de Havilland Puss Moth (2x) | Tekening | Rubber Power | Peanut Scale

.
Klaar om de decals op te brengen:

upload_2024-4-23_8-55-35.jpeg


De tekst "The Heart`s Content" en de registratie op de romp uit één stuk, de registratie op de vleugels per letter.
Uiteraard weer opgebracht met MicroSol wat de decal mooi laat blenden met het oppervlak:

upload_2024-4-23_8-55-44.jpeg


De nu nog enigszins zichtbare drager verdwijnt met een hele lichte nevel matte blanke lak straks.
Maar eerst nog wat kleine details maken en misschien nog heel licht weatheren:

upload_2024-4-23_8-55-50.jpeg


Het zijn niet veel decals op deze Moth, hier alweer bijna klaar:

upload_2024-4-23_8-55-59.jpeg


Nog een tweede dunne laag MicroSol over de decals:

upload_2024-4-23_8-56-5.jpeg


Omdat de vleugels nat waren van het opbrengen van de decals deze voor de zekerheid even gefixeerd met spelden tijdens het drogen:

upload_2024-4-23_8-56-13.jpeg


De eerder opgebrachte lijnen met de fineliner leken in eerste instantie wrijf vast.
Echter met het opbrengen van de decals veegde ik die lijnen met het natte papier er zo van af...
De lijnen ga ik dus opnieuw en op een andere manier maken.

upload_2024-4-23_8-56-19.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er echt geweldig uit. Leuk om de twee technieken te zien voor de vleugels. Maar nog beter, dat in deze hobby niet altijd alles gaat zoals je wilt. Doorzetten is dan de enige optie :)
 
.
Dank je Eric en Dave!
En inderdaad, elke bouw is weer een les voor de volgende :yes:

Groeten, Ramses
.
 
.
De zolder is inmiddels klaar en de Peanut Puss Moth staat ook weer op de bouwtafel:

upload_2024-9-17_11-16-2.jpeg


Klaar om afgebouwd te worden, ben heel benieuwd of/hoe ze vliegt straks.
Dit is mijn enige peanut poging voor de IIFI 2024, fingers crossed!

Groeten, Ramses
.
 
.
Ik heb de peanut Puss Moth in elkaar gelijmd en de vleugelstruts gemaakt.
Ook het landingsgestel afgemaakt en een oude Guillows propeller ingekort en de bladen dun geschuurd.
De buisjes voor de peg achterin de romp gepositioneerd en de peg geplaatst:

upload_2024-9-24_12-12-14.jpeg


De vleugelstruts en het landingsgestel moet ik nog schilderen.
Ook nog een staartslofje en de prop-as maken, daarna is de Puss Moth gereed voor de test/trimdag in Velp...

Groeten, Ramses
.
 
Ik heb het vermoeden dat de Peanut Puss Moth een voorkeur voor rechtsom heeft.
Daar kom ik volgende week achter in Velp!
Ik kwam in de Aeromodeller van juli 2016 een interessant artikel tegen van Peanut goeroe Bill Hannan. Hij zei daarin onder andere: "door de krachten die de propeller uitoefent, heeft het model de neiging om in linkerbochten niet zo hoog te klimmen. In rechterbochten klimt een model veel sneller. Linksom is dus meer geschikt voor in de zaal, rechtsom voor buiten. Linksom trimmen doe je met zijtrek, richtingsroer verbuigen, gewicht aan de vleugeltip etc. In sommige gevallen kan een beetje positieve tipverdraaiing nodig zijn om de linkervleugel omhoog te houden. Maar, sommige modellen weigeren nu eenmaal om linksom te vliegen, en dat kun je alleen maar tolereren."
 
.
Dank voor de info Henk!

Maar, sommige modellen weigeren nu eenmaal om linksom te vliegen, en dat kun je alleen maar tolereren."

Tot nu toe is het alleen m`n Veron Triplane die echt alleen rechtsom wilde vliegen.
M`n Veron Auster wilde beide kanten wel op, maar vloog binnen ook beter rechtsom.
Bij m`n andere vrije vlucht modellen ook rechtsom cirkelen geprobeerd, maar gaf steeds linksom betere vluchten.
Ik accepteer inderdaad maar per kist wat die het beste doet.

.
Ik ben voor m`n Peanut Puss Moth op zoek naar deze propeller, maar die is helaas out of stock bij de VMC:

4 inch Plastic Propeller (18swg)

£1.20
No stock
FREE UK Mainland Delivery on orders over £30 | 90 Day No Quibble Returns | Click For Worldwide Shipping Info | Order by Phone: 01629 258240


full


Heeft iemand zo`n propje voor me, of weet iemand waar die te bestellen is?

[EDIT:] Ik ben voorzien!
Bernard heeft precies de 4" prop welke ik zoek :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Emmanuel Fillon schrijft voor de Farman 400 een 12 cm. prop voor. En voor de Luciole zelfs een 14 cm. Pecks Polymers deden ooit een 4" prop, maar doen nu nog een 4.75" dus 12 cm. Zit je aan een 4" diameter vast?
 
.
Op zich zit ik niet per se aan de diameter vast.
Het landingsgestel is niet heel hoog, dus bij grote(re) props kan de prop wellicht de grond raken bij R.O.G. maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar ik las dit interessante artikel: Pondering Peanut Power and Propellers
Tests van peanuts met kleinere (4") diameter bladen, of 5" props met smallere (kleiner oppervlak) bladen en grotere spoed.

Op de tekening van de Puss Moth staat een prop met vrij kleine diameter (i.v.m. landingsgestel) maar met hele brede paddle blades.
Ik heb die gemaakt (zie foto`s vorige update), maar die prop was weer erg kwetsbaar en toen ik er tegenaan stootte brak een blad af...

Ik wil de diameter ongeveer gelijk houden als op tekening en dan smallere bladen (zoals de prop welke ik zoek).

Maar misschien ga ik toch weer zelf een prop maken, en dan proberen die steviger te maken.
Bernard gaf me een tip om een carbon staafje te gebruiken i.p.v. de tandenstokers welke ik gebruik.
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn, want m`n balsa propjes zijn wel lichter dan de plastic exemplaren.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Erg interessant artikel. Ik was de laatste tijd zelf aan het denken of de props op mijn P-38 misschien de groot (breed) zijn. Met de laatste vlucht had ik motors van 4 strengen 3 mm rubber, maar er kwam geen gang ik het model. En 2x 4 strengen is best wat voor een model van dat formaat. Ik ben gaan bladeren in mijn tijdschriften; en in een Aeromodeller vond ik een tekening en bouwverslag van ene Noel Falconer, die zelf een P-38 heeft ontworpen, ook met brede props. Hij gebruikt 4 strengen 6 mm rubber! In een Flying Models uit 1984 vond ik een artikel en tekening van een B-26. een kleiner model, dat wel, en ongeveer 70 gram, maar ook met smallere propbladen. Hij zegt Starflyer plastic props te gebruiken, twee in elkaar gelijmd voor een 4 blads prop. Nu ken ik die niet, maar hij gebruikt twee strengen 6 mm rubber!
Ik heb overigens nog wel een 4 inch Flite Streak propje voor je, ook licht en smal.
De props van mijn P-38 breken overigens ook! Ik ben al overgestapt van tandenstokers naar 3 mm beuken satéprikkers, maar dan breekt een blad van het stokje af.... Eigen gemaakte balsa props moeten overigens altijd bekleed worden, met tissue of liefst met dunne zijde. Als je er weer één zelf wilt maken, zou je uit kunnen gaan van het ontwerp op de Farman tekening. Die bladen zijn 14 mm breed (of althans het blok is maximaal 14 mm). En als je je wilt beperken tot 10 cm diameter, kun je de lengtematen 5 mm korter maken. De bladen 25 mm, en het middendeel 50 mm.
 
Ik heb overigens nog wel een 4 inch Flite Streak propje voor je, ook licht en smal.

Dank je Henk, maar ik ben voorzien :yes:
Bernard heeft precies de propeller welke ik zocht:

upload_2024-10-18_16-56-48.jpeg


Wellicht iets dunner schuren en met stift zwart maken.
Ben er erg blij mee zo vlak voor Velp volgend weekend!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Tof Jan Hein! Maar ik ben inmiddels voorzien van de prop voor de peanut Puss Moth.
Op m`n andere modellen heb ik vooral de 6" zwarte props zoals bij jou rechts op de foto (schat ik).
Alleen m`n Veron Triplane en vergrote Aerographics Chipmunk hebben grotere 7" props.
De West Wings Puss Moth heeft ook een 7" prop, maar dat zijn ook wat grotere modellen.

Dat rode propje in het midden op jouw foto lijkt ca. 4" of vergis ik me?
Lijkt ook een mooie bladvorm te hebben, die zou ik als ik jou was goed bewaren voor een peanut!

Ik kan voorlopig weer vooruit, bedankt Bernard, Henk en Jan Hein :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Ik was de laatste tijd zelf aan het denken of de props op mijn P-38 misschien de groot (breed) zijn. Met de laatste vlucht had ik motors van 4 strengen 3 mm rubber, maar er kwam geen gang ik het model. En 2x 4 strengen is best wat voor een model van dat formaat.

Je hebt al met jouw prachtige P-38 Lightning gevlogen? Dapper! :yes:
Lijkt me best spannend om voor het eerst een tweemotorige FF-kist met dubbele staart te maidenen.
Je bladen hebben een flink oppervlak en het zijn er drie, dat zal inderdaad wat vermogen vergen.

Ik ben gaan bladeren in mijn tijdschriften; en in een Aeromodeller vond ik een tekening en bouwverslag van ene Noel Falconer, die zelf een P-38 heeft ontworpen, ook met brede props. Hij gebruikt 4 strengen 6 mm rubber! In een Flying Models uit 1984 vond ik een artikel en tekening van een B-26. een kleiner model, dat wel, en ongeveer 70 gram, maar ook met smallere propbladen. Hij zegt Starflyer plastic props te gebruiken, twee in elkaar gelijmd voor een 4 blads prop. Nu ken ik die niet, maar hij gebruikt twee strengen 6 mm rubber!

De helft aan rubber...4 x 6mm strengen rubber tegen over 2 x 6mm strengen rubber... de prop heeft echt veel invloed!
Daar ben ik me een beetje over aan het inlezen, vandaar dat ik op bovenstaand artikel kwam.

De props van mijn P-38 breken overigens ook! Ik ben al overgestapt van tandenstokers naar 3 mm beuken satéprikkers, maar dan breekt een blad van het stokje af.... Eigen gemaakte balsa props moeten overigens altijd bekleed worden, met tissue of liefst met dunne zijde.

Bernard gaf mij ook de tip om in ieder geval het stukje prop waar de tandenstoker is verlijmd te bekleden met tissue, dat maakt twee :thumbsup:
Heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan bij de Fairey Gannets, maar ga ik zeker voor Velp nog doen.
En ook de tip om een carbon staafje te gebruiken i.p.v. een tandenstoker ga ik bij m`n volgende props zeker toepassen!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Gisteren was de trimdag in Velp, hier volgen updates van de betreffende modellen voor de IIFI 2024 in volgorde van de maiden flights.
Na de grote Puss Moth was het tijd voor de laatste te maidenen kist in Velp, de peunut Puss Moth.

full


Motortje opgewonden en in het midden van de zaal neergezet.
Dat ging alle kanten op,.. maar eens beginnen met wat links richtingroer.
Dat ging beter, maar nadat ze loskwam leek het bestuurd door een piloot die zojuist twee flessen wijn ophad...
Bernard en Eric hadden weer veel tips voor me en ze begon steeds wat stabieler te vliegen.
Wel uit de hand geworpen, want ook de wieltjes van deze peanut moet ik eerst soepeler maken voor R.O.G.

En toen een vervelende klap tegen een muur waarbij de gehele rechter vleugel afbrak:

full


Het was een mooie breuk en ik heb ter plekke de vleugel er met secondenlijm weer opgelijmd, struts teruggelijmd en ze was er weer klaar voor.
Motortje weer opgewonden en verder getrimd met de tips van Bernard en Eric.
En zowaar, de peunut vloog haar rondjes, dat had ik eerlijk gezegd echt niet verwacht!
Soms oscilleerde ze wat maar vloog door tot aan de grond.

De vier uur waren weer voorbij gevlogen en het was tijd om in te pakken...
De peunut Puss Moth moet nog verder getrimd worden, maar daar heb ik in Nijmegen nog even tijd voor.
Eerst zorgen dat ook van deze kist de wieltjes beide geheel soepel draaien zodat ik de volgende keer ook grondstarts kan proberen.

Groeten, Ramses
.
 
Peanut Puss Moth No. I woog vliegklaar 15 gram, ik denk dat deze Puss Moth II daar heel dicht bij in de buurt komt.

full


Totaalgewicht van Peanut Puss Moth No. II met balanceer lood en zonder rubber is 16 gram geworden.

Vleugelbelasting is uitgekomen op:
Opp: 1.86 dm2 en AUW: 16 gram.
1 / 1.86 * 16 = 8.6 g/dm2

Rubber Power Free Flight Scale Model
Schaal 1/34
Wingspan 13" = 330mm
Stick & Tissue Construction

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top