UHU Endfest inlijmen. Dat kan toch?)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Omdat het hier vrij stil blijft :( (kan ik Endfest 300 voor de verbinding van EPP met EPP gebruiken?), UHU angerufen.

Vriendelijke meneer, maar, hoewel mijn Duits best aardig is (aardig goed zelfs :)), begreep ik hem toch niet helemaal.

Uiteindelijk zei hij dat ik het gewoon moest doen; 'de lijmverbinding is sterker dan het materiaal'.

Dat beschouwde ik altijd als een soort lakmoesproef.

Dus gewoon maar doen?

Of zijn er toch betere alternatieven?

Misschien gewoon maar eens een proefstukje lijmen.


jan.
 
Volgens mij kan je dat met epoxy rustig doen. Teststukje is verstandig als je hebt maar alle schuim soorten die ik ken gaan goed.
 
Zuivere epoxy zonder detergenten om te verdunnen gaat zeer goed op schuim .
Ik gebruik 24 U epoxy bus van 500 ml hars 250 ml harder Universele epoxyhars langzame verharder - Polyestershoppen.nl
Als deze te dik is kan je verdunnen met methylalcohol dat tast het schuim niet aan.
Deze meng ik op een 1/10gr weegschaal, 4 gr / 2gr dat is het minimum 6 gr is voor veel klussen nog te veel, daarom zit de rest nu in de diepvries, al 2 maal terug gebruikt voor kleine klussen
 
Kielvlak zit er ondertussen ook op (stabilo zit een tandje scheef . . .)

upload_2023-4-26_21-52-45.png


Voor wat betreft het proefstukje: stukje EPP doorgesneden en de helften weer met Endfest aan elkaar gelijmd.

Muurvast.

Maar da's natuurlijk niet hetzelfde als twee delen die met de gloeidraad gesneden zijn. :confused:

We gaan het zien.

Beide delen goed ingesmeerd en daar gaan we.

upload_2023-4-26_21-51-32.png



upload_2023-4-26_21-53-47.png


Mooi kistje!

Uiteraard gemeten: zit het een beetje recht?

Wel een beetje, maar niet helemaal.

Als ik vanaf vlak voor het kielvlak meet, is de afstand naar de ene vleugeltip een cm. groter als naar de andere.

Weinig aan te doen (vleugel zit gewoon opgesloten).

We doen het ermee.

Kapje nog afmaken, en dan komt de maiden snel dichterbij! :)

Ben benieuwd.


jan.
 
Een centimeter daar ga je echt niet merken, ogen dicht en verder.
Begint er als een echte Blanik uit te zien!

Tip: als je m ooit nog wilt afwerken, wacht dan niet te lang. Verven op een ondergrond die vies geworden is wordt erg lastig. Ik zou m toch wel even zilvergrijs maken met een rood biesje of zo... ;)
 
Verven op een ondergrond die vies geworden is wordt erg lastig.

Vies worden valt mee: hij staat op het wiel en een soort staartslof, en rust op een wingtip.

Ik wil eerdaags kijken hoe dat ene verfprocedé bevalt (verven met een mengsel van verf en spiritus, en dat laten uitdampen), en kijken of het mogelijk is om ook daarna nog met bakpapier en strijkijzer het oppervlak (indien gewenst) iets gladder te maken.

Overigens: er zijn ook witte Blaniks.

upload_2023-4-29_10-56-46.png


Hoe je die strepen/biezen strak op dat materiaal krijgt: geen idee . . .


jan.
 
Hoe je die strepen/biezen strak op dat materiaal krijgt: geen idee . . .
Tenzij je een ervaren paneelschilder bent, zou ik uit het de hand doen, laten afvallen.
Afplakken op deze ondergrond levert niet het gewenste resultaat, dus blijven zelfklevende sierstrips over.

Groeten, Jan.
 
Los van wat er nog in komt (piloot, instrumentenconsoles): welke kleur kun je de basis (het balsa) het beste geven?

upload_2023-5-3_11-35-34.png


Wit?

Zwart?

Aluminium?

Zo laten?


jan.
 
Ik zou geen zwart nemen; zelfs in de lucht zal dat, onder het broeikasje van de cockpit, behoorlijk warm worden als de zon erop staat, met alle gevolgen van spanning op het materiaal (krom trekken) van dien.

Groeten, Jan.
 
Het mengsel van 30% Vallejo
upload_2023-5-3_14-5-1.png

en 70% spiritus opgekwast . . .

upload_2023-5-3_14-0-48.png


Kijken wat dat doet.

(In de haast natuurlijk vergeten voor het verven te wegen . . . :hammer:)

Daarna wel gemeten.


jan.
 
Ailerons zijn toch een beetje omhoog gekropen . . .

upload_2023-5-3_16-2-41.png


Wat doe je er aan.

(Nu in ieder geval niets meer . . .)


jan.
 
Back
Top