Fokker 50 en Fokker 100

op 33:43 komen ze in beeld tijdens de KLM / WK vliegshow in 94 , was toen een schitterende dag , gelukkig heb ik nogal veel film materiaal bewaard uit die tijd.
In die tijd ook nog bij enkele opbouw meetings geweest met Arie . ( van de S76 heli)
:D Arno

Nostalgische film, deze beelden had ik nog niet gezien. Roept wel herinneringen op .Was een drukke tijd.

Leuk om mezelf ook terug te zien zittend bij mijn 737 300 en helemaal op het eind zelfs een heel klein stukje van de taxi run.

Was een prachtig project, jammer dat er toen nog geen turbines beschikbaar waren voor dit toestel. Daar was de constructie wel op berekend. De Dynamax met OS 91 VRDF waren niet krachtig genoeg voor de 1-10 schaal 737.

Bij Phantasy in Bleu op de site staan ook nog veel van deze toestellen.
 
Zo, weer even een update van deze kant.
Het spoor liep een beetje dood, in het personeels krantje wat ik van Fokker had staan de namen van de bouwers in.
Deze heb ik via FB en linkedIn trachten te zoeken, met succes.
Zo ben ik in contact gekomen met Marinus Meijerink, een fantastische man, hij was destijds de initiator van dit project en kon me er veel over vertellen, heel interessant.

IMG_4750.jpg


Marinus is met pensioen, maar vloog daarvoor op de Fokker 50, dan heb je gelijk een luchtvaart klik natuurlijk :beer:
Zo ben ik via hem er achter gekomen waar de mallen van de Fokker 50 naar toe zijn gegaan.
Hier heb ik hulp van Henk Visser gekregen voor de communicatie want de mallen hebben een tochtje door Duitsland gemaakt en mijn Duits is niet best, Bedankt Henk.
De huidige eigenaar is bereid de mallen aan mij te verkopen, helemaal happy mee natuurlijk.

De speurtocht naar de Fokker 100 mallen gaat nog door, heb een draadje op RC-network geopend hopende hier wat verder mee te komen, zie Fokker 100 | RC-Network.de
Ik verwacht dat deze mallen ergens in Duitsland of Oostenrijk rond zwerven.
Marinus had nog een paar onderdelen thuis liggen, zo ook de ailerons van mijn F100 en motor en wielkappen van mijn F50.
Van de week een grote doos ontvangen vol met zeer nuttige documentatie en wat onderdelen, heel erg blij mee, bedankt Marinus.

MVG Edwin.
 
Heel erg gaaf, vooral die F70/100. Erg veel aan de f50 maar vooral F70/100 gewerkt bij KLC ik blijf dit topic volgen

Geoffrey
 
Van elke verkochtte f50
Cockpit interieur-doorcovers-toiletgroep-radiokasten-airducts ,cargoruim beplating en alle interieurdelen van gemaakt op fokker ypenburg..
Tot aan de bedrijfssluiting....mooi bedrijf erg mooi werk..
Vind het een schitterende kist...altijd wel een keer willen bouwen.......nog nooit van gekomen...maar wie weet?
 
Laatst bewerkt:
Ook nog meegewerkt aan een wervingsfilm voor Fokker.
Speelde de Ypenburgmedewerker.
Staat op you tube

We are the champions fokker film....
Lang geleden...
 
Laatst bewerkt:
Tja, heb als Fokkeriaan ook nog aan prototype F50 en F100 mogen werken. Vanuit Papendrecht uitgeleend aan Amsterdam. Wat was ik trots als knulletje van 19-20 jaar.
Helaas is dit mooie bedrijf in die hoedanigheid ter ziele ....

Misschien kunnen we idd op schaal de herinnering levend houden

Succes,

John Aarnoudse
Profielenstraat , Veerdam, Papendrecht
 
Heren, bedankt allemaal voor de motivatie.

Vandaag naar 4 uur heen en 4 uur terug gereden naar Duitsland om de mallen van de Fokker 50 op te halen.
Het was het zeker allemaal waard, ik ben weer helemaal gelukkig.

IMG_4877.jpg


IMG_4881.jpg



IMG_4882.jpg


Eerst maar eens de tuinslang erop.

IMG_4883.jpg




IMG_4887.jpg


Voor mallen van ongeveer 30 jaar oud zijn ze nog in top conditie, zitten ook mooie details in, zoals luiken, deuren, antenna's, zelf aftekeningen van de emergency lights zitten erin.

IMG_4885.jpg


IMG_4886.jpg


Ik mis alleen nog de mallen van de linker nacelle, maar die word na gestuurd.

Mocht er weer een eindlijn f50 opstarten?
heb ik zeker interesse!

De eindlijn kan weer opgestart worden :yes:.

Stukje bij beetje komen we er wel, nu de Fokker 100 nog.

MVG Edwin.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Edwin,

Heb jou Fokker draadje hier nu net pas ontdekt
Binnenkort ook maar even een update geven van de vorderingen met de Fokker 100 mallen dacht ik zo!

Wat een gaaf project!

Groetjes, Henk
 
Yesssss..:banana:, goed nieuws, uiteindelijk de originele mallen van de F100 gevonden.

Was een hele speurtocht maar het dank aan Henk Visser voor de Duitse communicatie uiteindelijk toch gelukt.

De mallen hebben een hele reis door Duitsland en Oostenrijk gemaakt, nadat de eigenaar gevonden was waren de mallen kwijt (Hoe kun je zoiets groots kwijt raken ?), maar na enkele weken toch het verlossende antwoord gekregen dat ze weer terecht zijn.

Nu nog thuis zien te krijgen, de mallen lagen in een klein dorpje tegen de Tsjechische grens, een eind rijden dus.

De vrouw lief aangekeken en afgesproken dat we op de terug weg van onze vakantie langs Oost Duitsland zouden rijden, zo gezegd zo gedaan.

d7b5e8a4-08ec-47d1-b962-96a6839f48f3.JPG



Gisteren thuis gekomen met een volle auto.

Origineel bestond de rompmal uit 1 deel, deze was nu doorgezaagd, wat op zich niet erg is, nu past hij tenminste in een auto en het zal het lamineren makkelijker maken, want een mal van 3,8 meter is toch wel erg groot.

De mallen hebben hier en daar wel wat kleine beschadigingen, maar dit is goed te repareren, ze zijn inmiddels ook al 30 jaar oud, dus was te verwachten.

Wel grappig is de opbouw, deze is precies hetzelfde als van de Fokker 50.

IMG_5603.jpg


IMG_5604.jpg


Mallen opengeschroefd;

IMG_5607.jpg


IMG_5608.jpg


IMG_5609.jpg


IMG_5610.jpg


IMG_5611.jpg


IMG_5612.jpg


IMG_5613.jpg
 
Back
Top