Zo, dit project ook maar weer eens opgepakt, is weer veel te lang geleden.
Ik werk al heel wat jaren naar tevredenheid met Grundeer wax van R&G in combinatie met PVA film.
In het verleden ook wel eens andere producten geprobeerd, maar geen goede ervaringen mee gehad.
Ik baalde er dus erg van dat de Grundeer wax niet meer te krijgen is, nu moest ik wel overstappen naar een ander losmiddel.
Ik hoorde goede ervaringen over Formule 5 wax van ReXco, maar deze bevat siliconen, dat wil ik nu net niet in m'n mallen hebben.
Wat verder gezocht en nu blijkt ReXco een nieuw wax te hebben Partall pasta 2 en deze bevat geen siliconen.
Omdat deze wax nieuw voor me is eerst maar eens een proefje gemaakt, hierbij moest de motorgondel van de F100 weer aan geloven.
Eerst de mallen uitgepoetst met aceton om alle resterende losmiddelen te verwijderen.
Daarna de mal 1 maal gepoetst/gepolijst met formule 5 clean 'n glaze van R&G.
Daarna 5 maal gepoetst/geboend met formule 5 wax.
Nadeel van deze wax is dat je maar kleine delen in 1 keer kan doen, je moet het binnen 1 minuut er weer uit poetsen, anders droogt het te ver in en kost het veel kracht om het eruit te boenen.
En als laatste een laagje cover film (Nieuwe PVA), volgens R&G zou dit laatste niet eens nodig zijn, maar beter safe than sorry.
Daarna de mallen in de gellcoat gespoten.
Ik ben altijd huiverig om siliconen in een mal te hebben, dan krijg je van die visogen in de gellcoat.
Dat was gelukkig niet het geval, gellcoat zit er strak in.
Lamineren.
En de volgende dag geopend.
Hij viel bijna open, de test is in ieder geval geslaagd, hij loste echt met bijna niets.
Zeer tevreden met het resultaat.
Zo, op naar de volgende stap, de rest van de Fokker 50 en Fokker 100 mallen op deze wijze bewerken.