Mary Rose your noblest shippe 1545 schaal 1/50 scratch

Laatste update in 2023
Alle verbindingen in de kiel zijn voorzien van houten pennen.
En de naden tussen de planken die indertijd te breed uitvielen zijn voorzien van een "batten" (een extra plank). Niet echt mooi, maar wel doeltreffend om het breewsel op z'n plaats te houden.

Metalen nagels en bouten worden niet aangebracht. Alle ijzeren onderdelen werden indertijd afgeschermd en zijn dus vrijwel onzichtbaar.
20231226_160341_1280.jpg
20231228_163326_1280.jpg


En op het model
20231228_115516_1280.jpg
20231228_115544_1280.jpg
20231228_115632_1280.jpg
20231228_115641_1280.jpg
20231228_115656_1280.jpg


Er is nog maar geschuurd tot korrel 120 schuurpapier.
Terug op de bouwplaat voor verdere afwerking
20231228_151207_1280.jpg


Iedereen een gelukkig 2024 gewenst :beer:
 
Het Engelse woord 'batten' betekend letterlijk: 'Met latten versterken' en het batten werd inderdaad gedaan zoals je het beschrijft. Maar alleen indien de kieren te breed waren om te breeuwen, hetgeen op jou model dus eigenlijk niet aan de orde was en naar mijn mening dus overbodig. Verder natuurlijk best interessant om te vermelden, omdat maar weinig bouwers dit weten en het eigenlijk ook nooit voorkomt bij het beplanken van model schepen.
 
Alle verbindingen in de kiel zijn voorzien van houten pennen.
En de naden tussen de planken die indertijd te breed uitvielen zijn voorzien van een "batten" (een extra plank).
Volgens mij werd dit alleen gedaan bij reparaties van een schip. De bouwmeester zou tijdens de bouw nooit een te brede kier accepteren. En werd er alleen gebreeuwd om de verbinding tussen de planken waterdicht te maken. Pas als er te grote kieren ontstonden er reparaties uitgevoerd moesten worden dan kon er gebruikt gemaakt worden van deze latten. Min of meer een tijdelijke oplossing. Men deed een reparatie liever door er een nieuw stuk in te plaatsen. Dit zie je ook op gevonden wrakken terug. Een lat op de buitenzijde was niet echt langdurig bestand tegen het zee geweld. Naast latten werden er ook stukken leer of koper gebruikt voor die reparaties. Dus volgens mij alleen als er geen andere manier van repareren mogelijk was (geen werf/droogdok).

Maar ik kan me vergissen, het was een Engels schip uit de 16e eeuw. Daar heb ik mij nog niet zo zeer in verdiept.

Een houten schip dat te water werd gelaten na de bouw of na een tijdje in reparatie in een droogdok te zijn geweest, was zo lek als een mandje. De pompen moesten dan continu bediend worden om het schip leeg te pompen. Pas na een dag of wat stopten de lekkages als het hout (weer) nat genoeg was en zich had uitgezet.
Er is ook een uitdrukking Batten down the Hatches, wat betekend dat je voorbereidingen moet treffen op problemen die gaan komen. Stamt uit de zeevaart waar letterlijk de hatches (luiken) met batten (latten) dichtgetimmerd werden om zeewater buiten te houden.
 
Inderdaad, hout dat nat word zet uit.
Als de houten steel aan mijn hark los zit, dan zet ik die in een emmer water. De volgende dag zit ie weer muurvast.

Die battens geven Inderdaad niet echt een "wow effect":confused:. Maar tja, op de Mary Rose uit 1545 waren ze aanwezig
 
Het Engelse woord 'batten' betekend letterlijk: 'Met latten versterken' en het batten werd inderdaad gedaan zoals je het beschrijft. Maar alleen indien de kieren te breed waren om te breeuwen, hetgeen op jou model dus eigenlijk niet aan de orde was en naar mijn mening dus overbodig. Verder natuurlijk best interessant om te vermelden, omdat maar weinig bouwers dit weten en het eigenlijk ook nooit voorkomt bij het beplanken van model schepen.
Heldere uitleg Piet!
 
Misschien nog een kleine aanvulling op het batten van de scheepshuid; Dit batten was in feite geen reparatie, maar een nood oplossing en werd vroeger gedaan om zoals @Baker al schrijft in zijn update om tijdens lekkage het breeuwsel tussen de huidgangen te houden. Het ging dus duidelijk om respectievelijk 'kleine' kieren die waren ontstaan door de werking van het hout op de lange zeereizen in die tijd. Echte schade aan de huidgangen werden met hout vernieuwd.
Ik denk ook dat het iets was van héél vroeger alhoewel ik dat niet zeker weet omdat ik geen jaartallen weet te vinden, ik geloof daarom dan ook dat je zoiets niet vind bij schepen van na de die tijd. Maar de Mary Rose is een schip uit de 16e eeuw, en dat is dus al een hele tijd geleden...;) En het is natuurlijk een leuk detail zoals Peter hierboven ook schrijft wat je zomaar niet tegen komt in de modelbouw.
 
Vergeet niet dat het hier over eikenhouten "plankjes" gaat van 10cm dik en 40 a 50 cm breed en meeeeters lang.Niet bij mij, maar in't echt, 500 jaar geleden.
Dan zou ik er ook gewoon een latteke over slaan. Eens te water gelaten... foutje, latje.. welke latje.... het lekt nie. ;):yes:
 
Beplanking van het onderste deel van de spiegel.

Eerst wordt er een "kannondek" voorzien. Dit maakt het eenvoudiger om de positie van de 2 kannonpoorten in de spiegel te bepalen.
Omdat dit dek later vrijwel onzichtbaar wordt steek ik er weinig tijd en moeite in.
20240105_101020_1280.jpg


Even een "oeps" moment... De charmes van scratch bouwen zonder enig plan...:frustie:
De spiegel was niet echt symetrisch. Met wat isopropylalcohol kan de witte houtlijm losgeweekt worden. En is de kemel (vlaams :confused:) weggewerkt.
20240105_100956_1280.jpg
20240106_103256_1280.jpg


Veel beter
20240106_103333_1280.jpg
20240106_103340_1280.jpg


De beplankte spiegel.
20240110_081024_1280.jpg


De ruw afgewerkte binnenzijde
20240109_163317_1280.jpg



Gezien ik nu eerst even moet bezien hoe het verder gaat met dit model (geen plan) Kan het even duren vooraleer we verder gaan.
Vermoedelijk eerst de binnenzijde fatsoeneren en dan aan het achterkasteel beginnen.
 
Constructie van het achterkasteel
Van het origineel is niet veel over. Vanaf hier wordt het grootste deel dus giswerk.
Als basis worden de frames van secties 6,8,10 en de spiegel gebruikt.
20240122_124133_1280.jpg


De eerst test valt mee.
20240125_160409_1280.jpg
20240125_160542_1280.jpg


De spiegel op de tekening heeft een onnatuurlijke knik(persoonlijke mening) Daarom ga dit ik een beetje laten afwijken naar buiten toe.
20240125_160334_1280.jpg
20240126_163735_1280.jpg


De eerste 4 spanten zijn geplaatst. Ze zijn nog te hoog en waarschijnlijk ookte dik. Maar deze 4 moeten lang en stevig genoeg zijn als basis voor de rest.
Bedoeling nu is om eerst aan deze zijde meer spanten te voorzien.
20240126_163523_1280.jpg
20240126_163608_1280.jpg
20240126_164014_1280.jpg
 
Ik was benieuwd naar jouw bouwverslag …. leest al s een thriller en is in één woord indrukwekkend !!
PS : hoe kan je “volger” worden ?
 
En we gaan verder met de reconstructie van het achterkasteel.

"Balken" zagen
20240201_081813_1280.jpg


De voorbereiding
20240201_081821_1280.jpg


De eerste spanten
20240201_113528_1280.jpg


Rekening houdend met de toekomstige kannonpoorten van het bovengelegen dek.
20240206_153545_1280.jpg


Alle spanten zijn geplaatst. Voor de ongeveer juiste positie zijn de tekeningen van de Mary Rose gevolgd.
20240206_153528_1280.jpg


De chaotische binnenkant heeft ook wat opkuis gekregen. (niet exact hetzelfde als het origoneel, je ziet er later toch niet veel meer van)
De triplex stukken zijn de basis voor de kajuiten.
20240207_091332_1280.jpg


Resultaat
20240206_153818_1280.jpg


Nu de bakboord kant
20240207_091408_1280.jpg
 
Het ventje is geboren/gezaagd ergens in 2017 tijdens de bouw van mijn vorig model.

Hij heeft niet echt een naam. Ik noem hem gewoon mijn assistent.
Jammer is, dat hij geen bal uitsteekt op de werf.:( Haalt geen hapje of drankje en zegt nooit "goe bezig " of iets dergelijks.:koud:
En als ik een zaag of mes boven haal staat ie stokstijf van schrik...:eek:

Maar hij is wel handig om je het verschil in grootte tussen mens/schip te kunnen voorstellen.:yes:
 
Back
Top