Fokker 50 en Fokker 100

Beetje off topic, maar kon het weer niet laten.

Afgelopen week naar Dortmund gereden om de mallen van een DC4 schaal 1:10 op te halen, had deze zien vliegen op de Airliner meeting in Oppingen afgelopen jaar, de bouwers/vliegers gaven aan iemand te zoeken die interesse had om de mallen over te nemen, kon ik geen nee tegen zeggen natuurlijk :hammer:.
Overigens wel een echte aanrader om daar eens te gaan kijken als je van Airliners houd (www.airlinertreffen.com)

Bekijk bijlage 529544

Bekijk bijlage 529545

Bekijk bijlage 529546

Bekijk bijlage 529547

Bekijk bijlage 529549

Bekijk bijlage 529550


Bekijk bijlage 529551

Deze 2 modellen vlogen op het airliner treffen, overigens de enige 2 vliegende modellen die uit de mallen gemaakt zijn, de derde romp heb ik mee over genomen.

Bekijk bijlage 529552

De planning is om in het voorjaar te gaan lamineren, zodra er wat uit de mallen komt zien jullie het verschijnen.
VIPERMAN <=====>>>>> LAMINATORMAN
 
Dan ben ik toch erg benieuwd waar jij op doelt met wat er nog moet gaan komen

Geoff

Tja....., das ook weer zo'n verhaal....., waarom ook niet.
Toen ik van de zomer de Fokker 100 mallen opgehaald heb in Oost Duitsland had deze beste man nog een verzameling mallen liggen die mijn interesse hadden.
Die kon ik natuurlijk ook weer niet laten liggen :hammer:.
Dus vrouw lief weer blij gemaakt met een weekendje Praag om zo onderweg die verzameling mallen op te halen, de kinderen naar Opa en Oma onder het mom van romantische weekendje samen (Lees meer ruimte in de auto :koud:)
Eenmaal daar aangekomen bleek al snel dat dat nooit in de auto ging passen, de auto tot het dak gevuld en doorgereden.
Er zit dus nog een Romantische weekendje Praag aan te komen :banana:, met een extra tussenstop in Pilsen, want daar lag ook nog iets wat mee moet.

Hier een kleine impressie;

IMG_8170.jpg





IMG_8173.jpg


IMG_8174.jpg


IMG_8175.jpg


IMG_8177.jpg






IMG_8241.jpg


Het zijn de volgende modellen;

4 keer Phantom F-4 1:7,2 / 1:8 / 1:10 en ca 1:12
1 Eurofighter L 210 cm SPW 150 cm
1 SU 26 SPW 200 cm
1 Granfield F3A SPW ca 200 cm
1 Ultimate SPW 158 cm
Urmodell van SU 27 L ca 220 cm



Schitterend spul!

Wanneer komen de eerste Fokkers eraan? ;)

Planning is om van het voorjaar weer te gaan lamineren, de Fokkers staan nog steeds wel bovenaan de lijst :thumbsup:
 

Bijlagen

  • IMG_8238.jpg
    IMG_8238.jpg
    254,4 KB · Weergaven: 127
Een aantal maanden geleden kreeg ik van Marinus Meijerink een telefoonnummer van Willem van de logt en de tip om hem eens te bellen.
Willem is 1 van de medebouwers destijds van de Fokker 50/100, Willem hield zich vooral bezig met het draai/freeswerk en later met de turbine bouw.

Na een aantal telefoontjes ben ik bij Willem op bezoek geweest, hij had nog wel wat voor me liggen.
Was weer een hele reis naar Deurningen, maar zeker de moeite waard, Willem had nog veel documentatie/tekeningen liggen van de landingsgestellen van de F50 en de F100.
Van de F50 hoofdlandingsgestellen had ik al voldoende, maar van de rest niets, erg blij mee.
Ook had Willem nog een doos onderdelen liggen wat destijds nog over was van het maken van de landingsgestellen, wat ik ook mee kreeg.
Veel krantenknipsels en foto's van de vorderingen van beide kisten kunnen zien.

Verder heel de middag lekker buiten gezeten en genoten van alle verhalen die Willem kon vertellen, echt een kundige en fantastische man.
Moet echt een prachtige pioniers tijd geweest zijn, want hetgeen er toen gebouwd werd was iets unieks voor die tijd.

Het enige wat jammer was om te horen is dat Willem ook al op leeftijd is en zich niet meer bezig kon houden met grote projecten, maar gelukkig kon hij nog veel plezier halen uit zijn zwevers en andere kleinere modellen.

Willem (en je vrouw natuurlijk), bedankt voor de gezellige middag, hapjes en drankjes en de zeer bruikbare informatie die ik gekregen heb.
 
Zo, dit project ook maar weer eens opgepakt, is weer veel te lang geleden.

Ik werk al heel wat jaren naar tevredenheid met Grundeer wax van R&G in combinatie met PVA film.
In het verleden ook wel eens andere producten geprobeerd, maar geen goede ervaringen mee gehad.
Ik baalde er dus erg van dat de Grundeer wax niet meer te krijgen is, nu moest ik wel overstappen naar een ander losmiddel.
Ik hoorde goede ervaringen over Formule 5 wax van ReXco, maar deze bevat siliconen, dat wil ik nu net niet in m'n mallen hebben.
Wat verder gezocht en nu blijkt ReXco een nieuw wax te hebben Partall pasta 2 en deze bevat geen siliconen.

Omdat deze wax nieuw voor me is eerst maar eens een proefje gemaakt, hierbij moest de motorgondel van de F100 weer aan geloven.
Eerst de mallen uitgepoetst met aceton om alle resterende losmiddelen te verwijderen.
Daarna de mal 1 maal gepoetst/gepolijst met formule 5 clean 'n glaze van R&G.
Daarna 5 maal gepoetst/geboend met formule 5 wax.
Nadeel van deze wax is dat je maar kleine delen in 1 keer kan doen, je moet het binnen 1 minuut er weer uit poetsen, anders droogt het te ver in en kost het veel kracht om het eruit te boenen.
En als laatste een laagje cover film (Nieuwe PVA), volgens R&G zou dit laatste niet eens nodig zijn, maar beter safe than sorry.

IMG_1731.jpg


Daarna de mallen in de gellcoat gespoten.

IMG_0977.jpg


Ik ben altijd huiverig om siliconen in een mal te hebben, dan krijg je van die visogen in de gellcoat.
Dat was gelukkig niet het geval, gellcoat zit er strak in.


IMG_0978.jpg



Lamineren.

IMG_1150.jpg


En de volgende dag geopend.
Hij viel bijna open, de test is in ieder geval geslaagd, hij loste echt met bijna niets.
Zeer tevreden met het resultaat.

IMG_1151.jpg



IMG_1152.jpg



IMG_1153.jpg



IMG_1154.jpg


IMG_1155.jpg


Zo, op naar de volgende stap, de rest van de Fokker 50 en Fokker 100 mallen op deze wijze bewerken.
 
Zo, het boenen zit er eindelijk op, wat een .... werk, maar als het goed is lost straks alles wel lekker.
Voor de zekerheid toch ook een laagje PVA erin gesmeerd.

Net voordat het donker word alles in de gellcoat kunnen spuiten.

IMG_1755.jpg


76a028ab-d202-4791-8f43-083d6116a5a1.JPG


IMG_1749.jpg


IMG_1750.jpg


IMG_1751.jpg


IMG_1752.jpg


IMG_1753.jpg


IMG_1754.jpg


Nu even drogen en dan kan morgen het lamineren beginnen.

Dit zijn de eerste producten die ik uit de mallen ga maken, gezien de leeftijd en de kwaliteit van de mallen heb ik besloten om stevige (zware) producten te maken, mocht 1 of meerdere mallen kapot gaan en het product wel goed zijn dan heb ik de mogelijkheid hiermee een nieuwe mal te maken.

Waarschijnlijk zijn deze producten te zwaar om er een vliegend model uit te maken, statische zou dan wel kunnen, maar ik wil ze bewaren, mocht er iets van de mallen in de toekomst beschadigen.
 
Het lamineren kan beginnen.
Eerst al het materiaal klaargemaakt en voorbereid, goed voorbereid is het halve werk :thumbsup:.

De opbouw gaat als volgt worden;

-Eerste laag 105 grams glasweefsel.
-Tweede laag 160 grams glasweefsel.
-Derde laag 260 grams glasweefsel.
-En als laatste nog een laag 160 grams glasweefsel.

Normaal gesproken is dit te veel, maar zoals eerder gezegd wil ik de eerste producten lekker stevig hebben om, mocht het nodig zijn, te gebruiken voor een nieuwe mal.

Over het algemeen is het eerste product, bij mij, uit een mal niet gelijk bruikbaar om te vliegen, ik moet altijd even wennen aan een nieuwe mal, later bepaal ik waar ik het product sterker, of juist minder sterk maak.
Maar ik moet zeggen dat ik de mallen al aardig ken na al dat boenwerk :frustie:

IMG_1808.jpg


Alles staat klaar, beginnen dan maar.

IMG_1809.jpg


Helaas geen foto's van het lamineren.
Hier ligt de neusmal in mijn temperhokje, niet meer dan een geïsoleerde bak waar ik een paar gloeilampen in heb staan, eenmaal opgewarmd (30 a 35 graden) is 1 lamp van 40 w voldoende om op temperatuur te blijven, daar laat ik hem dan een nacht in liggen.

IMG_1816.jpg


Voordeel van de neusmal is dat er een groot gat in zit waar je makkelijk bij kan om de 2 helften aan elkaar te lamineren, dat zal bij de Fokker 50 romp wel tegenvallen.

IMG_1817.jpg

Nu maar wachten, morgen kan hij open.
 
Het blijft jammer dat je niet in de buurt woont, had je graag geholpen, blijft een leuk toestel, ook om in het echt aan te werken

Geoff
 
Back
Top