Blanik van Mahrotorblades

jan brilman

Forum veteraan
Deze kwam ik een jaar geleden ergens op het web tegen.

Let L-13 Blanik rc model scale 1:5 - MAHcfp (mahrotorblades.com)

Ik heb de laatste die deze man (Oukraïener) gebouwd heeft gekocht (nee, niet voor € 650); hij is nu alleen nog maar met drones bezig.

Geweldig goede modelbouwer; schitterend gedaan.

upload_2024-9-5_10-0-20.png


Moest er een heel eind voor rijden, maar o o o, wat is 'ie mooi.

upload_2024-9-5_10-2-2.png


Ik heb de rode versie (had liever de blauwe gehad, maar ja . . .)


Zo lijkt het wel een 4-meter bak . . .

upload_2024-9-5_10-3-50.png



upload_2024-9-5_10-10-5.png



upload_2024-9-5_10-10-39.png


Wat moet er gebeuren?

Ontkoppelhaak inbouwen, besturing inbouwen, mooi maken (pilootjes, decals).

Dit jaar wordt 'm net niet meer, ben ik bang . . .


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2024-9-5_9-59-34.png
    upload_2024-9-5_9-59-34.png
    1,1 MB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
hij is nu alleen nog maar met drones bezig.
Daar zal hij het nu meer dan druk genoeg mee hebben.

Dan is een 6 kg op 4,8V servo toch genoeg, neem ik aan?

Verwacht ik wel neem je wel metalen tandwielen?
Tijdens een wat hardere landing poetst hij dan minder snel zijn tanden.
Het is puur mijn gevoel hoor.
In mijn thermiek zwevers nooit meer dan 5 kg gehad zover ik me kan herinneren.
Op de sleephaak na dan.
 
Van 'blue foam' (?) bokje gemaakt.

upload_2024-9-9_15-57-8.png


Blij mee!

Lijkt scheef, staat recht.

upload_2024-9-9_15-56-5.png



Omdraaien en gaatje boren voor de haak.

upload_2024-9-9_15-57-52.png


Het is fijn werken aan zo'n model.

Romp weegt 873 gram, vleugels 527 en 542 gram.


jan.
 
Hoe groot en hoe zwaar word die, Jan? I.v.m. een zekere dienstverlening op het veld...
 
Spanwijdte 3,3 m.

Want nog ontbreekt (nog niet gewogen) zijn kap, stabilo/hoogteroeren, besturing.

Lood!

Op basis van de eerste gegevens denk ik: ergens rond de 3 - 3,5 kg.?

Komt vast goed.


jan.
 
Ik had mijzelf echt uren werk kunnen besparen door de servo van de ontkoppelhaak liggend in te bouwen . . . :hammer:

upload_2024-9-10_16-28-30.png



jan.
 
Euh.... Waarom heb je dat dan niet gedaan?

Tsja . . .

Blijkbaar gefixeerd geweest op de openingen voor die andere twee servo's: zo moet het. :hammer:

Tunnelvisie, zoiets . . .

Servo zit half onder de kap; kan er niet boren, niet vastschroeven, niets. :mad:

Drama.

Ga 'm er nu dus toch maar vlak inleggen. :)


jan.
 
Langzaam maar zeker.

Wachten op een aantal onderdelen (snoertjes, lange bowdenkabels, servo's, etc.).

Dit is beter.

upload_2024-9-13_13-8-37.png


upload_2024-9-13_13-23-20.png



Wat mij erg stoort zijn de gebruikte 'ruderhorns'.

upload_2024-9-13_13-11-34.png



upload_2024-9-13_13-12-9.png


Nee, dat scharnier zit helemaal niet vast! :eek:

Allemaal controleren!

upload_2024-9-13_13-14-5.png


Laten zitten, of integraal afslijpen en vervangen?

Gelukkig zitten ze (bij de vleugel en de hoogteroeren) aan de onderkant . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ze lekker laten zitten en er eerst maar eens mee gaan vliegen.
Ze geven de komende week lekker weer op dus gas op die lolly en vliegen.
 
Kisten invliegen op een meeting zou mijn voorkeur nooit hebben.
Op het veld rustig de tijd en ruimte nemen lijkt me handiger.
Ze geven wel mooi weer op.
 
Hele nacht doorwerken en dan . . . :eek:

Neenee, niks daarvan.

Maar in de loop van volgende week zouden we een heel eind moeten zijn! :)


jan.
 
De Blanik heeft gigantische flaps die alleen naar beneden bewogen kunnen worden (scharnieren aan de onderzijde).

upload_2024-9-17_12-50-12.png



upload_2024-9-17_12-49-24.png



Dit is ongeveer de maximale uitslag.

upload_2024-9-17_12-49-1.png


Gebruiken voor thermieken, en bij maximale uitslag voor remmende werking?

Ik ben dan geneigd ze op een schakelaar voor flight modes te zetten.

Goed idee?


jan.
 
Ik ben dan geneigd ze op een schakelaar voor flight modes te zetten.
Dat kan... je kunt ze ook gewoon op een 3-standen schakelaar zetten en de posities programmeren. Eventuele mixers met hoogteroer kun je daar als het goed is net zo makkelijk aan koppelen.
Dat hangt af van wat die flightmodes nog meer allemaal aanpassen
 
Vind ik geen goed idee, althans niet voor het remmen, dat moet je proportioneel doen. Flight modes thermiek-afstand-speed, kan wel goed op een schakelaar.
Ik heb de motor op een drie standen schakelaar (boven op de gasknuppel) en gebruik de knuppel als proportionele rem.
Flight modes op een 3 standen schakelaar op de hoogteroer knuppel.
 
Back
Top