Hangar 9 OV-10 Bronco

Een paar foto's van de Fly-in op Stadskanaal afgelopen hemelvaart weekend.
441080448_7508488985855672_1341980575329169229_n.jpg

441159154_7508489179188986_7961269682761245114_n.jpg

424590500_7508489159188988_6519675933123196392_n.jpg

441154381_7508490035855567_3547300379947442568_n.jpg

441141077_7508488872522350_3553962405823677988_n.jpg
 
Prachtig.
Lopen de beide motoren goed nu?

Helaas niet. De motor welke vorig jaar zonder problemen werkte is dit jaar een probleem. In het begin van het jaar wou deze niet koelen de eerste vlucht van de dag. Daarna wou deze ook erg moeilijk starten. Dat heeft met elkaar te maken en komt doordat er te weinig marge zit rond de compressor. Bij kouder weer loopt deze aan. Door het niet willen koelen ging er olie aankoeken in de lagers en wou deze niet goed meer starten. Dat is schoon gemaakt en ik heb de compressor kelk aangepast zodat deze niet meer aanloopt. De motor blijft nu goed starten en koelen maar helaas is de temperatuur meting nu niet meer correct. Wellicht zit die niet meer op de juiste plek maar hij kan ook defect zijn. De X45 is lastig uit elkaar te halen en de temperatuur sensor zit in de weg. Hij vliegt er prima om en koeling werkt ook normaal dus gewoon vliegen voor nu.
 
Wel jammer dat de motoren zoveel gedoe geven en is zo'n prachtige set.
Hopelijk valt het op te lossen in de toekomst
 
Ach, het is jammer dat de kist er niet meer is..... 1 motor viel uit net toen ik hem lostrok. Geen duidelijke reden, simpelweg.een flameout. Is totaal gestript al. 1 vleugel tip is nog helemaal in takt, de test is compleet vernietigd. Motoren, onderstel en electronica is niet mee gebeurd. Nu alleen de grote.vraag, gaan we het nog een keer proberen of komt er een andere kist met 1 motor? Wel zo veilig, niet zo leuk.... Eerst eens een bok maken zodat de motor getest kan. Zonder duidelijke verhelp bare oorzaak komt er geen 2e 2 motorige.....
5f9898c76e8e36d17ea6741f8b991817.jpg
 
Dit is super balen en zou ook altijd mijn angst zijn met een 2 motoren vliegtuig.
Sterkte man dit is echt beroerd.
 
Erg zonde Herman, erg jammer van zo`n mooie kist.

Hoop het niet mee te maken maar is ook mijn `angst` met de Meteor dat 1 turbine er mee stopt tijdens een kritische vliegfase/start.

Denk je misschien dat de kist gered had kunnen worden als je de turbine`s gekoppeld had met behulp van turbine waardes?
 
Een van de moeilijkste dingen met modelvliegen, bij meermotorige modellen. Full size is het al lastig, met modellen moet je wel heel goed kunnen sturen en weten wat je moet doen. Als je de tijd hebt een seconde na te kunnen denken is het doorgaans beter die andere ook maar dicht te trekken. Dan maar een noodlanding. Hou je misschien nog iets over......
 
Oei Herman, keek er maar uit om de kist in Odoorn te zien vliegen.
Zonde, maar je weet nu eenmaal, het museum voor RC vliegtuigen is erg leeg.
 
zonde.........maar ik ken't gevoel jammer genoeg......... heb die van mij wel kunnen opnieuw opbouwen gelukkig, maar beide motoren gaan eerst op een andere kist om helemaal door te testen..... crash had bij mij wel niks te maken met een motoruitval.....
 
PXL_20240617_161139596.jpg


Gisteren heb ik de motoren getest om de kijken of ik iets geks zag en om te kijken wat het toerental was met een 24x10 2 blads prop welke ik op een ander model wil gebruiken. Als eerste de motor welke uitviel tijdens de crash getest. Deze gaf bij de crash een Speed Low error na het uitvallen. Je zag in de log het toerental van de turbine en de prop tegelijk wegvallen en pas later het pomp vermogen wegvallen dus de ECU merkte een fout en handelde daar naar. De motor haalde achteraf ook lang niet het toerental wat hij zou moeten doen. Gisteren op de test bank draaide de motor op vol vermogen (5.5kW) prima maar tijdens het testen van de acceleratie opeens weer uit met Speed Low als melding. Zelfde gedrag (heb hier geen logging van) dus. Aangezien de motor verder goed werkte lijkt dit geen direct probleem in de motor zelf. Daarna heb ik de andere motor op de test bank gezet met dezelfde pomp / electronica er achter. Dit draaide even goed maar toen begon de motor enorm de fluctueren in toeren (Van 160.000 zo naar 200.000). Wellicht is de pomp een probleem en dat zou het goed kunnen verklaren. Ik weet alleen niet welke pomp ik nu heb, die van de motor welke uitviel of die van de motor welke bleef werken.... Tijd om contact te zoeken met Xicoy.
 
Het is natuurlijk achteraf maar voor eventuele meelezers die ook met meer motorige kisten vliegen om alles te labelen dan is dat achteraf makkelijker te controleren.
 
Als de terugmelding van het proptoerental kortstondig zou wegvallen, wordt de turbine dan stilgelegd door de ECU?
Of is er voor deze fout een aparte foutmelding?
 
Ik denk het niet. Deze sensor is meer voor telemetry en overspeed beveiliging en is optioneel. Ik zal eens in de status meldingen kijken.....
 
Back
Top