Aanbrengen exploitant nr op modellen

Ok, kan ook altijd blanco onderdelen printen als ik wil verkopen maar het risico hierop is erg klein gezien mijn vliegtalenten!
Ik heb een mini drone en ik kan opstijgen/landen/vooruit/achteruit en links en rechts vliegen. Het is pas 1 keer gelukt om een bocht te maken die op een bocht lijkt en de 2e poging eindigde in de kerstboom :D.

Met auto's kon ik zonder na te denken rijden hoe ik wilde maar met vliegen kun je weer opnieuw beginnen heb ik gemerkt.
 
Dit is letterlijk wat er in de mail staat van de RDW: "U bent verplicht om een deel van het exploitantnummer aan te brengen op uw drone(s) of ander(e) onbemande luchtvaartuig(en). Let op: het is niet de bedoeling dat u het hele exploitantnummer op uw drone(s) of ander onbemande luchtvaartuig(en) aanbrengt."

Dus dat is makkelijk ik heb NLDY51A ervan gemaakt omdat dit iets op een echt nummer lijkt en deze op de staart geplakt. Staat best aardig.
 
Maar er staat wel specifiek het volgende:

Exploitatienummer aanbrengen op uw drone
U hoeft alleen het gedeelte vóór het streepje goed zichtbaar vast te maken aan de buitenkant van de drone. Bijv. met een sticker of door het nummer in te programmeren. De laatste 3 letters laat u weg.

Dus je kan niet zomaar zelf een stukje kiezen
 
Maar er staat wel specifiek het volgende:

Exploitatienummer aanbrengen op uw drone
U hoeft alleen het gedeelte vóór het streepje goed zichtbaar vast te maken aan de buitenkant van de drone. Bijv. met een sticker of door het nummer in te programmeren. De laatste 3 letters laat u weg.

Dus je kan niet zomaar zelf een stukje kiezen

Waar heeft u dat gevonden? Dit is niet terug te lezen in de mails van de RDW. Heb ook gebeld naar de RDW en deze meneer gaf aan dat dit voldoende is. Heb wel het volledige nummer voor de zekerheid aan de binnenzijde geplakt.
 
Het is hier al eens aangehaald en ik gebruik deze methode ook. Printje maken van je exploitant nummer en eventueel je telefoonnummer op je model op een simpele en goedkope manier. Bovendien watervast.
Op A4 een printje maken van je nummer deze kopiëren en diverse malen onder elkaar plakken. Dit bevloeien met superlijm(gewoon de goedkope variant bij bijvoorbeeld de action of zeeman) en vervolgens plastificeren met breed plakband. Vervolgens de onderkant op dubbelzijdig tape plakken en viola je eigen sticker is een feit. Zo kan je geheel naar eigen inzicht je eigen stickers maken, desnoods op gekleurde A4 papier. Ik heb er even een video van gemaakt zoals ik het doe. Het exploitant nummer en telefoonnummer zijn natuurlijk niet mijn nummer maar als voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Heb wel het volledige nummer voor de zekerheid aan de binnenzijde geplakt.
Dat zal ik zeker niet doen. Stel, je raakt je model kwijt. Zo zou zomaar een ander met jouw reg nr gekke dingen kunnen doen waar jij voor wordt aangesproken. Neem, als je gaat vliegen, wel je RDW bewijs mee waar het volledige nr opstaat. Dat i.v.m. politie die even wil checken. Die kans is weliswaar heel klein, maar je weet maar nooit. Dus nooit het gehele nr op je model zetten.
 
Laatst bewerkt:
Het doel van het nummer is verzekering en controle
Wie is aansprakelijk wanneer wat gebeurt.
Met dat nummer kan men checken of degene die dan vliegt zijn zaken op orde heeft.
Heb je het niet, heb je een uitdaging (als je een agent treft die er op doorgaat)

wordt een toestel gevonden bij een groot verkeersongeval, ben je dan natuurlijk de eerste die gebeld wordt (als jouw nummer erop staat)
maar, dat had toch wel gebeurd.
want een gezond denkend vlieger zet zijn telefoonnummer in het toestel, voor als hij gevonden wordt en mensen hem terug willen brengen.

Hoe je het doet met dat nummer maakt geen fluit uit.
Als er maar zonder gereedschap bij te komen is.
Bij een drone kun je vaak de batterij eraf halen, je zou het dan bijvoorbeeld onder de batterij kunnen zetten.
Sommigen zetten het in het klein in een scharnierlijn

Er zijn mensen die er moeilijk over doen.
Maar tegelijk hebben we ook auto's met van die gele platen, die ook worden gejat en bijgemaakt
 
wordt een toestel gevonden bij een groot verkeersongeval, ben je dan natuurlijk de eerste die gebeld wordt (als jouw nummer erop staat)
maar, dat had toch wel gebeurd.
want een gezond denkend vlieger zet zijn telefoonnummer in het toestel, voor als hij gevonden wordt en mensen hem terug willen brengen.
Inderdaad, dat was ik nog even vergeten te vermelden: Een telefoonnummer op je sticker is niet verplicht, maar ik vind het persoonlijk wel aan te raden, precies om die reden zoals Student al heeft aangegeven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen ervan vinden, wel of geen telefoonnummer?

Helixer
 
Het doel van het nummer is verzekering en controle
Wie is aansprakelijk wanneer wat gebeurt.
Met dat nummer kan men checken of degene die dan vliegt zijn zaken op orde heeft.
Je voegt hier dingen samen die los staan van elkaar.
Het doel van het nummer is registratie waarmee de eigenaar van het toestel is te herleiden, dat hoeft dus niet perse de piloot te zijn.
Bij het modelvliegen is het wel heel vaak zo dat de vliegenier ook de toesteleigenaar is, maar dat hoeft dus niet.

De piloot moet afhankelijk in welke klasse/categorie het toestel valt en omgeving waarin het vliegt, wel aan wat voorwaarden voldoen om er mee te mogen vliegen in die buitenruimte.

En qua aansprakelijkheid bij een incident, het is niet vanzelfsprekend, ook al wordt dat vaak wel gedacht, dat de veroorzaker van een incident daar ook aansprakelijk voor is.
Beide partijen, vaak zijn het maar 2 partijen, hebben ieder ook een eigen verantwoordelijkheid.
Over het algemeen doen verzekeringsfirma's niet zo moeilijk als het niet gruwelijk in de papieren loopt.
 
vanuit de verkeerswet, kan ik je volgen dat een veroorzaker niet altijd schuldig is.
iemand die op een doorgaande weg rijd, een uitparkerend persoon zonder goed zicht niet voorlaat, en daar komt een klapper van..
wel veroorzaker, niet schuldig.

in ons deel van de wereld (vliegend) zit dat denk ik wel een beetje kritischer.
de luchtwet heeft een regel dat mandragend altijd voor niet mandragend gaat.
dus in de lucht ben je altijd fout, als je in aanraking komt met een mandragend toestel.

crasht je toestel op een auto of persoon, gaan ze denk ik gewoon schade betalen, wel gesteld dat de piloot de schuldige is.
hierin is lesgeven een leuk dingetje: dan is de instructeur de piloot.. niet de leerling.
bij lesauto's ook zo

willen ze echt fout, kan het alle kanten op.
maar in de regel is het onderzoek naar zoiets een stuk duurder dan de schade.
en heb je het regelmatig, gaan ze natuurlijk extra voorwaarden stellen
in onze club 1 keer gehad.. toestel in een auto gevlogen door een defect aan een schakelaar.
ze waren er niet blij mee, er moest een keer met hun eigen regels geflapperd worden, maar ze hebben het wel uitgekeerd
 
in ons deel van de wereld (vliegend) zit dat denk ik wel een beetje kritischer.
de luchtwet heeft een regel dat mandragend altijd voor niet mandragend gaat.
Heb je daar een linkje van?
dus in de lucht ben je altijd fout, als je in aanraking komt met een mandragend toestel.
Dat is een snelle conclusie.
Er zullen ongetwijfeld voorrang regels zijn, ken je ze allemaal?

Voor de verdere rest, hoe een verzekering omgaat met schade, dat valt allemaal reuze mee.
De aangerichte schade door je toestelletje, meld je bij je eigen WA verzekering en zij zorgen voor de rest.
Neem nooit de schuld op je en al helemaal niet de aansprakelijkheid ook al kwebbelt de tegenpartij je de schuld in de schoenen.
 
Dat is een snelle conclusie.
Er zullen ongetwijfeld voorrang regels zijn, ken je ze allemaal?
Wat ik tijdens de online cursus heb geleerd is dat je in de lucht altijd voorrang moet lenen aan bijvoorbeeld een trauma heli, die doorgaans bij het zoeken naar een landingsplek erg laag vliegen. Andere vliegtuigen vliegen allemaal hoger dan 120mtr.
 
Ik heb ooit de cursus gedaan om professioneel drone te vliegen.
meerdere dagen doorgezaagd over dit type dingen
rechtstreekse link zou ik echt naar moeten zoeken..

en inderdaad, ze hebben voorrangsregels, maar daar hebben wij als hobbyvlieger niets mee te maken.
de regel mandragend verkeer voor niet mandragend is eerst.
maakt niet uit of die mandragende op zn kop, te laag en zonder transponder vliegt, niet mandragend moet wijken

Vrije vlucht: ik vermoed dat dit wordt opgepakt alsof degene die de beslissingen maakt (piloot, bestuurder, gooier) het aanspreekpunt is
sta je naast een snelweg zo'n ding weg te gooien, of sta je in een veld overal ver vandaan..
 
Heb je daar een linkje van?

Dat is een snelle conclusie.
Er zullen ongetwijfeld voorrang regels zijn, ken je ze allemaal?

Iedere modelvlieger moet die voorrangsregels kennen. Zo ingewikkeld zijn ze niet.

En met een héél klein beetje moeite kan je ze ‘zelfs’ via Google vinden: zoek op ‘regeling modelvliegen’.

Hint: Artikel 1b.
 
Back
Top