Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

De opstelling ziet er goed uit, complimenten.
Over het steunlager.
Je kunt hartsolderen, daarom was ik uitgegaan van plat 15 x 2 mm met de lagersteun hard gesoldeerd op de voetplaat.
Dit heb ik eveneens voorzien voor de beide bedieningen van de rem en de schuif koppeling.
Alles mooi in messing.

Over teflon. Indien je over nylon strijkt is het glad, doe je dit bij teflon dan is het glad, maar voelt ook vettig aan.
Het beste lijkt mij, geef in een PB je adres door, dan stuur ik een stukje teflon lang genoeg om er het lager uit te maken.
Je kunt dan het verschil ervaren.
Veiligheids waarschuwing, bij teflon met lage snelheid draaien, ca. 400 t/min, daar de dampen giftig zijn, fosgeen gas.
Groet. Henk.
 
Het stukje teflon gaat straks op de bus.
Ik had het over hardsolderen, hierbij was ik ook uitgegaan van het hardsolderen van de verticale staander van de rem op deel 3.
Wat ik in dit soort gevallen doe is, draad M2 tappen in de voet van de staander, messing draadeindje erin, gat in de voetplaat en met een moer de staander vastschroeven op de voetplaat. Je kunt nu de staander mooi uitrichten en als alle delen gemaakt zijn het geheel hardsolderen. Wel even de staander aan de onderkant van facet voorzien, zodat het zilver goed kan hechten.
Bij het lagerblok, twee draadeinden M2 op 2 mm vanaf de kant, 12mm tussen afstand en he staande deel tegen de draadeinden drukken en hardsolderen. Na solderen de draadeinden een beetje wegslijpen, ziet er beter uit.
Om messing weg te slijpen gebruik ik blauwe siliconen schijfjes geïmpregneerd met slijpkorrels van Proxxon, bestelnummer 280294
Succes. Henk.
 
upload_2023-8-25_11-30-14.png

Dit Nylon
 
1000009232.jpg
1000009230.jpg
het is hard gesoldeerd, materiaal is 3 dik alleen waar het nodig is heb ik het gefreesd naar 2 zodat de hoogte is als met 2, moet ook nog schoongemaakt worden enz :rolleyes:
Gr John
 

Bijlagen

  • 1000009231.jpg
    1000009231.jpg
    253,6 KB · Weergaven: 56
  • 1000009229.jpg
    1000009229.jpg
    272,1 KB · Weergaven: 60
Ik had me zorgen gemaakt over scheef trekken van het hulpframe.
Dit is nu opgelost een mooi stijf geheel.
Misschien voor de bevestiging op het machine frame, aan weerszijden 2 bevestigingsschroeven. Deze dienen voor het afstellen sleufgaten te hebben.
Nu ik het geheel van machine en koppeling zie, vind ik het redelijk in evenwicht.
Onderhoud is nog steeds eenvoudig, krukas los, 4 bevestigingsschroeven los en je kunt het geheel met remmen en servo uit het schip tillen.
Voor het afschuiven van de krukas heb je ca. 6mm nodig.
Probleem is duidelijk, over de oplossing, ik denk even snel aan een " Trennflansch Kupplung", een koppeling die je zijdelings kunt uitnemen.
Sorry de Nederlands naam wil me even niet te binnen schieten.
Weer wat om over na te denken.
Groet. Henk.
 
Ik vind de verhouding een beetje scheef. Aan de éne kant heb je een grote koppeling om het koppel van de machine naar de schroef over te brengen, en aan de andere kant een klein remschoentje om hetzelfde koppel te weerstaan bij het achteruitvaren. Een soort bandrem had m.i. hier beter op z'n plaats geweest. Maar misschien is het genoeg?
 
Ik vind de verhouding een beetje scheef. Aan de éne kant heb je een grote koppeling om het koppel van de machine naar de schroef over te brengen, en aan de andere kant een klein remschoentje om hetzelfde koppel te weerstaan bij het achteruitvaren. Een soort bandrem had m.i. hier beter op z'n plaats geweest. Maar misschien is het genoeg?

De rem op de mantel van deel 3 dient alleen voor het opvangen van de weerstand opgewekt door het verdraaien van de tandwielen, dus niet voor het overbrengen van het vermogen. Bedenk daarbij wel, dat door de hefboom de trekkracht van de servo verdubbeld wordt.
De schuifkoppeling deel 2 brengt het vermogen over, vandaar dat deze een kegel heeft, de hoek geeft een vergroting van de aandrukkracht.
Groet. Henk.
 
De rem op de mantel van deel 3 dient alleen voor het opvangen van de weerstand opgewekt door het verdraaien van de tandwielen, dus niet voor het overbrengen van het vermogen.
Ik ben dat niet met je eens. Het aan de krukas verbonden tandwiel zal een tangentiële kracht op het satelliet-tandwiel uitoefenen. Als je het huis niet vasthoud, zal de schroef nagenoeg stilstaan en het huis met gehalveerd toerental gaan draaien. Als je dat huis vervolgens stil houd zal de schroefas met het zelfde toerental de andere kant op draaien. Dat gaat weerstand opwekken, waardoor het satelliet-tandwiel nog een tangentiële kracht te verduren krijgt, in de zelfde richting als de eerste. Beide krachten samen moeten gecompenseerd worden door een kracht op de satelliet-as, dus ook door het huis.
Als ik mij niet vergis zal het huis dus zelfs een tweemaal zo groot koppel moeten afremmen, vergeleken met het koppel aan de schroefas. Misschien kun je het testen met je Meccano-model?
 
Het antwoord heeft even op zich laten wachten.
Ik heb er enige tijd over na moeten denken, maar je redernatie, dat het koppel IN het tandwiel 2 maal de waarde is van het ingaande koppel klopt.
Het tandwiel zit op een as, die in het huis zit en het koppel wordt door de as doorgegeven op het huis.

Omkeerkoppeling 1.jpg

Op de schets aangegeven met M1 = groen 2x en M2 op rood aseinde, buitenkant van het huis.
Bijgevoegd is het specificatie blad van de kegelwielen.
Moment M1, grijpt aan op het midden van de tanden van het kegelwiel.
De afstand van de bovenkant van het kegelwiel t.o.v. de middellijn van de secondaire as is de maat E,10,9mm.
De dichts bij zijnde maat voor het midden van de tanden is het gemiddelde van de maten NL en L1, ( 4,5 + 6,6mm)/2 = 5,55mm
De afstand tot de middellijn van de secondaire as is 10,9 - 5,55 = 5,35mm, op deze afstand grijpt het dubbele koppel aan.
De diameter van het huis is 32mm.
Het koppel, dat op het huis afgeremd moet worden is : M1 x A1 = M2 x A2 : 2 x 5,35 = M2 x16.
Geeft een te remmen koppel : 0,66875 van het ingaande koppel.
De stoommachine levert iets van 20W.
De drukkracht op de remschoen is ca. 40N, dus ik vertrouw erop, dat dit voldoende is.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Henk, In wezen is toch het door de schroef aan het water afgegeven vermogen dat het koppel of de kracht op de rem bepaalt? Pas als de schroef blokkeert wordt het door de machine bepaald. Of zie ik dat verkeerd? Gr. Klaas.
 
Klaas,
De machine levert het vermogen aan de schroef voor de voortstuwing.
Nu zit er hier een keerkoppeling tussen.
Indien je het huis niet vasthoudt, dan gaat het huis draaien en niet de schroef.
De schroef ondervindt namelijk in het water een weerstand tegen verdraaien.
Je moet, bij achteruit varen, het huis vasthouden om het machine vermogen over te brengen op de schroef.
Dit is bij achteruit varen, bij vooruit varen is het huis gekoppeld aan de krukas en draait, samen met de schroef, met het toerental van de machine.
Henk
 
Ja Henk, als schipper (ex dan) weet ik wat een keerkoppeling is en hoe die werkt. Maar dat vroeg ik niet. Mijn vraag is of ik het juist zie dat het in wezen de schroef (+toerental) is die bepaalt welke krachten er in de keerkoppeling beheerst moeten worden. Of is dit een rare vraag? Gr. Klaas.
 
Klaas,
Ik had eerder geschreven :
dat de rem op deel 3 het koppel opgewekt door de schroef moet opvangen
Dit is bij achteruit slaan.
Bij vooruit slaan wordt het koppel overgedragen door het conische vlak van de koppelingsplaat deel 2.
Indien de schroef blokkeert, dan is het door de machine opgewekt koppel.
Dit koppel is de stoomdruk op één zuiger maal de halve krukslag.
Het is wel een tweecilinder dubbelwerkende machine, maar de kruktappen staan onder 90°, zodat altijd één cilinder onder de volle stoomdruk staat.
Het koppel van een geblokkeerde machine is : oppervlak zuiger ø10mm x 3 bar x 1/2 slag 11mm = afgerond 0,13Nm
Ofwel op de mantel van deel 3 is het moment, dat de rem moet afvangen, slechts 8,1Nm
 
Back
Top