Hans Groenenberg
Forum veteraan
Dat is een beste klus geweest. Maar het resultaat is er wel naar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ook voor jou en je familie hetzelfdeIedereen een gelukkig 2024 gewenst![]()
Volgens mij werd dit alleen gedaan bij reparaties van een schip. De bouwmeester zou tijdens de bouw nooit een te brede kier accepteren. En werd er alleen gebreeuwd om de verbinding tussen de planken waterdicht te maken. Pas als er te grote kieren ontstonden er reparaties uitgevoerd moesten worden dan kon er gebruikt gemaakt worden van deze latten. Min of meer een tijdelijke oplossing. Men deed een reparatie liever door er een nieuw stuk in te plaatsen. Dit zie je ook op gevonden wrakken terug. Een lat op de buitenzijde was niet echt langdurig bestand tegen het zee geweld. Naast latten werden er ook stukken leer of koper gebruikt voor die reparaties. Dus volgens mij alleen als er geen andere manier van repareren mogelijk was (geen werf/droogdok).Alle verbindingen in de kiel zijn voorzien van houten pennen.
En de naden tussen de planken die indertijd te breed uitvielen zijn voorzien van een "batten" (een extra plank).
Heldere uitleg Piet!Het Engelse woord 'batten' betekend letterlijk: 'Met latten versterken' en het batten werd inderdaad gedaan zoals je het beschrijft. Maar alleen indien de kieren te breed waren om te breeuwen, hetgeen op jou model dus eigenlijk niet aan de orde was en naar mijn mening dus overbodig. Verder natuurlijk best interessant om te vermelden, omdat maar weinig bouwers dit weten en het eigenlijk ook nooit voorkomt bij het beplanken van model schepen.
Dat ben je nuPS : hoe kan je “volger” worden ?
Ik was benieuwd naar jouw bouwverslag …. leest al s een thriller en is in één woord indrukwekkend !!
PS : hoe kan je “volger” worden ?