Fokker 50 en Fokker 100

He Geoff, ja, waren prachtige tijden ik heb af en toe nog geluk dat ik aan de F70/100 mag werken, maar veel is het niet meer.

Tja..., wat is ver weg, binnen een uurtje ben je bij mij :yes:
 
Zo, de neusmal open gemaakt, loste met niks.

IMG_1818.jpg


IMG_1819.jpg


Neus is goed gelukt, lekker stevig :yes:, maar ook zwaar, iets over de 2 kg.

IMG_1820.jpg


IMG_1821.jpg


IMG_1822.jpg


Op naar de volgende producten :thumbsup:
 
Mooi strak! Welk gewicht verwacht je uiteindelijk te kunnen realiseren voor dit deel?

Mvg,

Bart
 
Mooi strak! Welk gewicht verwacht je uiteindelijk te kunnen realiseren voor dit deel?

Mvg,

Bart

Ik verwacht op ongeveer 1 kg uit te komen, de neus van de F70, welke dezelfde schaal is, alleen 30 cm korter ligt tussen de 700 en 800 gram.
Ik overweeg ook nog om later de delen in een vacuüm/sandwich constructie te maken, dan kan ik nog lichter en toch sterk uitkomen, maar heb daar nog geen ervaring mee.
 
Het achterste rompdeel in progress.
Hier heb ik even mee gewacht tot ik een volle dag tijd had, dat was wel nodig, ben bijna 5 uur aan het lamineren geweest per helft, dus totaal 10 uur lamineren, met een kwartier pauze tussendoor.
Toen na een uurtje de 2 delen aan elkaar gelamineerd, het was een lange dag.
Eigenlijk is de mal te groot om in je eentje alles te maken, de volgende zal wel sneller gaan omdat ik de mal leer kennen en hier geen 4 lagen in hoeven, maar het blijft een flinke klus

Vooral met grote projecten als deze moet je de werktijd van de epoxy goed in de gaten houden, hier kan je niet eerst 1 laag erin lamineren en daarna de volgende, voordat je aan de tweede begint is de epoxy al aan het uitharden, je moet hierbij dus gelijkmatig alle 4 de lagen opbouwen.
Ik gebruik hiervoor epoxy met een werktijd van 90 minuten.

32452788-584e-48f4-b932-a7cf5d4bb872.JPG


In de scherpe hoeken heb ik nu ook koolstof streng gelamineerd met daarover aangedikte hars

IMG_1830.jpg


Zo, eerste helft klaar, even pauze.
De stubwing en de vleugel fairings waren lastige delen, je hebt er zo weinig ruimte, een klein kwasje past er niet eens in, enkele delen met een tongspatel moeten lamineren.

IMG_1831.jpg


En de tweede helft klaar.
Omdat de eerste helft al bijna 5 uurtjes ligt te drogen tussendoor maar met een kwastje hars langs de randen gegaan waar de twee helften laten tegen elkaar gelamineerd worden.
Ik wil de 2 helften graag bijna nat in nat aan elkaar maken.

IMG_1836.jpg


Omdat de mal te groot is voor m'n temper hokje de lampen er maar even in gezet.

IMG_1839.jpg


De föhn erin voor een beetje flow.

IMG_1842.jpg


De volgende dag de mal open gemaakt.
Dat viel nog niet mee, de eerste helft ging wel, al bleef hij hangen op de stubwing, dit verwachte ik al.
De voorgaande eigenaren hadden al gaten geboord in het profiel van de stubwing, hier heb ik perslucht opgezet en na een grote knal was de eerste malhelft gelost.

IMG_1856.jpg



IMG_1857.jpg


Met de tweede mal helft heb ik wel afgezien, deze wilde maar niet lossen en bleef ook hangen op de stubwing, perslucht werkte helaas niet, dit lekte weg langs delen die wel gelost waren.
Uiteindelijk gaten bij geboord in de mal tpv de stubwing en de romp er dmv drevels uit kunnen slaan.

Dit moet de volgende keer wel anders, ik denk dat ik er harde plaatjes mee in lamineer tpv het stuwing profiel, zodat ik met de drevels met meer kracht de romp eruit kan slaan.
 

Bijlagen

  • 9fb20f9f-016c-4eb3-9c97-5fc2d7e3f98b.JPG
    9fb20f9f-016c-4eb3-9c97-5fc2d7e3f98b.JPG
    247,2 KB · Weergaven: 114
  • IMG_1838.jpg
    IMG_1838.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt:
Hier het resultaat, erg tevreden.

IMG_1860.jpg


Zoals eerder vermeld heb ik in de scherpe delen zoals de vleugel fairings eerst koolstof streng erin gelamineerd, doordat de ruimte zo klein was heb ik de aangedikte hars niet ver genoeg in de fairing kunnen drukken, hierdoor is de fairing niet volledig gevuld, de volgende keer eerst de aangedikte hars er maar in smeren, een mal moet je toch leren kennen.
Hier is het nu niet zo erg, dit is zo te repareren.


IMG_1861.jpg
 
't blijft fascinerend om te zien, eg mooi! Het werken met mallen en exotische materialen staat bij hoog op het lijstje van zaken welke ik graag zou willen leren.

Mvg,

Bart
 
Hier het resultaat, erg tevreden.

Bekijk bijlage 555927

Zoals eerder vermeld heb ik in de scherpe delen zoals de vleugel fairings eerst koolstof streng erin gelamineerd, doordat de ruimte zo klein was heb ik de aangedikte hars niet ver genoeg in de fairing kunnen drukken, hierdoor is de fairing niet volledig gevuld, de volgende keer eerst de aangedikte hars er maar in smeren, een mal moet je toch leren kennen.
Hier is het nu niet zo erg, dit is zo te repareren.


Bekijk bijlage 555928

Wat ongelooflijk gaaf zeg, wanneer kan ik een f70/100 set ophalen :-) ;-) blijf dit topic met bewondering volgen.

Geoff
 
Heb het bij Ray regelmatig gezien en zelf ook de Eurofighter met hem mogen lamineren dus weet wat een werk het is.

Geweldig zoals jij dat doet in je uppie, petje af.
 
Mooie projecten
Heb als Fokkeriaan onderdelen voor beide proto's mogen maken in Amsterdam
Was nog echt handwerk
Uitslagen maken aan de hand van een mal
Vervolgens met de oude rubberpers vormen en passen op het vliegtuig
O.a. van de Fokker 100 het overgangs profiel tussen romp en vleugel LE

Succes met deze mooie projecten

John
 
't blijft fascinerend om te zien, eg mooi! Het werken met mallen en exotische materialen staat bij hoog op het lijstje van zaken welke ik graag zou willen leren.

Mvg,

Bart

Kom een keer langs zou ik zeggen, kan je van alles laten zien

Wat ongelooflijk gaaf zeg, wanneer kan ik een f70/100 set ophalen :) ;-) blijf dit topic met bewondering volgen.

Geoff

Kom een keer langs :koud:

Heb het bij Ray regelmatig gezien en zelf ook de Eurofighter met hem mogen lamineren dus weet wat een werk het is.

Geweldig zoals jij dat doet in je uppie, petje af.

Dank je wel, vind het altijd weer fascinerend om na een dagje soppen de volgende dag een hele kist uit de mal te halen.

Heb je nog een keer hulp nodig????

Hulp is altijd welkom, ook met het verder uitdenken, weer een keertje wat afspreken?
 
De Fokker 50 lijn is weer opgestart :).

IMG_1863.jpg



9a8cb482-5813-489e-9fa2-f0d7f0739c6c.JPG



7cfc4078-3b36-4598-b925-67f20b993f8b.JPG




1769cc33-8457-4d8c-9bd9-edcf856c15bb.JPG



IMG_1864.jpg



IMG_1869.jpg


Deze ging wel wat vlotter dan de F100, ongeveer 4 uur per mal helft bezig geweest.
De F50 is best een fijne mal, de vleugelfairings hebben wel wat aandacht nodig, maar verder kan ik lekker doorwerken.

Alleen het aan elkaar zetten was een ramp, de enige openingen zijn bij de vleugel en het rudder, ben wel 2 uur bezig geweest, dat viel weer even tegen.
Uiteindelijk wel allemaal gelukt met stokjes en buisjes, hij zit in ieder geval mooi tegen elkaar.
Nu een nachtje laten drogen.
 
Gaat mooi worden.
Welke gelcoat gebruik je en welke spuit gebruik je hiervoor ?

Ton

Ik gebruik UP-Vorgelat T35 met SF10 harder en ongeveer 20% aceton om te verdunnen.
Voor het mengen zet ik de UP-Vorgelat minimaal een uur in warm water, waaroor de viscociteit afneemt.
Ik gebruik een grote verfspuit met een naald van 1,8 mm.

In het verleden wel wat problemen gehad omdat de viscociteit te hoog was, waardoor het spuiten te langzaam ging, gelcoat droogt vrij snel, dus het is wel doorwerken.
Verdunnen met styreen heb ik ook wel gedaan met goede resultaten.
 
.
Heel mooi allemaal inderdaad! :thumbsup:

de enige openingen zijn bij de vleugel en het rudder

Ik heb geen ervaring met composietbouw, dus vergeef me m`n domme vraag...
Gaat er aan de binnenzijde een strookje glas over de naad, helemaal 'rondom', dus overal waar de twee helften samenkomen?
En dat strookje glas en de epoxy heb je aangebracht door alleen de aangegeven twee kleine openingen?

Gaaf verslag om te volgen :thumbsup:
Benieuwd naar het resultaat van de F50!

ps. da`s een flinke Spitfire op de tekening aan de muur.

Bouwze,

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top