de Havilland Puss Moth (2x) | Tekening | Rubber Power | Peanut Scale

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Qua vrije vlucht modellen heb ik alleen enigzins bouwervaring met Veron en Keil Kraft kits (en één Guillows).
Die kits zijn allemaal ongeveer Walnut schaal grootte.
Ik heb nog nooit een Peanut schaal kistje gebouwd en wil dat ook eens proberen.
Dit is dus echt een Peanut test en oefen verslag.

Ik zag dit leuke tekeningetje op het internet:

upload_2024-3-12_11-29-36.jpeg


Op een A3`tje geprint en op de achterkant van het Auster bouwplankje gespannen.
Weer transparant plastic daaroverheen gespannen en een plankje licht 1mm balsa gepakt.

Uit dat plankje 1mm balsa latjes van verschillende diktes gesneden.
De eerste rompzijkant over de tekening gebouwd en de latjes voor de tweede liggen daarboven klaar.
Eronder liggen de dwars latjes om de rompzijkanten samen te voegen straks:

upload_2024-3-12_11-28-22.jpeg


Plastic op de eerste rompzijkant gelegd en daaroverheen de tweede rompzijkant gebouwd:

upload_2024-3-12_11-28-30.jpeg


De dwarslatjes ertussen gelijmd en enkele stringers in de lengterichting daar weer op gelijmd:

upload_2024-3-12_11-28-37.jpeg


Alles uit 1mm balsa:

upload_2024-3-12_11-28-44.jpeg


Een stukje 1mm balsa dunner geschuurd en daar de motorkap van gemaakt.
Daar staat niets van op tekening dan alleen de outlines, beetje scratchen dus:

upload_2024-3-12_11-28-50.jpeg


upload_2024-3-12_11-28-58.jpeg


Het rompje is in deze staat 20cm lang, gewicht is nu 1.56 gram:

upload_2024-3-12_11-29-5.jpeg


Ik vind het een erg leuke uitdaging, maar heb ook wat krachttermen geuit tijdens de bouw...
Wat is dit allemaal klein en vooral kwetsbaar!!

Het eerste test rompje waar ik geen foto`s van heb, kraakte ik tijdens een poging het te schuren.
In plaats van alle gebroken stukjes te lijmen ben ik opnieuw begonnen (het rompje hierboven).

Groeten, Ramses
.
 
.
Hetzelfde plastic voor de raampjes gebruikt als m'n Auster.
Eerst papieren malletjes gemaakt en die daarna overgezet op het plastic.
De ruitjes heb ik weer vastgelijmd met UHU Hart, hier een klemmetje van balsa om het voorste ruitje te klemmen.
Een standaard klemmetje was veel te krachtig, het hoefde maar net te klemmen:

upload_2024-3-12_11-43-57.jpeg


Na de ruitjes begonnen met het bekleden van het rompje met tissue:

upload_2024-3-12_11-44-4.jpeg


Met dunne strookjes tissue het frame voor de cockpit gemaakt.
Van heel dun pianowire het landingsgestel gemaakt en bevestigd:

upload_2024-3-12_11-44-11.jpeg


Van 3mm medium balsa sjablonen gemaakt om de vleugeltippen, stabilo en kielvlak heen te buigen.
Twee strookjes 1mm balsa er omheen gefixeerd met spelden en goed laten uitharden:

upload_2024-3-12_11-44-19.jpeg


De vleugeltippen en volledig stabilo en kielvlak:

upload_2024-3-12_11-44-24.jpeg


Kielvlakje is ruwbouwklaar, verder met het stabilo en de vleugels:

upload_2024-3-12_11-44-34.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit! Sinds ik weet dat ik door één van de NLC vrienden een stuk 3mm rubber in smallere breedtes kan laten snijden, begint het bij mij ook meer te borrelen voor een Peanut. Welke? Dat is nog de vraag. Balsa en tissue of schuim? Ook de vraag! Ik wens je in ieder geval alle succes! En je gaat, zoals altijd, als een speer.
 
.
Dank je Henk!

De vleugels heb ik voorzien van holle vleugelribben over een enkele vleugelligger.
Alleen deze vleugelligger is van 1,5mm balsa, de rest van de kist is geheel gebouwd uit een plankje 1mm blasa:


full


De vleugels en staartvlakken heb ik met dezelfde grijze domestic tissue bespannen als de Auster:

full


En net als bij de Auster werd het hier ook niet mooi strak helaas...
De zwarte, gele en groene domestic tissue werken echt super, maar de lichtgrijze is een drama!!
De lichtgrijze tissue heeft ook geen enkele "wet-strength" het scheurt snel en spant slecht...

full


Op de vleugelneuslijst op onderstaande foto is te zien hoe niet strak het grijze tissue spant, net als bij de Auster behoorlijk lelijk helaas:

full


Voordeel van een lelijk geworden model... je gaat er en stuk minder voorzichtig mee om... :D
Testworpen in de woonkamer:


Ik heb na de laatste worp het idee dat deze Peanut misschien toch behoorlijk kan gaan vliegen in een zaal!
Vliegklaar gewicht met rubber is 15 gram geworden:

full


full


full


Ik weet nog niet of ik de moeite ga doen om er decals op te maken.
Het is een test model en het gaat louter om het trimmen en (pogen te) vliegen.
Eerst maar eenst afwachten hoe deze Peanut vliegt in de zaal:

full


Klaar voor m`n tweede test sessie in Velp:

full


Groeten, Ramses
.
 
Zo’n modelletje is toch nog behoorlijk sterk, gezien hoe hard hij in de muur of het raam vliegt. Had ik niet gedacht :).
 
Nu zien of je er een linkerbocht in krijgt! Ben het overigens helemaal met je eens: een model moet eerst maar eens vliegen voordat he het helemaal detailleert.
 
Nu zien of je er een linkerbocht in krijgt!

Inderdaad!
De Puss Moth heeft een sterke voorkeur voor rechtsom lijkt het.
Ben benieuwd!

Ben het overigens helemaal met je eens: een model moet eerst maar eens vliegen voordat he het helemaal detailleert.

Heb net toch wat decals gemaakt :oops: alleen de registratie en wat streepjes:

upload_2024-3-25_12-34-30.jpeg


Mag het kistje trouwens eventueel ook rechtsom of moet het linksom?

[edit] Ik kan alleen dit vinden in het IIFI handboek v.w.b. de Peanut vluchten:

6.4.9.3 Flying Section
Each competitor is allowed up to 9 official flights. An official flight is counted each time the model is released for a declared flight. The times of the longest 2 flights (each rounded down to the nearest second) will be aggregated to form the competitor's flight score. Flights may be hand launched or from Take-off. If Take-off is successfully achieved, without pushing or similar assistance, then 10 seconds will be added to the flight time recorded.


[edit 2 ] Ik begrijp van Bernard dat linksom of rechtsom allebei mag! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zo’n modelletje is toch nog behoorlijk sterk, gezien hoe hard hij in de muur of het raam vliegt. Had ik niet gedacht :).

Viel mij ook niet tegen!
Geheel opgebouwd uit 1mm balsa (op de 1,5mm vleugelligger na).
Na de test worpen was alleen één balsa strut van het landingsgestel los...
... en dat kwam omdat ik `m daar per ongeluk vastpakte, niet eens door een "landing" :D

Tijdens de bouw zijn de 1mm latjes erg kwetsbaar.
Maar als alles in verband zit en bekleedt is, wordt het totaal erg sterk!

Groeten, Ramses
.
 
Voordeel van een lelijk geworden model... je gaat er en stuk minder voorzichtig mee om... :D
Testworpen in de woonkamer:

Hier een foto met fel strijklicht van het dramatische grijze tissue:

full


Maargoed, de kleine Moth lijkt te willen vliegen,... toch maar enkele decals erop gemaakt.
De propeller heb ik met zwarte permanent marker stift zwart gemaakt.
De decals en stift wegen niets, dus zonder gewichtstoename een iets vriendelijker test kistje voor het oog:

full


full


Peanut size:

full


full


Nu echt klaar voor de tweede test sessie in Velp:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Je mag zowel linksom als rechtsom vliegen, geen probleem. Wel is Peanut een duurvluchtklasse, dus de vluchtduur telt, niet alleen maar een kwalificatietijd zoals bij Kit Scale of F4D. Er zijn lieden vinden dat rechtsom de beste manier is. Maar de meeste vliegers prefereren linksom. Als ik de vluchtjes van je Motje bekijk, dan gaat hij eerst linksom en daarna rechtsaf. Door de torsie van de propeller gaat hij linksom. Als de kracht van de motor afneemt, gaat hij rechtsaf. Dat duidt er op dat je in de vleugels en de staart een rechtsom afstelling hebt. Als je rechtsom wilt vliegen, is er meer rechts zijtrek nodig, om de motortorsie tegen te gaan. Verder zou je dan iets rechts in het richtingsroer moeten hebben (maar minder dan wat er nu zo te zien in zit), en in beide vleugels wat negatieve tipverdraaiing. Maar, in de rechter vleugel wat minder, om de tip omhoog te houden. Voor linksom geldt natuurlijk het tegenovergestelde: Minder zijtrek naar rechts (tussen de nul en 2 graden), wel wat domping, linker vleugel wat minder negatieve tipverdraaiing, en iets links op het richtingsroer.
Enne, met de decals ziet het Motje er inderdaad veel beter uit! Misschien mooi genoeg om er iets voorzichtiger mee om te gaan?
 
.
De Peanut Puss Moth is vliegklaar en ik heb niets meer op de bouwtafel, alle kistjes staan vliegklaar voor Velp.

Peanut Puss Moth poging twee vast maar eens gaan bouwen dan:

Ik ga nu de vleugel maken met een insteek ligger.
Deze ligger is van medium hard 1mm balsa, de achterlijst van 1x2 mm balsa en de voorlijst van 1x1.5mm balsa:

full


De ribben maak ik uit een licht plankje 1mm balsa welke nog wat dunner is geschuurd.
Eerst strookjes gesneden, deze samengebonden en dan het pakketje vormgeven:

full


De lichte, dunne vleugelribjes:

full


Voor het eerst eens Aliphatic Glue gebruikt, werkt fijn maar lijkt/voelt wat zwaar, ook als je alle overtollige lijm goed wegveegt:

full


Ik heb net als bij het origineel (en ook de West Wings kit) een stukje van de neuslijst aan de bovenzijde bekleedt met hout.
Deze stroken heb ik gemaakt van heel dun geschuurd balsa:

full


Vleugeltjes ruwbouw klaar:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Onder toeziend oog van m`n bouwmeester(es) begonnen aan het rompje van de Puss Moth II:

full


De tweede rompzijkant weer over de eerste gebouwd met een stukje folie ertusen.
Ik had de malletjes van Puss Moth I weggegooid, dus nieuwe gemaakt en weer de lijsten van de staartvakken gelamineerd:

full


De Puss Moth heeft volgens tekening geen enkele rompspant.
Je begint heel voorzichtig met het eerste tussen spantje, dan de tweede,.. tot er vier bij de cockpit de boel enigzins bij elkaar houden.
Dan staartstuk naar elkaar toe buigen over tekening en vastlijmen, idem neus stuk naar motorschot:

full


... en de rest van de tussenspantjes erin gemaakt:

full


Daarna de stringers er overheen en de romspantjes afgemaakt:

full


Verder met de neus en motorkap:

full


Groeten, Ramses
.
 
Je gaat weer als een speer! Voordeel van deze modelletjes is wel dat ze minder ruimte in nemen :D.

:D

.
Voor de Peanut Puss Moth het motorblokje gescratched:

full


Daarna kon de motorkap van dunner geschuurd 1mm licht balsa gemaakt worden:

full


Het landingsgestel van dun pianowire en medium hard balsa gemaakt:

full


full


Totaal nu ruwbouw klaar ca. 8.5 gram:

full


Tissue op de bovenzijde van de vleugels en enkele zijde van de staartvlakken, na drogen volgt de andere zijde.
Ook begonnen met de onderzijde van de romp.
Hier alles zojuist natgespoten:

full


Overtollig tissue verwijderd en de onderdelen opgespannen op de bouwplank om te laten drogen:

full


Voor deze Peanut Puss Moth gebruik ik naturel tissue:

full


Nu eerst de beglazing in de romp maken voor ik verder kan met de tissue:

full


De beglazing ga ik net als bij mn Auster en de vorige Puss Moth van Evergreen, heel dun transparant styreen maken.
Maar nu eerst alles vannacht goed laten drogen:

full


Groeten, Ramses
.
 
De beglazing ga ik net als bij mn Auster en de vorige Puss Moth van Evergreen, heel dun transparant styreen maken.

Eerst weer malletjes van papier gemaakt en deze overgezet op het dunne styreen en uitgesneden.
Daarna de raampjes weer vastgelijmd met UHU Hart:

upload_2024-4-22_10-6-41.jpeg


De romp bekleed met tissue en het rompje nat gespoten:

upload_2024-4-22_10-6-50.jpeg


Verder met het bekleden van de vleugels:

upload_2024-4-22_10-6-59.jpeg


Alles natgespoten en op de bouwplank gefixeerd met spelden:

upload_2024-4-22_10-7-8.jpeg


Na een nachtje drogen alles van de bouwplank afgehaald:

upload_2024-4-22_10-7-16.jpeg


Balsa latjes van 1,5mm dik op de randen van de vleugels en staartvlakken op tekening met tape vastgezet.
Hierop kunnen de delen straks gefixeerd worden na het aanbrengen van de spanlak.
Dan kan ik de delen tweezijdig lakken en kunnen de delen aan boven- en onderzijde drogen:

upload_2024-4-22_10-7-35.jpeg


Een nieuwe neusplug gemaakt, de prop-as zat bij de vorige wat te laag:

upload_2024-4-22_10-7-44.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
.
Over deze Peanut Puss Moth komt een dunne, lichte, mat witte nevel.
De cockpitbeglazing afgeplakt:

upload_2024-4-22_10-14-41.jpeg


Alles nog een keer heel licht geschuurd en klaar voor de mat witte nevel:

upload_2024-4-22_10-14-49.jpeg


Zoals eerder aangegeven zijn dit test modellen en ik was benieuwd wat de kleur nevel aan gewicht toevoegt.
Dus eerst alles gewogen voor de nevel erop ging:

upload_2024-4-22_10-15-1.jpeg


De witte nevel aangebracht met een spuitbus 'matt wit' van de Action.
Die is net iets off-white en geeft een wat klassieke uitstraling aan de Puss Moth:

upload_2024-4-22_10-15-8.jpeg


Alles na drogen nog een keer gewogen:

upload_2024-4-22_10-15-15.jpeg


11.93g - 11.77g = 0.16 gram voor de witte nevel, ik vind het heel acceptabel! :thumbsup:
Puss Moth No. I woog vliegklaar 15 gram, ik denk dat deze Puss Moth II daar heel dicht bij in de buurt komt.

Met fineliner wat lijnen op de Puss Moth getekend:

upload_2024-4-22_10-15-23.jpeg


In Photoshop wat decals voor Puss Moth II gemaakt:

full


Vandaag de decal file op m`n werk geprint, klaar om uit te snijden/knippen.
Ik weet dat de G-ABXY origineel zilveren vleugels en een gele romp heeft.

full


Aangezien dit een testmodel is mag ik daar van mezelf van afwijken...
Ik hou de Puss Moth gebroken wit overall met de G-ABXY registratie "The Heart`s Content".
Ik vind dat heel mooi en 'klassiek' staan, en op zwart-wit foto`s lijkt ze toch ook gewoon wit?! ;)

full


full


Stukje artistieke vrijheid hou ik het maar op... :D

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
.... en dan kom je op internet ineens deze prent tegen:

upload_2024-4-22_17-19-50.jpeg


Geen idee of bovenstaande prent niet klopt, of dat de G-ABXY verschillende kleurenschema`s heeft gehad?
Maakt verder ook niet uit want het is een testmodel, geen wedstrijdmodel, maar ik vond het wel erg toevallig!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top