Hol's der Teufel

In verband met het inschatten van de stuwkracht van de RAK turbine tov de trekkracht van de Hols motor op zoek naar gegevens..

Welke Dualsky heb ik er in..en welke prop zit er op..


Max..heb jij nog gegevens van toen? Toen we aan het rekenen waren ivm de Simplon afdaling...
 
Ja...ik heb wat gevonden in de admin...



DUALSKY XMOTOR XM6360EA-22 190KV V3

https://www.lindinger.at/at/flugzeu...s-motoren/dualsky-xmotor-xm6360ea-22-190kv-v3






Aero-Naut: http://www.aero-naut.de/fileadmin/redaktion/downloads/de/prospekte/Prospekt_Antriebssysteme.pdf


Aero-Naut klapprops zijn leverbaar tot 20”: http://www.aero-naut.de/produkte/fl...er/luftschrauben/camcarbon-klappluftschraube/

... maar met het benodigde middelstuk heb je effectief ~22”


Moet dit in een calc programma..en is dan de trekkracht te bepalen??
 
Sorry Henk, ik heb wel een rekenprogramma, maar deze Dualsky zit daar niet in. Volgens mij heb je dat destijds door de leverancier laten berekenen…
 
Uwe heeft de aandrijflijn bepaald...we zaten toen meer naar looptijd te kijken....wouden over de 10 minuten komen...trekkracht...beats me...
 
De trekkracht van de Dualsky XM6360EA-22 V3 met een LiPo 10S/6000mAh op 3000m ASL bij 25°C is als volgt, afhankelijk van de gemonteerde prop:
542EDDB4-6611-4419-BDCD-AA367B2AD5AB.png
53F4F6AD-B1A3-45D7-AEE3-9AAA5EBED221.png
799FDC74-E052-4B03-9323-EF9BE116016F.png
5E707232-971D-4371-AE7C-C35BE6E1239E.png
92477E35-3C96-4686-84F1-0DC792B8FA58.png
1DD5B1DD-79ED-482D-8D5F-125993440CC7.png

  • Min. statische stuwkracht met een Aeronaut CamCarbon prop 20x10”: 6,1kg, stuwkracht bij 40km/u ~4,8kg
  • Max. statische stuwkracht met een Reisenauer RFM prop 22x13”: 9,5kg, stuwkracht bij 40km/u ~7,8kg
Belangrijk:
  • Deze stuwkrachten zijn via eCalc berekend en niet gemeten; op 10m ASL en bij lagere temperaturen zou de trekkracht groter zijn.
  • De stuwkracht van een turbine neemt toe naarmate de snelheid toeneemt (voorcompressie door accumulatie, toenemende massastroom).
 
Vorig jaar rond deze tijd zaten we in Harsewinkel...meer dan mooi weertje.

Op vrijdagavond moest de "Manschafft" ff trainen..een team van 7 jonge lui en een startleider moesten onder de knie krijgen hoe je de Hols der Teufel met het Hasenteam van 4 personen en dubbel Gummiseil omhoog moesten krijgen..Ook voor mij was het ook nieuw..de kist had nog nooit gevlogen..

Het was bloss een korte training voor de strijdlustigen..en ze sleepten de kist naar een 4 ..5 meter hoogte...en vervolgens zette ik de kist een 200 meter verderop....dicht bij onze standplaats aan het einde van het grote veld ...weer aan de grond.

Nou ja..mooi..dat vond de commentator ook...zo ziet een Gummiseil start in de bergen er dus uit...maar ja..geen bergen in Harsewinkel dus zo'n vlucht duurt dan maar 20 seconden...


Zaterdag overdag was het knap turbulent met stevige vol crosswind ...echter....zaterdag avond het mooiste weer wat je kunt bedenken...dus...iedereen werd door de showleiding opgetrommeld voor weer een Gummiseil start...echter...wat de commentator (die van vrijdagavond dus...) niet wist is ..

Nou ja kijk maar...( en je ziet nog net een glimp van mijn 2/3 scale 65 kg nr 21 La Manche Blériot..)...



We zijn weer startklaar...alles is al ingepakt..de auto zit zo vol met handelswaar dat we er nog amper bij in kunnen..en gelukkig past de kist ook in de nieuwe caravan...zelfs beter dan bij de vorige op de mooie bokken die Sebas heeft gemaakt.. De bokken zijn goed voor 4 vleugelhelften...volgend jaar gaat mogelijk de Opel RAK (dat raketvliegtuig) ook mee...nee..geen raketten er in....wel een hele dikke EDF...

20230521_164119.jpg




Het weer ziet er fantastisch uit..nog een paar nachtjes slapen en we kunnen weer op pad..
 
Laatst bewerkt:
Jij zat wel weer first class Gerard, had je een vestje met 'pers' aan? Mooie opnames hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee hoor Sebas
Gewoon Henk hulpje, zonder accreditatie.
Uwe heeft wel een speciaal Pers/Fotograaf polsbandje en hij heeft veel foto’s geschoten.
Ik heb geassisteerd bij het verplaatsen vd Teufel, treklijnen uitleggen e.d.
Met toestemming vd Flugleiter nog wel enkele beelden mogen schieten van een ‘foute’ kant ;)
 
Niet alleen de jongeman aan de tip..ook die aan de rechterzijde van het Heck team deed het niet helemaal goed...( waren nieuw).

Startprocedure:

- ziehen (33 passen= het op spanning brengen van de 2 stuks 8 mm dia bungies)
- zodra het Hazenteam stop is dat het teken dat ze de 33 passen hebben gedaan
- teamleider checkt of de tipman gereed is..de rechter en de linker Heck lieden gereed zijn..of de piloot gereed is...
- teamleider geeft het commando "laufen" en de 4 Hazen gaan rennen en gelijktijdig laten de tipman en de rechter Heck man los.



Ondanks dik gebreefed door de Duitse teamleider deden ze dus niet exact wat ze moesten doen..moeten nog wat bijleren..

- Je ziet in het 1e filmpje dat de tipman begint te kletsen en de startleider hem maant te zwijgen..en bij de start blijft hij iets te lang vasthouden..

- de rechter Heck man krijgt een extra commando 'loslaten" want laat niet op tijd los..

- bij de zondag vlucht zijn die 2 vervangen door wat oudere modelvliegers ..de overige 6 waren door de wol geverfd..zelfde als vorig jaar..


Verder zorgt het team voor het opruimen van de startlijnen en het terugbrengen van het model naar de standplek.
 
Henk, volgend jaar misschien de Django start, vlucht en DT demonstreren.
Qua veiligheid zou het moeten kunnen.
En zoiets is op het Luftzirkus nog nooit vertoond.
Succes verzekerd


 
We gaan voor groter..volgend jaar de Hols en de RAK...zie RAK topic.

En in 2025 de Santos Dumont Nr 16 Hybride.

Al met grote spelers bezig zoals gas en doek leveranciers.
 
Back
Top